Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

1984-1997
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen...

Bericht door 9323 » ma 18 jun, 2012 0:21

Hierbij! Met zeer veel dank aan de heren. Inderdaad eerst op vakantie - de afscheidstournee van mijn 9-3 - en dan weer verder. Over een week of drie kunnen we de 9000 hopelijk tot leven wekken!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 29 jul, 2012 22:06

En? Rijdt ie al?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 29 jul, 2012 22:13

zoals in zoveel sectoren is het ook in dit project even vakantie. ergens in de loop van augustus worden er weer grote(re) stappen genomen om 'm rijdend te krijgen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 29 jul, 2012 22:28

precies. Eind augustus gaan we weer verder!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 29 jul, 2012 22:30

Ik kom tegen die tijd graag even kijken.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » zo 29 jul, 2012 22:32

ik heb ook al belooft dat ik een die dagen een dag kom helpen :D :D :D

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 29 jul, 2012 22:38

Vele handen maken licht werk.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 02 sep, 2012 19:39

Vandaag wat kleine dingetjes gedaan: stabilisatorstangetje en ophangrubber vervangen. Volgend weekend verder. Wie weet, misschien wordt de oude schicht dan wel tot leven gewekt...

Afbeelding
Afbeelding

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » ma 17 sep, 2012 22:24

tsja, soms zit het tegen, dit weekend trof ons een Tantaluskwelling toen we op zoek waren naar de sleutel en die eindelijk vonden...

Afbeelding

iemand met de gouden tip (mag per PB) om een 9000 weer te openen is dus van harte welkom!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 17 sep, 2012 23:32

doe me een plezier en laat nog ff een nieuw stukje flex in de koppelingsleiding zetten. kostte mij 28 euro en je komt er gegarandeerd een keer mee te staan.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » zo 23 sep, 2012 16:35

Vandaag de auto weer open gekregen zonder ruitjes in te tikken of deuren te forceren. Men neme een benzineleiding en buigt die wat, vervolgens zit er ter plaatse van de ECU een rubberen dop in de parafaanbak:
Afbeelding

en dan is het mogelijk om met een beetje gepriegel de knop van de achterbak in te drukken :mrgreen:
Afbeelding

Deze truc gaat overgens alleen op wanneer je (toevallig) bij de pedalen dat stuk bescherming al weg gehaald heb en je beschikt over zo'n rubberen dop in de parafaanbak. Dat hebben ze niet allemaal...

Daarna de rest aangesloten, olie erin gegooid en op de startmotor een tijdje rond laten draaien. Vervolgens proberen te starten maar dat wilde nog niet. Benzinepomp deed het niet en maar op een aparte accu aangesloten. Daarna hoor je de benzine weer door de leidingen gaan maar wil nog steeds niet lopen. Er komt wel benzine uit (een tweetal) injectoren maar vermoedelijk geen ontsteking. Van de week de laptop er maar eens aan hangen om te kijken of de ECU moet foutmeldingen komt.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » do 27 sep, 2012 7:48

Gisteren geprobeerd verbinding te maken met de ECU: niet mogelijk. Andere ECU uit een andere auto gepakt waar dat wel lukte: nog steeds niet mogelijk. Vervolgens gekeken of er spanning was op de stekker van de ECU, continu plus is aanwezig maar op pin 60 waar +15 zit en spanning op moet komen bij contact aan gebeurt niets. Die draad komt van de 'anti-theft' module maar als die er niet in zit, waar kan ik die draad dan vinden? Ik vermoed onder het dash bij de zekeringen & relais waar je ook alle aansluitingen voor een eventueel alarm hebt zitten? Is namelijk een redelijke spaghetti, een vroeger alarm is namelijk al verwijdert maar geen idee of daar een draadje is los geschoten.

Zonder +15 naar de ECU gaat brandstofpomp niet aan en heb je ook geen ontsteking. Het check-engine lampje gaat ook niet aan bij contact aan, was natuurlijk al een eerste indicatie.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 27 sep, 2012 9:42

heb ook even zitten kijken maar het schema (dat van http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false; neem ik aan) kan nooit kloppen. Er mist een verbinding van een +15 naar pen 60.

Die verbinding via de alarm module die je ziet vanaf pen 60 is niet om de voeding naar de ecu te onderbreken maar om de voeding vanaf de ecu naar het brandstofpomp relais te onderbreken. De +15 moet dus binnenkomen op het stuk tussen pen 60 en de alarm module, met die module heb je niks te maken als het gaat om voeding naar de ecu. De alarmsystemen in de 9000 onderbreken nooit de ecu voeding.

De voeding voor de ecu komt rechtstreeks vanaf het contactslot en dan via zekering 13 binnen op pen 60. Zou dus beginnen met de zekeringen. Wel eerst contact af zetten want zekering 13 trekken met contact aan geeft je gegarandeerd een srs storing omdat het srs lampje plus krijgt via dit circuit. Zijn je zekeringen heel dan is het contactslot blokje erg verdacht.

Ook niet ondenkbaar op een auto die al zo lang stilstaat is dat er ergens een connector wat geoxideerd is. Als je met contact aan een vreemde lage onstabiele spanning zou meten op de ecu dan zou ik het in die richting gaan zoeken.

EDIT aan de ecu ligt het zeker niet, die hebben we destijds nog uitgelezen om te kijken wat voor software er in zat. Was gewoon uit te lezen over can, zat een standaard fpt bin in.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » do 27 sep, 2012 10:39

Yep, ECU is nog heel, heb hem ook nog uitgelezen. Ik zal eens het gedeelte van contactslot naar zekering 13 en verder stap voor stap nalopen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

Bericht door 9323 » zo 30 sep, 2012 21:01

Rhinobirds en Rademaker hebben vandaag de OpknapSaab aan de praat gekregen :-) Euvel lag inderdaad in de draadboom; de +15 had een slechte verbinding op de multiconnector die de motor met de elektronica verbindt. Nu weet ik niet precies wat +15 inhoudt, maar ik snap wel dat een slechte verbinding problemen oplevert.

Bewijs met beeld en geluid:
Afbeelding

Plaats reactie