Alles maar dan ook alles over de nieuwe SAAB 9-5

2010-2012
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: Alles maar dan ook alles over de nieuwe SAAB 9-5

Bericht door rutgerreinier » di 08 dec, 2020 20:33

https://www.autoblog.com/2014/03/16/ram ... luNgP6GQ6I

Zelfde blok als de Saab 9-5ng 2.9 diesel

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 28 dec, 2020 2:16

Heb het afgelopen jaar de RDW veranderingen ook wat bijgehouden net als anderen met andere modellen.

gecorrigeerde data
Er zijn vandaag 498 9-5NG's in Nederland geregistreerd, waarvan 271 origineel hier geleverd (dus 227 import inmiddels). Een verandering van +12 en -3 ten opzichte van 10-01-2020. Er zijn in Nederland oorspronkelijk 394 NG's geleverd. Het aandeel zogeheten ONK is sinds september 2019 teruggelopen van ruim 57% naar 54% nu.

Er rijden nu dus 12 NG's meer in Nederland in dit jaar, voornamelijk door het verschil tussen import en export.
Er zijn 22 dit jaar geïmporteerd (waarvan 1 ONK is teruggekomen), en er zijn er 12 geëxporteerd waarvan 5 ONK (niet gecorrigeerd voor ontdekte fout in bericht hieronder)

De grijze kleur blijkt ook bij de imports het meest populair: het aantal steeg van 239 naar 251, 50% van de NG's - dat is nog exclusief de 15 als Beige geregistreerde (dat zullen ook een van de grijze kleuren zijn).

Afbeelding

Dan nog een aardige, het broertje van de 9-5NG Turbo4 Aero waar ik tijdens de perspresentatie een rondje richting de Lek heb gestuurd is een van de dit jaar geëxporteerde - de 78LVT.

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 21 jan, 2021 0:11

Ik moet mijzelf hierboven corrigeren. Er blijken nog 31 9-5NG's te zijn die niet onder het Type YS3G in de RDW staan - allen tweedehands geïmporteerd (dus geen ONK).

Dus in totaal zijn er 498 9-5NG's in Nederland, waarvan 2 Sport Combi's. De kleurenverdeling is relatief praktisch ongewijzigd gebleven.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » do 21 jan, 2021 15:04

dat zijn er best veel

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » do 21 jan, 2021 15:21

Veel meer dan ik verwacht had, in Saab-minded Apeldoorn zie ik ze eigenlijk zelden tot nooit :(

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 21 jan, 2021 18:22

Oh, ik zie ze ook mar weinig op de weg. Of in de buurt. Behalve de mijne. :lol:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » do 21 jan, 2021 18:43

In Leeuwarden ken ik er in ieder geval 3, dus we doen goed mee hier.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 11 mar, 2021 18:09

Kwam er gisteren nog 1 tegen in Leeuwarden en weet dat er een Aero in goutum/Techum staat

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » do 11 mar, 2021 20:55

Van het weekend een blauwe op vakantiepark Hof van Salland

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 01 jan, 2022 2:51

Allereeerste de beste Saabwensen voor 2022!

Afbeelding

Een nachtelijke update over de 2021 trends van het aantal 9-5NGs in Nederland.

De afgelopen jaren is het aantal 9-5NG gestaag gestegen naar 498 begin 2021. Zoals ik hierboven al schreef, origineel zijn er 394 voor de NL markt geleverd. De stijging is in 2021 doorgegaan, maar in de zomer lijkt een piek te zijn bereikt. De stand eind dit jaar is 504 9-5NGs, met 511 als hoogtepunt in juni/juli van dit jaar. Dit komt voornamelijk doordat de balans import/export vanaf 1 juli is omgedraaid. Dit lijkt erop te duiden dat de markt hier nu verzadigd is voor deze auto. Daarnaast lijkt er een 9-5 te zijn gesloopt/geschrapt, voor zover ik dat kan afleiden (uit RDW database verdwenen zonder export kenmerk).

De totale balans is dus:
import: +21 waarvan 17 tot 1 juli) verdeeld over tien 2.0T, vijf 2.8V6, zes 2.0TiD
export: -14 (waarvan 10 na 1 juli) verdeeld over acht 2.0T, een 2.8V6, drie 2.0TiD, twee 2.0TTiD
gesloopt(?): -1 (een zwarte 2.0TiD)
totaal +6

Afbeelding

Motoren
Opvallend genoeg lijkt men in Nederland nog geen genoeg te hebben van diesel. De onderlinge verhoudingen zijn niet dramatisch veranderd:
_21 1.6 T (-)
280 2.0 T (+2) --> 22 staan als BioPower geregistreerd, maar dat zijn er meer: niet alle imports hebben een ingevulde variantcode (waaronder de mijne)
_79 2.8 V6 (+4)
116 2.0 TiD (+2) --> hier kunnen enkele TTiDs onder zitten door ontbrekende variantcode
__8 2.0 TTiD (-2)

Kleuren
Aan de verhoudingen van de kleuren is weinig veranderd. De piek afgelopen zomer werd gedragen door grijs en zwart: aantallen respectievelijk 251-257-252 en 130-133-130 (begin jaar, mid-jaar, eind jaar). Grijs en zwart blijven veruit de meest aanwezige kleuren (onder grijs vallen Carbon Grey, Glacier Silver, Diamond Silver, Granite Grey). Oak wordt sinds het afschaffen van Beige wisselend onder grijs of bruin geschaard. Alleen de origineel NL geleverde Oak staan als beige geregistreerd.

