Turbo is De Sjaak
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Turbo is De Sjaak
De turbo is dus De Sjaak... de laatste tijd had ik af-en-toe een P0299 code, afgewisseld door (vaker) een 'N/A' storing. Ook zat er een naar klinkende rammel bij lagere toerentallen. Beslist géén blauwe (of witte) rook, zelfs geen pufjes. Nul olieverbruik.
Mijn garage heeft de turbo er uit gehaald, nadat ze gisteren 'wat speling' voelden op de as en dat het er vettig uit zag (foute boel dus). We hebben toen de beslissing genomen om er een nieuwe turbo (via SaabPartners) op te zetten. Bij het er uit halen bleek dat de turbo er erger aan toe was dan gedacht...
Komt ERG bekend voor! Toch LAJET!?
De rammel bleek vrijwel zeker te liggen aan loszittende boutjes (eentje zelfs helemaal weg) van de uitlaat/katalysator flens aan de turbo. Godzijdank is dit allemaal ontdekt en wordt het weer helemaal in orde gebracht. Dat scheelt natuurlijk ook weer enorm veel gezeik en gestress op een-of-ander duister Italiaans bergweggetje deze zomer... want daar ben ik ook al een paar keer eerder geweest...
... en het zal wel weer een poep beter rijden!
Mijn garage heeft de turbo er uit gehaald, nadat ze gisteren 'wat speling' voelden op de as en dat het er vettig uit zag (foute boel dus). We hebben toen de beslissing genomen om er een nieuwe turbo (via SaabPartners) op te zetten. Bij het er uit halen bleek dat de turbo er erger aan toe was dan gedacht...
Komt ERG bekend voor! Toch LAJET!?
De rammel bleek vrijwel zeker te liggen aan loszittende boutjes (eentje zelfs helemaal weg) van de uitlaat/katalysator flens aan de turbo. Godzijdank is dit allemaal ontdekt en wordt het weer helemaal in orde gebracht. Dat scheelt natuurlijk ook weer enorm veel gezeik en gestress op een-of-ander duister Italiaans bergweggetje deze zomer... want daar ben ik ook al een paar keer eerder geweest...
... en het zal wel weer een poep beter rijden!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Turbo is De Sjaak
Auto is weer thuis! MET een verse turbo! Ik ben heel blij, alles is weer helemaal in orde. Vanmiddag wat rond gereden, maar het rijdt dus écht nog beter. Snellere respons en meer vermogen. Fantastisch.
De oude turbo (uiteraard) meegekregen:
Dit weekend ga ik 'm eens lekker slopen - gewoon kijken hoe het ding er van binnen uit ziet. Uiteraard maak ik fotos en plaats ik die hier. Voor de leuk!
De oude turbo (uiteraard) meegekregen:
Dit weekend ga ik 'm eens lekker slopen - gewoon kijken hoe het ding er van binnen uit ziet. Uiteraard maak ik fotos en plaats ik die hier. Voor de leuk!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Parallel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 969
- Lid geworden op: wo 30 mar, 2005 19:50
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Turbo is De Sjaak
zo die turbo ziet er gehavend uit...
Saab 9-5 2.3t sedan Vector 2005, 201.000km, blacktop stage TD04 -270pk-420Nm
Saab 900 NG cabriolet 2.0 turbo 288.000km Rammelbakkenreis-edition
Trabant cabrio 1981 - For sale -
Seat Leon 1.6 Sport-Up 2006
Saab 900 NG cabriolet 2.0 turbo 288.000km Rammelbakkenreis-edition
Trabant cabrio 1981 - For sale -
Seat Leon 1.6 Sport-Up 2006
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Turbo is De Sjaak
Zo, de turbo gesloopt ... uhhh, ik bedoel geinspecteerd.
Geen bal wijzer geworden natuurlijk, maar het was wel erg leuk om te doen.
De turbine van de luchtinlaat ziet er echt heel erg uit. Niet alleen bedenk ik me dat iets deze schade heeft veroorzakt, maar ook waar de missende stukjes (weliswaar erg klein) zijn gebleven ... en dat die vervolgens ook allemaal door de motor zelf zijn gegaan... of zijn ze in de intercooler blijven steken?
Er zat ook zeer zwarte, harde koek onder de uitlaatturbine.
Geen bal wijzer geworden natuurlijk, maar het was wel erg leuk om te doen.
De turbine van de luchtinlaat ziet er echt heel erg uit. Niet alleen bedenk ik me dat iets deze schade heeft veroorzakt, maar ook waar de missende stukjes (weliswaar erg klein) zijn gebleven ... en dat die vervolgens ook allemaal door de motor zelf zijn gegaan... of zijn ze in de intercooler blijven steken?
Er zat ook zeer zwarte, harde koek onder de uitlaatturbine.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
Re: Turbo is De Sjaak
Zou dit nou net zo'n 9-5NG ontwerpkinderziekte zijn zoals de LEDstrip problemen aan de achterkant?
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev
Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
- MVE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 583
- Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo is De Sjaak
Open/sportluchtfilter gebruikt?..
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Turbo is De Sjaak
Dit is 'gewoon' een Opelmotor, dus dat lijkt me niet.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbo is De Sjaak
Flinke schade zeg Theo! Ik ben benieuwd of dit op de rollenbank destijds ook al zo was (of beginnend). Kan zeker verklaren waarom je wat tekort kwam. Fijn dat een nieuwe turbo nog leverbaar was
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Turbo is De Sjaak
Het lijkt wel alsof er een "vogel" door je inlaattraject is gekomen. Misschien checken of alles tussen luchtfilter en turbo luchtdicht gemonteerd zit. Is je luchtfilter zelf nog intact?
Het zou echt zonde zijn als je nieuwe turbo ook schade op zou lopen omdat er iets over het hoofd is gezien.
Het zou echt zonde zijn als je nieuwe turbo ook schade op zou lopen omdat er iets over het hoofd is gezien.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Turbo is De Sjaak
Die turbo is wat tegen gekomen in de inlaat dat kan niet missen!
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Turbo is De Sjaak
@Sapphire: daar heb je een goed punt Lennard! Een turbo in zo'n conditie kan zeker de 15 missende paarden verklaren. Ik denk dat ik het ding bij de volgende KCP-vermogens-meting-meet weer op de bank ga zetten. Heel misschien trouwens ook de 95...
@Steve-O: de laatste maanden heb ik wel (een paar keer) een losse slangenklem gehad van de luchtbuis tussen LMM en turbo... misschien dat daar wat korreltjes naar binnen zijn gekomen? Er zitten nu inmiddels goede slangenklemmen op!
@Steve-O: de laatste maanden heb ik wel (een paar keer) een losse slangenklem gehad van de luchtbuis tussen LMM en turbo... misschien dat daar wat korreltjes naar binnen zijn gekomen? Er zitten nu inmiddels goede slangenklemmen op!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription