Hopsakee, code P0299

2010-2012
Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 3026
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: Kies een regio:

Hopsakee, code P0299

Bericht door U-Poll » za 15 okt, 2016 21:40

We zijn weer eens op vakantie, een weekje noord Italië (Tauriano, Friuli). Na flink te hebben doorgetrapt in Duitsland, 190km/uur, volle auto, 5 personen, was er op een gegeven moment nog maar halve turbodruk beschikbaar (wijzer max tot de "t" van turbo). Verder reed het ding prima, maar schakelde veel meer terug en hogere toeren. Het leek precies op de vorige vakantie naar Italie. Dus ik dacht "daar gaan we weer".

Echter, ik las code nu P0299 en niet P0013 (of 0011) uit mijn hoofd. Dus is het wat anders!

De code gereset en verder gereden. Volle turbo en geen terugval meer. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we toen in Oostenrijk waren en dan is te hard rijden snel heel duur - mocht dus niet van mijn vrouw.

Iemand enig idee of suggesties? Ik wil eigenlijk pas in NL naar de garage, maar als ik nu een paar dingen kan checken of doen ...
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4152
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door gunar » zo 16 okt, 2016 0:29

Even rondgekeken (Google):

Enigzins :offtopic: waarschijnlijk. Vanwege VW en diesel.

http://www.derijdercentraal.nl/forum/in ... pic=1494.0" onclick="window.open(this.href);return false;

:idea: :-S+

De opmerkingen: -(1) "Zou ook de uitlaat temperatuur censor kunnen zijn. Had het bij m'n GTD met 210+ op de teller en laat m'n gaspedaal los en ook een foutcode en motor lampje. Bij vw dealer uitlezen en een nieuwe uitlaat temp censor, en het was opgelost".

-(2) "Storingen kunnen ook voorkomen omdat er toevallig ff een verkeerd verbrandingsmoment gepasseerd is, storing laten resetten en kijken wanneer of of hij weer terug komt. Daar zou ik mee beginnen. Sowieso geldt voor oudere en dus vervuilde motoren dat de diverse grenswaarden die in de computer ingesteld staan vaker gehaald / overschreden gaan worden omdat een vervuilde motor nou eenmaal geen optimale verbranding meer geeft en geen optimale verbranding betekend verkeerde uitlaatgas concentraties hetgeen dus als een storing aangemerkt kan worden. Ik zou hem dus eerst laten resetten voordat je te veel acties gaat ondernemen."

Mogelijk ( :x ) is jouw vrouw de oorzaak van het...wegblijven....van de foutcode, in Oostenrijk. Naar haar geluisterd (is de juiste reactie om een goede relatie te blijven onderhouden) :applause: en minder hard gaan rijden = lagere uitlaattemperatuur en/of geen verbranding buiten de grenswaarden meer = geen foutcode meer.

Opmerking (3), afvinklijst, mocht deze foutcode terugkeren, steeds:

"Mogelijke oorzaken:
◦Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
◦Aangezogen lucht voor het Luchtfilter verstopt
◦Blader-zeef verstopt
◦Luchtfilter vuil / nat
◦Klep van inlaatspruitstuk staat permanent open
◦Uitlaat verstopt
◦Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
◦Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd
◦MAP sensor (G71) defect
◦merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
◦Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk

Mogelijke oplossingen:
◦Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af".

:offtopic: Goede reis samen ! :O: (+ dat die foutcode niet meer oplicht )
Hopp Schwiiz ! Vive la Suisse !
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!!

Katze «Brigadier Broccoli» nun Teil des Schweizer Militärs. Ihr Auftrag: Sie soll für gute Stimmung sorgen. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2543
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door DionHPT » zo 16 okt, 2016 7:55

Naar alle waarschijnlijkheid je boost solenoid. Die zorgt voor het behalen van je turbo druk. Als hij niet meer terug komt was hij misschien wat goor oid.

Beetje zelfde idee als de apc klep zeg maar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door RoelandV » zo 16 okt, 2016 9:06

Ik zag net een website waar het allemaal helder geformuleerd staat:
https://www.yourmechanic.com/article/p0 ... er-clayton
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 3026
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door U-Poll » zo 16 okt, 2016 9:16

@Gunar: hartelijk dank, ik ga wat dingen van je lijst proberen te checken. Niet alles kan/snap ik. Enne ... ja, de vrouw heeft altijd gelijk!

@Dion: waar zit die boost solenoid? Misschien een foto? Dan kan ik die eens bekijken.

