Nou, de 900 turbo (Red Arrow) blijft natuurlijk, de 9-3 cabrio heeft zich recent als kreukelzone opgeofferd voor de baas... en de gezinsauto is al een paar maanden verkocht.
(Plaatje ter illustratie van de eerste twee:)

Tijd voor een nieuwe generatie!
Sonab moest namelijk een sterkere en zwaardere auto kopen om zijn -dit voorjaar verworven- sleurhut te kunnen sleuren. Een 5 deurs bovendien. (Op gezinsvakantie met de 2.0i cabrio 2 drs is wel leuk, maar niet ideaal namelijk)

Bovenal: Sonab ging nu heel verstandig zijn: Een Toyota Avensis, Honda Accord, of Hyundai i40 moest het worden. Echt!? Bah. Nou ja, of misschien een Mazda 6 dan, of een Lexus RX, of toch een Volvo v70 (al leuker). Of anders een S80 (4 deurs, maar RX/V70=duur). Iets zonder emotie én zonder problemen.
Maar een Saab als gezinsauto, dát is met het oog op betrouwbaar vervoer gewoon langzamerhand geen goed idee meer. Toch?
Al maanden speur ik dus het internet af naar verstandige koopjes. Saabs trekken als een magneet... maar mijn met de jaren rijpende verstandigheid is sterker. Ik persisteer!
Totdat!
Totdat er online, vlak in de buurt bij een fijne garage, een 9-5 NG verschijnt.
Geen 5 deurs! (maar wel een achterbank die limo waardig is en een kofferbak die beter als kofferzaal kan worden betiteld)
Import! (maar door hen zelf geïmporteerd, 10 jaar geleden en sindsdien ook door hen onderhouden)
Vrij basic uitgevoerd (Linear)! (maar wat je echt nodig hebt zit er op; en wat er niet op zit, kan ook niet kapot)
Boven mijn gewenste prijsbereik! (maar wel weinig kilometers! En een benzine. En automaat. En genoeg power. Met garantie. En een sjieke kleur. En geen japanner. En wat rijdt het lekker!)
Wég verstandige voornemens...

Ik heb er intussen twee nachten slecht van geslapen.
-De eerste nacht vóór de proefrit (hoe zou hij zijn? zal het wat worden? schuilen er adders onder het tapijt?)
-De tweede nacht na de aankoop én het kritischer lezen van deze forumafdeling (wanneer wordt hij afgeleverd? blijven we verstoken van alle mogelijk NG issues...?)
Maar goed, de deal is gemaakt. En ik ben er blij mee.
My oh my, wat is zo'n 9-5 NG gruwelijk mooi! Altijd al gevonden. Net zo iconisch als de 900 classic misschien wel. Ik blijf de fotootjes maar opzoeken, in afwachting van een bericht dat de 9-5 klaar is voor aflevering....
Waar zijn we aan begonnen? Aan een 9-5 NG dus. Bouwjaar 2011. Motorisatie 2.0T hirsch (260 pk). Ca. 128.000 km gelopen.