6 cilider 9.5 NG

2010-2012

6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor trollhans » do 09 maart, 2017 14:22

Ik heb een algemene vraag aan over de 9.5 NG 6 cilinder.Ben voorheen regelmatig op dit forum geweest mbt mijn 9.5 Saab van 2002 ,Maptun getuned stage 5 in Orebro.
Deze Saab is verkocht sinds kort .Overweeg nu een 9.5 NG van 2010 of later te kopen ,6 cilinder en ik begreep dat deze (waarschijnlijk Hirsch getuned)met 300 en 330 pk bestaan.Ook lees ik dat er met die 6 cilinders soms problemen met de distributie zijn.(en dus kostbare reparatie).Heeft iemand ervaring met die 6 cilinders (Positief en negatief aub).En is het juist dat dit Hirsch software betreft vwb die 300 resp 330 pk en is dit zonder aanpassingen in de hardware (grotere turbo of aangepaste intercooler bv) Klopt het dat het hier de motor van een Opel insignia 6 cilinder motor betreft of is die motor de australische Holden motor beide onder "supervisie" van het GM concern.Als laatste waar zou ik deze auto nog kunnen kopen want ik kan wel de 300 (Venza Almere bv)maar niet de 330 pk vinden in heel Europa.
Dank voor reacties
met vriendelijke groet
Hans
trollhans
Geregistreerd lid
 
Berichten: 62
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor lier » do 09 maart, 2017 16:21

heb een vd laatst geproduceerde Aero 2.8 9-5 en gehad. Heerlijke auto met open dak. in combinatie met de AWD lag hij als een huis in de bochten. de standaard versie 300pk voldeed voldoende. geen problemen gehad met motor of iets anders. Haldex schijnt kwetsbaar te zijn maar met goed onderhoud (lees elke zoveel km nieuwe vloeistof) zou dat moeten lukken. 2 1/2 jaar heb ik hem gehad maar we reden er te weinig mee 5000km per jaar dus toen maar verkocht via de dealer. toen kwam er een blauwe Aero 4 cilinder bij de dealer als inruiler op mijn auto. die man wilde een upgrade. Tsja, kon het toch niet laten en die aangeschaft als 2e auto. het was namelijk de bedoeling om de 900 cabrio als 2e auto te gaan gebruiken want die rijdt maar 1500km per jaar. anyway, de T6 reed inderdaad een stuk beter dan de 4 pitter zonder AWD en zonder dynamisch onderstel. overigens met hirsch en 260pk is het geen langzame auto. soms kijk ik nog wel eens uit naar een blauwe 2.8 met weinig kms op de teller maar vindt die maar eens. mijn 9-5 heeft nu nog maar 45kkm en ook dat is bijna uniek te noemen.
lier
Geregistreerd lid
 
Berichten: 210
Geregistreerd: za 02 sep, 2006 21:48

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor trollhans » do 09 maart, 2017 18:39

Dank voor reactie.Precies, vind er maar eens 1.Venza heeft nog 2 heel mooie staan maar vlgs mij komt dat uit Amerika(import)Prijs 29999€.
Begrijp ik dat de 9.5 NG (4 cilinders)met een upgrade van 220 naar 260 pk meer dan voldoende in huis heeft voor zo"n zware auto.Ik denk toch een 6 pitter te prefereren.Rijd nu zelf nog een 9.5 (dus 4 cilinders)uit 2008 met 150000km gelopen en Hirsch getuned naar 300 pk en 450 NM met hardware aanpassingen.Een werkelijk super auto maar een mens wil ook weleens wat anders en de 9.5NG is gewoon een pracht van een auto.Kent iemand nog een echte Saab tuner in Nederland want anders wijk ik uit naar Zweden ic Orebro waar het bedrijf van Maptun is gevestigd als ik een geschikte 9.5 NG kan vinden met 6 cilinders.Zeer prettige mensen om mee te werken maar natuurlijk niet naast de deur.Voorheen kwamen die mannen naar Saab Tholen in Bergen op Zoom maar die bestaat niet meer en heeft de deuren definitief gesloten.
trollhans
Geregistreerd lid
 
Berichten: 62
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor DionHPT » do 09 maart, 2017 22:40

Maptun gaat erg lastig worden want zij leveren geen producten voor de NG en ook geen tuning.

Hirsch doet dit dus nog wel en dan ga je er 30 pk en 30 nm op voorruit. Mogelijk zou je de tuning ook bij mij kunnen laten doen.
Zonder echte hardware aanpassingen is 350 pk en 500 nm goed haalbaar, verwijderen van de eerste katalysator is vaak wel een must bij deze vermogenswinsten! Dit kan je zoekveld een heel eind verbreden, overigens is dat helemaal geen gek idee om eens in het buitenland te gaan kijken voor een mooie Turbo6. Ik vindt dit persoonlijk een stuk leuker rijden dan een 220/260 pk 2.0T... Overigens wel een geinig feitje is dat tijdens de certificering door Saab de motor amper de beloofde waardes haalde, dit door veel te veel backpressure in het systeem. Daardoor wordt soms ook gezegd dat Hirsch 330 pk eigenlijk weinig winst lijkt maar met standaard uitlaat en inlaat eigenlijk niet zou moeten kunnen.

