Wielophanging rubbers / bussen

1984-1997

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor gertram » vr 06 jan, 2017 23:47

De Brakemax schijven met Textar blokken waren maar matig qua vertraging en 'bite' vond ik. Na drie jaar een metaal op metaal geluidje bij remmen. Nog een paar dagen doorgereden. Geluid kwam van een popnagel in het midden van het blok en hij had een serieuze richel in de schijf getrokken :evil:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blokken vervangen door Black Diamond Predator. Remde iets beter maar nog steeds geen combinatie om over naar huis te schrijven. Heb ergens gelezen dat de Predator blokken niet geschikt zijn voor geperforeerde schijven. De structuur van het frictiemateriaal is op de plekken waar ze tegen gaten zaten ook net anders dan op de plekken zonder gaten.
De Brakemax schijven zijn intussen flink gegroefd, niet echt te zien op onderstaande foto. Geen aanraders.
Afbeelding

Heb de Black Diamond Predator blokken opnieuw vlak geschuurd met een bandschuurmachine. Gingen er weer op met Brembo schijven die ik eerst in de VHT hittebestendige lak heb gespoten (grondverf en aflak). Ik erger me altijd aan aan de randen roestende schijven.
Afbeelding

Deze combinatie werkt veel beter. Al vind ik dat je flink moet trappen eer er iets gebeurt maar dat is misschien normaal voor een 9k, ik heb het nog niet anders gehad.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i G3 '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Avatar gebruiker
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 1930
Geregistreerd: do 01 dec, 2005 21:46
Woonplaats: 076

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor michelvenus » zo 27 aug, 2017 19:11

Ik dacht dat ik dit wel hier kon plaatsen. Ben bezig met de wielophanging,waaronder ook nieuwe Bilstein schokdempers. Voor is al klaar,nu achter nog. En waar hier ook al over gesproken werd is bij mij helaas niet anders. De bouten van de onderste schokdemper/stabi stang zitten muurvast. Kan ze niet eens verdraaien. Is er iemand die ze toch heeft losgekregen met kruipolie en luchtgereedschap?
Afbeelding
Sinds Jan.2004:900Turbo16S Aero,bj.1990.
Sinds Nov.2011:9000AeroAnni. bj.1998.
Avatar gebruiker
michelvenus
Geregistreerd lid
 
Berichten: 309
Geregistreerd: za 26 sep, 2009 20:30
Woonplaats: Emmerik aan de Rijn

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor 9000-95 » zo 27 aug, 2017 23:07

ja, maar met veel geduld. Eindeloos de luchtsleutel afwisselend links en rechtsom zetten en een tijdje rammelen, goeie kruipolie, warmte helpt soms ook maar komt er vanzelf in van de luchtsleutel. Uiteindelijk kwamen beide kanten zo los bij mij, zeker een half uur per kant mee bezig geweest dus niet te snel opgeven. Begin dagen van tevoren met kruipolie en zorg dat je nieuwe bouten en moeren hebt. En een likje vet of wax zodat je over 20 jaar niet weer met hetzelfde probleem zit :lol:

Het alternatief is om met een spanband de stabilisatorstang samen te trekken, geeft net genoeg ruimte om met een dun schijfje de bouten door te slijpen tussen de stabilatorstang en de as. Dan kan je gaan meppen om het restant uit de schokdemper te drukken. De luchtsleutel optie is de makkelijkste weg als het wil lukken tenminste.

Blijft een rotklus, succes :wink:
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2893
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor Injectie » di 29 aug, 2017 22:30

Ik sleep de schokbrekerogen door. Dan die eruit pellen. Bouten doorhalen en dan met nieuwe bouten vastzetten. Probleem is vaak dat de bouten verbogen zijn door het gewicht van de auto. En daardoor draaien ze wel maar verschuiven ze niet.
Huisregels van Saabforum.nl.Lees ze aub.
9000 2.3 LPG powered Na 7 jaar verkocht. Sinds februari 2015 een 9-5 estate
Avatar gebruiker
Injectie
Moderator
 
Berichten: 9971
Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 20:49
Woonplaats: Vaassen

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor michelvenus » wo 30 aug, 2017 20:56

Heb de hele achteras er onderuit gehaald. Is wat handiger werken. Zoals ik kon vaststellen zitten de rubbers vast op de bout.Ik kan de schokdempers verdraaien maar de bout draait dan niet. En de stabi kan ik ook verdraaien en dan draait de bout ook niet. Ik wou eigenlijk alleen graag de schokdempers nog verkopen,weet niet of er vraag naar is. Maar dan probeer ik de bout door te zagen of met de flex door te slijpen. Bedankt zover voor de tips!
Sinds Jan.2004:900Turbo16S Aero,bj.1990.
Sinds Nov.2011:9000AeroAnni. bj.1998.
Avatar gebruiker
michelvenus
Geregistreerd lid
 
Berichten: 309
Geregistreerd: za 26 sep, 2009 20:30
Woonplaats: Emmerik aan de Rijn

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor michelvenus » zo 10 sep, 2017 22:27

