Alles maar dan ook alles over de nieuwe SAAB 9-5

2010-2012
Gebruikersavatar
RG-64
Geregistreerd lid
Berichten: 525
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 16:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door RG-64 » wo 21 jan, 2009 14:55

jelger schreef:@RG-64: in januari 2008 is de 9-4x concept gepresenteerd, die er zeker erg produktierijp uit zag, maar daar is toen volgens mij nooit aan gekoppeld dat ie al in maart 2008 in de VS in produktie zou gaan. Misschien ben je in de war met een eerdere planning aangaande de mid-suv die in samenwerking met Subaru ontwikkeld zou worden? (parallel aan de Tribeca) Door die plannen is jammer genoeg destijds een streep getrokken toen GM de samenwerking (en deelneming in) Subaru stopzette.
Het kan goed zijn dat ik me vergis inderdaad. Ik weet alleen dat in maart 2008 de Chileense importeur de 9-4x al afleverklaar op de website had geplaatst, helemaal in lijn met de andere modellen. Dat stond er precies 3 dagen op, en werd er daarna, waarschijnlijk op last van een pissig GM direct afgehaald.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Bericht door jelger » wo 21 jan, 2009 15:09

Ik weet niet beter dan dat het niet in maart was, maar in september (zie nogmaals je zelf aangehaalde trollhattansaab.net http://www.trollhattansaab.net/archives ... -know.html ).

In de maanden daarna is de wereld en GM op z'n kop gaan staan (lijkt alweer een eeuwigheid geleden, en het kan zijn dat die ontwikkeling met z'n gevolg je ontgaan is), en zijn bepaalde planningen inderdaad wat opgeschoven (in maanden, niet in jaren).

Maar goed, wellicht kom je nu met een mooi verhaal dat de 'data-stamp' van de trollhattansaab.net artikelen een half jaar in tijd vooruit loopt.. :roll:

In dat geval hebben we op het forum (en alle andere sites die er gewag van maken) met hetzelfde fenomeen te maken.
http://saabforum.nl/viewtopic.php?t=29758&start=165

Je kunt aan dit incident allerlei fabuleuze theorien hangen, en in een tijd waarin iedereen werkelijk waar van alle naadjes precies moet weten hoe het zit (op de nichten show manier RTL-Boulevard) doet een fabrikant er wijs aan gewoon de mond dicht te houden.

Om je casus verder van informatie te voorzien:
http://www.saabhistory.com/2008/09/17/s ... hile-site/
What’s even more interesting is that this photo looks more like the Saab 9-4x BioPower concept car than the Saab 9-4x production vehicle shown back on July 16th, 2008.
dat zou je toch genoeg handvesten moeten geven, wat er aan de hand was? Ook in de commentaren op trollhattansaab blijkt dat ze de (media)foto hebben gevonden van de conceptversie van de 9-4x waarmee de kleurendummies zijn gemaakt. Laat me niet verleiden tot allerlei sarcasmes ;-) Daarnaast was ook toen al consequent sprake van 'fall 2009' voor levering.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Torino
Geregistreerd lid
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 24 sep, 2007 22:31
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door Torino » wo 21 jan, 2009 16:04

Ik erger me er nu al aan dat elk GM product, inclusief Saab, kennelijk hetzelfde stuurwiel moet krijgen. Kom op zeg: Insignia, Lacrosse, 9-4X en aan de foto's op p. 3 te zien dus ook de nieuwe 9-5.

Bigivan
Geregistreerd lid
Berichten: 608
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 22:10
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door Bigivan » wo 21 jan, 2009 17:00

Afbeelding
Afbeelding


Ik denk dat bovenstaande auto's dezelfde ontwerper hebben. :lol:
Als de 9-5 hierop gaat lijken, kunnen we beter met zijn allen een Insignia gaan kopen, even mooi (of lelijk) en stukken goedkoper.

Ik denk echter wel dat de 9-5 veel mooier gaat zijn dan bovenstaande wangedrochten.

Het enige dat ik mooi vind aan deze auto's is het stuur. Gepikt van de 9-4X.
Mercedes GLE Coupé 350e MY2022
BMW 114i MY 2015
Triumph Spitfire' 1963

Gebruikersavatar
RG-64
Geregistreerd lid
Berichten: 525
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 16:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door RG-64 » wo 21 jan, 2009 17:13

jelger schreef:Ik weet niet beter dan dat het niet in maart was, maar in september (zie nogmaals je zelf aangehaalde trollhattansaab.net http://www.trollhattansaab.net/archives ... -know.html ).

