Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

1984-1997

Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor MaartenVeeke » ma 17 jul, 2017 9:12

Goedemorgen,

sinds dit weekend valt mij op dat er een ratel naast het blok te horen is. klinkt als een slechte lager in een van de rollers waarlangs de multiriem loopt. Omdat het meer vooraan het blok te horen is dan achteraan (als je met de kap open ervoor staat) gaat mijn verdenking uit naar de koppeling van de aircopomp. Dit vermoeden wordt versterkt door het gegeven dat afgelopen week de turbo vervangen is door een bevriend garagist. die heeft vanwege de 3"downpipe nogal wat moeite gehad om de boel te vervangen. Hij heeft de aircopomp uiteindelijk van de steun gehaald, uitlaatspruitstuk gedemonteerd om daarna pas genoeg ruimte te hebben om de Turbo te kunnen demonteren.

Ik heb in mijn beleving 3 opties. Het gaat overigens om Saab onderdeelnummer 46355709 in het plaatje alles wat onder nummer 8 verzameld is.
- een vervangende Sanden pomp aanschaffen bij bijvoorbeeld Elferink en die laten monteren voor ongeveer 125 euro.
- een vervangende Sanden pomp aanschaffen bij bijvoorbeeld Elferink en de koppeling overzetten op mijn pomp omdat ik nou eenmaal weet dat die verder in orde is.
- een nieuwe koppeling aanschaffen (schwedenteile.de: € 420,-; R&D: € 220,-; SaabUSA parts $ 89,- al lijken die laatste niet naar NL te willen verzenden...)

Mijn voorkeur gaat vanwege de prijs (die ruilturbo is geen revisie en dus een gok die zo het er nu naar uit ziet verkeerd uit pakt) uit naar een van de eerste 2 opties tenzij iemand een nog betere optie heeft waar ik nog niet aan gedacht heb? Is de koppeling zelf te vervangen zonder een specialistische saab/airco tool? of ontkom je er niet aan om het systeem leeg te laten lopen?

Afbeelding
Avatar gebruiker
MaartenVeeke
Geregistreerd lid
 
Berichten: 135
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 10:20

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor busy » ma 17 jul, 2017 9:26

Je kunt ook nog even kijken bij eeuroparts of skandix.de.
Meest eenvoudige is de gehele pomp vervangen, moet je wel eerst systeem leeg halen en daarna vullen. Als je alleen lager vervangt hoeft dit niet uiteraard.
Laatst bijgewerkt door busy op ma 17 jul, 2017 11:24, in totaal 1 keer bewerkt.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt 1997 LPG
VW Kever 1300, 1968
Avatar gebruiker
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 1309
Geregistreerd: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor 9000-95 » ma 17 jul, 2017 10:51

stel eerst een goede diagnose. Multiriem los en poelies met de hand controleren op speling en/of bijgeluiden.

De koppeling is goed los te vervangen. Ik heb er een tijdje terug een nieuw lager in gezet bij mij. Je zult de pomp wel los moeten halen van het blok om er goed bij te kunnen, maar de leidingen hoeven niet los en het systeem hoeft niet leeg. Pomp loshalen is 3 boutjes, en het expansievat moet uit de weg want de pomp kan net niet omhoog weg vanwege een raar piefje aan de steun. Doet verder niks dus je kan dat er waarschijnlijk ook af slijpen, hoeft het expansievat niet weg.

Was niet heel ingewikkeld. Moer van de as verwijderen, poelie kan je tegenhouden met een lange schroevedraaier tussen de dempertjes. Er zijn 2 types in Sanden. Bij de ene zit de drukplaat met een spievertanding op de as en kan je hem er zo afdrukken met 2 schroevedraaiers. Bij de andere zit de boel met een conische passing en en enkele spie, die had ik. Daarbij zitten er rondom de as 3 gaatjes met M6 draad in de drukplaat. Ik heb een metalen plaatje gemaakt met 3 gaten zodat ik met korte M6 boutjes de plaat van de as kon drukken, wijst zichzelf. Als je de koppeling gaat hergebruiken dan alle vulringetjes achter de drukplaat opvangen en bewaren. Waarschijnlijk kan je er wel eentje weglaten straks, kwestie van proberen.

