Nieuwe Generatie in aantocht...(gearriveerd)

2010-2012
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Nieuwe Generatie in aantocht...(gearriveerd)

Bericht door Sonab » vr 24 okt, 2025 22:41

Nee, geen nieuwe generatie in aantocht in het gezin van Sonab, maar in de automobiele vloot. Hoe dat zo?
Nou, de 900 turbo (Red Arrow) blijft natuurlijk, de 9-3 cabrio heeft zich recent als kreukelzone opgeofferd voor de baas... en de gezinsauto is al een paar maanden verkocht.
(Plaatje ter illustratie van de eerste twee:)

Afbeelding
Afbeelding

Tijd voor een nieuwe generatie!
Sonab moest namelijk een sterkere en zwaardere auto kopen om zijn -dit voorjaar verworven- sleurhut te kunnen sleuren. Een 5 deurs bovendien. (Op gezinsvakantie met de 2.0i cabrio 2 drs is wel leuk, maar niet ideaal namelijk)
Afbeelding

Bovenal: Sonab ging nu heel verstandig zijn: Een Toyota Avensis, Honda Accord, of Hyundai i40 moest het worden. Echt!? Bah. Nou ja, of misschien een Mazda 6 dan, of een Lexus RX, of toch een Volvo v70 (al leuker). Of anders een S80 (4 deurs, maar RX/V70=duur). Iets zonder emotie én zonder problemen.
Maar een Saab als gezinsauto, dát is met het oog op betrouwbaar vervoer gewoon langzamerhand geen goed idee meer. Toch?
Al maanden speur ik dus het internet af naar verstandige koopjes. Saabs trekken als een magneet... maar mijn met de jaren rijpende verstandigheid is sterker. Ik persisteer!
Totdat!

Totdat er online, vlak in de buurt bij een fijne garage, een 9-5 NG verschijnt.
Geen 5 deurs! (maar wel een achterbank die limo waardig is en een kofferbak die beter als kofferzaal kan worden betiteld)
Import! (maar door hen zelf geïmporteerd, 10 jaar geleden en sindsdien ook door hen onderhouden)
Vrij basic uitgevoerd (Linear)! (maar wat je echt nodig hebt zit er op; en wat er niet op zit, kan ook niet kapot)
Boven mijn gewenste prijsbereik! (maar wel weinig kilometers! En een benzine. En automaat. En genoeg power. Met garantie. En een sjieke kleur. En geen japanner. En wat rijdt het lekker!)
Wég verstandige voornemens...
Afbeelding

Ik heb er intussen twee nachten slecht van geslapen.
-De eerste nacht vóór de proefrit (hoe zou hij zijn? zal het wat worden? schuilen er adders onder het tapijt?)
-De tweede nacht na de aankoop én het kritischer lezen van deze forumafdeling (wanneer wordt hij afgeleverd? blijven we verstoken van alle mogelijk NG issues...?)
Maar goed, de deal is gemaakt. En ik ben er blij mee.
My oh my, wat is zo'n 9-5 NG gruwelijk mooi! Altijd al gevonden. Net zo iconisch als de 900 classic misschien wel. Ik blijf de fotootjes maar opzoeken, in afwachting van een bericht dat de 9-5 klaar is voor aflevering....
Waar zijn we aan begonnen? Aan een 9-5 NG dus. Bouwjaar 2011. Motorisatie 2.0T hirsch (260 pk). Ca. 128.000 km gelopen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Nieuwe Generatie in aantocht...

Bericht door klaasj » vr 24 okt, 2025 22:53

Geweldig. Ik heb het genoegen gehad van een 9-5ng . Een balzaal en een super limo om in te rijden. Heel veel plezier.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 25 okt, 2025 1:27

Geweldige auto!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 25 okt, 2025 7:38

van harte, sjiek!

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 25 okt, 2025 9:00

MOOI!!
Veel plezier ermee.

Vraagje trouwens, die 2.0T in de 9-5NG, is dat een voortzetting van de B207-motor uit de 9-3 serie of weer een andere motorserie?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 25 okt, 2025 9:32

Dank jullie wel! :D
Wat de motor betreft, hier valt voor mij ook nog te leren. Wat ik van de garage begreep is dat deze motor alleen geleverd is in de 9-5NG (2010-2012) en de laatste maanden van 2012 in de 9-3NG (afgezien van latere Nevs producties). Als ik het goed begrijp, is het een direct ingespoten doorontwikkeling van de eerdere 2.0T. (Maar die had volgens mij geen kans op kettingproblemen, dus daar beginnen ook mijn vraagtekens?)

PS: ik heb er nog geen foto van, maar wat ik wel tof vindt is -in plaats van de vroegere letters- een mooi blauw Saab embleem op de afdekkap die het blok siert. Je hebt er niks aan en het zegt ook niks over de motor, maar het is wel lieflijk om te zien)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 25 okt, 2025 9:43

Gefeliciteerd! Een NG95 is een prachtige auto que design (coupe achtige C stijl) en rijdt heerlijk. Een getunede 4 cilinder zonder XWD is ca 250 lichter dan de 6 cilinder met xwd (en nog wat opties) dus qua prestaties ontlopen die elkaar niet veel.

Mocht je nog willen upgraden naar 18 inch rotors, zwart leer en mistlampen voorop dan heb ik dat wel liggen

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 25 okt, 2025 9:48

Sonab schreef:
za 25 okt, 2025 9:32
Dank jullie wel! :D
Wat de motor betreft, hier valt voor mij ook nog te leren. Wat ik van de garage begreep is dat deze motor alleen geleverd is in de 9-5NG (2010-2012) en de laatste maanden van 2012 in de 9-3NG (afgezien van latere Nevs producties). Als ik het goed begrijp, is het een direct ingespoten doorontwikkeling van de eerdere 2.0T. (Maar die had volgens mij geen kans op kettingproblemen, dus daar beginnen ook mijn vraagtekens?)

PS: ik heb er nog geen foto van, maar wat ik wel tof vindt is -in plaats van de vroegere letters- een mooi blauw Saab embleem op de afdekkap die het blok siert. Je hebt er niks aan en het zegt ook niks over de motor, maar het is wel lieflijk om te zien)
Het oog wil ook wat. :wink: Qua motor was ik gewoon benieuwd, omdat de 9-5 met de B2X5 motoren werd geleverd en de 9-3 met B207, allebei met typenaam 2.0T. Maar over de NG kan ik zo snel nog niet vinden welk type het is.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 25 okt, 2025 10:07

de 4 cilinders in de NG 9-5 (en idd de 9-3's MY12 en Nevs) zijn A20NFT en A20NHT. De eerste is de turbo4 en de tweede is de biopower versie. Blokken zijn bijna identiek en kunnen getuned worden tot grote vermogens. Dat Saab deze blokken af fabriek niet met meer vermogen (dan 220 pk) leverde zal te maken hebben omdat ze dan kannibaliseerden met de v6 B284

Deze 4 cilinders liggen ook in veel Opels van die jaren. Dus qua onderdelenvoorziening is alles nog goed verkrijgbaar

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 25 okt, 2025 10:09

Ook de ANWB is positief over de Saab 9-5NG , hij staat in de Top 10 lijst van occasions die niet heel populair zijn maar wel heel erg goed, tussen heel veel japans geweld in.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 25 okt, 2025 10:24

Style&Co schreef:
za 25 okt, 2025 10:07
de 4 cilinders in de NG 9-5 (en idd de 9-3's MY12 en Nevs) zijn A20NFT en A20NHT. De eerste is de turbo4 en de tweede is de biopower versie. Blokken zijn bijna identiek en kunnen getuned worden tot grote vermogens. Dat Saab deze blokken af fabriek met meer vermogen (dan 220 pk) leverde zal te maken hebben omdat ze dan kannibaliseerden met de v6 B284

Deze 4 cilinders liggen ook in veel Opels van die jaren. Dus qua onderdelenvoorziening is alles nog goed verkrijgbaar
Ik heb net ook flink zitten zoeken op wiki en kwam dezelfde motortypes tegen, zijn binnen GM ontwikkeld als de tweede generatie van de motorserie waar de B207 ook binnen past.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 25 okt, 2025 10:42

Style&Co schreef:
za 25 okt, 2025 9:43
Mocht je nog willen upgraden naar 18 inch rotors, zwart leer en mistlampen voorop dan heb ik dat wel liggen
Bedankt voor je aanbod Style, ik zal je een PB sturen!

