9-5 NG Diesel of Benzine

2010-2012
Gebruikersavatar
Haida
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 15 jul, 2015 14:54
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door Haida » za 12 sep, 2015 20:58

Beste forummers,
ik heb al eerder een bericht geplaatst over het aanschaffen van een 9-5 Diesel maar dat betrof een 9-5 OG. Ik heb nu besloten om toch voor een 9-5 NG te gaan. Er staan er een aantal te koop met redelijk acceptabele kilometerstanden maar twijfel nu toch of ik wel voor een Diesel moet gaan. Ik heb veel plussen en minnen gezien voor de TID-s, dus dat maakt de twijfel alleen maar groter. Ik wil de 9-5 voor dagelijks woon-werkverkeer gaan gebruiken en verwacht zo'n 50.000 km p/j te gaan rijden. Welk type 9-5 NG zouden jullie mij aanraden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen!

John: Saabstarter(net in her blije bezit van een Saab 9-3 2.0iT cabro uit 2000 :D )
Woon/werk: Kia Niro First Edition
Rijhobby: Saab 9-3 Cabrio 2.0T 16V, Cayenne Red MY 2000
Muziekhobby: Tama Artstar II , Tama Crestar, Tama Superstar (allemaal 80-jaren kits)

coppe218
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door coppe218 » za 12 sep, 2015 21:08

Persoonlijk zou ik bij 50.000 km per jaar altijd voor een diesel gaan.

Verstuurd vanaf mijn Xperia T met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12526
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door Style&Co » za 12 sep, 2015 21:12

ik ook... zijn fijne motoren die 2.0 diesels. En de 160 pk kan in combi met automaat... da's heerlijk rijden. Zeker als je er een chipje van bv Nordic op zet (200 pk).
live your dreams

Gebruikersavatar
Haida
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 15 jul, 2015 14:54
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door Haida » za 12 sep, 2015 22:06

Dan nog een belangrijke vraag vN een 'Saabbeginner'..........wat is nu eigenlijk een aantrekkelijke kmstand voor een diesel? Ik wil er zeker 4 tot 5 jaar mee vooruit.
Woon/werk: Kia Niro First Edition
Rijhobby: Saab 9-3 Cabrio 2.0T 16V, Cayenne Red MY 2000
Muziekhobby: Tama Artstar II , Tama Crestar, Tama Superstar (allemaal 80-jaren kits)

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7490
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door RoelandV » za 12 sep, 2015 23:04

Soms lees ik hier een vraag waarbij ik denk: hij WEET het antwoord al...
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Haida
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 15 jul, 2015 14:54
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door Haida » za 12 sep, 2015 23:21

ik bedoel natuurlijk.....'hoeveel kilometer kan zo'n 9-5 NG diesel (zonder veel problemen) eigenlijk gemiddeld lopen :wink:
Woon/werk: Kia Niro First Edition
Rijhobby: Saab 9-3 Cabrio 2.0T 16V, Cayenne Red MY 2000
Muziekhobby: Tama Artstar II , Tama Crestar, Tama Superstar (allemaal 80-jaren kits)

Gebruikersavatar
LAJET
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 182
Lid geworden op: di 03 nov, 2009 2:25
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door LAJET » zo 13 sep, 2015 5:52

Mijn Saabtechnieker zegt dat ze bij de garage een 9-5NG Tid in onderhoud hebben die reeds de 400.000km gepasseerd is...
In Frankrijk is er ook juist een Saab 9-5NG Tid (met een eigen facebookpagina) de 300.000 km gepasseerd.

Zoals met alle wagens kan je naar een paar puntjes kijken om een goede keuze te maken.
Aantal km's / aantal jaren en vergelijken of het overeenkomt met de interieurslijtage.

Ik doe altijd mijn klein onderhoud (olie + oliefilter) elke 10.000 km en de grote onderhouden wanneer voorgeschreven...dan heb je normaal gezien nooit problemen met een Saab ;-)

Ik zou persoonlijk bij een diesel ook direct voor een professionele DPF (dieselpartikelfilter) - verwijdering gaan (niets zo erg als die rotzooi opsparen in je filters) om dan daarna met kostbare diesel te moeten laten verbranden...en dat noemen ze dan milieuvriendelijk ;-)
Met een herprogrammatie van de ECU haal je daarna makkelijk 200pk met zo'n 2.0 diesel zonder schade/extra slijtage te doen aan je motor.

Meer vermogen = efficiëntere verbranding = minder verbruik (voor een gelijkmatige inspanning) = goedkoper en meer fun ... het is eigenlijk een no-brainer :-)
Zwarte Saab 900 Classic 3-deurs LPT S '92 - 192pk/300Nm
Fjord Blue Saab 9-5NG 2.0T Aero Auto XWD MY11

EX: Zwarte Saab 9-5 Sedan SE SPORT 2.0t LPG MY01
EX: Nocturne Blue Saab 9-3 Cabrio Aero 2.0T MY04 - 250pk/350Nm
EX: Zwarte Saab 9-5 Sedan Aero MY01 - 265pk/420Nm -->gesneuveld :-(

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7490
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door RoelandV » zo 13 sep, 2015 9:09

@Haida: kijk, now we're talking. Ga even uit van 200k tot 250k die je nog wilt rijden en je komt uit op een
Saab 9-5 NG met ca. 100 tot 150k op de teller. Daar zijn er in de dieselvariant niet zo héél veel meer van.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door tecks » zo 13 sep, 2015 23:02

Ik heb zeer onlangs mijn Saab 9-5 NG ingeleverd (deze) na bijna 175.000 kilometer.

