Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!
-
9000-95
- Donateur

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!
ik heb de software uit die ecu destijds gewoon gedownload via canbus, omdat we wilden controleren wat er in zat. Dus waarom het nu niet meer wil? Of is er tussentijds nog wat anders ingezet?
Probeer eens een andere 2.3fpt bin van rond MY95 uit de library te openen in t5suite en het dan nog eens proberen, wil wel eens helpen. Als je eenmaal de bin hebt kunnen downloaden kan je die openen in T5suite en daarna zou je alles moeten kunnen uitlezen.
Eerst moet je weten of de auto daadwerkelijk arm loopt. Kijk eens naar je bougies na een flink eind rijden, als hij echt continu te arm loopt zie je dat wel. Veel knock wijst daar ook al op. In dat geval hoef je niet verder te zoeken rond de lambda sonde, die doet dan precies at hij moet doen. Arm lopen kan komen door brandstofpomp/drukregelaar/filter, mapsensor, valse lucht ergens, verkeerde bin voor jouw motor etc etc...
Zou wel even rustig aan doen tot je het hebt opgelost, arm draaien onder vollast wil je liever niet teveel doen
Probeer eens een andere 2.3fpt bin van rond MY95 uit de library te openen in t5suite en het dan nog eens proberen, wil wel eens helpen. Als je eenmaal de bin hebt kunnen downloaden kan je die openen in T5suite en daarna zou je alles moeten kunnen uitlezen.
Eerst moet je weten of de auto daadwerkelijk arm loopt. Kijk eens naar je bougies na een flink eind rijden, als hij echt continu te arm loopt zie je dat wel. Veel knock wijst daar ook al op. In dat geval hoef je niet verder te zoeken rond de lambda sonde, die doet dan precies at hij moet doen. Arm lopen kan komen door brandstofpomp/drukregelaar/filter, mapsensor, valse lucht ergens, verkeerde bin voor jouw motor etc etc...
Zou wel even rustig aan doen tot je het hebt opgelost, arm draaien onder vollast wil je liever niet teveel doen
-
9323
- Donateur (2x)

thanks - ga deze week nogmaals proberen de bin te downloaden en kijken of ik alles dan fatsoenlijk kan loggen. En ondertussen doe ik maar even kalm aan inderdaad.
Dat de auto eerst begon te stotteren (dacht dus dat dat fuel cut was) bij vollast en nu niet, dat is grotendeels verholpen met nieuwe bougies. Zouden die, omdat ze nieuw zijn, beter overweg kunnen met een verkeerd mengsel dan de oude die tamelijk versleten waren?
oh, en hoe zien bougies eruit bij een te arm draaiende motor? Te 'schoon'?
Dat de auto eerst begon te stotteren (dacht dus dat dat fuel cut was) bij vollast en nu niet, dat is grotendeels verholpen met nieuwe bougies. Zouden die, omdat ze nieuw zijn, beter overweg kunnen met een verkeerd mengsel dan de oude die tamelijk versleten waren?
oh, en hoe zien bougies eruit bij een te arm draaiende motor? Te 'schoon'?
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
bougies die een te arm mengsel gezien hebben zijn wit van kleur
-
9323
- Donateur (2x)

dank. heb de bougies even bekeken. Elektroden zijn grijs, dat keramische spul is net zo wit als toen ze uit de verpakking kwamen. Nu weet ik niet hoe snel die dingen normaalgesproken verkleuren; ze zitten er nu ongeveer 600km in.
Check engine is paar km uitgeweest nadat de accu was losgekoppeld. Ging weer aan toen ik voor 't stoplicht stond, op het moment dat de motor even hikte.
Alle (vacuum)slangen bekeken; zit allemaal goed.
Check engine is paar km uitgeweest nadat de accu was losgekoppeld. Ging weer aan toen ik voor 't stoplicht stond, op het moment dat de motor even hikte.
Alle (vacuum)slangen bekeken; zit allemaal goed.
-
9323
- Donateur (2x)

Update - het is me gelukt om de software van mijn ecu te downloaden naar t5suite. Daarna even rondje gereden: bij stationair een Air/Fuel Ratio van 18,4, bij dotje gas 16. Max turbodruk gemeten 0,96. Even op het gas resulteert in knock op cilinders 1 en 2. Motor loopt vooral bij koude en halfwarme motor rommelig. Dat zou kloppen met te arm mengsel, omdat de auto juist dan wat meer benzine nodig heeft. Toch? 
groet
groet
-
9323
- Donateur (2x)

Tussen alle bedrijven door de auto laten uitlijnen bij Stigter in Vianen. Achteras bleek helemaal goed, dus dat was een meevaller. Aan de voorkant viel 't ook niet tegen. Rechter voorwiel stond iets teveel naar binnen, waardoor op termijn de buitenkant van de band zou zijn gaan slijten - en de binnenkant van de andere band. Veerpoot is gelost en klein stukje naar buiten getikt.
-
9323
- Donateur (2x)

