Hoeklichten Saab 9000 CS/CSE met achteruitrijd verlichting!

1984-1997
michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » wo 06 sep, 2006 17:14

Yep, dat ben ik. :)

Deze lampen hebben op m´n CSE gezeten die ik onlangs kocht. De auto heeft z´n eerste jaar doorgebracht in Zweden. Misschien is het daar een optie geweest? Of was het bedoeld voor de USA markt? Zelf had ik ze ook nog nooit eerder gezien.

Klik

Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 06 sep, 2006 17:50

Wij hebben het ook op de 9000, staat wel grappig.

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » wo 06 sep, 2006 18:40

Op je avatar zie ik witte hoeklichten..

heb je een foto? 8)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 06 sep, 2006 18:40

sjoerdk schreef:Wij hebben het ook op de 9000, staat wel grappig.
Als ze op mijn 9000 zouden zitten zou ik ze meteen vervangen voor blanke exemplaren (zoals Michiel gedaan heeft)...

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 06 sep, 2006 18:42

Wij hebben ook blanke exemplaren, achterin zit een extra fitting voor een lamp, schijnt standaard te zijn, wij hebben er lampen in gedraaid, wel heel fel zeg! :shock:

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » wo 06 sep, 2006 18:55

sjoerdk schreef:Wij hebben ook blanke exemplaren, achterin zit een extra fitting voor een lamp, schijnt standaard te zijn, wij hebben er lampen in gedraaid, wel heel fel zeg! :shock:
Niets bijzonders dus..

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 06 sep, 2006 18:56

Ik zal eens een foto maken met de hoeklichten aan (vanavond misschien).

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 06 sep, 2006 21:50

sjoerdk schreef:Ik zal eens een foto maken met de hoeklichten aan (vanavond misschien).
Sjoerd, als je een foto zou kunnen posten zou dat echt extreem gaaf zijn... Dus als ik het goed begrepen heb: Deze hoeklichten zijn dus bedoeld als een aanvulling op de achteruitrijlichten?? Ze gaan aan als je de achteruit inschakelt, en belichten de zijkanten, naast de auto. En ze zijn er in de witte en oranje knipperlicht uitvoering?? Zijn de witte variant knipperlichten te herkennen aan de buitenkant, als ze niet werken?

Is zoiets ooit een optie geweest in Nederland???

Ik kan me niet voorstellen dat dat legaal door de typegoedkeuring is gekomen... In de jaren 70 en 80 hebben wij een paar keer zelf geïmporteerde USA auto's gehad, en ik herinner me dat daar alle afwijkende verlichting zoals side marker lights, cornering lights en oranje stadslichten van verwijderd moesten worden voordat ze op NL kenteken konden.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 06 sep, 2006 22:09

sjoerdk schreef:Wij hebben ook blanke exemplaren, achterin zit een extra fitting voor een lamp, schijnt standaard te zijn, wij hebben er lampen in gedraaid, wel heel fel zeg! :shock:
Hoe zie je die fitting. Helaas is het nu donker, ik wil meteen gaan kijken of ik die ook heb...

Alfriedel
Geregistreerd lid

Bericht door Alfriedel » wo 06 sep, 2006 22:34

Zien er inderdaad leuk uit maar zijn in Nederland verboden daarom zie je ze hier niet.

groet,Alfriedel.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 06 sep, 2006 22:40

Zag toevallig vandaag in mijn CSE de voorbereiding hier voor liggen. Ben benieuwd of michiel ook even een fotootje van de achterkant kan maken. Dan kan ik zien waar het gat ongeveer moet zitten.

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » wo 06 sep, 2006 22:55

Alfriedel schreef:Zien er inderdaad leuk uit maar zijn in Nederland verboden daarom zie je ze hier niet.
Zou wel een verklaring kunnen zijn, maar er zijn toch ook 900-rijders waarbij er extra lampen gaan branden, wanneer men de achteruit inschakelt?
Injectie schreef:Ben benieuwd of michiel ook even een fotootje van de achterkant kan maken.
Ja, dat kan ik wel! :lol:
Maar, bij de advertentie op marktplaats kan je het op de 2e foto goed genoeg zien lijkt me. :wink:

sonett
Geregistreerd lid

Bericht door sonett » wo 06 sep, 2006 23:20

Hallo heren,
het verwonderd mij dat jullie dit niet kennen
deze voorste achteruitrij lichten zijn hier al eens ter sprake geweest
maar dan voor de Saab 900 type's
SAAB bracht deze hoek-en bochtlichten (zo heten ze officieel)
reeds in 1977 op de markt, nog op de 99 modellen dus.
Na een jaar werden ze in Europa verboden
dit probleem werd opgelost door geen lampje meer te monteren
later werd ook de fitting verwijderd, zo dat men deze in Europa
niet meer konden gebruiken.
Op de 9000 CD en CS hebben ze voor Europa dan een richtingaanwijzer
zonder die witte hoek- en bocht lichten gemaakt.
op de 9000 CC modellen zijn die wel nog zichtbaar maar zonder fitting.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 07 sep, 2006 4:16

Injectie schreef:Zag toevallig vandaag in mijn CSE de voorbereiding hier voor liggen. Ben benieuwd of michiel ook even een fotootje van de achterkant kan maken. Dan kan ik zien waar het gat ongeveer moet zitten.
Je bedoelt met voorbereiding de (extra) kabel of stekker bij/naar de knipperllichten? Waar vind je die? Heb je gekeken of er spanning op staat? Zo ja is het dus een kwestie van knippers met extra fittinkjes maken of monteren, en een lampje, en dan heb je de full christmass-tree als je de achteruit inschakelt... Gaaf!

:headbang2:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 07 sep, 2006 6:58

nelfrikandel schreef:
Injectie schreef:Zag toevallig vandaag in mijn CSE de voorbereiding hier voor liggen. Ben benieuwd of michiel ook even een fotootje van de achterkant kan maken. Dan kan ik zien waar het gat ongeveer moet zitten.
Je bedoelt met voorbereiding de (extra) kabel of stekker bij/naar de knipperllichten? Waar vind je die? Heb je gekeken of er spanning op staat? Zo ja is het dus een kwestie van knippers met extra fittinkjes maken of monteren, en een lampje, en dan heb je de full christmass-tree als je de achteruit inschakelt... Gaaf!

:headbang2:
Ik was de airbagsensor aan het vervangen. En toen zag ik de stekker liggen aan de linkerzijde.

Plaats reactie