Roest en de 9000

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Roest en de 9000

Bericht door 9323 » zo 26 apr, 2020 16:44

Ik was vandaag op roestreis op, onder en in mijn Opknap-Anni. Zo'n 9000 heeft namelijk wat zwakke plekken wat dat aangaat (zie bv ook het schema'tje dat Odin ooit maakte en dat te vinden is in het aankooptopic). Ik heb ze -deels- hieronder op de foto gezet. :-)

Ten eerste de rand van de kofferbak, bij de slotvanger:
Afbeelding
Dan daaronder, verscholen achter de achterbumper, van onderaf bekeken:
Afbeelding
Dan de uiteinden van de kokerbalken, van binnen te bekijken door plastic dekseltje weg te halen (bij de bevestigingsbouten van de achterbumper:
Afbeelding
Afbeelding
De schokbrekertorens:
Afbeelding
Afbeelding
Ze roesten trouwens doorgaans van buitenaf, dus een kritische blik in de wielkast is vaak al veelzeggend. Kun je meteen kijken hoe het is gesteld met het slangetje van de tankontluchting ;-)
Afbeelding
De veerschotels:
Afbeelding
Het plaatwerk links- en rechtsachter de achterwielen:
Afbeelding
Afbeelding

De rand van de kofferbak en het plaatwerk achter de achterwielen, daar is het altijd prijs. Plaatwerk achter achterwielen is trouwens niet erg, opknappen is alleen van cosmetisch belang. Rand van kofferbak rot vrolijk door naar beneden, dus de roest daar moet je tijdig zien te arresteren. Schokbrekertorens en veerschotels zijn APK-afkeur en wat lastiger te repareren, dus daar goed kijken is van belang. Kokerbalken kun je van binnenuit ontroesten en volspuiten met TectylML oid. Dan gaat het weer jaren goed.

Bij mijn auto valt het allemaal mee. Schokbrekertorens en veerschotels lijken goed te zijn, roest bij plaatwerk kofferbak is nog in vroeg stadium en het plaatwerk achter de achterwielen heb ik ook rotter meegemaakt.

Hoop dat jullie er wat aan hebben!
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 369.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door 9323 » zo 26 apr, 2020 18:28

SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 369.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door hermank » zo 26 apr, 2020 18:54

Dank!! Hier kan ik zeker wat mee. Met dit ernaast ga ik ook op onderzoek uit.
Saab 9000 CS 2.3 fpt MY1993 Odoardo grijs Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door 9323 » ma 27 apr, 2020 12:39

Mooi, succes!

Een aanvulling nog: de omlijsting van de voorruit wil ook graag roesten. Dat komt dan door prutswerk bij het vervangen van die ruit; de sponning raakt bij het lossnijden beschadigd, die schade wordt niet bijgewerkt, de ruit wordt erin geplakt en in de loop der jaren doet vocht haar verwoestende werk.

Dit kun je checken door de deksel van de paravan en de ruitenwisserarmen te demonteren en dan de plastic lijst onder de ruitenwisserarmen. Die kun je lostrekken; wel uitkijken dat de rubber doppen waarmee-ie zit vastgeklikt niet alle kanten op vliegen.

Als het goed is ziet het er dan zo uit, zoals bij mijn auto (en als je pech hebt een stuk minder jofel):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe het eruit ziet als de boel gaat roesten zie je hier bijvoorbeeld: viewtopic.php?t=131135
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 369.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13436
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Roest en de 9000

Bericht door Henk-Jan » ma 27 apr, 2020 16:47

Ter aanvulling, bij onze 9000 is bij de achterklep aan beide zijden wat roest te ontwaren en nadat de hemel eruit gehaald was, bleek het ook aan de binnenkant al wat doorgeroest te zijn. Volgens de garage lijkt het om een gebroken kitlaag te gaan, die nu samen met de roest hersteld gaat worden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder is de reservewielbak iets om te controleren, die zowel bij onze 9000 als de 9-3OG van mijn ouders gerepareerd dient te worden.

Eventueel gerelateerd aan de trekhaak en krachten die bij zware lasten aan de rest van de auto doorgegeven worden?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door 9323 » di 28 apr, 2020 11:32

Dank voor de aanvullingen!

Reservewielbak is een goeie ja. Ook de moeite van het controleren waard. Begint vaak bij afwateringsgaatje middenvoor. Qua trekhaak: weet ik eigenlijk niet. Extra profielen en bouten die in kofferbakruimte worden aangebracht kunnen wel flink roesten.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 369.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door hermank » wo 29 apr, 2020 15:56

Eerste controle verloopt goed. De rand onder het rubber bij de slotvanger ziet er prima uit. Niets te zien. Ook de bak van het reservewiel is netjes. Afwateringsgaatje zat niet verstopt.


Afbeelding


Ik wil voor de zekerheid onder die metalen band kijken. Als ik er op druk komt er iets vochtigs onder vandaan, een klein beetje maar, het kan ook vet zijn want die hele rand was wel vettig. Kan ik die zo losschroeven of vallen er dan allemaal onderdelen van onder de CS vandaan??? Of is het alleen versteviging?

Afbeelding
Saab 9000 CS 2.3 fpt MY1993 Odoardo grijs Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door 9323 » wo 29 apr, 2020 17:59

Oh dat ziet er goed uit!
Profiel is een ter versteviging van de bagageruimte ivm trekhaak. Kan er gewoon uit denk ik.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 369.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door hermank » di 02 jun, 2020 12:53

En hier de wielkast rechtsachter. Beetje schoongeborsteld.

Afbeelding


Afbeelding
Saab 9000 CS 2.3 fpt MY1993 Odoardo grijs Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3096
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Roest en de 9000

Bericht door 9000-95 » di 02 jun, 2020 21:03

De roest bij de achterste schokdemper torens begint onder het rubber van de demper en kruipt dan onder de bitumen laag verder. Als je het beginstadium wil ondervangen moet je de demper even losmaken en omlaag drukken.

Kriksteunen is ook nog een leuke. Roest ook onder de beschermingslaag. Zie je vaak pas als er ineens een groot gat in de koker valt of als de auto door de krik zakt
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
GHIA
Geregistreerd lid
Berichten: 3534
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Roest en de 9000

Bericht door GHIA » di 02 jun, 2020 22:46

Kijk ook even naar Mike Sanders Fett.
Of kettingvet voor de motor wat opgewarmd dient te worden.

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door hermank » wo 03 jun, 2020 8:14

9000-95 schreef:
di 02 jun, 2020 21:03
De roest bij de achterste schokdemper torens begint onder het rubber van de demper en kruipt dan onder de bitumen laag verder. Als je het beginstadium wil ondervangen moet je de demper even losmaken en omlaag drukken.
Owww...... ik vrees dat mijn skills niet toereikend zijn om dit klusje goed te klaren.........
Laatst gewijzigd door hermank op wo 03 jun, 2020 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9000 CS 2.3 fpt MY1993 Odoardo grijs Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

Gebruikersavatar
VanBunst
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Roest en de 9000

Bericht door VanBunst » wo 03 jun, 2020 8:48

9000-95 schreef:
di 02 jun, 2020 21:03
De roest bij de achterste schokdemper torens begint onder het rubber van de demper en kruipt dan onder de bitumen laag verder. Als je het beginstadium wil ondervangen moet je de demper even losmaken en omlaag drukken.

Kriksteunen is ook nog een leuke. Roest ook onder de beschermingslaag. Zie je vaak pas als er ineens een groot gat in de koker valt of als de auto door de krik zakt
Ja, daar kwam ik van de week ook achter: auto kwam maar niet omhoog bij kriksteun linksvoor, flink verrot daar.

Trouwens: de dopjes aan de onderkant van de deuren, die beginnen nu zo langzamerhand ook wat roest te vertonen. Je ziet nog eens wat als je auto op de krik staat :(
9000 2.3 CS lpt
Midnight Blue
MY1997

http://www.myalbum.com/Album=UXRSZRPQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur 2015 + 2017 + 2019
Donateur 2015 + 2017 + 2019
Berichten: 728
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Roest en de 9000

Bericht door Guido900T » zo 07 jun, 2020 15:16

Kijk ook even naar Mike Sanders Fett.
Heb ik ook gedaan. Aanrader, anders is al je werk na 10 jaar weer voor niets geweest
9000 CSE 2.0, FPT stage 1 BSR, 1996, black
9.3 Turbo Aero cabriolet 2002, steel grey lpg

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roest en de 9000

Bericht door 9323 » wo 13 jan, 2021 20:36

Aanvulling op dit topic. De doorgangen van de veerpoten voor willen ook wel roesten. Om dat te checken moeten de wielkuipen eruit. Als het goed is ziet het er ongeveer zo uit:

[url=https://flic.kr/p/2krJbgz]Afbeelding
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 369.000km bc279
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Plaats reactie