De auto is qua onderhoud up tot date en krijgt ook nog een afleveringsbeurt.
Om te beginnen wil ik daarom even insteken op tevreden genieten "as is", consolidatie van de betrouwbaarheid, etc.
Het eerste wat ik wel ga doen is de afneembare trekhaak erop zetten (ter bescherming van de achterbumper tegen wildparkeerders) en een telefoonhouder op de daarvoor aanwezige console plaatsen.
Het rare is echter dat (hoewel de auto nog niet eens op naam staat, laat staan dat er gespaard is voor upgrades) ik nu al een paar potentiële upgrades kan bedenken:
-DAB+ ontvangst (losse antenne of evt icm een andere radio)
-Achteruitrijcamera (los systeem of evt icm een andere radio)
-Mistlampen in de voorbumper
-Een bandenpechset (weet niet zeker of ik een vulset heb zien liggen, anders wellicht een vulset of thuiskomer)
-Even zien hoe de 17 inch ALU100's bevallen. Banden zijn nog prima. En houdt makkelijk schoon! Maar een veelspaaks 18" of 19" velg staat de 9-5NG nóg beter vind ik
-De (handmatig verstelbare maar elektrisch verwarmbare) stoffen zitmeubels zijn eenvoudig maar staan mooi en zitten lekker (een set leer met memory etc is echter begeerlijker)
-Optische aero goodies

Verder noteer ik om in de toekomst eens te doen:
-een paar kleine parkeerputjes laten restylen
-een kunststof beschermmat in de kofferbak, eventueel met zo'n "beschermflap" voor de achterbumper

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 25 okt, 2025 11:02

jansen schreef:
za 25 okt, 2025 10:09
Ook de ANWB is positief over de Saab 9-5NG , hij staat in de Top 10 lijst van occasions die niet heel populair zijn maar wel heel erg goed, tussen heel veel japans geweld in.
Leuk he? Ik las dat artikel toevallig ook deze week: https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kie ... t-onbemind

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » za 25 okt, 2025 13:36

Gefeliciteerd met je aankoop; heerlijke auto! Ik heb zelf nu bijna 4 jaar een 2.0T Aero XWD en dat bevalt meer dan goed. Vooral op (lange) reizen met de familie is het een fantastische wagen. De 2.0T is een fijne motor en ik verbaas me er elke keer weer over hoe snel en moeiteloos je op hoogst illegale snelheden zit. De mijne is getuned tot 275pk/450nm (volgens de KCP rollenbank) en dat maakt wel het verschil icm XWD. Wel wat zaken al (preventief) laten vervangen zoals distributie, injectoren incl rails en bobines en nog wat zaken maar er staat dan ook inmiddels 280k op de teller.
Ik vind het de best rijdende Saab die ik tot nu toe heb gehad en kijk nog steeds om als ik hem ergens geparkeerd heb; hoezo tijdloos design! 8)

Een aanrader is overigens om de software van de automaat te laten optimaliseren; veel fijner schakelgedrag!

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » za 25 okt, 2025 18:27

Aansluitend op voorgaande reactie: bak laten tunen is een aanrader, er kan veel meer (soepeler gedrag) uitgehaald worden dan er standaard inzit.

En mocht je op een bepaald moment op zoek zijn naar meer vermogen, tot circa 375 PK is probleemloos te doen, daar heb je zelfs geen andere injectoren voor nodig.

Veel (rij)plezier toegewenst!

Plaats reactie