Automaat probleempje
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Automaat probleempje
Een goede dag,
Ik heb weer even een vraag mbt mn saab 9000.
Als ik met rijden de auto gewoon in zn D zet dan springt hij met iets te veel gas geven in noodloop.
Echter als ik zelf schakel met de selector dan kan ik meer gasgeven en langer door trekken dan dat ik gewoon in zn drive rijd.
Heeft iemand hier enig idee van wat het kan zijn?
Ik merk ook dat mijn apc klep kapot is of niet meer goed is. De naald van de turbometer gaat namelijk niet verder dan halverwege de schaal verdeling.
Nu ben ik al vanolan om een deze dagen een andere te kopen.
Weet niet of dat een probleem kan zijn.
Hopelijk weet iemand hier raad mee.
Mvg LLoyd
Ik heb weer even een vraag mbt mn saab 9000.
Als ik met rijden de auto gewoon in zn D zet dan springt hij met iets te veel gas geven in noodloop.
Echter als ik zelf schakel met de selector dan kan ik meer gasgeven en langer door trekken dan dat ik gewoon in zn drive rijd.
Heeft iemand hier enig idee van wat het kan zijn?
Ik merk ook dat mijn apc klep kapot is of niet meer goed is. De naald van de turbometer gaat namelijk niet verder dan halverwege de schaal verdeling.
Nu ben ik al vanolan om een deze dagen een andere te kopen.
Weet niet of dat een probleem kan zijn.
Hopelijk weet iemand hier raad mee.
Mvg LLoyd
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Automaat probleempje
automaat:
APC-klep: de 9000 FPT heeft een T5-APC-klep. die zijn duur en gaan vrij snel stuk. duur als in: > € 200 nieuw (als ze nog te krijgen zijn), en vrij snel, als in: sneller dan een T7 klep. bedenk dat die klep er inmiddels al minstens 18 jaar in zit. bij mijn 9000 CD FPT automaat van 1993, ging de APC-klep stuk bij een leeftijd van 17 jaar. de motor draait dan op een turbodruk als bij een LPT, waardoor je in theorie 25pk mist.
maar:
wil je een T7-klep in je 9000, dan moet je je ECU zowel qua software als hardware 'verbouwen'.
voordeel is dan wel dat je een (goedkopere en langer meegaande) T7-APC-klep hebt.
APC-klep: de 9000 FPT heeft een T5-APC-klep. die zijn duur en gaan vrij snel stuk. duur als in: > € 200 nieuw (als ze nog te krijgen zijn), en vrij snel, als in: sneller dan een T7 klep. bedenk dat die klep er inmiddels al minstens 18 jaar in zit. bij mijn 9000 CD FPT automaat van 1993, ging de APC-klep stuk bij een leeftijd van 17 jaar. de motor draait dan op een turbodruk als bij een LPT, waardoor je in theorie 25pk mist.
maar:
wil je een T7-klep in je 9000, dan moet je je ECU zowel qua software als hardware 'verbouwen'.
voordeel is dan wel dat je een (goedkopere en langer meegaande) T7-APC-klep hebt.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Automaat probleempje
De mijne is niet om te bouwen naar t7
Dit omdat het een 91er is
Dit omdat het een 91er is
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Automaat probleempje
Hoi,
Het lijkt erop dat je kickdownkabel opnieuw moet worden afgesteld. Procedure vind je hier: https://dudes.berrydejager.com/tcs-testing" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom auto in noodloop vliegt is moeilijk te zeggen. Kun je het beste een bezoekje brengen aan een specialist die ervaring heeft met het tcs-systeem van de 9000. Zo iemand kan de auto ook uitlezen.
Het lijkt erop dat je kickdownkabel opnieuw moet worden afgesteld. Procedure vind je hier: https://dudes.berrydejager.com/tcs-testing" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom auto in noodloop vliegt is moeilijk te zeggen. Kun je het beste een bezoekje brengen aan een specialist die ervaring heeft met het tcs-systeem van de 9000. Zo iemand kan de auto ook uitlezen.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- vril-9000
- Donateur (2x)
- Berichten: 245
- Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Automaat probleempje
Je kunt ook kijken of het clipje op de waste-gate nog vast zit. Deze roest wel eens kapot waardoor hij open blijft staan. De meter beweegt wel maar niet verder dan de helft.
Overigens, Ik denk niet dat hij hierdoor in noodloop springt...
Overigens, Ik denk niet dat hij hierdoor in noodloop springt...
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004 Stage3 LPG
Saab 9-5 Aero 2004 Stage3 LPG
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Automaat probleempje
De kans dat een probleem met schakelpunten van de bak leidt tot noodloop van het tcs systeem is denk ik niet zo groot. Maar je kan zekerheidshalve de schakelpunten van de bak controleren. Schakelpunten indicatief bij minimaal gas:
2-3 40 km/h
3-4 60km/h
Volgas in de kickdown moet de bak schakelen net voor de toerenbegrenzer inkomt.
Exacte schakelpunten staan in dit document: https://dudes.berrydejager.com/wp-conte ... lement.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als de schakelpunten in die buurt zitten en de bak verder geen gekke dingen doet, kan je er wel van uitgaan dat dit geen automaat probleem is maar dat het tcs gerelateerd is. TCS kan je helaas niet zo veel aan doen zonder uitlees apparatuur en specifieke kennis van zaken. Hooguit klepjes en slangetjes controleren op lekkage en werking. Bij vervanging van cruciale onderdelen zoals het gkh moet je het hele systeem opnieuw laten calibreren, kan alleen met tech2 (mits de juiste software versie) of isat.
2-3 40 km/h
3-4 60km/h
Volgas in de kickdown moet de bak schakelen net voor de toerenbegrenzer inkomt.
Exacte schakelpunten staan in dit document: https://dudes.berrydejager.com/wp-conte ... lement.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als de schakelpunten in die buurt zitten en de bak verder geen gekke dingen doet, kan je er wel van uitgaan dat dit geen automaat probleem is maar dat het tcs gerelateerd is. TCS kan je helaas niet zo veel aan doen zonder uitlees apparatuur en specifieke kennis van zaken. Hooguit klepjes en slangetjes controleren op lekkage en werking. Bij vervanging van cruciale onderdelen zoals het gkh moet je het hele systeem opnieuw laten calibreren, kan alleen met tech2 (mits de juiste software versie) of isat.
9000 Anniversary 2.3T
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Automaat probleempje
probleem is dus dat als ik gewoon in zn D teveel en te lang gas geef (ook kickdown) springt ie in noodloop..
binnenkort maar eens even naar saab dealer id buurt die kon m uitlezen zei die.
Bedankt allen voor de info!
De turbo ga ik zeker eens na kijken op dat clipje.
binnenkort maar eens even naar saab dealer id buurt die kon m uitlezen zei die.
Bedankt allen voor de info!
De turbo ga ik zeker eens na kijken op dat clipje.
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Automaat probleempje
Hoe definieer je noodloop? Gaat ie slecht lopen, krijg ke check engine of krijg je een fuel cut?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Automaat probleempje
Pedaal gaat erg zwaarplus tcs lamp brand.
Zodra ik dan de auto uitzet en opnieuw start loopt ie weer gewoon normaal alleen werkt de cruise controle dan niet voor een bepaalde tijd
Zodra ik dan de auto uitzet en opnieuw start loopt ie weer gewoon normaal alleen werkt de cruise controle dan niet voor een bepaalde tijd
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Automaat probleempje
Oh das idd noodloop. Enige optie is: naar een specialist ermee. Kom je zelf nooit uit.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Automaat probleempje
ja binnekort maar eens naar de saabdealer bij ons in de buurt.
merk ook dat als ik voor n stoplicht sta en t is groen en ik dus gas geef, dan hapert ie als ik wil weg rijden, ik zie dan ook even snel het tcs lampje bij de toerenteller aan en uit gaan.
ik zat er ook aan te denken de gasklep eens schoon te maken. Alleen moet ik die weer opnieuw inleren als ik die los heb gehaald, of geld dat alleen als ik er een andere op zou zetten??
merk ook dat als ik voor n stoplicht sta en t is groen en ik dus gas geef, dan hapert ie als ik wil weg rijden, ik zie dan ook even snel het tcs lampje bij de toerenteller aan en uit gaan.
ik zat er ook aan te denken de gasklep eens schoon te maken. Alleen moet ik die weer opnieuw inleren als ik die los heb gehaald, of geld dat alleen als ik er een andere op zou zetten??
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Automaat probleempje
Volgens mij moet je altijd opnieuw calibreren als je een onderdeel los hebt gehad. En daar heb je tech2 of isat voor nodig.
Het kan ook zijn dat calibreren het probleem gaat oplossen.
Het kan ook zijn dat calibreren het probleem gaat oplossen.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Automaat probleempje
aah das mooi @#$.. dan wacht ik even met het loshalen om schoon te maken
- rademaker
- Donateur (6x)
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: ma 24 mar, 2008 9:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Automaat probleempje
hoe is bovenstaande kwestie uiteindelijk afgelopen? Wat is er aan de auto gedaan?
Saab Hobby Club Amersfoort
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 14 jan, 2013 23:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Automaat probleempje
nee probleem is er nog steeds, moet de auto nog een x weg brengen alleen kan m momenteel niet missen.