Fan: van high/low naar 1 snelheid EDIT: Weerstandgedoe

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4083
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Fan: van high/low naar 1 snelheid EDIT: Weerstandgedoe

Bericht door Gele aero » vr 23 mar, 2018 17:31

Ik heb nog het type koelventilator met die twee snelheden met een weerstand ertussen. Laatst was de weerstand echter losgekomen en heb ik de draden tijdelijk doorverbonden om thuis te komen, het viel met toen op dat de motor veel minder hoog in de temperatuur liep. Dus nu zat ik te denken; kan je er niet een singlespeed fan van maken zoals het latere type 9000 ook had? Is dat veel gedoe en gaat het veel resultaat opleveren, of zit ik helemaal mis?
Laatst gewijzigd door Gele aero op wo 30 mei, 2018 8:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22

Re: Fan vraag: van high/low naar 1 snelheid

Bericht door K0ENIE » za 24 mar, 2018 7:53

De fan heeft als de thermostaat in orde is geen invloed op de bedrijfstemperatuur. Dus ook even de thermostaat controleren.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4083
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: Fan vraag: van high/low naar 1 snelheid

Bericht door Gele aero » zo 25 mar, 2018 14:13

Thermostaat is prima. Maar de fan heeft wel invloed doordat hij in de 2 stappen toch later pas harder gaat blazen en bij een 1 stap eerder vol? Of werkt het systeem toch anders?
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2060
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Locatie: 076

Re: Fan vraag: van high/low naar 1 snelheid

Bericht door gertram » zo 25 mar, 2018 22:46

De thermostaat houdt de temperatuur constant zo lang er voldoende lucht door de radiateur gaat. Bij 89 graden staat hij volledig open. Bij nog hogere temperatuur gaat de fan aan. Als je de fan switch overbrugt zodat de fan continu aan staat zou de temperatuur onder de 89 graden kunnen komen alleen hoort dat niet te gebeuren omdat de thermostaat weer een stukje dicht zal gaan.
Dit op voorwaarde dat alle componenten goed zijn, als de radiateur bv. deels verstopt zit is er onvoldoende koelcapaciteit en moet de fan eerder aan slaan.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4083
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: Fan vraag: van high/low naar 1 snelheid

Bericht door Gele aero » do 29 mar, 2018 9:22

Helder! Gaat mij er meer om die vreemde weerstand te omzeilen, had ergens op het www gelezen dat deze vaker omzeild wordt omdat deze niet altijd even betrouwbaar is. Heb er recent (3 weken geleden) weer een nieuwe ingezet, een flink zwaar type, maar mij bekruipt nu het gevoel dat hij minder snel gaat draaien. Maar weet nooit hoe dat precies zit met elektra en weerstanden en of die zwaardere weerstand dus invloed heeft op wanneer en hoe hard de fan aangaat.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2094
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Locatie: Hegra (Noorwegen)

Re: Fan vraag: van high/low naar 1 snelheid

Bericht door Alex B » do 29 mar, 2018 16:19

In ieder geval geen invloed op wanneer ie aanslaat, dat doet de electrische thermostaat die rechtsonder in de radiateur zit.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4083
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: Fan vraag: van high/low naar 1 snelheid EDIT: Solderen?

Bericht door Gele aero » za 21 apr, 2018 9:24

Gister maar even een andere weerstand er tussen gezet, die met de originele waarde (0,22ohm, 5%, 50 Watt). Er zat nu 100watt op en had niet het idee dat de fan goed werkte op lowspeed. Wat ik je alleen afvroeg; waarom moet dat die kabels eigenlijk gesoldeerd worden aan de weerstand terwijl een kabelschoen ook prima past? Wie weet de reden? Voor mijn gevoel is een kabelschoen veel makkelijker en minder kwetsbaar (in ieder geval met mijn wijze van elektra solderen :roll: )

(zoals eerder aangegeven; ben geen elektro kenner dus misschien vraag ik heel domme dingen)
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4083
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: Fan vraag: van high/low naar 1 snelheid EDIT: Solderen?

Bericht door Gele aero » wo 30 mei, 2018 8:56

Pfffff wat een goede is dat met die weerstanden ;-|+ Maandag na lange rit vanuit het oosten merkte ik dat de temperatuur niet meer terugliep. Gelukkig bleef de meter net onder het rood en niet in het rood. Onder de kap gedoken en ja hoor, fan sloeg weer niet aan.... Dus weerstand hoogstwaarschijnlijk al weer naar de eeuwige jachtvelden. Op het WWW is ook al veel te vinden dat de oorspronkelijke 50W 0.22r te weinig wattage is voor de taak die hij heeft en dat je dus beter 100w kunt gebruiken. Nu had ik er 100w inzitten maar dan 0.47r en dat schijnt ook weer niet goed te zijn (val in herhaling, maar ben dus geen elektro-expert, dus neem alles maar aan wat ik vind op het WWW), en dus maar weer een andere besteld, nu dan 100w 0.22r. Komt hopelijk vandaag binnen. Zo even naar de kluswinkel om te kijken of zijn passende stekkertjes hebben voor die dikke draad op die vrij smalle aansluiting, want na al het gedoe wil ik liever dat ik er meteen een andere tussen kan zetten als het weer misgaat ipv thuis te moeten gaan solderen (reserve 50w 0.22R ligt achterin, voor noodgevallen).

Wat een gedoe met die fan. Wellicht toch maar die weerstand er tussenuit halen als er weer wat misgaat.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie