9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

2010-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutgerreinier
Geregistreerd lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door rutgerreinier » vr 31 jan, 2020 16:35

Hallo

Ik rij momenteel een 9-3 aero estate my09 met de o zo fijne ttid icm automaat.
Teller staat op 186dkm en in het zwart is het een prachtige wagen.

Maar.....

Al voor mijn vorige 9-3 cabrio, blijft de grote interesse in een 9-5ng aero.
Nu komt er weer 1 voorbij met een ttid en slechts 87.000km op de klok.
Het blijft kriebelen....

Dus hierbij de vraag, rijdt de 9-5 zoveel beter dan een 9-3? Die ik heerlijk vind rijden btw.
Nadeel is dat het nooit een automaat is en de 9-5 groter en zwaarder is dan een 9-3 met dezelfde ttid.
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12772
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door Style&Co » vr 31 jan, 2020 18:22

ik heb een NG 9-5 TTiD xwd gehad... vond m niet pittig en binnen een week al spijt van de handbak. Binnen 2 maanden weer verkocht. Blij dat ik er vanaf was. De voorganger was een gechipte (200pk door Nordic) NG 9-5 TiD fwd automaat... dat was een veel snellere en fijnere auto
live your dreams

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door jelger » vr 31 jan, 2020 18:28

Waar lag dat aan? Xwd, handbak, of de turbo constructie?
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12772
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door Style&Co » vr 31 jan, 2020 18:46

[]xwd maakt m 100 kilo zwaarder dus dat is al een oorzaak. Handbak is een subjectief iets... voor zakelijke ritten vind ik een automaat onontbeerlijk (should have known better). En wellicht was er iets met de motor/turbo waardoor ie niet lekker liep maar de saabspecialist heeft destijds niets geks kunnen ontdekken. Wellicht had ik een maandagmorgen auto ;-)
Laatst gewijzigd door Injectie op di 11 feb, 2020 7:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
live your dreams

Gebruikersavatar
RubenDakloze
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 27
Lid geworden op: di 01 aug, 2017 21:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door RubenDakloze » vr 31 jan, 2020 19:49

Ik heb sinds 2 weken een 9-5NG TTiD, getuned door Dion (210-220pk) die eerder eigenaar was. De diesel is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, maar geen XWD, noch Aero. Daar kan ik je dus wel wat over vertellen maar niet vergelijken met een dieselende 9-3 (Ik reed hiervoor een 9-3 cabrio 2.0t ‘02). De motor heeft onderin al veel koppel en dat loopt geleidelijk op. Ik herken me erin dat je in deze zware en comfortabele kilometervreter eigenlijk een automaat zou willen. De bak heeft relatief korte overbrengingen dus rijd ik vanaf 70 al in z’n 5 en vanaf 80 gaat hij rustig in z’n 6. Op de snelweg zoek je bij 120km/u / 2500rpm tevergeefs nog naar een 7, vanwege het geluidsniveau van de dieselmotor. Maar.. ik heb het er allemaal voor over in deze auto en dus ook geen spijt van de keuze, want die 9-5NG is op alle vlakken toch wel een behoorlijke traktatie. Mijn 9-5NG is uitgevoerd met HiPerstrut ophanging en ligt subliem op de weg.
Nu: Saab 9-5NG 2.0 TTiD Vector Exklusiv 220pk ‘11
Ex: Saab 9-3 Cabrio 2.0t SE Anniversary '02 225pk

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2094
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door gudmundje » ma 03 feb, 2020 13:53

RubenDakloze schreef:
vr 31 jan, 2020 19:49
Op de snelweg zoek je bij 120km/u / 2500rpm tevergeefs nog naar een 7, vanwege het geluidsniveau van de dieselmotor.
2500 toeren bij 120 ??? Die van mij (2.0 TID) draait nog geen 2000 bij die snelheid....
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2094
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door gudmundje » wo 05 feb, 2020 14:26

nog even check gedaan. Die van mij draait 2.500 bij 150/kmh :-)
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
RubenDakloze
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 27
Lid geworden op: di 01 aug, 2017 21:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door RubenDakloze » vr 07 feb, 2020 8:01

gudmundje schreef:
ma 03 feb, 2020 13:53
RubenDakloze schreef:
vr 31 jan, 2020 19:49
Op de snelweg zoek je bij 120km/u / 2500rpm tevergeefs nog naar een 7, vanwege het geluidsniveau van de dieselmotor.
2500 toeren bij 120 ??? Die van mij (2.0 TID) draait nog geen 2000 bij die snelheid....
Kleine correctie: bij 120km/u draait hij 2200rpm. Ik moet 110km/u rijden om hem op 2000rpm te houden. Daar zit dus tussen de TiD en TTiD dus kennelijk wel een verschil in.
Nu: Saab 9-5NG 2.0 TTiD Vector Exklusiv 220pk ‘11
Ex: Saab 9-3 Cabrio 2.0t SE Anniversary '02 225pk

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2094
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door gudmundje » vr 07 feb, 2020 14:22

Zou aan de tuning kunnen liggen ? of handbak vs automaat ?
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door DionHPT » vr 07 feb, 2020 23:49

Tuning doet niks met je bakoverbrengingen.

De TTID xwd en fwd beschikken allebei over een kortere bak dan een TiD... De is ook als groene label gemaakt (139 gr/km) en de TTID niet. Zelfde geldt eigenlijk voor de TTID in een 9-3... de automaat is ook korter 'vertand' dan die in een TiD.

Ik heb nog vaak spijt dat ik die auto verkocht hebt Ruben die jij nu hebt. Wat een fijne auto. Ik heb hem overigens ooit nog een aardig eindje terug gezet in tuning. Mocht je hem iets pittiger willen, klopt gerust een keer bij mij aan.

@Rutger, pak je kans. Zon NG TTID is door zijn HiPer strut echt een parel van een auto, en de auto die jij op het oog hebt is maximaal uitgevoerd. Tune er op en je hebt echt een heerlijke snelle reiswagen. Combineer de handbak dan even met een short shifter en je bent helemaal de man! Ik benijd je..
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
9-3 SS 2.8T Aero XWD '08 DionHPT 310 pk & 520 nm

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2094
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door gudmundje » za 08 feb, 2020 16:34

[]da's duidelijk :-)
Laatst gewijzigd door Injectie op di 11 feb, 2020 7:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Geregistreerd lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door rutgerreinier » wo 12 feb, 2020 21:07

Dat dacht iemand anders ook, denk ik...
hij is volgens mij verkocht.

Heeft elke Ttid xwd hiper strut?
Het grote verschil is dat de veerpoot niet meedraait toch?
Had de 900 classic dat ook niet?
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2094
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door gudmundje » do 13 feb, 2020 17:40

rutgerreinier schreef:
wo 12 feb, 2020 21:07

Had de 900 classic dat ook niet?
https://www.youtube.com/watch?v=EvWAH0CEvxI

vanaf 05.40 uitleg
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Geregistreerd lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 9-5NG aero ttid of 9-3 aero ttid se

Bericht door rutgerreinier » vr 14 feb, 2020 22:09

Thnx

Hier had ik het ook gezien.
Dit is dus ook zo bij de HiPer Strut van de 9-5ng
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991

Plaats reactie