In de maanden daarna is de wereld en GM op z'n kop gaan staan (lijkt alweer een eeuwigheid geleden, en het kan zijn dat die ontwikkeling met z'n gevolg je ontgaan is), en zijn bepaalde planningen inderdaad wat opgeschoven (in maanden, niet in jaren).

Maar goed, wellicht kom je nu met een mooi verhaal dat de 'data-stamp' van de trollhattansaab.net artikelen een half jaar in tijd vooruit loopt.. :roll:

In dat geval hebben we op het forum (en alle andere sites die er gewag van maken) met hetzelfde fenomeen te maken.
http://saabforum.nl/viewtopic.php?t=29758&start=165

Je kunt aan dit incident allerlei fabuleuze theorien hangen, en in een tijd waarin iedereen werkelijk waar van alle naadjes precies moet weten hoe het zit (op de nichten show manier RTL-Boulevard) doet een fabrikant er wijs aan gewoon de mond dicht te houden.

Om je casus verder van informatie te voorzien:
http://www.saabhistory.com/2008/09/17/s ... hile-site/
What’s even more interesting is that this photo looks more like the Saab 9-4x BioPower concept car than the Saab 9-4x production vehicle shown back on July 16th, 2008.
dat zou je toch genoeg handvesten moeten geven, wat er aan de hand was? Ook in de commentaren op trollhattansaab blijkt dat ze de (media)foto hebben gevonden van de conceptversie van de 9-4x waarmee de kleurendummies zijn gemaakt. Laat me niet verleiden tot allerlei sarcasmes ;-) Daarnaast was ook toen al consequent sprake van 'fall 2009' voor levering.
Je hebt me overtuigd :)

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » wo 21 jan, 2009 17:53

sjoerdk schreef:Je mening vormen na het zien van een auto voorzien van vuilniszak met blokmotief is nogal beperkt, je moet het totaal plaatje zien om een mening te kunnen geven over het ontwerp, dit bedekt simpelweg nog teveel.
Over details valt weinig te zeggen. Ik heb echter op een redelijk gerelativeerde manier te kennen gegeven dat de achterruit mij vrij kort lijkt (let op het woordgebruik) in vergelijking met de rest van de kont. Temeer ik meerdere malen gehoord heb dat de kont enorm hoog zou worden en om nog enig zicht naar achteren te kunnen geven de achterruit enorm zou worden, lijkt het mij niet te verwijten overhaaste conclusies te trekken die ik niet zou kunnen trekken, op basis van het gegeven beeldmateriaal. Maar misschien is dit wel een mule en wordt de uiteindelijke styling totaal anders...
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Bericht door JanWessel » wo 21 jan, 2009 18:28

Henk-Jan, als we jouw haar eens zouden afknippen zou je er ook totaal anders uitzien...
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » wo 21 jan, 2009 18:43

Maar met een muts op is nog altijd te zien dat ik lang haar heb.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

De900C-GAS
Geregistreerd lid
Berichten: 31023
Lid geworden op: za 16 dec, 2006 23:51
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door De900C-GAS » wo 21 jan, 2009 18:53

Effe een stukje uit AutoWeek.nl en de nieuwe SAAB 9-5 komt gelukkig uit ...........!! :P
Wat Nic de Boer over de beslissing van de productieplaats van de nieuwe SAAB 9-5 schreef:Autonieuws | “Nieuwe Saab 9-5 uit Zweden”

Afbeelding
21 januari 2009 | Tekst: Nic de Boer | Foto's: ANP/AFP

Om SAAB aantrekkelijker te maken voor een nieuwe eigenaar, wordt het merk meer op
eigen benen gezet. Eén van de ideeën daarvoor is om de productie van de nieuwe 9-5
van Duitsland naar Zweden te verplaatsen.


