Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

1984-1997
Plaats reactie
Rhinobirds
Geregistreerd lid

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

Bericht door Rhinobirds » zo 30 sep, 2012 21:17

en het geluid wat je hoort is met enkel de downpipe eronder (mocht je je al afvragen waarom dat zo beroerd klinkt)

+15 is de geschakeld spanning van contact aan

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 09 okt, 2012 19:48

Zojuist het eerste kleine rondje gereden met de auto! Hij doet 't dus. Motor loopt mooi en auto lijkt goed te sturen en schakelen! Met dank aan rhinobirds en 9000-95, die afgelopen weekend flink meters hebben gemaakt:

- uitlaat gemonteerd (ietwat provisorisch, moet nog ergens beugeltje op gelast worden)
- bekers aandrijfassen schoongemaakt, nieuw vet erin gedaan en gemonteerd
- nieuwe multiriem geplaatst
- ontbrekende koplamp erin gezet

Wat moet er nog gebeuren?
- binnenscherm rechstvoor ontbreekt
- uitlaat goed vastmaken
- ABS checken; lampje gaat niet aan op dashboard en draad sensor linksvoor is kapot; misschien heeft iemand ooit het lampje uitgeschakeld om gebrek te verdoezelen...
- SRS-lampje checken - of gewoon resetten, of klokveer vervangen
- Voorruit vervangen
- motorophanging checken; lijkt wat los in zijn rubbers te hangen. Motor kantelt nogal bij gasgeven en we horen dan wat gerommel bij motorsteun aan distributiekant
- Remmerij afmaken (was bekend). Auto remt nu nauwelijks en heeft enorme pedaalslag.

That's it! Duurt dus niet lang meer voordat ik lekker kan rondtoeren. En de auto eens een goede poetsbeurt kan geven :-)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 09 okt, 2012 22:18

Ik vind het een heldendaad! Mooi weer een 9000 er bij op de weg in plaats van weer een minder ! :O:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 14 okt, 2012 18:08

Vandaag weer een aantal dingen gedaan:

- buitenspiegel lv vervangen
- nieuw lampje mistlamp rv
- spanner multiriem vervangen
- binnenscherm teruggezet
- andere accu geplaatst

Morgen gaat de auto op voor de APK! We wachten vol spanning af...

Wat er nog moet gebeuren:

- Ruitensproeier achter fixen (pompje werkt, maar zit ergens blokkade/lekkage)
- Er klappert iets bij gasgeven vanuit stationair; motor beweegt nogal in z'n rubbers. Causaal verband?
- Voorruit vervangen
- Remdruk valt weg; ff paar keer remmen en het is weer terug, maar daarna ook rap weer verdwenen. En dan remt-ie dus nauwelijks, bij een heel lange pedaalslag. > iemand een tip?
- ABS-lampje gaat niet branden; wij vermoeden dat dat lampje is verwijderd om gebrek te verdoezelen. We verdenken de sensor linksvoor.
- SRS-lampje brandt; ofwel foutcode wissen, ofwel klokveer vervangen achter stuur, of er is iets met de passagiersairbag
- Check Engine (knippert 6x; lambda?)
- beugel op uitlaat lassen
- Stekker DI-cassette vervangen
- Koplampwisser lv repareren (zit draadbreuk in stekker)

Foto's van de saab, die voor het eerst in anderhalf jaar weer op z'n wielen staat:
Afbeelding
Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 14 okt, 2012 18:12

Goed bezig! Maar verwacht je dat hij met de remproblemen door de APK komt?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 14 okt, 2012 18:19

nee, hij komt sowieso nog niet door de apk (bv voorruit), maar we zijn benieuwd of we nog dingen hebben gemist.

brinky
Donateur
Donateur

Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

Bericht door brinky » zo 14 okt, 2012 18:20

Geen ABS lampje is ook afkeur... En met falcon eens dat wegvallende remdruk afkeur is.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 14 okt, 2012 18:31

ja, daar gaan wij ook vanuit. Maar waar kan dat met die remdruk aan liggen?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 14 okt, 2012 18:46