Lager zit geborgd met een borgveer, seegerring tang nodig. En een grote poelietrekker om de riempoelie eraf te trekken. Het lager komt mee. Dan het lager uit de poelie persen, ik heb het op een pers gedaan maar het zit niet erg vast en het zal in een bankschroef of met de hamer ook prima lukken. Nieuw lager erin persen, oude kan je als hulpstuk gebruiken. Riempoelie weer terugzetten op de pomp en met een hamer via de binnenring aankloppen tot de aanslag. Ik heb het oude lager opengeslepen zodat ik de oude binnering kon gebruiken als hulpstuk.

Drukplaat terugzetten, deze zat bij mij met een redelijke klempassing op de as. Om ik bang was om hard te gaan meppen (kracht gaat via de pompas) heb ik de drukplaat eerst warm gestookt met een verfbrander. Niet te gek want er zitten rubber in. Laatste stukje kan je hem met de moer erop trekken.

Het lager wat je hebben moet is deze. Ze hebben ook complete koppelingen, http://aircontrol.nl/Universeel/Compres ... en+/SD7H15

succes!
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2910
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor MaartenVeeke » zo 23 jul, 2017 11:36

Bedankt heren voor het advies. En t blijkt maar weer dat alleen een goede controle naar de juiste diagnose kan leiden. De ratel die ik hoor blijkt het lager van de waterpomp te zijn en niet die van de aircopomp. De ruilturbo is definitief een verkeerde gok geweest. Ik mag dus gaan reviseren en nogmaals vervangen en heb daarnaast dus ook een waterpomp te vervangen.

Ik heb deze week wel veel geleerd over de aircopomp. T blijkt dat Saab de Sanden SD7H15 typenummer 7997 heeft geplaatst. Die had bij Sanden maar 1 vulnippel en is door Saab (of gewoon bij Sanden op bijzonder verzoek) voorzien van een andere achterplaat. Ook is de diameter van de koppeling uniek voor Saab. Als ik niet exact de juiste koppeling bij hen uit de webshop zou pakken zou ik in de knoei komen met de multiriem omdat deze dan te strak of te los zou komen te zitten. En ten slotte is de kans volgens de aircontrol medewerker aanwezig dat het standaard lager dat bij hen in de webshop staat niet past op de Saab variant. Zij hadden in elk geval alle reden om voor de zekerheid daar de koppeling te laten reviseren. Zou 180 euro gaan kosten. Zeer behulpzaam aan de telefoon maar wel jammer dat ze niet precies de goede in de webshop hebben staan.

Ik ga morgen maar eens wat offertes opvragen bij specialisten. In combinatie met mijn JT 3" uitlaat is het lastig om bij de turbo te komen. Nu die waterpomp er ook nog bij komt zal het wel in de papieren gaan lopen.

Wat zijn jullie ervaringen overigens met prijzen voor een turbo revisie? Gaat om de Garrett T25. Telefonisch kreeg ik een paar keer een bedrag van € 350 - € 400 te horen. T schijnt dat er niet met echte Garrett delen gewerkt kan worden omdat die niet te krijgen zijn. Revisie zou gedaan worden met goede aftermarket delen. Is dit gebruikelijk? Of ben ik naar de verkeerde adressen gegoogled?
Avatar gebruiker
MaartenVeeke
Geregistreerd lid
 
Berichten: 135
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 10:20

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor Gele aero » zo 23 jul, 2017 15:03

Check speedparts.se eens voor een turbo!
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Avatar gebruiker
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 3777
Geregistreerd: do 18 sep, 2003 22:49
Woonplaats: Bussum

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor busy » zo 23 jul, 2017 18:56

Bij matun een gereviseerde in de aanbieding voor 421 euro. https://www.maptunparts.com/turbo-syste ... 94-98.html

Heb er er een td04 gekocht voor 9-5.

