Gebruikerservaringen tot nu toe

2010-2012
Plaats reactie
tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » do 08 dec, 2011 16:45

In een andere thread beloofde ik om eens een review te schrijven van mijn auto. Hier dan een stukske over mijn 9-5.

Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2011)
Versnellingen 6, handgeschakeld
Bouwjaar 2011
Jaar van aanschaf 2011
Km-stand bij aanschaf 35 km
Km-stand laatst 18.000 km

** So far, soooo good (18.000 km)
Mijn Saab 9-5 is een van de laatste in Nederland op kenteken gezette 9-5's. Althans, op dit moment. De fabriek staat al een tijdje stil en deze auto was gelukkig al gemaakt. Veel nieuwe 9-5's zijn er dus überhaupt niet op kenteken gezet.

Gebaseerd op een nieuw platform is dit een compleet andere auto dan de vorige Saab 9-5. Die heb ik ook gehad, dus ik kan wat vergelijken met de vorige versie. Ik had trouwens als directe voorganger een Ford Mondeo van 2007.

* Carrosserie
De auto is dik 5 meter lang en dat is een boel auto. De zit voorin en achterin is dan ook riant. Op papier is de bagageruimte ook groot, maar door de beperkte vulopening van een sedan-carosserie en de onregelmatige vorm is het niet eenvoudig om veel mee te nemen.

De achterbankleuning kan in delen worden neergeklapt, waardoor er een -beperkt- gat tussen de bagageruimte en binnen ontstaat. Hierdoor kunnen lange, platte voorwerpen probleemloos meegenomen worden, want dan heb je ineens wel 2 meter lengte tot je beschikking. Let wel op dat je het leder niet beschadigd, dat gaat vrij gemakkelijk.

Zoals de meeste Saabs is het dash vrij hoog, net als de rand van de ramen. Je zit dus echt "in" de auto, nog meer dan in de vorige 9-5. Het dashboard is een vrij massief geheel. Sommigen zullen de grote hoeveelheid plastic of de enorme hoeveelheid knoppen misschien niks vinden, maar de meeste mensen kijken alleen naar het grote touchscreen van de navigatie.

De kwaliteit van de knoppen, de afwerking en dergelijke is prima. De auto is verder voorzien van een kleurendisplay in het midden van de klokkenwinkel om allerlei extra gegevens uit te vragen, zoals verbruik, accuspanning, brandstofvoorraard etc.

* Rijcomfort
Mijn uitvoering heeft een sport-onderstel en dat was eigenlijk nogal tegen mijn principes. Immers, de meeste tijd rijd je op de snelweg en dan wil je toch vooral comfort. Desalniettemin is hier helemaal geen sprake van een keiharde vering of discomfort. Misschien is dit ook wel de betere keuze, want met dit onderstel kun je geweldig hard door de lange bochten op verkeerspleinen zoeven. Het blijft dan gewoon stevig, veilig en comfortabel.

Ik heb nog niet zo hard door zo'n bocht gedurfd dat de auto gaat schuiven, dus het onveilige gebied ligt echt ver weg. Overigens is de auto bij hele scherpe langzamere bochten wel van het "ik ga liever rechtdoor"-type. Dan schuif je over de voorwielen weg.

De klimaatregeling is nogal arctisch: de dubbelzone-airco maakt het ook op hete dagen in no-time ijskoud, maar met wat kou is het ook in no-time loeiheet. Alsof de lucht uit de roosters net langs wat gesmolten lava is gestroomd. De stoelverwarming zorgt er verder voor dat ook je billen nooit koud worden. Ook hier geldt: de hoogste stand niet gebruiken, want dat is kennelijk bedoeld als rechaud voor als je Chinees gaat afhalen. De stoelen zijn overigens prima af te stellen en met het verstelbare stuur is een goede rijpositie te maken. Wel zijn de stoelen aan de vlakke kant, wat op langere ritten merkbaar is. Door die vlakheid is ook de steun in bochten wat minder. Ik kon de stoelen in de vorige 9-5 beter waarderen.