Ik heb ondertussen alles vervangen,wat ik wou vervangen. Heb nu dus de Bilstein B6 schokdempers gemonteerd met de originele aero veren. Bevalt mij prima zo,stuurt veel lichter nu. Het is nu echt een bochten auto geworden. Hoe kan het eigenlijk als je de auto verlaagd,dat ie dan zwaarder stuurt? Verandert de wielstand dan? Of moet dan zoiets monteren? http://www.dutchpowertrading.nl/onderst ... raube-2013
Sinds Jan.2004:900Turbo16S Aero,bj.1990.
Sinds Nov.2011:9000AeroAnni. bj.1998.
Avatar gebruiker
michelvenus
Geregistreerd lid
 
Berichten: 309
Geregistreerd: za 26 sep, 2009 20:30
Woonplaats: Emmerik aan de Rijn

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor vril-9000 » ma 11 sep, 2017 8:35

Die schokdemperbouten:
weet iemand waar ik nieuwe kan kopen/bestellen?

Ik heb 2 maanden geleden ook Bilstein B6 met Abbott veren laten plaatsen. Hierbij waren de bouten ook krom.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004
Avatar gebruiker
vril-9000
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 192
Geregistreerd: vr 09 mei, 2014 15:49

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor Injectie » ma 11 sep, 2017 9:35

Gewoon naar een winkel van Farbory gaan.
Huisregels van Saabforum.nl.Lees ze aub.
9000 2.3 LPG powered Na 7 jaar verkocht. Sinds februari 2015 een 9-5 estate
Avatar gebruiker
Injectie
Moderator
 
Berichten: 9971
Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 20:49
Woonplaats: Vaassen

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor vril-9000 » ma 11 sep, 2017 15:02

Dat lukt mij wel lukken... Thanks!

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004
Avatar gebruiker
vril-9000
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 192
Geregistreerd: vr 09 mei, 2014 15:49

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor vril-9000 » di 12 sep, 2017 15:12

@michelvenus,
ik kan niet zeggen dat hij bij mij "lichter" is gaan sturen. Maar bij mij hangt hij niet meer door in bochten waardoor de auto als een matras aanvoelt.
Overigens vind ik de SAS stabilisatorstangen de beste resultaat geven, daarna B6 met veren en daarna de struttstang onder de motorkap.

Die Abbott veren rijden goed op de snelweg maar in een woonwijk zijn ze "too much". Ik overweeg ze te wisselen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004
Avatar gebruiker
vril-9000
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 192
Geregistreerd: vr 09 mei, 2014 15:49

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor michelvenus » di 12 sep, 2017 20:54

vril-9000 schreef:@michelvenus,
ik kan niet zeggen dat hij bij mij "lichter" is gaan sturen. Maar bij mij hangt hij niet meer door in bochten waardoor de auto als een matras aanvoelt.
Overigens vind ik de SAS stabilisatorstangen de beste resultaat geven, daarna B6 met veren en daarna de struttstang onder de motorkap.

Die Abbott veren rijden goed op de snelweg maar in een woonwijk zijn ze "too much". Ik overweeg ze te wisselen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Die Abbott veren zijn dat ook verlagingsveren? Ik heb de aero veren vervangen voor H&R veren en dan ligt ie een behoorlijk stuk lager en hij stuurt dan zwaarder. Komt ook log over,alsof je in een hele zware auto rijdt. Nu heb ik dus de Bilsteins gemonteerd met eerst weer de originele aero veren. Hij stuurde meteen een stuk lichter en hij gaat echt heel mooi strak door de bocht,hangen doet ie ook niet. Maar dat komt denk ik door de Bilsteins,die zijn behoorlijk stug. Hij staat nu alleen weer zo hoog op de poten,net een terrein wagen. :o Dus ik wou wel weer de H&R veren eronder monteren,maar dan gaat ie waarschijnlijk weer zwaarder sturen. Welke struttstang heb je dan gemonteerd?
Sinds Jan.2004:900Turbo16S Aero,bj.1990.
Sinds Nov.2011:9000AeroAnni. bj.1998.
Avatar gebruiker
michelvenus
Geregistreerd lid
 
Berichten: 309
Geregistreerd: za 26 sep, 2009 20:30
Woonplaats: Emmerik aan de Rijn

Re: Wielophanging rubbers / bussen

Berichtdoor vril-9000 » wo 13 sep, 2017 14:18

Dag michelvenus,

ja, mijn Abbott-veren zijn in principe verlagingsveren van ongeveer 2,5cm tov standaard non-Aero. Ik had deze genomen omdat ze niet "te" laag zijn, gezien de drempels hier in de woonwijk.
De verlaging van Abbott valt nauwelijks op tov de standaard Aero-veren; deze zijn namelijk 1,5cm verlaagd tov standaard non-Aero.
De H&R zijn 4cm verlaagd tov standaard non-Aero.

Volgens mij wordt het stuurgedrag zwaarder omdat het zwaartepunt van de auto lager ligt. Hoe lager, hoe zwaarder. Echter ben ik niet deskundig.

Mijn struttstang is van SpeedParts.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004
Avatar gebruiker
vril-9000
Donateur 2017
Donateur 2017
 
Berichten: 192
Geregistreerd: vr 09 mei, 2014 15:49

Vorige

Keer terug naar 9000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Herra en 7 gasten