De saabhobby club in hoevelaken heeft t25 liggen en ook nog wel een waterpomp. PB rademaker even dan.
Laatst bijgewerkt door busy op wo 11 okt, 2017 23:10, in totaal 2 keer bewerkt.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt 1997 LPG
VW Kever 1300, 1968
Avatar gebruiker
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 1309
Geregistreerd: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor Gele aero » zo 23 jul, 2017 19:42

Mocht het een Aero zijn, of je wilt een Aero turbo dan is deze bij speedparts in de aanbieding. Lijkt sowieso van zijn 9000 voorraad af te willen want heeft heel veel voor de 9000 enorm afgeprijsd. Ga er zelf binnenkort ook een en ander bestellen voor die prijzen (geen verdere ervaring met hen, laat staan een belang).
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Avatar gebruiker
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 3777
Geregistreerd: do 18 sep, 2003 22:49
Woonplaats: Bussum

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor busy » zo 23 jul, 2017 19:59

Speedparts is ook prima, soms moet je wat langer wachten maar dan even bellen met de verkoop, Peter, als die er nog werkt
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt 1997 LPG
VW Kever 1300, 1968
Avatar gebruiker
busy
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 1309
Geregistreerd: za 22 sep, 2012 21:29

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor vril-9000 » di 22 aug, 2017 12:42

Dag MaartenVeeke,

Heb je het probleem al gevonden van die ratel?
Afgelopen weekend hier exact hetzelfde verhaal; harde ratel.
Ik dacht eerst een ketting te horen maar het geluid lijkt uit de aircopomp te komen... De ratel wordt wel harder zodra ik de airco aanzet.

Ben benieuwd naar je reactie.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004
Avatar gebruiker
vril-9000
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 204
Geregistreerd: vr 09 mei, 2014 15:49

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor MaartenVeeke » do 24 aug, 2017 7:44

Hoi vril-9000!

Ga met draaiende motor (let op de hitte) eens met je volle gewicht tegen de airco pomp hangen. Ik heb zoals forummer 9000-95 aangeraden heeft eerst de multiriem los gehad en alle rollers na gelopen. Ben enkel een heel klein beetje speling op die van de waterpomp tegen gekomen. Mocht geen naam hebben maar ben er toch mee naar John gegaan (vroeger van Saab Tholen, nu bij Kivano). Hij vond het niet klinken als de waterpomp, ging daarom even hangen tegen de airco en het geluid was weg. 1 van de 3 bouten van de steun van de airco was afgebroken. Die wordt binnenkort uitgeboord en vervangen. Heb de turbo en montage spullen van speedparts binnen dus kan nu op naar de garage.
Avatar gebruiker
MaartenVeeke
Geregistreerd lid
 
Berichten: 135
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 10:20

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor 9000-95 » do 24 aug, 2017 21:18

heb ik ook eens gehad idd, onderste bout van de steun was losgekomen. Geeft een enorme takkeherrie stationair als het spul gaat klapperen. Was gelukkig op te lossen door aandraaien.
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2910
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor vril-9000 » ma 28 aug, 2017 8:11

Dag MaartenVeeke, 9000-95,

Gisteren de de bouten gecontroleerd. Ze lijken allemaal vast te zitten maar ik kan er niet zo goed bij met mijn gereedschap, metname de onderste bout.
Inmiddels contact gezocht met John bij Kivano. Echter is hij momenteel met vakantie dus moet ik even wachten.
Ik heb de airco ontkoppeld (kabeltje) en Ik rijd nu maar zo min mogelijk met deze Saab.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004
Avatar gebruiker
vril-9000
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 204
Geregistreerd: vr 09 mei, 2014 15:49

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor MaartenVeeke » wo 11 okt, 2017 22:59

@Vril-9000: is al duidelijk wat er met de jouwe aan de hand is?

Ik heb in ieder geval goed nieuws: hij rijdt weer als nieuw! Het werk is grondig aangepakt. De trillingen werden definitief veroorzaakt door de afgebroken bout. Deze is nu 14 dagen geleden uitgeboord. In het gat is nu een M10 schroefdraad getapt en een passende bout gemonteerd. Voelt nu weer degelijk en trilvrij aan. Blij ook dat de airco pomp en waterpomp dik in orde zijn.

Er is nog veel meer werk verricht. Stuurashoes passagiers zijde is vervangen en de auto is uitgelijnd. Airco is afgevuld, uitlaat spruitstuk is met een nieuwe pakking en nieuw montage materiaal op de juiste manier vast gezet u(volgorde ring, cilinder en bout was verkeerd). Oliefilter+olie is vervangen en de speedparts gereviseerde turbo zit er goed op.