Verder, ter aanvulling: ik heb géén CE ofzo gehad toen de storing kwam. Het is dat ik turbodruk verlies merkte en vervolgens het afleesding er aan hing dat ik de storingscode zag.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4152
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door gunar » zo 16 okt, 2016 10:44

Hopsakee !

https://www.youtube.com/watch?v=OBTyqrzXT8E" onclick="window.open(this.href);return false;

"failing or faulty...can cause....low boost" :idea:

..."crack"" (=gescheurd)...."you can clean it with contactcleaner"..."Thats it, good luck !"


Is te vinden -zie - bij het inlaatcircuit: nabij het inlaatspruitstuk.

(voor in de avond, bij de kachel en de kat, te lezen: http://saabworld.net/showthread.php?t=28558" onclick="window.open(this.href);return false;)

:offtopic: Vrouwen: een schat aan informatie. Maar begrijpen zullen we ze nooit ( :evil: ). :wow:
Hopp Schwiiz ! Vive la Suisse !
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!!

Katze «Brigadier Broccoli» nun Teil des Schweizer Militärs. Ihr Auftrag: Sie soll für gute Stimmung sorgen. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2571
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door Tubbe » zo 16 okt, 2016 11:04

Hè gunar is dit 1:1 vergelijkbaar met de 9-5NG? Filmpje is van een b2x5 tenslotte
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4152
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door gunar » zo 16 okt, 2016 11:11

Niet exact 1:1. Wel vergelijkbaar qua functie/werking en plaatsing (aan de inlaatzijde).

"de appel valt niet ver van de boom...al raakt ie niet 1 op 1 een 9-5 NG" :P
Hopp Schwiiz ! Vive la Suisse !
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!!

Katze «Brigadier Broccoli» nun Teil des Schweizer Militärs. Ihr Auftrag: Sie soll für gute Stimmung sorgen. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

rene
Geregistreerd lid
Berichten: 1466
Lid geworden op: wo 02 jun, 2004 22:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door rene » zo 16 okt, 2016 13:05

0299 is even uit het hoofd turbo underboost. Heb dit 1x eerder bij een 9-5 gehad en die had de turbo stuk.
Probeer bij koude start eens te luisteren of de turbo ook een bijgeluid (ratelen) maakt.

Goeie vakantie!

René
Volvo V60 D3 Ocean Race 2015
Renault Twingo 1.2 Collection 2013
Saab 900T16 Classic Cabrio 1990

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 3026
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door U-Poll » zo 16 okt, 2016 14:04

@Gunar: bedankt voor het filmpje, maar ik heb toch moeite dat ding in mijn motor te vinden - de NG is 'best anders'. Heeft iemand anders soms een NG foto?
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4152
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door gunar » zo 16 okt, 2016 21:51

Afbeelding

(=saab 9-5 NG Aero Turbo 6)

Het gaat om dit onderdeel:

Afbeelding (website Elferink)

Afbeelding (website Ebay)


Afbeelding

(=saab 9-5 98-01)

Op dat onderdeel worden 3 slangetjes aangesloten - en 2 draden op de elektra connector - (op de foto direct hierboven goed te zien - links van de aanduiding Ecopower op het kleppendeksel: twee blauwe slangetjes met daaronder nog een derde slangetje, een zwarte; dat onderdeel heeft bij dat model 9-5 een andere vormgeving/uiterlijk).

Ik weet het ook niet precies bij een 9-5 NG te zitten !!! Gokje...achter de rechterkoplamp.

Zoals bij deze 9-5: (onder de B van SAAB)

Afbeelding
Hopp Schwiiz ! Vive la Suisse !
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!!

Katze «Brigadier Broccoli» nun Teil des Schweizer Militärs. Ihr Auftrag: Sie soll für gute Stimmung sorgen. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 3026
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door U-Poll » ma 17 okt, 2016 15:20

Ik heb het ding (eindelijk) gevonden. Het zit bovenop de motor, net onder het plastic deksel, iets achter de oliepeilstok. Pffff, wat een gespeur. Alles zit er alleen goed uit, de slangen zijn nog prima. Alles verder goed bekeken.

Ook heb ik Gunar's lijstje zo goed mogelijk gecheckt (voor zover me dat lukte op de oprit van ons huisje)... niets raars gevonden...

Het enige wat me opviel was dat de slangenklem waarmee de luchtbuis op de LMM zit, losjes zat (die aan de uitgaande kant). Uiteraard zit deze nu wél vast.