De 9-5 NG heeft als 6 cilinder al een geupgrade turbo en nog veel meer 'snellere' techniek dat het blok wat in de 9-3 zat. Buiten mij om heeft ook Duitse tuner EDS enorm veel ervaring met deze opels ;)
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.0T Aero '04 DionHPT 320 pk / 450 nm
9-3 SS 2.0T Aero '03 DionHPT 250 pk / 390 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Avatar gebruiker
DionHPT
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2212
Geregistreerd: zo 17 jun, 2012 11:15
Woonplaats: Duiven

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor rutgerreinier » vr 10 maart, 2017 10:04

Misschien zoeken naar een bedrijf die de 2.8T uit de opc insignia kan tunen. Is hetzelfde blok.
Heerlijk blok, maar lust ook wel een slokje. Lees ik hier
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006

SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991
Avatar gebruiker
rutgerreinier
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2736
Geregistreerd: za 01 dec, 2007 21:43
Woonplaats: leeuwarden

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor Style&Co » vr 10 maart, 2017 10:20

de 2.8T v6 kan voor de veelrijders ook prima op LPG (dat is bij een 2.0 Turbo 4 nagenoeg onmogelijk)
bored with jets
Avatar gebruiker
Style&Co
Moderator
 
Berichten: 11695
Geregistreerd: ma 15 sep, 2003 16:29
Woonplaats: Oskert Grunn'n

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor rdehaan » vr 10 maart, 2017 22:02

Ja dat is interresant. Is er al iemand die zijn saab 9-5 NG 2.8T v6 heeft omgebouwd naar LPG?
9-3 Cabrio 2.0T Aero Hirsch Stage 2 (252 Pk), Ice-Blue, Lpg, Automaat, 2008, (Foto's)
9-3 Sport Sedan, 1.8t Vector (150Pk), Steel Grey, Lpg, handgeschakeld, 2004 (verkocht)
Avatar gebruiker
rdehaan
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 03 jan, 2012 1:35
Woonplaats: Arnhem

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor lier » vr 10 maart, 2017 23:01

mbt 4 cilinder met 260 pk hirsch en 6 cilinder standaard 300pk. voor mijn gevoel was de T6 slechts fractioneel sneller. maar mijn huidige is niet veel langzamer dan onze Q7 met 375pk. proefondervindelijk getest. tsja. het is allemaal meer dan genoeg.
lier
Geregistreerd lid
 
Berichten: 210
Geregistreerd: za 02 sep, 2006 21:48

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor trollhans » zo 12 maart, 2017 10:02

Prima reacties die ik tot nu toe heb ontvangen.Dank daarvoor.Was een paar dagen geleden bij Venza in Almere die een paar prachtige 6 maar ook 4 cilinders van de 9.5NG heeft staan.Wat is begreep is dan het 2011 model wel een panorama dak standaard heeft maar het 2010 model niet.Iemand hier een oordeel over want ik ken een 2010 model met panorama dak maar wellicht als extra toen geplaatst.Vanuit meerdere hoeken kreeg ik ook de reactie dat de upgrading met het Hirsch pakket van de 6 cilinder naar 330pk weinig effect heeft als ook sommige hardware zaken (bv ander uitlaatsysteem plaatsen met minder tegendruk) niet worden aangepakt
Vooralsnog is mijn conclusie dat de 4 cilinder met 260 pk (dus met Hirsch motormanagement)als de 6 cilinder met 300pk voldoende in huis hebben en qua prestaties nauwelijks voor elkaar onderdoen.Upgrading van deze laatste naar 330 pk heeft nauwelijks zin naar mijn mening zonder andere aanpassingen.
trollhans
Geregistreerd lid
 
Berichten: 62
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor Nine » wo 05 jul, 2017 23:10

Sinds kort NG9-5 Aero xwd rijder (4cil). Tot nu toe tevreden mens. Heb eigenlijk nog te weinig tijd gehad om 'm aan de tand te voelen. V6 heb ik helaas niet gereden. De xwd 4 cil lust overigens ook wel een slok..zeker op korte stukken. Ik heb er BSR tuning op zitten met 282 pk. Weet nog niet of ik die houd. Zou eigenlijk eerst een tijdje met standaard software willen rijden om verschil te weten.
Wat mij persoonlijk opviel na overstap uit een heerlijke OG9-5 Aero is het enorme verschil in motordynamiek tussen het oerblok uit de OG en het GM blok in de NG. Het maximum koppel van de OG ligt bij 1900rpm en bij de NG bij 2500rpm. Persoonlijk heb ik dat beleefd als een wereld van verschil. Daar moet ik ook nog wel aan wennen..de aanloop bij de NG duurt langer dan bij de OG omdat ie gewoon toeren moet opbouwen met een hoge te torsen massa. Eenmaal bij de 2500rpm gaat ie als de brandweer.
Een v6 zal dat in de zware NG lekkerder doen (trekkracht onderin) ..maar ik ken ook de verhalen van duurder onderhoud van de V6.. nog los van hoger verbruik.
Sturen doet de NG echt beter dan de OG.
'02 9-3 2.0LPT SE Cabrio
'10 NG9-5 Aero Sedan
Wish:JAS39 Gripen

