Turbo is De Sjaak

2010-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 2883
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Turbo is De Sjaak

Bericht door U-Poll » di 15 mei, 2018 13:43

De turbo is dus De Sjaak... de laatste tijd had ik af-en-toe een P0299 code, afgewisseld door (vaker) een 'N/A' storing. Ook zat er een naar klinkende rammel bij lagere toerentallen. Beslist géén blauwe (of witte) rook, zelfs geen pufjes. Nul olieverbruik.

Mijn garage heeft de turbo er uit gehaald, nadat ze gisteren 'wat speling' voelden op de as en dat het er vettig uit zag (foute boel dus). We hebben toen de beslissing genomen om er een nieuwe turbo (via SaabPartners) op te zetten. Bij het er uit halen bleek dat de turbo er erger aan toe was dan gedacht...

Afbeelding

Afbeelding

Komt ERG bekend voor! Toch LAJET!?

De rammel bleek vrijwel zeker te liggen aan loszittende boutjes (eentje zelfs helemaal weg) van de uitlaat/katalysator flens aan de turbo. Godzijdank is dit allemaal ontdekt en wordt het weer helemaal in orde gebracht. Dat scheelt natuurlijk ook weer enorm veel gezeik en gestress op een-of-ander duister Italiaans bergweggetje deze zomer... want daar ben ik ook al een paar keer eerder geweest...

... en het zal wel weer een poep beter rijden!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 2883
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door U-Poll » vr 18 mei, 2018 19:24

Auto is weer thuis! MET een verse turbo! Ik ben heel blij, alles is weer helemaal in orde. Vanmiddag wat rond gereden, maar het rijdt dus écht nog beter. Snellere respons en meer vermogen. Fantastisch.

De oude turbo (uiteraard) meegekregen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit weekend ga ik 'm eens lekker slopen - gewoon kijken hoe het ding er van binnen uit ziet. Uiteraard maak ik fotos en plaats ik die hier. Voor de leuk!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
Parallel
Geregistreerd lid
Berichten: 863
Lid geworden op: wo 30 mar, 2005 19:50
Locatie: Breda

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door Parallel » vr 18 mei, 2018 21:58

zo die turbo ziet er gehavend uit... :shock:
Saab 9-5 2.3t sedan Vector 2005, 125.000km Maptun stage 1
Saab 900 NG cabriolet 2.0 turbo
Trabant cabrio 1981,
Seat Leon 1.6 Sport-Up 2006

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 2883
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door U-Poll » ma 21 mei, 2018 15:44

Zo, de turbo gesloopt ... uhhh, ik bedoel geinspecteerd.

Afbeelding

Geen bal wijzer geworden natuurlijk, maar het was wel erg leuk om te doen.

De turbine van de luchtinlaat ziet er echt heel erg uit. Niet alleen bedenk ik me dat iets deze schade heeft veroorzakt, maar ook waar de missende stukjes (weliswaar erg klein) zijn gebleven ... en dat die vervolgens ook allemaal door de motor zelf zijn gegaan... of zijn ze in de intercooler blijven steken?

Afbeelding

Er zat ook zeer zwarte, harde koek onder de uitlaatturbine.

Afbeelding
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3639
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Locatie: Lier, Norge

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door odin1899 » ma 21 mei, 2018 17:01

Zou dit nou net zo'n 9-5NG ontwerpkinderziekte zijn zoals de LEDstrip problemen aan de achterkant?
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 37
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door MVE » ma 21 mei, 2018 23:40

Open/sportluchtfilter gebruikt?..
Saab 9-3 'Aero' 98 - Hirsch/KCP stage 1 (219pk-318nm)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4940
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door reiernumans » wo 23 mei, 2018 18:18

odin1899 schreef:
ma 21 mei, 2018 17:01
Zou dit nou net zo'n 9-5NG ontwerpkinderziekte zijn zoals de LEDstrip problemen aan de achterkant?
Dit is 'gewoon' een Opelmotor, dus dat lijkt me niet.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 28434
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door Sapphire » wo 23 mei, 2018 20:24

Flinke schade zeg Theo! Ik ben benieuwd of dit op de rollenbank destijds ook al zo was (of beginnend). Kan zeker verklaren waarom je wat tekort kwam. Fijn dat een nieuwe turbo nog leverbaar was 8) :O:

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4822
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door Steve-O » wo 23 mei, 2018 23:39

Het lijkt wel alsof er een "vogel" door je inlaattraject is gekomen. Misschien checken of alles tussen luchtfilter en turbo luchtdicht gemonteerd zit. Is je luchtfilter zelf nog intact?

Het zou echt zonde zijn als je nieuwe turbo ook schade op zou lopen omdat er iets over het hoofd is gezien.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12623
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Locatie: lemmer friesland

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door tanisha » do 24 mei, 2018 0:34

Die turbo is wat tegen gekomen in de inlaat dat kan niet missen!
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 2883
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
Locatie: Woerden

Re: Turbo is De Sjaak

Bericht door U-Poll » wo 30 mei, 2018 13:23

@Sapphire: daar heb je een goed punt Lennard! Een turbo in zo'n conditie kan zeker de 15 missende paarden verklaren. Ik denk dat ik het ding bij de volgende KCP-vermogens-meting-meet weer op de bank ga zetten. Heel misschien trouwens ook de 95...

@Steve-O: de laatste maanden heb ik wel (een paar keer) een losse slangenklem gehad van de luchtbuis tussen LMM en turbo... misschien dat daar wat korreltjes naar binnen zijn gekomen? Er zitten nu inmiddels goede slangenklemmen op!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Plaats reactie