Kurzzeitkennzeichen bekeuring

1984-1997
Azul
Geregistreerd lid

Re: Kurzzeitkennzeichen bekeuring

Bericht door Azul » vr 04 jun, 2010 13:24

Hoe is het afgelopen?
Ben nieuwsgierig. Ik heb dinsdag een belgische auto op een kurzzeitkennzeichen opgehaald. Volgens mij legaal (TUV is niet noodzakelijk maar technisch dient het voertuig wel in een TUV goedkeuring toestand te zijn). Voor de zekerheid door duitsland terug gereden en daarna de grens over. Volgens mij heb ik niets illegaals gedaan en gewoon de grenzen van het mogelijke opgezocht (nederlander in een belgische auto met een duits kenteken).

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 06 jun, 2010 10:28

ik heb met exact eenzelfde kentekenplaat gereden, toen ik de CD in München ophaalde. nergens last van gehad.

Afbeelding

ik ben er zelfs vorig jaar nog mee naar de Moederdagmeeting (op 10 mei 2009) in Zwolle gereden, maar ik heb het idee dat ik dát niet had mogen doen, ondanks de geldigheid van het kenteken. het kenteken is er namelijk alleen voor om de auto te verzekeren op chassisnummer, op te halen en naar huis (lees: afgesloten particulier terrein) te rijden. in NL kan je alleen maar op chassisnummer verzekeren als je een RDW-afspraak hebt, en als je je kenteken hebt, wordt het chassisnummer vervangen door het kenteken: je zit dan dus aan de verzekering vast. voorgaande is de enige situatie dat een verz. mij in NL een auto op chassisnummer mag verzekeren.

(dit was overigens een 9000 die op Belgisch kenteken stond en in Duitsland opgehaald werd. later bij de RDW geen problemen, of gezeur gehad over dit duitse kenteken: gewoon thuis laten als je naar de RDW rijdt, het is dan toch al niet meer geldig)

ebuisman
Geregistreerd lid

Bericht door ebuisman » ma 07 jun, 2010 15:36

Ik heb ondertussen veel info verzamelt, waar het op neer komt is dat het nergens letterlijk staat dat het mag cq niet mag. Bij het juridisch loket hebben ze me geadviseert om niet te betalen en in beroep te gaan, vooral gezien de uitspraak van Hirsch Balin.
Na bellen met het OM en ik hen heb uitgelegd hier niet mee accoord te gaan hebben ze me geadviseerd om de info te verzamelen en dit naar hen op te sturen. Als ze mijn zaak dan gaan behandelen en deze info direct opheldering geeft hoeft het mischien niet voor te komen. Wat ze ook zeiden dat het nog wel eens lang kon gaan duren, vandaar dat ik sinds mijn laatste post niets van me heb laten horen.
Ik heb dus de papieren opgestuurd en ben in afwachting van.......en nu maar hopen.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » ma 07 jun, 2010 15:44

precies. Lekker laten voorkomen. Hulde dat je het vervolg hier blijft melden!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 07 jun, 2010 16:23

Dit soort achterlijke ambtenarij moet met alle middelen worden bestreden. ;-|+
Mocht je voorkomen en toch een boete krijgen, dan houden we hier op SF wel een collecte. Ik zeg alvast 25 euro toe.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 07 jun, 2010 17:50

Willem die mening was ik ook toebedeeld (zie één pagina terug) maar de uitspraak van Hirsch Ballin maakt het er niet makkelijker/overzichtelijker op...

Flèche Rouge schreef:Ik dacht inderdaad dat je fout zat met je gele kentekenplaat (wat volgens mij in de gedachtensfeer van de bedoeling van deze plaat nog steeds het geval is) maar na de PDF van de kamervragen gelezen te hebben moet ik m'n mening herzien.
Het kenteken met gele rand is bedoeld voor Duitsers en niet om de wagen te exporteren. In mijn ogen schept de minister met zijn verhaal alleen maar nog méér verwarring...

Ohja; de marechaussee die je bekeurd heeft handelde ook gewoon volgens de gedachtesfeer van het gele en het rode Duitse kenteken. Misschien creeer je jurisprudentie als je het aanvecht, misschien ook niet....
Bij een positieve uitspraak voor jou is het heel mooi, maar van een negatieve uitspraak zal ik ook niet opkijken. Ik dacht dat dit Duitse exportkentekenverhaal bij iedereen wel duidelijk was, of toch minstens wel bij mensen die een auto willen gaan importeren.

Succes met aanvechten.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 07 jun, 2010 18:07

je vraagt telkens wat je wettelijk fout hebt gedaan, welnu het is zo dat een Nederlander niet (zomaar) met een buitenlandse auto (met buitenlands kenteken) mag rijden. Dit mag bijvoorbeeld wel als je feitelijk woont of werkt in het buitenland. Jij hebt wellicht een volgens de Duitse wet geldig kenteken op de auto, maar in Nederland wordt dit voor een Nederlandse autobezitter niet geaccepteerd (i.v.m. BPM ontduiking).
Ik heb altijd begrepen dat er een gedoogbeleid is als je kunt aantonen dat je de auto importeert. Kan ook zijn dat dit alleen voor auto's is die dermate oud zijn, dat er sowieso geen BPM-plicht meer is. Een exportkenteken van een ander land is dan dus niet geldig in Nederland met jou als bestuurder/eigenaar.
En andere vraag is of je een vals kenteken had, en je de boete kunt ontduiken als je dit aanvecht. Als jij geen recht had om dit kenteken te voeren, betitelen ze het kenteken wellicht als vals. Weet niet wat de definitie is. Ben benieuwd waar je op uit komt, veel succes in elk geval.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 07 jun, 2010 19:57