Momenteel zijn mij twee Oaks bekend die als bruin staan geregistreerd en twee als grijs.

AfbeeldingAfbeelding

Via de feestboek tam-tam is duidelijk gemaakt dat er een 9-5NG uit Frankrijk naar Nederland komt. Die zal vast in januari opduiken in de lijst. :O:

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 01 jan, 2022 4:07

rvdb schreef:
do 21 jan, 2021 15:21
Veel meer dan ik verwacht had, in Saab-minded Apeldoorn zie ik ze eigenlijk zelden tot nooit :(
Tja, hoe vaak zie je een 96 of 99 rijden, dat zijn er ook ongeveer zoveel (oke, die zullen minder kilometers per jaar doen, gemiddeld over alle exemplaren). En hoe vaak zie je een Saab 9000? Dat zijn er nog minder, en die rijden mogelijk een meer vergelijkbaar aantal kilometers per jaar. Het is toch vooral 9-3/9-5 wat de klok slaat, en hier en daar een 900 classic.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 01 jan, 2022 12:23

Mijn ex glacier silver TiD 10-ZKB-8 is afgelopen jaar ook gesloopt, zit die in de statistieken?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 01 jan, 2022 12:44

Het zal wel een heel werk zijn (dus wellicht ondoenlijk) maar misschien is een jaarlijkse telling per type (vanaf de 92) wel een idee. Misschien kunnen de elektrische conversies dan in een aparte rubriek? Of staan die niet als zodanig bij de RDW geregistreerd?

Beetje off-topic, maar het heeft wel met aantallen te maken:

Een interessant aspect van Saab-bezit is de leeftijd van de eigenaar. Ik heb een Triumph TR3A en ik denk dat 90% van de eigenaren boven de 55 is. (Voorzichtige schatting naar beneden afgerond...). Bij klassieke Porsches ligt de leeftijd wat lager, maar vanwege de hoge prijzen van de klassiekers zijn er niet veel jongeren die zo'n auto bij de deur hebben staan; of ze kopen een modern model. De Porsche 914 en 912 halen de gemiddelde leeftijd van de bezitters nog wat omlaag; deze modellen zijn relatief(...) goedkoop.
En dan heb ik het nog niet over het imago van 'vervuiling'. Ik heb het idee dat Saab-eigenaren meer verdeeld zijn qua leeftijdsopbouw, maar dat men zich wel bewust is van het tegengas(...) wanneer er een rokende tweetakt langs komt.

Tijdens ledenvergaderingen van de Engelse en Nedelands Triumph clubs maakt men zich terecht zorgen om de demografische opbouw en om het imago van de klassieke auto. Uiteindelijk komt dat het merk, de clubs en de onderdelenvoorziening niet ten goede. Simpel: het merk sterft uit, nog eerder dan dat ze gesloopt worden.

Ik denk dat de elektrificatie van deze klassieke auto's omarmd moet worden. Gelukkig zien we hier op het forum al voorbeelden. Wanneer deze aantallen zichtbaar (stijgend) worden gemaakt, zal dat een toekomstige eigenaar mogelijk kunnen overtuigen om een Saab om te bouwen. Zeker als dat ombouwen helder wordt gemaakt met 'how to's' hier op het forum.

Menno

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 01 jan, 2022 14:15

Style&Co schreef:
za 01 jan, 2022 12:23
Mijn ex glacier silver TiD 10-ZKB-8 is afgelopen jaar ook gesloopt, zit die in de statistieken?
Die was tussen augustus en november 2020 al uit het RDW kentekenregister verdwenen, ook zonder export kenmerk als overgang. Dat actuele sloop later is gebeurd kan inderdaad.
MvR schreef:
za 01 jan, 2022 12:44
Het zal wel een heel werk zijn (dus wellicht ondoenlijk) maar misschien is een jaarlijkse telling per type (vanaf de 92) wel een idee. Misschien kunnen de elektrische conversies dan in een aparte rubriek? Of staan die niet als zodanig bij de RDW geregistreerd?
Op zich een goed idee. Het vergt iemand die eigenaarschap neemt van een model, een beetje tijd en handigheid met Excel. :) Of iemand die handig is met software en wat in wordpress o.i.d. in elkaar kan hacken zodat er een database ontstaat. Zomaar een idee. :idea:
Misschien kunnen de elektrische conversies dan in een aparte rubriek? Of staan die niet als zodanig bij de RDW geregistreerd?
Geen idee. Edit: ja, dat staat onder P1. brandstof. Alleen zit deze niet standaard in de opendata set. Die kun je ophalen door een aparte zogeheten api-aanroep te doen. Dus met geschreven software kun je dat per kenteken ophalen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 02 jan, 2023 16:26

We zijn weer een jaar verder - tijd voor de jaarupdates van de 9-5's bij de RDW bekend.