Lange pedaalslag wat na paar keer pompen minder wordt kan lucht zijn. Keertje ontluchten, nog beter gelijk remolie verversen/doorspoelen.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » zo 14 okt, 2012 22:57

verversen/doorspoelen lijkt mij ook een goed idee maar kan het door een jaartje stilstaan komen dat er lucht in het remsysteem komt? er is niets wat betreft remmen los geweest, alleen de koppeling is ontlucht.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 14 okt, 2012 23:05

Sapphire schreef:Ik vind het een heldendaad! Mooi weer een 9000 er bij op de weg in plaats van weer een minder ! :O:
Zo is dat Lennard! Ik krijg ook steeds meer waardering voor de 9000. vandaag de dag worden de meesten nog knap zenuwachtig van een strakke 900 classic, maar nog eventjes en de 9000 gaat de annalen in als de beste Saab ooit. Mijn herinnering aan mijn eigen ervaring met een lange rit met een 9000 is dat het inmiddels een knap klassieke auto aan het worden is, maar dat ie wat weggedrag en rij-eigenschappen betreft nog steeds een moderne auto is. Dat kun je van de 900 classic en zelfs de 900ng niet zeggen. Dat vind ik krakerige oude auto's. Heeft natuurlijk ook zo z'n charme, maar die 9000 gaat z'n verdiende waardering krijgen doordat ie ouder en zeldzamer wordt. Fiat Croma's en Lancia Thema's uit die tijd zie je al bijna niet meer....

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 14 okt, 2012 23:17

reden temeer voor mij om mijn 9000s niet weg te doen. vandeweek 'ein-de-lijk' het dartel drietal naast elkaar kunnen zetten en een fotootje kunnen schieten:

Afbeelding

wat me opvalt is dat de CD (1993, rechts) veel groter/breder lijkt dan de CC (1986, midden).(denk dat het vertekening van mijn fooncam is. Autoweek.nl vindt dat ze even breed en hoog zijn). beide auto's zijn indertijd nieuw in België geleverd, wat als voordeel heeft dat ze een Waxoyl behandeling hebben gehad van de belgische importeur.

en tsja, wat daar links op de foto staat...iets voor 'dagelijks gebruik' :wink:

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » zo 21 okt, 2012 17:00

9323 schreef: - uitlaat gemonteerd (ietwat provisorisch, moet nog ergens beugeltje op gelast worden)
- uitlaat goed vastmaken

Ik heb nog wel zo'n ding liggen, nieuw:

Afbeelding
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3137" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dat wat voor je om je uitlaat mee vast te zetten?
Zit vooraan thv je katalysator.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 22 okt, 2012 14:04

ha,

thanks voor 't aanbod! Maar is niet wat we zoeken...

groet

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 23 okt, 2012 13:52

Afgelopen weekend uitlaatlekje bij aansluiting tussen flexibel gedeelte en middenpijp afgedicht met uitlaatcement. Verder poging gedaan de ashoes rechtsvoor te wisselen, maar we kregen de tripode niet los. Vanavond nieuwe poging met poelietrekker.
Daarna:
- Klem fusee monteren
- Ruit vervangen
- APK
- Remmen ontluchten/vloeistof verversen
- Nieuwe beugel op de uitlaat lassen
- ABS-sensor linksvoor vervangen
- Mistlamp rechtsvoor fixen (alweer)
- Temperatuursensor terug in de bumper doen (ligt nu in motorruimte)

Best lekker kort lijstje eigenlijk :-)

Nieuwe tekortkoming: de kachelradiateur lijkt lek. Lag plasje vettige groenige vloeistof achter de middenconsole. Niet heel veel, dus misschien is die lekkage maar klein. Eerst maar eens rijden en kijken hoe het zich ontwikkelt.

Afbeelding

Plaats reactie