Hoeklichten Saab 9000 CS/CSE met achteruitrijd verlichting!

1984-1997
WorldRocker
Geregistreerd lid

Bericht door WorldRocker » za 09 sep, 2006 18:53

edwardkommeren schreef:
WorldRocker schreef: Bij de 9000, die ene achteruit lichtje geeft niet voldoende licht, BTW, hoe schrijf je cornering lights in het nederlands... hoekerig verlichting? :)
vind dit bij mijn 9000 wel meevallen wat de lichtopbrengst betreft, redelijk licht hoor!

hoekverlichting misschien :?: :wink:
Ja, bij de pre-CS modellen was dat geen probleem.

Hoekverlichting... sounds good to me! ;)

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » za 09 sep, 2006 21:57

WorldRocker schreef:Oh wat mis ik die lampen! Al vanaf de 99 (en later de 900) heb ik ze gehad... jaren geleden dus... maar dit is goed nieuws! Die lampen zijn erg handig. De engelse benaming (of is het benoeming?) is side guidance reverse lights.
Hè, gelukig... Die geeft inderdaad wat meer info op google. Schijnbaar hebben zelfs recente 9-5's in de US deze feature... Een aantal hits op google wijzen in elk geval naar spec's en testverslagen van 9-5 modellen... Alleen in combinatie met de 9000 CS modellen, niet één hit so far.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 09 sep, 2006 22:02

Nelfrikandel,
Morgenochtend of middag maak ik foto's van de lampen, nogmaals sorry voor het lange wachten, heb er deze week gewoon geen tijd voor gehad :oops: :oops: :oops: :oops:

Groetjes,
Sjoerd

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » za 09 sep, 2006 22:18

sjoerdk schreef:Nelfrikandel,
Morgenochtend of middag maak ik foto's van de lampen, nogmaals sorry voor het lange wachten, heb er deze week gewoon geen tijd voor gehad :oops: :oops: :oops: :oops:

Groetjes,
Sjoerd
Ow... Gelukkig, dan ga ik maar gouw slapen...
:thumbup:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 10 sep, 2006 12:43

nelfrikandel schreef:
sjoerdk schreef:Nelfrikandel,

Groetjes,
Sjoerd
Ow... Gelukkig, dan ga ik maar gouw slapen...
:thumbup:
@Sjoerd, ik heb mijn vrouw uit golfen gestuurd, en mijn kinderen opgesloten met een zak chips en een paar DVD's... Ik ben er klaar voor dus. Kom op met die foto's :naughty:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 10 sep, 2006 18:23

Hoi Nelfrikandel!
Bij deze dan eindelijk de foto's! :oops:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WorldRocker
Geregistreerd lid

Bericht door WorldRocker » zo 10 sep, 2006 21:27

Bedankt voor de fotos! Nu is alles duidelijk te zien.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 10 sep, 2006 23:01

Geprezen zijt gij, Sjoerd!!!

Een en ander resumerend: Jullie Aero 9000 had dus extra fittingen hier zitten in de orginele witte knipperlichtunits, en jullie hebben hier zelf lampjes ingedraaid, aangesloten op de daar reeds aanwezige draad, en deze lampjes gaan nu aan als je de achteruit inschakelt?? Of enkel als je de achteruit inschakelt bij ingeschakelde verlichting?

Deze knipperunits zijn identiek aan de mijne, en inderdaad lijkt daar aan de zijkant een apart segmentje in te zitten.... Ik dacht altijd dat dit een locatie zou zijn waar in de US versie de ten behoeve van de side marker lights een 5W lampie (stadslicht sterkte) in gedraaid werd. Dalijk eens googelen naar een plaatje van een noord Amerikaanse 9000 met stadslicht aan...

Als ik het plaatje van de aangeboden knippers van Michiel bekijk, lijkt bij zijn knippers echter een echt naar achteren gericht wit lensje in te zitten, dus misschien toch nog iets anders.

Afbeelding

PS: Wel leuk om je nog ens druk te kunnen maken om zoiets

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » ma 11 sep, 2006 10:50

nelfrikandel schreef:Als ik het plaatje van de aangeboden knippers van Michiel bekijk, lijkt bij zijn knippers echter een echt naar achteren gericht wit lensje in te zitten, dus misschien toch nog iets anders.
Daar heb je gelijk in. De standaard oranje hoeklichten zijn wat model gelijk aan de witten die Sjoerd laat zien.

Ik zal eens kijken of ik een betere foto kan maken, van hoe het er inwendig uitziet bij de mijne. De lichtbundel is inderdaad voornamelijk naar achteren gericht.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » ma 11 sep, 2006 16:09

nelfrikandel schreef:Geprezen zijt gij, Sjoerd!!!

Een en ander resumerend: Jullie Aero 9000 had dus extra fittingen hier zitten in de orginele witte knipperlichtunits, en jullie hebben hier zelf lampjes ingedraaid, aangesloten op de daar reeds aanwezige draad, en deze lampjes gaan nu aan als je de achteruit inschakelt?? Of enkel als je de achteruit inschakelt bij ingeschakelde verlichting?

Deze knipperunits zijn identiek aan de mijne, en inderdaad lijkt daar aan de zijkant een apart segmentje in te zitten.... Ik dacht altijd dat dit een locatie zou zijn waar in de US versie de ten behoeve van de side marker lights een zwak lampie (stadslicht sterkte) in gedraaid werd. Dalijk eens googelen nar een plaatje van een noord Amerikaanse 9000 met stadslicht aan...

Toen m'n vader de auto kocht (zomer 2002) zaten er al lampen in, eén daarvan was kapot, hebben we later een nieuwe ingedraaid. We hebben dus niks hoeven aansluiten!
De lampen gaan aan als je de achteruit inschakeld, je hoeft hiervoor niet je normale verlichting te ontsteken.

Groetjes,
Sjoerd

Als ik het plaatje van de aangeboden knippers van Michiel bekijk, lijkt bij zijn knippers echter een echt naar achteren gericht wit lensje in te zitten, dus misschien toch nog iets anders.

Afbeelding

PS: Wel leuk om je nog ens druk te kunnen maken om zoiets

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 13 sep, 2006 23:04

Mijn 9000 Was voorbereid. 20 minuutjes pielen. (plastic waar het klemmetje in hoort brak af) en Ik heb de hoekverlichting werkend op mijn 9000.

Wel even bij de APK deze verlichting afkoppelen. Afkeurpunt

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 14 sep, 2006 11:13

Mooi. En is het in jouw geval dan hetzelfde als bij sjoerd, of heb je de naar achter gerichte bundeltjes zoals bij Michiel's aangeboden lampjes?

Wat heb je voor een fittinkjes gebruikt? Heb je dat plastic moeten uitboren/breken, of zat er bij jou wel een gat in?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 14 sep, 2006 20:13

Zelfde witte units als Sjoerd. Euhm bij ons op de zaak zwerfden een paar fittinkjes die mij goed van pas kwamen. EN de gaten heb ik zelf gemaakt.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 16 sep, 2006 14:22

En bij mijn 9000 CC :Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 16 sep, 2006 19:39

Heb je toevallig ook meer foto's van je 9000 Edward? Ben erg benieuwd, op de foto die je plaatste ziet ie er perfect uit! :D

Plaats reactie