Duitsers nemen op een legaal 7 daags NL kenteken gewoon je hele auto in beslag, die gedogen zelf helemaal niets

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 07 jun, 2010 21:54

willeme 1 schreef:Er zijn twee Duitse tijdelijke kentekens: Kurzzeit en Export.

de eerste die je had was je mee in overtreding

rechtzaak verlies je

Kurzzeit is volgens mij alleen tijdens de wachttijd bij aanvraag van def. Duits kenteken bij import naar Duitsland

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 07 jun, 2010 22:03

Ik zou afgezien van de verdere inhoudelijke discussie goed letten op de delictsomschrijving en als het tot een dagvaarding komt, de tenlastelegging. Je schreef eerder over een "vals kenteken". Het verhaal dat je niet in een buitenlandse auto mag rijden klopt in beginsel, maar gaat om een fiscaal delict en heeft er niets mee te maken of het kenteken al dan niet vals is. Als men vasthoudt aan het valse kenteken, is de kans aanwezig dat men je stomweg voor het verkeerde delict vervolgt, met als uitkomst ontslag van alle rechtsvervolging.

Succes!

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 07 jun, 2010 23:45

willeme 1 schreef:de kurzzeit kan wel tot een jaar geldig zijn

dat willen ze hier natuurlijk niet
Hou het maar op 4-6 weken en dan moet een nieuwe aangevraagd worden.

Het dan oude kenteken wordt vernietigd(moet je ter plaats zelf doen)en je krijgt een nieuw kenteken (iedere keer opnieuw) tot uiteindelijk het def.kenteken gereed is.
Afbeelding

Deze saab heeft tot 3 keer toe een nieuw Kurzzeitkennzeichen gehad eer het definitieve kenteken gereed was. :wink:

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » di 08 jun, 2010 0:02

[]in de buurt rijdt er al een bijna een jaar rond. Woonachtig in Nederland, bedrijf in Duitsland. Denk dat de auto op het bedrijf staat.

Je mag overigens met een in het buitenland gekentekende auto rijden: Huurauto. Is een manier om goedkoper te rijden, in het buitenland een verhuurbedrijf opzetten en je eigen auto huren.

KJF
Geregistreerd lid

Bericht door KJF » di 08 jun, 2010 0:20

@willeme 1 en edwardk

Export kentekens kunnen inderdaad tot voor een periode van 1 jaar worden uitgeschreven maar de toekenning hiervan is omslachter als het voor een langere periode is en worden gekenmerkt door een rode balk ipv de gele voor de kurzzeit kentekens. De z.g.n. Kurzzeitkennzeichen zijn zoals de naam al aangeeft kort geldig n.l. tot 5 dagen na afgifte.

Het is zelf mogelijk bij enige verzekerings agenten een groene kaart te krijgen bij je Kurzzeit kenzeichen en de verzekering is dan geldig in alle landen die deze kurzzeit kenzeichen erkennen.

Misschien kan de volgende organisatie je nog helpen dit toch wat lastige probleem op te lossen.

http://www.eu-verkehrsrecht.org" onclick="window.open(this.href);return false;

KJF

ebuisman
Geregistreerd lid

Bericht door ebuisman » za 19 jun, 2010 13:21

Bericht van het OM nadat ik de papieren heb opgestuurt:

"Het verdient naar mijn mening de voorkeur de betreffende strafzaak ter beoordeling wordt voorgelegd aan de rechter"

Ik krijg te zijner tijd een dagvaarding om voor te komen.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 19 jun, 2010 18:52

ebuisman schreef:Bericht van het OM nadat ik de papieren heb opgestuurt:

"Het verdient naar mijn mening de voorkeur de betreffende strafzaak ter beoordeling wordt voorgelegd aan de rechter"

Ik krijg te zijner tijd een dagvaarding om voor te komen.
op zich natuurlijk balen, want dat zal wel weer goud geld kosten. ;-|+

aan de andere kant: het is 'ter beoordeling'. laat er dus maar een juridische uitspraak over komen, zodat er (eindelijk) duidelijkheid komt over de vraag of dit nou wel of niet mag.

gesteld dat jurisdictie bepaalt dat het niet mag, dan overtreedt de overheid haar eigen regels, aangezien je een KZK, of 5-daagskenteken in Nederland alleen maar bij de Nederlandse overheid (in de rechtspersoon van het VoertuigDocumentatieCentrum, in Jip-en-Janneketaal: de commerciële tak van overheidsinstantie RDW, tevens monopoliehouder op dit gebied, leve de marktwerking!) kunt kopen. de uitspraak zou dus kunnen betekenen dat het VDC wederrechtelijk bezig is.

al zal de Nederlandse overheid dat in alle toon-aarden en 7 dialecten ontkennen, de overheid enigszins kennende...

of ben ik nou te zwartgallig? :mrgreen:

Plaats reactie