* Motor en transmissie
De 6-versnellingsbak is nogal bijzonder gespatieerd. Dieselrijders zullen gewend zijn snel naar een hoger verzet te schakelen, maar dat moet je bij deze auto niet doen. De zeer lange versnellingen maken dat de auto altijd al in het lage toerenbereik rijdt. Zo draait de motor bij 130 op de teller nog geen 2.000 toeren. Ook het "80 in zijn 5" waartoe je op sommige snelwegen wordt opgeroepen levert een heel laag toerental op, beter niet doen want 1300 toeren rijdt echt niet lekker. Bovendien is de fut er dan wel uit.

Die fut is er ook uit als je de auto wat af moet laten remmen, bijvoorbeeld naar 100 of 90, en je wilt met de cruisecontrol weer oppakken. Dat gaat eenvoudigweg niet omdat de versnelling dan nog in 6 staat en het toerental dus superlaag is geworden, dan is er geen koppel of vermogen meer om de auto te versnellen naar een normale kruissnelheid van 125/130. Terugschakelen dus.

Diesel is in mijn opinie bijna altijd inferieur aan de benzinemotor in dezelfde categorie. Je hebt meer koppel, maar ook meer herrie en minder vermogen. Desalniettemin ben ik niet ontevreden over deze oliestoker. Als je hem start is het wel alsof je metalen emmers vol met spijkers aan het rondzwaaien bent, maar in tegenstelling tot andere diesels ebt dit op een gegeven moment helemaal weg. Je leest wel eens in autoweek dat het na een paar kilometer minder wordt, maar dat is bij mij niet genoeg. Dan hoor je het immers toch nog steeds? Bij deze auto valt het gelukkig wel helemaal weg en dan rij je dus wel heerlijk.

Het vermogen van de motor is voldoende (160pk), maar uit hetzelfde blok zijn ook betere prestaties bij een nog gecultiveerder loop te halen. De 190 Pk versie en de 2.0 liter benzineblokken zijn wat dat betreft aan te bevelen. De V6 lijkt me overkill, maar daarin heb ik nooit gereden. Deze auto trekt met gemak door tot zeer illegale snelheden waarbij bij 230 de elektronische bijl valt.

* Overig
Mijn auto is in vector-uitvoering met exklusiv pack geleverd en dat betekent 17 inch lichtmetalen wielen, alarm, Bluetooth Telefoon Integratiein het navigatie/soundsysteem , Premium audiosysteem met 9 speakers, CD-/ MP3-speler met Harddisk, Verwarmbare voorstoelen,
Bi-Xenon koplampen etc.

De auto is optioneel nog voorzien van Pilot head-up display (hud), Lane Depafture Warning met Traffic Sign Recognition, Quik Heat (versnelde interieurverwarming) en nog zo wat dingen. Leuk speelgoed en het werkt nog ook. Vooral de hud leek mij een overbodig speeltje, maar het werkt goed en ik kijk eigenlijk alleen nog maar op dat ding. Snelheid, navigatie-aanwijzingen, cruisecontrol instellingen etc komen allemaal in de voorruit geprojecteerd voorbij en dat werkt fantastisch.

Het geheel doet dus luxe aan. Missers: het leer van de halflederen bekleding is niet zo luxe als je zou willen en doordat deze auto een zwart interieur heeft is het erg donker geworden.

* Algemeen
Een heerlijk rijdende auto, maar met mijn zware rechtervoet is het gemiddeld gebruik nu wel ca. 6,8 l/100km.