De auto nadert voltooiing. Gisteren nieuw brandstoffilter geplaatst, in de hoop dat daarmee het arm mengsel-probleem verholpen zou zijn. Niet het geval; volgende keer brandstofdrukregelaar vervangen en kijken of de warmtedraden van de lambdasonde wel spanning krijgen. En wellicht een andere brandstofpomp proberen.
Ook gedaan gisteren: stabirubbers achter vervangen, waarmee het onderstel weer helemaal tiptop is.
Wat moet er verder nog gebeuren: ABS-sensor linksvoor aansluiten, kachelradiateur vervangen, srs-computer vervangen (vermoedelijk verzopen door lekke kachelradiateur), poetsen. Dit jaar nog af? Wie weet...
Is de auto dan echt helemaal af? Tuurlijk niet. Ga volgend jaar op mijn gemak de bakolie verversen, wat laswerk laten verrichten aan de achterkant, mistlamp rechtsvoor vervangen, achteruitrijlicht fixen (ligt niet aan lampje), stoelverwarming bestuurdersstoel repareren...
Ook gedaan gisteren: stabirubbers achter vervangen, waarmee het onderstel weer helemaal tiptop is.
Wat moet er verder nog gebeuren: ABS-sensor linksvoor aansluiten, kachelradiateur vervangen, srs-computer vervangen (vermoedelijk verzopen door lekke kachelradiateur), poetsen. Dit jaar nog af? Wie weet...
Is de auto dan echt helemaal af? Tuurlijk niet. Ga volgend jaar op mijn gemak de bakolie verversen, wat laswerk laten verrichten aan de achterkant, mistlamp rechtsvoor vervangen, achteruitrijlicht fixen (ligt niet aan lampje), stoelverwarming bestuurdersstoel repareren...
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
Wat overigens opviel, de CE-melding van de lambda sensor komt gelijk op het moment wanneer de motor opgewarmt is en uit de warmloop regeling komt. Na de warmloop moet er op lambda geregeld worden en met het signaal wat er nu van de sonde afkomt kan de ECU blijkbaar geen chocola van maken.
-
9000-95
- Donateur

even een heel domme vraag: wat is het nr vd bin die er in zit? Is die wel voor een 2.3MY95?
-
9323
- Donateur (2x)

bin die erin zit is voor een 2.3T my '96 - heeft hetzelfde serienr als bin voor dat model van dat bouwjaar die in t5suite-library zit. Dat klopt met het blok, wat volgens mij ook uit '96 is. De auto is van eind '95, dus my '96.
-
9000-95
- Donateur

tja, dan mag je die ook afvinken. Drukregelaar of pomp dan maar? Of eerst een keer aan de viergastester, weet je zeker of het ding ook echt arm loopt of dat het een sensorfout is. MEt een AFR van 16-18 zou hij vreselijk beroerd moeten lopen en zo erg is het ook weer niet dacht ik.
-
9323
- Donateur (2x)

nee, hij draait op zich best netjes. Nog 't rommeligst na warme start - dan veel geplof in uitlaat bij stationair en rommelig gas aannemen. En stationair toerental schommelt een beetje - tussen 850-880 tpm.
Ik geef nu veiligheidshalve geen volgas meer, maar toen ik dat wel nog deed verslikte de motor zich soms even. Was al wel beter nadat ik bougies had gewisseld - daarvoor dacht ik dat-ie bij volgas in fuelcut ging, wat achteraf dus niet zo was.
Waar ik nog een klein beetje hoop op heb: ik rij de tank helemaal leeg, zodat het laatste restje ouwe benzine eruit is. Wie weet scheelt dat.
Ik geef nu veiligheidshalve geen volgas meer, maar toen ik dat wel nog deed verslikte de motor zich soms even. Was al wel beter nadat ik bougies had gewisseld - daarvoor dacht ik dat-ie bij volgas in fuelcut ging, wat achteraf dus niet zo was.
Waar ik nog een klein beetje hoop op heb: ik rij de tank helemaal leeg, zodat het laatste restje ouwe benzine eruit is. Wie weet scheelt dat.
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
wetende dat de auto de 4-gastest bij de APK heeft doorstaan, zou je verwachten dat het een en ander normaal zou moeten werken maar om dan een AFR van 16 tot 18 te zien, dat kan ik ook niet rijmen...
Ik heb nog wel een wide band lambda thuis liggen, kunnen we eens in een stukje pijp maken en in de uitlaat hangen.
Ik heb nog wel een wide band lambda thuis liggen, kunnen we eens in een stukje pijp maken en in de uitlaat hangen.
-
9323
- Donateur (2x)

Vanochtend nog even de laptop aan de auto gehangen. Eerst foutcode gewist. Bij koude start is de AFR 15,9 en draait de auto stationair in closed loop. Als de warmup-fase is voltooid, gaat-ie uit closed loop, de AFR stijgt naar 18,4 en check engine gaat branden. Bij warme motor kan de ECU de waarden die de lambda afgeeft dus niet thuisbrengen. Heb ergens gelezen dat de ecu dan op vollast gaat lopen, maar dat strookt dan weer niet met die AFR van 18,4.
Sinds het nieuwe brandstoffilter pruttelt de motor niet meer de eerste seconden na koude start. Doet mij vermoeden dat de opbrengst van de brandstofpomp niet meer je dat is; bij oude (vervuilde) filter had de pomp er misschien meer moeite mee om meteen genoeg druk te leveren.
Sinds het nieuwe brandstoffilter pruttelt de motor niet meer de eerste seconden na koude start. Doet mij vermoeden dat de opbrengst van de brandstofpomp niet meer je dat is; bij oude (vervuilde) filter had de pomp er misschien meer moeite mee om meteen genoeg druk te leveren.