ziet er netjes uit ja. CO en HC zijn wel heel laag maar dat soort waarden geeft mijn 9000 ook (op lpg weliswaar). Trionic verbrandt heel mooi schoon. Lambda is ok, niet arm. Heb je ook op toeren gemeten of alleen stationair?
Het zou in theorie nog kunnen dat je pomp het bij vermogensvraag niet meer bijhoudt en je daardoor wat armer zou gaan draaien onder vollast, maar dan zou je daar allicht een keer iets van moeten zien in de logs en da's niet het geval. Mengsel durf ik wel af te strepen voor nu.
Mooi dat je ook compressie hebt gemeten, ook die ziet er goed uit. Nr 3 iets lager maar niks om je druk over te maken. En omdat je knock op alle 4 hebt kan het hem daar niet in zitten.
Zitten we dus met een gezonde motor, gezond mengsel, goede brandstof (Koko

) en toch knockt het ding als een idioot volgens trionic. Grote vraag blijft: knockt-ie echt of meet trionic verkeerd.
Mogelijke oorzaken van knock: verkeerde bougies (check), te hoge compressie (kop te ver gevlakt?), zwaar vervuilde motor (zou je moeten zien, extreem koolaanslag op de zuigerbodem en bougies), onsteking te vroeg (kan niet bij trionic zonder bdp sensor fout), slechte brandstof (Kan er niet eerder verontreiniging in je brandstof gekomen zijn?), te arm (check), te hete verbrandingskamers (iat is normaal, heel ver gezocht: oliesproeiers van je zuigers verstopt. Maar alle 4? Niet waarschijnlijk).
Zie ik nog iets over het hoofd? Volgens mij niet, waarmee het voor mij niet waarschijnlijk is dat je echt zoveel knock hebt.
Je zou een ecu kunnen flashen met je bin met de ram unlocked, knock control uitzetten en dan een eind gaan sturen met heel zware rechtervoet. Is het blok daarna nog heel dan zal hij niet echt knocken. Liggen je zuigers echter in stukken dan had trionic toch gelijk. Maar da's misschien wat radicaal
Ik zou als volgende stap het electrische stuk heel kritisch bekijken. Stekkerverbinding op de DI, bedrading naar de ecu doormeten. Schema's op
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;, eerste 2 pdf-jes. Massa aansluitingen op het inlaatspruitstuk bij de verstuivers controleren. Meet eens of er restspanning staat op de massaansluiting van de DI stekker? Maak eens een log via tabblad knock in het realtime panel, dan logt-ie als het goed is ook AD_knock.
Hoe is dit eigenlijk begonnen? Ineens, geleidelijk, na een reparatie?
't zijn wel de uitdagingen dit