PROBLEMEN

* Foutjes
- schutplaat onder de motor zit vast met een paar plastic wartels, deze waren losgekomen. Dealer heeft het weer vastgezet.
- navi/sound systeem is soms wat in de war en moet dan even een minuutje resetten
- kaartmateriaal navi is oud en er is nog steeds geen update
- sommige menu's die in het instructieboekje staan zijn er eenvoudigweg niet. De dealer weet ook niet waar ze zijn... softwareversie probleem denk ik
-

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Gebruikerservaringen tot nu toe

Bericht door Spatje » do 08 dec, 2011 17:12

Leuk verslag Tecks!
Verbruik is toch heel netjes? Zo'n zware auto en dito rechtervoet vind ik een hele goede waarde. Haalde dit met m'n Passat 170pk TDI meestal net niet.
Hopelijk blijf je met veel plezier in rijden.

Boterbloem
Geregistreerd lid

Bericht door Boterbloem » do 08 dec, 2011 21:55

Heb je nog een plaatje bij het praatje? :)

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » do 08 dec, 2011 23:05

Boterbloem schreef:Heb je nog een plaatje bij het praatje? :)
Tuurlijk:
Afbeelding

En nog een:
Afbeelding

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 09 dec, 2011 1:05

Thanks for sharing!

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » vr 09 dec, 2011 9:56

De auto lijkt verdacht veel op de mijne :D

Het algemeen verbruik is bij mij 6,5l /100 km.

Ik merk dat ook bij jou de wagen in een bocht al eens liever rechtdoor gaat. Mijn wagen heeft wel geen sportonderstel.

De HUD lijkt inderdaad een speeltje, maar na korte tijd wil je deze niet meer kwijt. :lol:

Ik heb het leder in de beige uitvoering, alleen is deze reeds beschadigd :( en dit zou te wijten zijn aan onderhoud ...

De bediening van de muziek op de harde schijf is niet voor de hand liggend. 10 gb bladeren door van A naar Z te scrollen is onhandig. Waarom geen "klavier" systeem zoals bij de NAVI? En inderdaad de kaarten zijn echt gedateerd. Saab behoort hier nog steeds tot GM bij de POI's.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » za 10 dec, 2011 11:07

Over wat voor beschadigingen van het leer hebben jullie het? Breuken of echt scheuren?
Bij zulke jonge auto's is te weinig onderhoud van het leder toch een onredelijk argument?
Mijn 9-5 heeft leer dat in mijn bezit (vier jaar nu) nog nooit behandeld is. Niet nieuw meer met 12 jaar maar ook niet echt kapot. Is de kwaliteit van het leder in de NG dan van een zoveel lagere kwaliteit?

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » za 10 dec, 2011 18:02

Bij mij is het ter hoogte van de onderrug, aan de lendensteun. Mogelijks van het schuren van een broeksriem. Maar na twee maanden vind ik dat toch snel. Waar de kleine leder deeltjes losten, zijn deze nu over een 3 cm weg op de middelste naad.

Intussen is sinds gisteren mijn achterbumper ook niet meer intact. :(

Een te hevige chauffeur heeft de kreukelzones uitgeprobeerd. :twisted:

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » za 10 dec, 2011 20:45

Tubbe schreef: Is de kwaliteit van het leder in de NG dan van een zoveel lagere kwaliteit?
Kwalitatief iets minder ja, Saab zal zeggen; Kwalitatief anders.... Heb al meerdere NG's gezien met schade aan met name instapwangen, erg zonde!

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » za 10 dec, 2011 21:35

Oh ik heb geen last van slijtage aan het leder hoor, het kan alleen niet tegen een stootje. ALs je dus iets op de achterbank gooit met een scherp randje, dan zie je dat na een ritje wel terug.

Dat is bij de saab 9-5 van 2004 toch een stuk minder het geval. Heb trouwens het halfleder van de vector-uitvoering.

kochje
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door kochje » zo 11 dec, 2011 14:25

Rijd vrij veel grote aftsanden en mijn verbruik, over 51000 KM, is 6.1 l/100KM.
Dus best wel goed voor zo'n wagen.
Heb een 2.0 l TID.
In gebruik sinds augustus 2010.
Erg tevreden.

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » zo 11 dec, 2011 18:44

Retep schreef:De auto lijkt verdacht veel op de mijne
Doe daar eens een picca van dan Retep?

Plaats reactie