Zou een pietsje lekje op dat punt zo'n P0299 kunnen veroorzaken (onder zware omatandigheden, 190, 5 personen, enz)?
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 2553
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door Tjøørd » ma 17 okt, 2016 16:34

Als ik die code google, zie ik dat het meer mensen overkomt dat ze die code krijgen bij langdurige zware belasting en hoge snelheden. Precies wat jij omschrijft. Het klinkt mij een beetje in de oren alsof de turbo buiten adem raakt, te heet wordt, te weinig lucht levert. Maar ik weet donders weinig van de 9-5NG....
9-5 Vector Estate 2004
95 1971 (project)

Hiervoor: 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4152
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door gunar » ma 17 okt, 2016 21:04

Uit het topic: viewtopic.php?f=58&t=149217#p1654066" onclick="window.open(this.href);return false;

Reactie van U-Poll:

"Ik heb een 2.0T Aero XWD Exklusiv uit 2011 met Hirsch tuning; da's dus 260pk/400Nm. Het ding rijdt enorm strak en beheerst, maar bruut als het moet. De trekkracht is werkelijk formidabel, vooral in van die lange flauwe bochten op de snelweg en het gaat maar door. Hiervoor heb ik twee 9-5OG's gehad (uit 2002 en 2009), de Dame Edna had een stage 3 met in theorie meer pk's en Nm's, maar deze NG trekt beslist veel harder. Vooral de Drive Sense is fantastisch, het regelt de stijfheid van de schokbrekers en voor/achter verdeling van het vermogen. Bij hogere snelheden merk je echt dat dit werkt, het ding kleeft werkelijk aan de weg. Doordat het binnen ook allemaal een stuk stiller is dan de OG, moet je echt enorm oppassen niet (veel) te hard te gaan - je merkt er niets van. Een van de dingen die wél een streep minder zijn in de NG (vergeleken met de OG) zijn de voorstoelen..."

Kort en kernachtig: ""bruut, het gaat maar door, trekt beslist veel harder, moet je echt enorm oppassen niet (veel) te hard te gaan - je merkt er niets van."

De NG zal door omstandigheden (variëren immer :idea: ) - een ritje Lelystad, Delfzijl, Goes is wat anders dan tegen berghellingen aanknallen :wow: en het dal invliegen, uur na uur - naar adem gehapt hebben. Verbrandingsproces een moment niet optimaal = OBD = buiten grenswaarden = foutcode P0299 eruit gegooid. Procesmatig, niet fysiek (dus niet iets met motor, ecu, actuatoren, sensoren, lambda, koeling, bedrading, etc. etc.). Renpaard heeft zich een moment vergaloppeerd. Geen reden om afscheid van te nemen, de dierendokter (Saabspecialist) om hulp te vragen.

Wat is de kruissnelheid van deze NG ?

Onder andere omstandigheden - zelfde traject - kun je geen foutmelding krijgen: geen bungalowtent, geen 5 man maar alleen samen met je vrouw. Belasting aan massa, inspanning, duur van de inspanning: de belastbaarheid.

In de Formule 1 gaan ze op topsnelheid/de Max :o . Geweldig geprepareerd en toch binnen 3 rondjes een opgeblazen motor, niet meer te schakelen.
Hardlopers zijn vastlopers.

Met mate alles doen. Bij momenten gas op de plank ! :wow: Bij geen :police: , geen Dafje, geen afgevallen container, of file :P , op de linkerrijbaan. Houdt rekening met de omstandigheden en geniet maximaal. Het uiterste willen vergen, urenlang, is teveel vragen van een renpaard/raspaardje....wordt ie bokkig (procesmatig :idea: ), uit galop, vergalopperen....vliegen op het uiterste einde -trekken aan een dood paard - de losse hoefijzers en lagers je om de oren. :oops:
Hopp Schwiiz ! Vive la Suisse !
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!!

Katze «Brigadier Broccoli» nun Teil des Schweizer Militärs. Ihr Auftrag: Sie soll für gute Stimmung sorgen. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 3026
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: Kies een regio:

Re: Hopsakee, code P0299

Bericht door U-Poll » di 25 okt, 2016 13:31

Ik zal jullie even updaten, nu we weer terug in NL zijn.

Na de reset met het uitleeskastje (en het vastzetten van die ene slangenklem van de LMM) hebben we geen centje last meer gehad. De terugweg is zéér soepel verlopen, eigenlijk onder dezelfde omstandigheden als de heenweg (ik heb me dus niet ingehouden en/of kunnen beheersen). Volle belading (meer nog, want 19 flessen wijn plus jam en salami voor een weeshuis), 5 personen en grote stukken 180+ op de Autobahn. Trekken als een tierelier, maar toch zo soepel alsof je stil stond door die machtige Drive Sense. Heerlijk! Echt waar.

Ik houd die P0299 code dan dus maar op een 'glitch' in het HAL9000 systeem ... of misschien toch iets door die losse slangenklem van de LMM (uitgaande zijde).

Voor de volledigheid, die boost solenoid zit bij een 9-5NG dus hier (onder de plastic kap van het kleppendeksel):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door U-Poll op di 06 feb, 2018 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Plaats reactie