Dakdragers

2010-2012
Gebruikersavatar
mfvb
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 133
Lid geworden op: za 28 mei, 2005 15:51
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Dakdragers

Bericht door mfvb » ma 05 nov, 2018 20:48

Ik heb originele. Geen fatsoenlijke foto van en nu ook geen mogelijkheid om te maken, maar wordt zelf niet heel blij van de originele. Ook rubberplak die op het dak ligt (stabilisatie bestaat uit pin bij deur geklemd met sleuf in dak). En gedoe met losse kap met sleutel en imbussleutel om het vast te draaien.
Ik weet niet hoe de montage bij Thule is, maar misschien werkt dat beter?
Wat wel fijn is dat het dak gewoon open kan met de originele.
SAAB 900S 5-deurs M1993 -- komt te koop
SAAB 96 V4 M1979 (org. 1974)

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 3150
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Dakdragers

Bericht door U-Poll » di 06 nov, 2018 9:40

Dat was een flinke kick! :)

Ik heb dus de Thule dakdragers en -volgens mij- hebben die precies dezelfde constructie als de 'orginele' van Saab zelf (ergo: ik denk dat het dezelfde dingen zijn, maar met ander logo er op). Ze zitten op het dak met dikke rubber blokken en een beugel die om de sponning [van het portier] grijpt en met een pennetje op z'n plek blijft. Kijk maar onder de deurrubbers, dan zie je ongeveer in het midden een klein gaatje zitten.

Alleen bij de éérste montage moet je alles netjes afstellen! Voor is nou eenmaal anders dan achter... Dit is even pielen en netjes werken. Daarna, dus montage #2 tot #tig, kost het minder dan 5 minuten om de dragers te monteren! Op ieder hoekpunt zit een inbusmoer (met sleutel er al in) die je simpelweg aan moet draaien - klaar.

Ik heb de dragers al een aantal jaren en ze gaan er steeds op wanneer we met de hele bubs naar (meestal) noord Italië gaan. Ik heb nog geen enkele lakschade! Wel is het zaak om de rubbers én lak voor montage HEEL goed schoon te maken! Ik poets het meestal met spiritus piepend schoon en smeer [de lak] dan goed met was in (dat laaste is ws overbodig, maar zo doe ik het nou eenmaal).

Mijn ervaringen zijn positief - al vind ik het voor geen meter staan op een NG... Het ruist wel wat meer, maar ach, muziek gewoon wat harder zetten. Ik houd max 180km/uur aan omdat Thule dat voorschrijft ivm de dakkoffer - gaat prima. Samen met de enorme achterbak kan je idioot veel meenemen. Dit jaar ook weer: 5 personen, volle bagage (want 3 vrouwen) en meer dan voldoende ruimte [op de terugweg] voor alle extra spulletjes.

Afbeelding
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Projecten: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett III '71 Blixten (ombouw naar electrisch)

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 3150
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Dakdragers

Bericht door U-Poll » di 06 nov, 2018 10:14

Ik had de dragers en koffer nog niet opgeruimd, dus even wat detail foto's gemaakt van hoe het ding vast zit [op de auto]. Misschien dat iemand die orginele Saab dakdragers heeft kan checken of het idd hetzelfde is als deze van Thule.

Afbeelding

Onderkant van de klem. Zie dat het rubber is nu al weer vies is en er wat (zand)korreltjes op zitten! Dat gaat echt heel snel (deze hebben een weekje op onze veranda gelegen); dit moet je dus goed schoonmaken vlak voor montage! ... zo ook de lak.
Afbeelding

Klem met afgesloten klepje (met slot):
Afbeelding

Klepje open, de inbussleutel fungeert ook als borg:
Afbeelding

Inbussleutel er uit. Dat groene ding zou een soort momentsleutel moeten zijn (groene deel verdraait wanneer het strak genoeg zit):
Afbeelding
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Projecten: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett III '71 Blixten (ombouw naar electrisch)

Gebruikersavatar
N207
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 1964
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Dakdragers

Bericht door N207 » di 06 nov, 2018 14:24

Dit is exact hetzelfde bevestigingssysteem als de originele Saab dakdragers die wij hebben. Wij hebben de aluminium dragers, die zijn niet vierkant, maar ellips in doorsnede.
Staat inderdaad niet fraai, maar ik vind deze toch iets beter bij de NG passen dan de zwarte vierkante dragers van Thule. En er staat Saab op...