General Motors is bezig om SAAB zelfstandiger te maken. Het Zweedse merk is tot nu toe
onaantrekkelijk voor een eventuele nieuwe eigenaar, omdat het te veel met het Amerikaanse
concern is verweven. Eén van de ideeën om SAAB los te maken van GM is om de productie van de
nieuwe 9-5, die in de loop van het jaar wordt verwacht, in Trollhattän te laten plaatsvinden.
Aanvankelijk was het plan om de 9-5 naast de Opel Insignia in het Duitse Rüsselsheim te bouwen.
Op deze manier kan de staatshulp voor SAAB binnen de grenzen blijven,” meldt het Zweedse
vakblad Ny Teknik. De Zweedse regering heeft 2,6 miljard euro staatshulp aangekondigd voor
Volvo en SAAB maar wil niet dat het geld naar de moederbedrijven in Amerika verdwijnt. “SAAB
moet meer Zweden en minder General Motors uitstralen,” meldt Ny Teknik. “GM moet bij SAAB de
rol krijgen van leverancier van diensten en goederen.” Voor GM is het eveneens interessant om
SAAB zelfstandiger te maken. Zij kunnen op hun beurt aan hun regering bewijzen dat Amerikaanse
staatshulp niet verdwijnt naar Zweden.
De productielijn van de 9-4X SUV blijft in Mexico staan, waar hij samen met de nieuwe Cadillac
SRX wordt geproduceerd. “In sommige gevallen is het verstandig belastinggeld te gebruiken voor
productie in het buitenland,” verklaart een woordvoeder van SAAB.
De Zweden hopen van de nieuwe 9-5 60.000 stuks per jaar te kunnen slijten. Als de 9-4X dan
succesvol is in Noord-Amerika denkt SAAB 150.000 auto’s per jaar te kunnen produceren. “Dat is
genoeg voor ons.” In het afgelopen jaar daalde de SAAB-productie onder de 100.000 auto’s.
Op de Detroit Motor Show heeft Joran Hagglund, de Zweedse minister van industrie, Ford en GM
op het hart gedrukt dat Volvo en SAAB onder geen beding staatsbedrijven worden. “GM en Ford
zijn verantwoordelijk voor een goede toekomst voor de Zweedse merken.” Verder verklaart
Hagglund dat er binnen de Zweedse regering geen enkele discussie is over verdere financiële hulp
voor de nationale automerken.
De link naar het artikel: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10796 . :wink:
Geschreven namens dit gestopt forumlid:
Een hartelijk dank aan iedereen die hem ooit geholpen en/of gesteund heeft!

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » wo 21 jan, 2009 18:56

Yeah! 8)

Mooie neusjes trouwens op die foto.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Bericht door JanWessel » wo 21 jan, 2009 19:06

Henk-Jan schreef:Maar met een muts op is nog altijd te zien dat ik lang haar heb.
Met een sok onder die muts lijkt dat misschien zo. (net als een sok in je onderbroek, for that matter ;))

Niettemin zou ik toejuichen als Saab weer de hatchback-kan opgaat. De VW Passat CC kan wel wat concurrentie gebruiken.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 17572
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gj900 » wo 21 jan, 2009 19:30

ingka schreef:Regnr: JEJ878
Fabrikat: HOLDEN
Fordonsår: 2009
Chassinummer: YS3GL5EE7A1000007
Aan het chassisnummer kun je al zien dat dit chassis in Zweden is geproduceerd, dus waarschijnlijk klopt dat AutoWeek verhaal. Toch geinig, de eerste Holden made in Sweden :wink:
900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Gebruikersavatar
Den Silver Kulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1191
Lid geworden op: zo 20 apr, 2008 8:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

saab eigen benen

Bericht door Den Silver Kulen » wo 21 jan, 2009 20:49

Holden? Holden?
Hølden bedoelt u :D
"Den Svarta Draken" (Mk I black estate, 225pk)
"Den Bevingade Vila" (Mk I steelgrey aero estate, 275 sPeeK's, 430Nm getuned)

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door gudmundje » do 22 jan, 2009 0:35

gj900 schreef:
ingka schreef:Regnr: JEJ878
Fabrikat: HOLDEN
Fordonsår: 2009
Chassinummer: YS3GL5EE7A1000007
Aan het chassisnummer kun je al zien dat dit chassis in Zweden is geproduceerd, dus waarschijnlijk klopt dat AutoWeek verhaal. Toch geinig, de eerste Holden made in Sweden :wink:
de "daihatzu-truk" anno 2009 ?
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
Reub
Geregistreerd lid
Berichten: 13919
Lid geworden op: vr 11 mei, 2007 23:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Reub » do 22 jan, 2009 7:06

Henk-Jan schreef:Yeah! 8)

Mooie neusjes trouwens op die foto.
Zijn 9-3 neusjes :wink:
Vandaag begint de toekomst!

VM spoke on 01-26-2010: "There's a great challenge ahead of us".

19 december 2011 proved he'd been wrong, sadly but true

Plaats reactie