SAAB 9-5 NG, 2011 - 2.0TTiD Aero - oliedrukprobleem

2010-2012
Plaats reactie
Ben952011
Geregistreerd lid

SAAB 9-5 NG, 2011 - 2.0TTiD Aero - oliedrukprobleem

Bericht door Ben952011 » zo 31 mei, 2015 17:25

Beste,

Ik ben nieuw op het forum en dit is mijn eerste post.
Sinds 02/2015 ben ik fiere eigenaar van een mooie Saab 9-5 NG, 1.9 TTiD Aero.
Zalige wagen..luxe..rijplezier...

Enkele weken na mijn aankoop gaf de wagen 's morgens bij het starten na meer dan acht uur stilstaan de foutmelding dat de oliedruk laag is.
Rode lampje "oliekruikje" brandt met melding "oliedruk laag -motor stilleggen"

Groot onderhoud gehad. Reparateur zei misschien niet zo goed onderhouden door vorige eigenaar....even verse olie en filter zijn werk laten doen.
In wintertijd duurde het signaal zo'n 10 sec.
Bij warmer wordend weer slecht zo'n 3tal seconden maar nu wel dagelijks.
Bij dealer geen foutcode uit te lezen.. olie is goed en oliedruk zou dit ook zijn.
Heeft iemand van jullie deze ervaring ook gehad?

Sinds een tweetal weken draait hij heel sporadisch slecht bij opstarten,alsof je een tractor aanzet ( injector???)
Voorlopig dieselreiniger in de tank gedaan...volgende week nieuwe afspraak bij dealer.

Toch graag jullie mening
Alvast bedankt,

Ben

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: SAAB 9-5 NG, 2011 - 1.9TTiD Aero - oliedrukprobleem

Bericht door Style&Co » zo 31 mei, 2015 18:24

gaat het niet om een 2.0 ttid ipv1.9 ttid?

kan je geen zinnig geven over de storing maar ik volg het met belangstelling. mocht er weinig respons komen... wellicht dat je op een opel forum verder komt. hetzelfde twinturbo dieselblok is vele malen meer in een insignia verkocht

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: SAAB 9-5 NG, 2011 - 1.9TTiD Aero - oliedrukprobleem

Bericht door RoelandV » zo 31 mei, 2015 21:37

Heb even gezocht op internet en kwam het volgende bericht tegen over eenzelfde probleem bij een Opel Insigina Diesel:
Deze Opel geeft steeds bij koude start de melding "STOP" geen oliedruk. Oliedruk gemeten met manometer en inderdaad, bij koude start de eerste 10 seconden geen oliedruk daarna langzaam naar 1,5 tot 2 en terug naar 1,5 om na een 25 tal seconden naar 4 bar te gaan en te blijven. Eenmaal gedraaid is bij een volgende start terug 4 bar op systeem. De auto moet echt een aantal uur stil gestaan hebben alvorens het probleem zich voor doet. Bij het starten maakt de motor geen geluid wat zou doen denken dat er geen oliedruk is (zoals je meestal hoort bij het vervangen van een oliefilter na een onderhoud). Nog niets ondernomen om verder te zoeken, alleen nieuwe olie en oliefilter. Iemand een idee waar best te beginnen.
Een van de reacties op het gestelde probleem is:
Onderwerp: Motormanagementsysteem motortype A20DTx - “Oliedruk te laag, motor afzetten” verschijnt op instrumentengroep Merk: Model: Modeljaar: VIN: Motor: Transmissie: van | tot van | tot Opel, Vauxhall Insignia 2009 2010 91000362 A1134667 A20DTC| A20DTH| A20DTJ Alle Opel, Vauxhall Astra-J 2010 2010 A?000001 A?129026 A20DTH Alle Optie Klacht Klant klaagt erover dat de melding “Oliedruk te laag, motor afzetten” op het instrumentenpaneel verschijnt. Oorzaak Softwarefout in het motormanagementsysteem. Productie Bijgewerkte kalibratie toegepast voor MJ2011. Oplossing Programmeer bij klachten van klanten het stuurapparaat voor het motormanagement met de nieuwste software die beschikbaar is op TIS2Web. Opmerking: Vervangen van onderdelen is niet nodig. Opmerking: Het gebruik van deze software-update geeft mogelijk aanleiding tot lichte motorschokken in de 6e versnelling bij een snelheid van 77 tot 81 km/h zoals beschreven in TSB 2824. Standaardtijden: TC: St.t.: U3 267 20 ECM programmeren 90 0,3
Bron: http://www.amtgarageforum.nl/opel/insig ... 37930.html

Ben952011
Geregistreerd lid

Re: SAAB 9-5 NG, 2011 - 2.0TTiD Aero - oliedrukprobleem

Bericht door Ben952011 » ma 01 jun, 2015 10:45

Ja dat klinkt inderdaad zoals ik het probleem ook ervaar.
Alvast bedankt...dit ga ik volgende week melden als hij binnen gaat.
Dan starten ze best met alle updates uit te voeren.
Thanks

renaat mattheus
Geregistreerd lid

Bericht door renaat mattheus » do 04 jun, 2015 0:21

Dag, ik heb dit probleem (gelukkig nog) niet gehad.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » do 04 jun, 2015 13:04

Wellicht weet onze gewaardeerde forummer jansen er meer van. Hij verzorgt hier en daar wel eens een software update voor de 9-5NG

mfvb
Donateur
Donateur

Bericht door mfvb » do 14 jan, 2016 0:29

Even dit topic nieuw leven inblazen aangezien ik op het punt sta een 9-5ng ttid te kopen die dit probleem heeft. Is dit met een software update op te lossen, moet er iets anders gebeuren of is het niet op te lossen? Alvast bedankt.

Plaats reactie