Ik ben ongeveer 700km verder en ik kom niet van de olie lucht af. Natuurlijk moet dat ff schoon rijden en ik ben de Topics over het reinigen van de intercooler ook tegen gekomen. Ik heb geen rook meer uit de uitlaat. De vieze lucht komt echter al bijna niet meer uit de uitlaat maar uit de motorruimte. Tussen het afbreken van de airco van de steun en de turbo die het begaf kwam ik een verduurde slang tegen van de carterventilatie. Ik bedoel die langs de bestuurderszijde om het blok loopt, een Y-splitsing bevat en een koelwater leiding erin heeft. Die is vervangen door een nieuwe originele inclusief dat plastic dopje waarmee de slang de kop in gaat. Ook het terugslag klepje zit correct en is 5 maanden oud.

Met zo veel vernieuwingen kan ik even niet bedenken waar die olie lucht nog vandaan kan komen. Het vervliegt vrij snel als de kap open gaat. Een collega van mij heeft een 9-5 en hij vertelde over een andere slang waar olielucht doorheen gaat. Bij een 9-5 loopt die blijkbaar achter het blok langs. Heeft ook een terugslag klepje en wordt daar door menigeen vergeten. Ik kan iets dergelijks bij mijn 9000 niet makkelijk vinden. Er loopt daar zo veel. Zeker omdat ik een lpg installatie heb .Lopen er achter het blok van een 9000 nog meer slangen die olielucht kunnen lekken? Zijn er nog andere dingen die het controleren waard zijn? Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben? Ik hoop de Saab specialist voorlopig niet meer nodig te hebben. Zelf doen of met mijn vader aan de 9000 klussen geeft meer voldoening en is beter voor de portemonnee.
Avatar gebruiker
MaartenVeeke
Geregistreerd lid
 
Berichten: 135
Geregistreerd: do 14 jun, 2012 10:20

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor Gele aero » do 12 okt, 2017 16:36

Had zelf ook steeds last van een olielucht, maar heb wat lopen pielen aan die slang waar jij het over hebt en toen was het over. Bij mij zat hij dus net niet helemaal lekker waardoor er oliegeur kon onstnappen uit ik gok de kleppendeksel. Maar kijk ook eens op de slang vanaf het luchtfilter waarop de slang vastzit, wellicht dat daar wat ruimte zit.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Avatar gebruiker
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 3777
Geregistreerd: do 18 sep, 2003 22:49
Woonplaats: Bussum

Re: Sanden airco koppeling zelf te vervangen?

Berichtdoor 9000-95 » ma 16 okt, 2017 9:54

Carterdampen ruiken anders dan verse olie, verbrandde olie (op de uitlaat meestal) ruikt weer heel anders. Kan ook nog uit de stuurbekrachtiging komen, slangen zweten weleens op de aangeperste koppelingen. Enig idee wat het is wat je ruikt?

Achter het blok loopt verder geen olieleiding of -slang bij een 9000. Wel zit de oliedruksensor daar en die willen wel eens gaan lekken. Geeft dan af en toe een druppeltje olie op je uitlaat. Sensor zit midden achterop het blok, lastig te zien, beste even met je vinger onderlangs de sensor vegen dan zie je het zo.
Andere mogelijkheid is olielekkage vanuit het kleppendeksel/afdichtplug van de het verdeler gat, wat dan uiteindelijk op het uitlaat spruitstuk terecht komt.
Aan de distributiezijde van het blok kan het lekken tussen kop en distributiedeksel. Vooral als dat laatste er een keer af is geweest zonder de kop te demonteren.
En omdat de turbo eraf is geweest, goed de olieleiding vanaf het oliefilter huis naar de turbo controleren op zweten. Verkeerde/oude ringetjes op de banjobout of de leiding niet spanningvrij gemonteerd. Ook de leiding zelf kan lekken, ze corroderen met de jaren en dan wordt de wand uiteindelijk papierdun. Ook de retourleiding kan vergaan zijn, dan hangen er druppels voor onder aan je carter.
Beste op de brug ermee en goed kijken overal.
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2910
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Volgende

Keer terug naar 9000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: harryS9K en 8 gasten