geen oliedruk-koude oliekoeler

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 171
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22

geen oliedruk-koude oliekoeler

Bericht door K0ENIE » ma 15 apr, 2019 18:03

Vandaag, na een ritje van 120 km overwegend over de snelweg begon mijn oliedruklampje te branden onder de afrit bij het stoplicht.. Moet toch niet kunnen lijkt mij na slechts 520.000 km.
Iets gas geven en lampje dooft weer. Onder de motorkap bleek de oliekoeler gewoon koud te zijn. In Haynes niets over de thermostaat of hoe het werkt. Vanavond maar even op de brug kijken.
Mijn vraag is dus nu of er tips en ervaringen zijn met dit probleem.
Alvast bedankt!
Koen

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Locatie: Arum,Friesland

Re: geen oliedruk-koude oliekoeler

Bericht door Killercave86 » ma 15 apr, 2019 18:49

voor de olie koeler zit een thermostaat dus het kan zijn dat je olie koel genoeg was en de thermostaat gesloten was
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13488
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: geen oliedruk-koude oliekoeler

Bericht door ReinO » ma 15 apr, 2019 18:52

ik dacht dat hij minimaal 0.8 bar moet hebben en bij een bepaald rpm 2.7 bar (ff zoeken wat het precies moet zijn voor jouw type motor),
en vindt dan maar eens uit waar ie ergegens zijn druk verliest:
- lekkende koeler / leidingen
- gaar rubber van het carterpijpje?
- druksensor defect: even analoog checken?
- lagers niet meer goed.
- oliepomp zelf nog binnen de marges? haynes geeft aan wat het moet zijn.

ff gedoe dus.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 171
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22

Re: geen oliedruk-koude oliekoeler

Bericht door K0ENIE » ma 15 apr, 2019 20:32

Zojuist de wasthermostaat met veer verwijdert maar blijft koud terwijl de pan al bijna niet aan te raken is. Wartels van koelerleidingen vastgeroest en gesneuveld maar koeler zelf ook niet verstopt. Wat ik wel weet is dat het een 9-3 motor is, wel B204 maar hoop werk geweest om aan te passen voor 9000. Toen wilde de wartels ook al niet los dus met thermostaathuis en al op 9-3 blok overgezet. Drukleiding naar turbo wordt wel warm dus daar wel 'flow'. Sensor lijkt mij OK omdat lampje onmiddelijk uit gaat bij 1200 tpm. Vorige zomer geen last gehad.
Blok is verder mooi droog. Iets zweterij bij de dop waar de ontsteking normaal zit.
Morgen maar verse olie met filter als ik de koeler vervang.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13488
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: geen oliedruk-koude oliekoeler

Bericht door ReinO » di 16 apr, 2019 7:13

die olieleidingen/slangen willen wel eens vreselijk verroesten op de aansluiting naar de koeler zelf.
J en D heeft een nieuw setje voor je, evt. meteen een nieuwe 9-5 koeler -indien nodig natuurlijk- ?

Ik weet niet of je bij dit type de drempelwaarde van de sonde ook kunt instellen: sowieso even checken waar ie nu op staat.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie