Probleem Saab 9000

1984-1997
Onsjos
Geregistreerd lid

Re: Probleem Saab 9000

Bericht door Onsjos » wo 21 aug, 2013 16:19

Hieronder een linkje naar de het log van de nieuwe bin. En een opname van de bougies zien wat wit rond de neus,deze zitten er nog geen 200km in.
De knockcounter in het dashboard liep behoorlijk op , op een ritje van ± 5min al rond de 130 keer per cilinder.

https://www.hightail.com/download/bWJya ... WUM5TE5Vag

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 21 aug, 2013 17:06

typerend knipje uit je log:
Afbeelding
zodra trionic over gaat op openloop gaat het fout, niet alleen hier maar op meerdere plaatsen. Bij knock gaat trionic eerst extra brandstof inspuiten, daarna ontsteking verlaten en pas in het extreme geval dat allemaal niet helpt gaat-ie boost terugregelen. Dat laatste heb je hier, je zie de boost reductie oplopen en niet zo'n beetje. Op het einde zit je op 0.8 bar boost reductie, nog nooit gezien zoiets :shock: Boost zit dan op ongeveer een halve bar, dat zal je basisdruk zijn.
En ondanks alle maatregelen blijft er volle bak knock :? Je zou gaan denken aan veels te arm, je bougies zien wel een beetje naar uit maar ik vind het ook weer niet schokkend. Beetje lastig te zien na maar 200 km. Je mengsel blijft ook rijk in het log. Maar misschien zit de lambdasonde er toch een eind naast. Alhoewel de fuel trims ook netjes zijn. Lastig... En zoveel knock met basisboost, halfgas, vpower, knockfuelmap en maximale onstekingsverlating blijft onwaarschijnlijk. Probleem met de ecu waardoor de knockdetectie veel te gevoelig is?

Ik zou toch beginnen met de lambdasonde, heb je de mogelijkheid een andere te proberen? Of ga eens langs bij een garage en laat ze de 4-gas tester in de uitlaat hangen.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » wo 21 aug, 2013 19:42

Het ziet er allemaal een beetje vreemd uit, de lambdasonde was eigenlijk een van mijn eerste gedachte deze al gewisseld voor een ander exemplaar. Resultaat was hetzelfde geen verbetering dus. Het zelfde geld voor de ECU, ook gewisseld maar ook geen verbetering.

Een ander idee wat ik had/heb is de draadboom van de ECU naar de motor, zou daar misschien ergens een breuk oid in kunnen zitten wat dit vreemde gedrag veroorzaakt.
De 4-gas test wat zou daar op te zien zijn wat niet in T5 suite terug te vinden is?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 21 aug, 2013 20:03

de 4-gas test vertelt je of je mengsel ook echt zo goed is als de lambdasonde en de ecu je vertellen. Kan je zowel stationair als op toeren meten. Zo sluit je arm lopen uit als mogelijke oorzaak. Reden dat ik aan arm denk is dat je kncok hebt zodra trionic uit closed loop gaat dan corrigeert-ie niet meer op lambda maar valt-ie terug op de brandstofmaps + adaptatiewaarden.

Loopt-ie volgens de viergas ook niet arm dan weten we dat eigenlijk alles klopt wat betreft mengsel en ontsteking. En dat betekent automatisch dat het hele trionic gebeuren met alle sensoren ook doet wat het doen moet.

Blijft er weinig over dan een mechanisch defect aan de motor wat knock veroorzaakt. Al eens in de bougiegaten gegluurd met een zaklampje?

Of het knocksignaal wordt verstoord, stekker op de DI wel schoon en ok? Geen gekke aftermarket xenon of andere electronica ingebouwd die op de kabelboom loopt te storen?

Of je wordt vreselijk belazerd en ze hebben je russische benzine voor v-power verkocht :mrgreen:

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » wo 21 aug, 2013 20:40

Oke duidelijk, morgen maar even laten testen bij de lokale garage. Maar eens kijken of we hier iets wijzer van worden.

Net even gegluurd in de gaten, geen zichtbare afwijkingen geconstateerd. Zegt nog niets natuurlijk.

Voor wat betreft de V-power. Ik heb een paar jerrycannetjes gekocht bij de plaatselijke scharensliep. Betrouwbare man, volgens eigen zeggen een volle neef van de heer Koko Petalo. Dat zit dus wel goed.....

Wordt vervolgd!

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » do 22 aug, 2013 10:20

Nou daar schieten we ook niet veel mee op, ziet er prima uit. Prima waardes voor een oude wagen misschien iets te goed?
Compressie gisteravond nog even gemeten, ziet er ook goed uit.

- Cyl 1 175 psi
- Cyl 2 175 psi
- Cyl 3 160 psi
- Cyl 4 170 psi

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 22 aug, 2013 12:58

ziet er netjes uit ja. CO en HC zijn wel heel laag maar dat soort waarden geeft mijn 9000 ook (op lpg weliswaar). Trionic verbrandt heel mooi schoon. Lambda is ok, niet arm. Heb je ook op toeren gemeten of alleen stationair?

