Accu gedoe
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Accu gedoe
Gisteren (juist, op zondag), na een rit van Woerden naar Hengelo, de auto iets van 3 uur geparkeerd. Op een gegeven moment ging het alarm af (zonder een aanwijsbare reden) ... en hield ook weer snel vanzelf op. De sloten reageerden toen niet meer (beide sleutels) en de LED balk bleef branden. Heeeel duister allemaal. Verder helemaal geen sjoege meer.
Met de mechanische sleutel (die in de transponder verstopt zit) de deur open gemaakt. Niets deed het of werkte, helemaal nada. Motorkap open, minpool van de accu er een tijdje af, scherm deed daarna re-de-lijk normaal... starten wilde de doos wel, maar er was onvoldoende stroom (je hoorde het startrelais en dat de startmotor een halve omwenteling maakte). Balen!
De ANWB was er binnen 10 min !! Een héle vriendelijke monteur startte het ding in een paar tellen en zag dat er een flinke laadstroom liep (eerst van hem, daarna vanuit mijn dynamo). Accu was dus leeg... in 3 uur tijd!?
Op de terugweg (naar mooi Woerden) de spanning van de accu op het scherm gezet. Het varieerde tussen 13.1 en 14.7 volt. Met name die variatie, plus dat een 'volle' accu in 3 uur leeg zou lopen, zat me niet lekker.
Accu dus waarschijnlijk de Sjaak.
Vanochtend een nieuwe gehaald en er in gezet. Tijdens een trip Woerden-Wageningen-Vlaardingen-Woerden de accuspanning blijven checken, maar die bleef nu de hele tijd tussen 14.5 en 14.7 volt.
NG's eten accu's! Na iets van 3-4 jaar gaan ze gek doen... bijtijds vervangen dus!
Met de mechanische sleutel (die in de transponder verstopt zit) de deur open gemaakt. Niets deed het of werkte, helemaal nada. Motorkap open, minpool van de accu er een tijdje af, scherm deed daarna re-de-lijk normaal... starten wilde de doos wel, maar er was onvoldoende stroom (je hoorde het startrelais en dat de startmotor een halve omwenteling maakte). Balen!
De ANWB was er binnen 10 min !! Een héle vriendelijke monteur startte het ding in een paar tellen en zag dat er een flinke laadstroom liep (eerst van hem, daarna vanuit mijn dynamo). Accu was dus leeg... in 3 uur tijd!?
Op de terugweg (naar mooi Woerden) de spanning van de accu op het scherm gezet. Het varieerde tussen 13.1 en 14.7 volt. Met name die variatie, plus dat een 'volle' accu in 3 uur leeg zou lopen, zat me niet lekker.
Accu dus waarschijnlijk de Sjaak.
Vanochtend een nieuwe gehaald en er in gezet. Tijdens een trip Woerden-Wageningen-Vlaardingen-Woerden de accuspanning blijven checken, maar die bleef nu de hele tijd tussen 14.5 en 14.7 volt.
NG's eten accu's! Na iets van 3-4 jaar gaan ze gek doen... bijtijds vervangen dus!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: za 02 sep, 2006 21:48
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Accu gedoe
yep. heb er ook al 2 verstookt met mijn 9-5.
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Accu gedoe
Goed om te lezen! (vreemd genoeg misschien)
Net een 9-5 NG uit Hongarije gependeld. Gisteren, thuis, begin van de avond (net voor donker) nog even wat lopen prutsen met de taal instellingen, Navigatie, Bluetooth etc. En opeens ging de elektrische installatie raar doen, om vervolgens helemaal dood te gaan. Vanmorgen maar eens gemeten, nadat de ANWB weigerde te komen voor een auto zonder NL kenteken (Hongaars export). 4,3 Volt. Da's te weinig.
Ik probeer de accu specificaties in de documentatie te vinden, maar erg ver kom ik niet. Er zit nu deze in (en aan de gekromde en deels losgelaten sticker te zien is ie al een aantal jaren oud) https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... ynamic-e9/
Overweeg nu deze.
https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... namic-e43/
Gaat me niet om het minimale prijsverschil, maar de Blue Dynamic zou kwalitatiever moeten zijn de de Black Dynamic.
Iemand nog aanbevelingen?
Net een 9-5 NG uit Hongarije gependeld. Gisteren, thuis, begin van de avond (net voor donker) nog even wat lopen prutsen met de taal instellingen, Navigatie, Bluetooth etc. En opeens ging de elektrische installatie raar doen, om vervolgens helemaal dood te gaan. Vanmorgen maar eens gemeten, nadat de ANWB weigerde te komen voor een auto zonder NL kenteken (Hongaars export). 4,3 Volt. Da's te weinig.
