Nieuwe Generatie in aantocht...(gearriveerd)

2010-2012
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nieuwe Generatie in aantocht...(gearriveerd)

Bericht door Sonab » di 04 nov, 2025 19:28

De 9-5 NG is vandaag gearriveerd. Keurig netjes afgeleverd door Saab Tema. En een groot genot om mee te rijden, slash; naar te kijken op de oprit. Wauw! Voel me een (extra) gezegend mens :O:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 04 nov, 2025 19:33

Heel gaaf!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 04 nov, 2025 23:33

ja super, veilige rit!

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 05 nov, 2025 14:48

Genieten, van harte gefeliciteerd!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 06 nov, 2025 17:59

Dank jullie wel!
Vandaag een mooie rit gemaakt met snelweg en file. Ideaal zo'n automaat!! Heerlijk, al mis ik wel het afremmen op de motor een beetje.
Alleen mijn ideale zit kan ik nog niet helemaal vinden.
Nochtans moet dat te doen zijn.
Het probleem is eerder heel veel dan te weinig instel mogelijkheden. Allemaal wijzigbare parameters die met elkaar in verband staan!
Ik zocht even online op instructie en zag een handig linkje.
Maar kijk nu toch eens welk plaatje daarbij staat:

https://www.autoweek.nl/verkeer/zo-moet ... instellen/

(Alleen heeft mijn stoel nog enkele extra mogelijkheden zoals de hoek van de zitting en de aanpasbare steun in de onderrug)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 09 nov, 2025 20:51

Vandaag weer een 350 km gereden. Meine Liebe... ik begin de 9-5ng steeds meer te waarderen. Rijdt als een limousine! Heerlijk relaxed cruisen in stilte. Wil je een keer versnellen dan levert de kickdown weliswaar geen ultieme soundtrack maar wel een uitstekende versnelling op ("sufficient" zoals de Engelsen dan zo mooi zeggen).
Pro: design binnen en buiten, het limogevoel qua ruimte en rijden, verbruik valt niet tegen, automaat is fijn, power van de motor
Contra: voelt wat zwaar in de vering, acceleratiegeluid is wat tam, climacontrol heeft de neiging in je gezicht te blazen, waar zit de asbak??

Stoelverstelling lukt gaandeweg steeds beter.
Afremmen op de motor kan ook prima door de pook naar manueel te tikken en dan terugschakelen.
Wel jammer dat een Souburgse onverlaat nu al een schampje op de bijrijdersspiegel gemaakt heeft toen we daar op verjaardagsvisite waren. Hopelijk nog weg te poetsen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 15 nov, 2025 19:11

De NG is niet alleen van buiten mooi en ook niet alleen overdag.
Als ik ergens buitengewoon van kan genieten zijn het -veel- consistent brandende lampjes in schakelaars en displays van het dashboard "by night".
(Behalve check engines natuurlijk :lol: )

Afbeelding

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 15 nov, 2025 19:46

Sonab schreef:
za 15 nov, 2025 19:11
Afbeelding
wat staat een normale radio (ipv de Saab navi unit of aftermarket) toch waanzinnig goed. Lekker rustig en in lijn met de rest, zeker in het donker. Ik heb het ook in mijn dame edna... veel strakker!

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » ma 17 nov, 2025 21:31

Moah, met navi vind ik het er ook wel lekker uitzien hoor :)

En ik deel geheel de knopjes en lampjes fetish; hoe meer, hoe beter! 8)

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nieuwe Generatie (going strong)

Bericht door Sonab » di 18 nov, 2025 15:24

Fijne plaatjes!
Er volgt nu wat meer gevoelige content: Aliexpress tuning :O:
Ik miste toch wel een prullenbakje, die overigens de 9-4 wel heeft maar de 9-5 (ondanks de zee aan ruimte) niet.
Een los asbakje dat in de bekerhouder past, biedt soelaas.
Fijn: Afsluitbaar. Saab opdruk. Afdekklep kan nog steeds dicht.
Het blauwe "sfeer" ledje bij opening nemen we dan maar voor lief!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
...En er komt nog meer meuk aan :wow:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 20 nov, 2025 19:38

De Saab is momenteel al best naar mijn zin dus kleine details zijn nu de lol van de dag. Beetje bescheiden Hirschifisceren die bolide! :wow:
Deze kwamen vandaag binnen. Je moet wel goed kijken om het te zien hoor:

Afbeelding

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » do 20 nov, 2025 19:42

Leuke ventieldopjes. Doe er even wat kopervet aan. Ze willen nog wel eens vast gaan zitten.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 20 nov, 2025 19:44

Goeie! Dank je :thumbup2:

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » do 20 nov, 2025 21:17

Met de gewichten op kenteken werkt het als volgt bij de RDW: indien je geen COC of CVO aanlevert bij de keuring wordt het gewicht overgenomen van de papieren van de auto. Als je correctie wilt kan dat zonder COC/CVO middels weging maar geloof me die pakt altijd verkeerd uit. Wij importeren veel Saab's maar ik bestel altijd een COC/CVO. Kost wat, maar iedere maand twee extra treden wegenbelasting kost veel meer. Gelukkig kunnen wij rechtstreeks bij Hedin bestellen (doe dat ook graag voor anderen indien nodig) en gemiddeld duurt het 3 weken voor hij binnen is.
Let op: een CVO/COC kun je niet bestellen voor auto's die buiten Europa geleverd zijn. Alleen als een 1e registratie in een zogenaamd EU of EVAP land heeft plaatsgevonden is het COC document beschikbaar. In België bijvoorbeeld krijg je vaak zonder dit document niet eens een Belgische tenaamstelling. Wij maken gebruik van de bevoegdheid VI (versnelde inschrijving). We kunnen dat van achter de computer doen en hoeven niet meer fysiek naar de RDW. Als je overigens een kentekenbewijs hebt waarop Type en Variant (D2 op kentekenbewijs) staat weet vaak de VI programmatuur al het type van de Europese goedkeuring en staat alles gelijk al ingevuld. Die Variant en Type zijn namelijk gekoppeld aan het CVO/COC. Iedereen kan heel makkelijk zelf importeren maar ik blijf van mening dat het toch wel wat kennis bij komt kijken. Betaal je bijvoorbeeld 3 jaar lang twee gewicht treden meer dan praat je over serieus geld. Niemand bij RDW zal je dit ook vertellen als je je meld voor een inschrijving.
Hopelijk is het nu wat helderder en kunnen jullie wat met deze info. Suc6!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 23 nov, 2025 14:05

Heb Dirk een berichtje gestuurd. Dank voor het uitgebreide antwoord!

Afbeelding

Plaats reactie