stuurslot blokkade

2010-2012
trollhans
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: stuurslot blokkade

Bericht door trollhans » vr 10 mei, 2019 11:32

Vandaag wederom een melding :'onderhoud stuurslot nodig'.Geen totale blokkade gelukkig dit keer maar wat zou er aan onderhoud aan dat stuurslot gepleegd moeten worden?Krijg toch wel sterk het idee dat het stuurslot een zwak punt van de NG is.

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1948
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00

Re: stuurslot blokkade

Bericht door gudmundje » vr 10 mei, 2019 12:42

software updaten ? Had het ook bij 55.000km

Intussen 192.000 en nooit meer gehad
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2475
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: stuurslot blokkade

Bericht door DionHPT » vr 10 mei, 2019 14:43

Hans, ik neem aan dat Peter hem gewoon geüpdatet heeft bij jou... Dus dat wordt een nieuwe stuurslotmotor.

Ik heb zelf ook een MDI en update ook alle auto's die ik tegen kom via mijn werk, al was het maar als service.

Overigens heeft mijn TTID met 260k erop ook nog de originele stuurslotmotor en met de laatste updates gaat dat nog altijd goed.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 2966
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56

Re: stuurslot blokkade

Bericht door U-Poll » vr 10 mei, 2019 15:11

Ik heb de laatste dagen ook de 'Stuurslot Service' mededeling bij het starten. Aangezien ik een paarjaar geleden alle software modules heb laten updaten, is mijn stuurslotmodule dus hoogstwaarschijnlijk echt de Sjaak; of binnenkort dan. Aanstaande vrijdag zal mijn garage eea nog even dubbel checken, maar het ding waarschijnlijk direct vervangen (ze bestellen de unit voor de zekerheid alvast). Die lamme module is een van de zwakke punten van de NG... naast nog een paar andere! :D
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

trollhans
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: stuurslot blokkade

Bericht door trollhans » zo 12 mei, 2019 9:04

En dan de domste vraag die waarschijnlijk ooit op het forum is gesteld:als dat stuurslot nu zo'n zwak punt is bij de 9.5 NG zou ik graag als leek weleens willen weten wat er gebeurt als je dat hele stuurslot er helemaal uit haalt?Rijd auto dan niet meer ,welke voor mij onbekende functies vervallen dan evt,blokkeertde gehele stuurinrichting etc etc.

trollhans
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: stuurslot blokkade

Bericht door trollhans » zo 12 mei, 2019 9:11

Tot slot mijn 'bijdrage' nog aan de discussie.Zelfs 1 van de grootste Saab specialisten in Nederland (maar ook van over de grenzen)kan NIET garanderen dat het plaatsen van een nieuwe stuurslotmotor het probleem permanent kan verhelpen en kunnen al die vervelende meldingen op dashboard en erger nog stuurslot blokkades toch nog optreden.

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 2966
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56

Re: stuurslot blokkade

Bericht door U-Poll » za 18 mei, 2019 9:30

Afgelopen maandag heeft mijn garage de stuurslotmodule vervangen. Ik kreeg op een gegeven moment, iedere keer bij het starten, de waarschuwing 'Stuurslot Service', en daar begon ik me steeds ongemakkelijker over te voelen - zeker omdat ik deze week (plotsklaps) naar zuid Frankrijk moest. Ik zag me daar al staan, ergens in de binnenlanden van Frankrijk en dan een morsige monteur proberen uit te leggen wat er aan de hand is. NON! Mijn garage heeft het ding -tussendoor- op maandag nog vervangen. Ik ben heel blij, enorm fijn dat ze dat hebben gedaan (ook al hadden ze het druk)! Vervolgens geen enkele keer de waarschuwing meer gehad.

Gisteren (weer terug) heb ik de oude module eens open gemaakt - gewoon om te kijken. Het stelt eigenlijk niet zo veel voor. Er is een palletje dat IN of UIT staat. That's it. Verder ook nergens kapotte of versleten onderdelen gezien. Het zal wel weer in de electronica zitten...

De stuurslotmodule:
Afbeelding

Alle onderdelen los:
Afbeelding

Mechanisme met het palletje - links IN, rechts UIT:
Afbeelding
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Plaats reactie