Afbeelding
9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv DionHPT - Fjord Blue '10

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18049
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Dakdragers

Bericht door jelger » di 06 nov, 2018 14:40

Ok, heren, dank! Ik heb ook een schuifdak dus genoeg hoogte is bij mij ook nodig.

Ik heb de indruk - sterker, dat is geen indruk, maar dat is zo doordat er twee verschillende onderdeel nummers voor staan - dat er nog een andere (eleganter zo je wil) model is.
Heeft iemand nog ervaringen met dit model? ( https://www.esaabparts.com/saab/parts/32026331 ) Onderdeel nummer 32026331 - het blok model zoals boven is 12828243 )

Afbeelding

Afbeelding
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Buckje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 27 aug, 2012 19:41
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Dakdragers

Bericht door Buckje » zo 13 jan, 2019 15:32

Die heb ik inderdaad in zwart (staal ipv alu), partnr 32026330, maar nog niet gebruikt...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De alu variant kost incl shipping in de US maar $75!
9-3SS 1.8t Linear Stage 1 (eerst G-Ice, nu DionHPT)
9-5NG 2.8T Aero XWD (Hirsch)

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18049
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Dakdragers

Bericht door jelger » zo 13 jan, 2019 21:49

Thanks. Ga ik er achteraan! Was al van plan, maar ze bestaan dus echt ! ☺👍
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Dakdragers

Bericht door RedArrow90 » zo 19 apr, 2020 21:38

Jelger, heb je inderdaad bij esaabparts besteld? Hoe bevallen de dragers? Hoe is je ervaring met bij hen bestellen? Ik ben ook op zoek naar een setje dragers.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18049
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Dakdragers

Bericht door jelger » zo 19 apr, 2020 23:06

RedArrow90 schreef:
zo 19 apr, 2020 21:38
Jelger, heb je inderdaad bij esaabparts besteld? Hoe bevallen de dragers? Hoe is je ervaring met bij hen bestellen? Ik ben ook op zoek naar een setje dragers.
Ik ben er destijds niet meteen achteraan gegaan.
Wilde ze eerder deze winter gaan bestellen.. maar de zwarte hierboven zijn "no longer available". :cry:
De alu versie (nummer ....31) zou er nog wel zijn. Maar kan dus je vragen niet beantwoorden.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Dessel
Geregistreerd lid
Berichten: 952
Lid geworden op: do 18 jan, 2007 18:47
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Dakdragers

Bericht door Dessel » ma 20 apr, 2020 21:10

Voor de geïnteresseerden, ik heb nog een setje originele zwarte liggen die weg mogen (onderdeel 32026330), ze zijn slechts een paar keer gebruikt. 1 sleuteltje aanwezig, voor de rest volledig en in goede staat, inclu doos.
2010 Saab 9-5 NG TiD Aut Vector, Hirsch
1959 Saab 93B De Luxe
1992 Saab 9000 CDE -> carbage runner

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 3232
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Dakdragers

Bericht door rutgerreinier » wo 22 apr, 2020 14:42

Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991

Pisang
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 1495
Lid geworden op: ma 14 mar, 2005 3:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Dakdragers

Bericht door Pisang » do 23 apr, 2020 13:16

Ik heb zojuist de stalen variant uit de post van Jelger gemonteerd (origineel, mèt Saablogo, werden bij de auto geleverd :-D ). Deze passen heel mooi op de auto, inderdaad best ‘elegant’ voor zover je daarvan kunt spreken. Ik heb ze voor vervoer van een Canadese kano nodig, en dat past maar nèt qua breedte. Ik zie dat de Thule versie (waarvan afbeeldingen eerder in dit topic) een veel breder laadvlak benut. Dat is dus nog wel een aandachtspunt. Voor de gemiddelde dakkoffer maakt het natuurlijk niet uit...
Even wat foto's toegevoegd voor het beeld :D
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
RedArrow90
Geregistreerd lid
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Dakdragers

Bericht door RedArrow90 » vr 24 apr, 2020 13:58

Kijk, dat ziet er keurig uit Pisang. Ik heb gister de zilveren variant van de versie op jouw foto (dus zeg de 'smalle' uitvoering) bij eSaabparts besteld, ben benieuwd hoe lang het duurt om ze hier te krijgen.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

Plaats reactie