Ik zeg: neem een benzine.
think different

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7490
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door RoelandV » zo 13 sep, 2015 23:28

@tecks: kun je aangeven waarom je jouw Saab hebt ingeleverd en een benzine-uitvoering adviseert?
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door tecks » ma 14 sep, 2015 7:54

RoelandV schreef:@tecks: kun je aangeven waarom je jouw Saab hebt ingeleverd en een benzine-uitvoering adviseert?
Oh ja, dat had ik er even bij moeten zetten natuurlijk. Sorries.

Ik vind de diesel te luidruchtig en op zich maakt de motor de wagen snel genoeg, je moet wel de versnellingsbakverhoudingen leren kennen. Anders heb je echt te vaak dat je op een dood punt gas wilt geven en dan gebeurt er gewoon heel weinig. De motor heeft weinig souplesse in het dagelijks verkeer, als je regelmatig file moet rijden (en met 50.000 per jaar zoals Haida wil, gaat dat gebeuren) dan is de auto te bokkig.

Met de benzine heb je een soepel, niet bokkig blok dat veel stiller loopt. Ik weet dat de automaat wel enorm helpt om de diesel te temmen, maar het geluidsniveau blijft matig voor een auto in dit segment.

Ter vergelijking: ik heb tijdelijk een Volkswagen Golf te leen uit 2013 (Ai!) en dat 1.6 bluemotion blokje heeft veel te weinig power, maar we een veel mooiere loopcultuur en een lager geluidsniveau.
think different

Gebruikersavatar
N207
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 1944
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door N207 » ma 14 sep, 2015 8:15

Wat tecks schrijft had ik al eens in een review gelezen. Dat was voor ons de reden om voor benzine te kiezen.
Maar omdat ik geen "hands-on" ervaring met de diesel heb, had ik me nog niet actief in dit draadje gemeld.

Een tevreden benzine-rijder dus.
96v4 "Knut" - Verona grön '73 (2007-2018)
9-3 2.3 TS Viggen Coupe - Lightning Blue '00
9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv
DionHPT - Fjord Blue '10

sabba
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: za 03 nov, 2012 18:26
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door sabba » ma 14 sep, 2015 20:34

Ik vraag me of of er echt verschil is in levensduur tussen diesel en benzine. Vond de 9-5NG diesel automaat fijn rijden maar het blijft een diesel, dat merk je vooral aan de zware brom als je even stil staart bij het stoplicht. Als je met de 2.0t benzine stilstaat bij het stoplicht vraag je je af of de motor wel loopt: je hoort alleen de airco. De benzine heeft veel meer power als je door wilt rijden. Dus voor mij is het benzine geworden. Dan heb je nog de kosten. De 2.0 t zit rond de 1:10 en benzine is duur....
9-3 2.0i (1998-2003)
9-5 2.0t (2003-2012)
9-5 2.0t estate aut (2007-2017)
9-5 NG 2.0t biopower USA (2012-)
9-4x XWD 3.0V6 US (2017-)

Gebruikersavatar
Haida
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 15 jul, 2015 14:54
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door Haida » ma 14 sep, 2015 20:36

N207 schreef:Wat tecks schrijft had ik al eens in een review gelezen. Dat was voor ons de reden om voor benzine te kiezen.
Maar omdat ik geen "hands-on" ervaring met de diesel heb, had ik me nog niet actief in dit draadje gemeld.

Een tevreden benzine-rijder dus.
Beste Forummers,
bedankt voor alle tips en adviezen tot zover. Vanmiddag een proefrit gemaakt in een mooie 9-5 2.0TID Vector Exclusiv bij Auto Schaap in Lemmer. Het betreft deze: http://www.saabselect.nl/Sites/Saab/608 ... etail.aspx

De proefrit beviel uitstekend......goede koop??
Woon/werk: Kia Niro First Edition
Rijhobby: Saab 9-3 Cabrio 2.0T 16V, Cayenne Red MY 2000
Muziekhobby: Tama Artstar II , Tama Crestar, Tama Superstar (allemaal 80-jaren kits)

Gebruikersavatar
tecks
Geregistreerd lid
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 14 sep, 2003 23:06

Re: 9-5 NG Diesel of Benzine

Bericht door tecks » wo 16 sep, 2015 9:50

Dat is best een mooie uitvoering. Met een vector met exklusiv pakket en nog wat kleine zaken als een kleurendisplay zit je behoorlijk goed in de spulletjes. Ik hou van het beige interieur, het is erg mooi. Aan jou om te bepalen of je de diesel met handbak goed te pruimen vindt of niet, dat kun je met een wat langere proefrit wel vaststellen.

Gezien de prijs moet er wel ruimte inzitten om je bij de verkoop in de watten te leggen.
think different

Plaats reactie