Ik probeer de accu specificaties in de documentatie te vinden, maar erg ver kom ik niet. Er zit nu deze in (en aan de gekromde en deels losgelaten sticker te zien is ie al een aantal jaren oud) https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... ynamic-e9/
Overweeg nu deze.
https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... namic-e43/
Gaat me niet om het minimale prijsverschil, maar de Blue Dynamic zou kwalitatiever moeten zijn de de Black Dynamic.
Iemand nog aanbevelingen?
- kochje
- Donateur (5x)
- Berichten: 98
- Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:04
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Re: Accu gedoe
Heb een 9-5 NG van 2011, chassis nummer 2012. Nog nooit een probleem gehad met de accu.
Saab 9-5 Biopower NG, 2011(verkocht op 27/12/2018 aan echte Saabspecialist; dat verzacht de pijn).
Saab 9-3 Cabrio, 2007 (daily).
Saab 900 Turbo Classic Cabrio, 1987
Saab 96 TT, 1961
Saab 9-3 Cabrio, 2007 (daily).
Saab 900 Turbo Classic Cabrio, 1987
Saab 96 TT, 1961
- jota
- Geregistreerd lid
- Berichten: 618
- Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Accu gedoe
Onlangs ook vreemde gedragingen van mijn NG. Door forum dacht ik gelijk aan accu. Goede sterke accu in gezet en alles weer perfect. Vorige was 4 jaar oud dus treft geen blaam.
Vanmorgen mijn Saab 96 uit 1980 ( 1 van de laatste 300) gestart.....je raad het al gewoon ouderwets te langzaam rondtollen en dan niets meer. Ook deze morgen maar even voorzien van frisse spanning.
Vanmorgen mijn Saab 96 uit 1980 ( 1 van de laatste 300) gestart.....je raad het al gewoon ouderwets te langzaam rondtollen en dan niets meer. Ook deze morgen maar even voorzien van frisse spanning.
alleen het beste is goed genoeg
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Accu gedoe
@Jelger: Vreemd dat die accuwebsite niet meer technische details van de accu's toont. Ik heb voor je gekeken op een andere site waar ik zeer goede ervaringen mee heb en de startcapaciteit ook vermeld staat. Ik kies deze altijd zo hoog mogelijk.
Ik ging in mijn zoektocht daar uit van een 2.0T, maar weet niet of dat matcht, dus zelf nog even controleren vanwege positie pluspool en accuafmetingen.
https://www.123accu.nl/Auto/Saab/Saab-9 ... 57609.html
Ik ging in mijn zoektocht daar uit van een 2.0T, maar weet niet of dat matcht, dus zelf nog even controleren vanwege positie pluspool en accuafmetingen.
https://www.123accu.nl/Auto/Saab/Saab-9 ... 57609.html
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Accu gedoe
Hah, ik had nog even terug moeten rapporteren, maar ik heb een accu online besteld met de juiste maten. Het is uiteindelijk de Varta Blue Dynamic E11 geworden.
(De)montage was nog even een dingetje, dat ging natuurlijk heel anders dan met al die ouwe barrels tot voorheen.
(De)montage was nog even een dingetje, dat ging natuurlijk heel anders dan met al die ouwe barrels tot voorheen.
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Accu gedoe
11 maanden verder.... Accu weer dood. Deuren gaan niet open, ramen niet. Dus. Vlak voor vakantie. Dat wordt nu echt op de tolwegen beknibbelen. De accu bij aankoop auto zat er volgens mij al een poosje in, dus ik hoop maar dat dit een eenmalige negatieve uitbijter is.
En nu nog de discussie opzoeken met leverancier over 2 jaar garantie.
En nu nog de discussie opzoeken met leverancier over 2 jaar garantie.
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Accu gedoe
Een accu gaat gemiddeld 2 jaar mee. Mijn Volvo had na 2,5 jaar (en 6 maanden nadat ik hem kocht) ook een nieuwe nodig.
Dus 3 tot 4 jaar is heul netjes. Mij zou je er niet over horen klagen.
Dus 3 tot 4 jaar is heul netjes. Mij zou je er niet over horen klagen.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Accu gedoe
11 maanden vind ik wel wat aan korte kant. Voor duidelijkheid, Varta E11. Dus niet de eerste de beste Action of Halfords huismerk.
Edit: vanmorgen in allerijl een nieuwe accu besteld, vanavond ontvangen en gemonteerd. Alles werkt weer. Nu nog uitzoeken of het de accu echt was, of dat ik een lekkage heb.
Edit: vanmorgen in allerijl een nieuwe accu besteld, vanavond ontvangen en gemonteerd. Alles werkt weer. Nu nog uitzoeken of het de accu echt was, of dat ik een lekkage heb.