Het zou in theorie nog kunnen dat je pomp het bij vermogensvraag niet meer bijhoudt en je daardoor wat armer zou gaan draaien onder vollast, maar dan zou je daar allicht een keer iets van moeten zien in de logs en da's niet het geval. Mengsel durf ik wel af te strepen voor nu.

Mooi dat je ook compressie hebt gemeten, ook die ziet er goed uit. Nr 3 iets lager maar niks om je druk over te maken. En omdat je knock op alle 4 hebt kan het hem daar niet in zitten.

Zitten we dus met een gezonde motor, gezond mengsel, goede brandstof (Koko :lol:) en toch knockt het ding als een idioot volgens trionic. Grote vraag blijft: knockt-ie echt of meet trionic verkeerd.

Mogelijke oorzaken van knock: verkeerde bougies (check), te hoge compressie (kop te ver gevlakt?), zwaar vervuilde motor (zou je moeten zien, extreem koolaanslag op de zuigerbodem en bougies), onsteking te vroeg (kan niet bij trionic zonder bdp sensor fout), slechte brandstof (Kan er niet eerder verontreiniging in je brandstof gekomen zijn?), te arm (check), te hete verbrandingskamers (iat is normaal, heel ver gezocht: oliesproeiers van je zuigers verstopt. Maar alle 4? Niet waarschijnlijk).
Zie ik nog iets over het hoofd? Volgens mij niet, waarmee het voor mij niet waarschijnlijk is dat je echt zoveel knock hebt.
Je zou een ecu kunnen flashen met je bin met de ram unlocked, knock control uitzetten en dan een eind gaan sturen met heel zware rechtervoet. Is het blok daarna nog heel dan zal hij niet echt knocken. Liggen je zuigers echter in stukken dan had trionic toch gelijk. Maar da's misschien wat radicaal :oops:

Ik zou als volgende stap het electrische stuk heel kritisch bekijken. Stekkerverbinding op de DI, bedrading naar de ecu doormeten. Schema's op http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;, eerste 2 pdf-jes. Massa aansluitingen op het inlaatspruitstuk bij de verstuivers controleren. Meet eens of er restspanning staat op de massaansluiting van de DI stekker? Maak eens een log via tabblad knock in het realtime panel, dan logt-ie als het goed is ook AD_knock.

Hoe is dit eigenlijk begonnen? Ineens, geleidelijk, na een reparatie?

't zijn wel de uitdagingen dit :D

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » do 22 aug, 2013 19:23

Hier een logje van hedenochtend, het lijkt erop dat toen we bij de autodokter wegreden het gezeur weer begon.

Maar er gloort licht aan de horizon.
Vanmiddag teneinde raad het gaskleppenhuis gedemonteerd, misschien dat het rubber ertussenuit was. Helaas ook niet het geval, wat wel opviel was het inlaatspruitstuk die licht mee bewoog, bouten zaten goed vast dus daar lag het ook niet aan.
Even rustig nagedacht vervolgens een bout losgedraaid en gemeten. Nu lijkt het erop dat de bouten te lang zijn, met als gevolg.... juist valse lucht.
Ik ga niet al te vroeg juichen, morgen de zaak maar verder demonteren en kijken of dat werkelijk het probleem was.

Ik hou je op de hoogte!

https://www.hightail.com/download/bWJvS ... eFZ4Tk1UQw

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 22 aug, 2013 19:55

tja, het is iets. Met valse lucht zou je vooral stationair problemen verwachten, op toeren doet dat niet zoveel meer. Maar wat wel een rol kan spelen is dat een los spruitstuk slechte massa heeft en er zitten massakabeltjes van de trionic op vast. Dat kan natuurlijk heel gekke dingen geven.

Zit dat massakabeltje vanaf de bovenste motorsteun naar de kop er wel goed op?

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » za 24 aug, 2013 15:48

Zo, inmiddels het spruitstuk gedemonteerd en jawel op alle inlaatpoorten aan de onderkant gelekt.
Geen wonder dat de remmen reiniger geen effect had.
De zaak ook al weer gemonteerd en zowaar het lijkt de goede kant op te gaan, loopt stationair, zowel koud als warm prima, boost gaat ook redelijk.

Ik maak me alleen nog een beetje zorgen om het oscillerende beweging van het AFR signaal. Zie log.

https://www.hightail.com/download/bWJxS ... UURtcXNUQw

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 24 aug, 2013 17:38

Wonderbaarlijk dat je geen koelwaterlekkage had met dat losse spruitstuk. Dat-ie nu beter stationiar loopt geloof ik graag. Maar je boostprobleem is niet weg, nog steeds knock en nog steeds terugregeling van de boost onder belasting :roll:

De AFR ziet er prima uit en hoort te oscilleren, da's de lambda regeling die z'n werk doet. Alleen boven een bepaalde motorbelasting gaat het systeem uit closed loop en zie je het mengsel continu naar rijk gaan. En bij gas los boven de 1500 toeren wordt het even arm omdat er dan niet meer wordt ingespoten. Maar onder deellast moet-ie pendelen. De AFR waardes moet je overigens met een korreltje zout nemen, je hebt een smallband lambda sonde en die weet eigenlijk alleen het onderscheid te maken tussen arm en rijk.

Is de kop eraf geweest dat er te lange bouten in zaten? Wat is nu de voorgeschiedenis van de geheel? Zitten de massakabels goed? Vooral die 2 op het inlaatspruitstuk en die ene van de kop naar de carrosserie bij de bovenste motorsteun.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » za 24 aug, 2013 21:17

Inderdaad mazzel met de koelvloeistof gehad, soms mag dat ook wel eens.
Het boost probleem tja, ik zag het al in het log maar het positieve: het log ziet er al beter uit al de vorige keren.

Ik weet eigenlijk niet wanneer closed loop in werking moet treden, zo te zien in het log is het nagenoeg permanent aanwezig?

De Saab heb ik samen met nog 2 andere 9000 in één koop gekocht, alle 3 met motorschade, uitgelopen hoofdlagers. Voor de Griffin heb ik een ander blok weten te vinden (zonder alle bs narigheid).

Na inbouw liep hij gelijk niet lekker, uiteindelijk bleek er een scheurtje in de slang van de apc naar de wastegate te zitten. Eea vervangen en ja hoor de Saab liep (even) als een kogel tot fuelcuts hun intrede deden. Het leed was toen al geleden, lekke koppakking niets dramatisch wel lastig. Tijdens de montage heb ik de heatplate niet meer gemonteerd, vandaar ook de 2mm te lange bouten. De bedoeling is om met een van de Saabs trackdays te rijden.
Op deze manier komt er weinig van terecht, maar wel houden de moed er in.

Morgen zal ik de massapunten op het blok nalopen, wie weet.........wat heeft de massa eigenlijk te maken knocks?
Er zit er maar 1 op het spruitstuk geen 2.

Wordt vervolgd.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 24 aug, 2013 21:44

kan kloppen van dat ene massapunt, hadden we laatst ook bij de 9000 van 9293. Die had na inbouw van een ander blok een massa probleem op de lambda sensor, veroorzaakt door de overgang van een kabelboom met twee naar één massa aansluiting. Zie viewtopic.php?f=6&t=110936&hilit=lambda ... &start=240" onclick="window.open(this.href);return false; en verder.
Heb je de kabelboom gewisseld met het blok? Zou kunnen dat je een soortgelijk probleem hebt nu. Je zou de ecu stekker eraf kunnen pakken en alle pinnen die aan massa zouden moeten liggen doorpiepen naar het blok met de multimeter.

Wat massa verbindingen met knock te maken hebben: Signalen zijn gerelateerd aan massa. Als er ergens een massa wat 'zweeft' (dwz niet op 0 volt zit) wordt deze stoorspanning opgeteld bij het signaal waardoor de ecu hogere waardes meet. Als er zoiets met je knock signaal gebeurt zou je kunnen krijgen wat je nu hebt.

Andere mogelijke oorzaakis dat de compressieverhouding veel te hoog is nu. Is de kop gevlakt en zoja hoeveel? Wel de goede koppakking gebruikt?

Als je de heatplates verwijdert moet je ook de software aanpassen, dat betekent je ecu opnieuw flashen. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat je daar zoveel knock van krijgt.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 25 aug, 2013 13:39

Ik heb de massa punten nagekeken en door gemeten pin 24 en 25 geen probleem. Verder helemaal niets op pin 13 na, hier meet ik een weerstand van 2.45.
Nog even wat andere kabelbomen erbij gepakt, die van de ’94 heeft twee massa aansluitingen en de andere 2 van ’97 1 aansluiting. Wellicht heeft dit te maken met de overgang van 3 naar 4 draads lambdasondes.

Ik heb de oude kabelboom gehouden,degene die bij de auto hoort. Dus dat kan het probleem niet zijn.
De kop is wel gevlakt maar minimaal volgens mij nog 0.1 mm.
De pakking moet de juiste zijn althans volgens de verpakking, paste prima.

De bin geflasht heatplate op uit gezet, verder niets verandert. Ik moet zeggen het wordt er niet beter op.....

https://www.hightail.com/download/bWJvY ... SlQ0WjhUQw

robertw

Bericht door robertw » zo 25 aug, 2013 17:55

het zal vast iets heel simpels zijn. laat het even rusten voor een week, dat helpt.

/rw

Plaats reactie