Samenvattend: we begonnen 2022 met 504 9-5NGs en eindigden met 503. :lol:

Is er dan niets anders te melden? Oh zeker wel. Er gebeurde op het eerste oog niet heel veel dit jaar, maar toch zat er wat dynamiek in het bestand. Het leek er t/m september op dat de daling die zich in 2021 voor het eerst in jaren voordeed zich gestaag zou doorzetten: in september werd de 500 aangeraakt. Tegen mijn verwachting in kwamen er in het laatste kwartaal een aantal imports bij, waardoor het netto verlies beperkt bleef tot 1.

Mutaties:

- 11 kentekens werden uit het RDW geschreven via een exportmarkering, waarvan er 9 inmiddels echt geschrapt zijn.
- 10 kentekens kwamen er bij.
- 1 kenteken werd uitgeschreven op een exportmarkering maar kwam een maand later weer terug in het systeem.

Er zijn per saldo 3 zogeheten ONK's (origineel Nederlands kenteken, eerste tenaamstelling in Nederland) verdwenen: het zijn er nu 264 van de 394 oorspronkelijk voor de Nederlandse markt geleverde 9-5NG, en iets meer dan de helft van het huidige bestand. Opvallend: er is een ONK kenteken teruggekeerd, nadat deze in 2020 uit het RDW verdween.

Naast de feestelijke imports van verschillende forummers, heeft Nederland ook afscheid genomen van een van de twee 9-5NG Estates die er in ons land waren. Estate nummer 8 (een Vector TiD) is naar onze zuiderburen gegaan en heeft het java bruine jasje verwisseld voor een luchtblauwe (Sky Blue).

Afbeelding

Andere mutaties:

Kleuren
Op het kleurfront is netto niet veel veranderd - wel blijkt grijs wederom de meest dynamische kleur te zijn:
- beige (14) : -1 (Oak metallic, alleen bij ONK's)
- blauw (58): 0
- bruin (17) : 0 (-1, +1) - Estate eraf, 2.0BP erbij
- grijs (253) : +1 (-7, +8) - waaronder een Oak metallic V6 erbij dit jaar.
- rood (6) : 0
- wit (25) : -1
- zwart (130): 0 (-1, +1)
Dit is op basis van het RDW-kleurenpalet

Over Java en Oak metallic is wel een potje te schrijven. Oak metallic was oorspronkelijk door de RDW ingedeeld bij beige, maar die kleurcode is blijkbaar daarna afgevallen. Sindsdien wordt Oak metallic bij zowel bruin als grijs geregistreerd, waardoor het zicht op deze weinig voorkomende kleur weg is. In totaal zijn er nu nog 14 geregistreerd met de kleur beige. Daar komen bovenop minimaal drie met grijs op kenteken (waaronder de andere 9-5NG Estate) en drie met bruin op kenteken (waaronder die van forummers Pisang en Vyv). Wat vervolgens weer de cijfers van de weinige bruine vertroebeld.

Hiervan staan er 17 in het RDW bestand, die dus niet allemaal java bruin zijn, maar ook niet alle bruine 9-5NGs bevat. :roll: Wat je logischerwijs wel zou kunnen denken, zo breed was het kleurenpalet ook niet bij de 9-5NG. Het blijkt namelijk dat er java bruine onder een andere kleur zijn ingedeeld: er zijn er minimaal twee als zwart geregistreerd (waaronder die van forummer klaasj) en eentje als grijs. En dit zijn dan degenen die ik toevallig bij rondjes steekproeven op de autosites tegenkom (of hier op het forum of op feestboek). Onnavolgbaar. :?

De "beige" Oak - en ONK - die ons heeft verlaten afgelopen jaar (foto geplukt van feestboek)
Afbeelding

Motoren:
Het afgelopen jaar is er een duidelijke kentering in de liefde voor de diesel (niet heel gek). Het tekende zich in de tweede helft van 2021 al af, maar zet nu duidelijk door: -5 in 2022. Op de langere termijn bekeken: halverwege 2019 waren er ruim 470 9-5NGs, waarvan 122 diesel. Nu zijn dat er 119. Op het hoogtepunt van de afgelopen jaren waren het er 128 (zomer 2021). Op de langere termijn bekeken is ook duidelijk dat kopers die buiten de grens winkelen de V6 waarderen: van 71 naar 81 sinds zomer 2019.

benzine:
1.6: geen mutaties. Er zijn in totaal 21 exemplaren.
2.0: +2 (-2, +4), waarvan +1 Biopower. Er zijn nu in totaal 282 exemplaren met een 2.0T4 motor, waarvan 23 Biopower en 30 onbekend welke variant.
2.8V6: +2 (-2, +4), op een totaal van 81 exemplaren.

diesel:
2.0 TiD: -5 (-7, +2) op een totaal van 119, waarvan 8 TTiD en 4 onbekende variant.

De V6 is in trek. Deze spotte ik afgelopen jaar in Den Bosch.
Afbeelding

Dat was het jaar overzicht :lol: :O:

Plaats reactie