ex '77 99L 2drs
ex '83 900 GLE 4 drs
ex '91 9000i 5drs
ex '96 9000CS 5drs
ex.'00 9-5 S 2.3LPT sedan
ex.'02 9-5 Vector 2.3LPT sedan
ex. 06 9-5 Aero sedan
Avatar gebruiker
Nine
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: ma 28 dec, 2009 21:58
Woonplaats: Plaats in de bossen ten noorden van Eindhoven

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor Spatje » di 08 aug, 2017 11:51

En? Al een keuze gemaakt? Ik ben benieuwd :D
Nu 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994
Helaas om financiële redenen door Saab geannuleerd: 9-5NG Sports Estate 2.0T Aero
Avatar gebruiker
Spatje
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: wo 03 nov, 2010 19:56

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor Henk-Jan » do 10 aug, 2017 17:50

trollhans schreef:Als laatste waar zou ik deze auto nog kunnen kopen want ik kan wel de 300 (Venza Almere bv)maar niet de 330 pk vinden in heel Europa.


Volgens mij net binnen, een zwarte 9-5 Aero V6 met Hirsch tuning: https://www.autoscout24.com/offers/saab ... ?cldtidx=2

Met 175dkm op de teller waarschijnlijk niet helemaal zonder onderhoud, maar dat is je eigen afweging. Ze vragen 20k als meeneemprijs of 22k incl. afleverbeurt en 6mnd garantie.

WORDT VERWACHT: Saab 9-5 2.8T-V6 Aero Exklusiv Hirsch 330PK. Met enige trots melden wij u dat het gelukt is om deze Saab 9-5 Aero XWD van 2011 te vinden. Naar onze mening behoort de Saab 9-5 NG in deze uitvoering tot de absolute top van wat Saab ooit geproduceerd heeft. LET OP: De prijs is een meeneemprijs inclusief BTW - zonder garantie - inclusief NL-kenteken en APK tot 24-03-2019. De prijs inclusief Afleveringsbeurt en 6 maanden Bovag garantie is EUR 21.995,- incl. BTW. Meer foto's volgen zodra de auto binnen is. Vanaf dat moment bent u tevens van harte welkom voor een proefrit!, Alle moeite is genomen om de informatie op deze internetsite zo accuraat en actueel mogelijk weer te geven. Fouten zijn echter nooit uit te sluiten. Vertrouw daarom niet alleen op deze informatie, maar controleer bij aankoop de zaken die uw beslissing zouden kunnen beïnvloeden.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Vriendin: 9-3 Cabrio 2.0t Design Edition (MY01) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i-automaat (MY92) 2006 - 2013
Avatar gebruiker
Henk-Jan
Geregistreerd lid
 
Berichten: 12538
Geregistreerd: vr 01 sep, 2006 9:30
Woonplaats: Ausserschwyz, Schwyz, Schwiiz

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor nako » do 17 aug, 2017 1:06

Ik heb de 9-5NG 2.8 dik anderhalf jaar gereden (van 50 naar 100.000). Prachtig design maar eerlijk gezegd (weet het: vloeken in de kerk) zijn centen niet waard. We hebben het hier over een auto dicht tegen een ton. Ik kocht hem met de kop eraf voor de helft. Rond de 100.000 km stond ie continue in de garage met allerlei verschillende problemen. Ingeruild (tegen te weinig geld merk ik getuige de vraagprijzen nu) tegen een ander merk.........

Maar het saabvirus heeft mij nog steeds in de greep. Afgelopen paar jaar eigenlijk alleen maar 900 Classic cabriootjes gehad (lees nu dat ik die ook niet had moeten verkopen Haha) volgende week hoop ik in een Saab 9-3 sport estate Hirsch getunede TTid te stappen. Ben benieuwd.....
saab 9-3 Ttid aero Hirsch 2008
saab 900 T16S 1985
jaguar 3.6 XJS 1987
aston martin db7 2001
nako
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1075
Geregistreerd: zo 07 maart, 2004 22:31
Woonplaats: Koewacht

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor trollhans » ma 25 sep, 2017 14:24

Wederom op het forum EN in het bezit van een prachtige 9.5 NG! 6 cilindertjes,hirsch pakket erop(330pk), kevlar dashbord,60000km gereden, 2011 en oak metallic.Naar mijn idee een juweeltje ,ook als collectors item.Veel op deze site geleerd over bv productieaantallen van 2010 t/m 2012,% kleur aandelen van geproduceerde Saabs 9.5 NG ,landen marktaandelen etc.Auto door Kardol geimporteerd uit Frankrijk .Volgens mij is die oak metallic kleur nooit in Nederland gekomen maar weet dat niet zeker.Heel speciaal want afh.van lichtinval kan het bruinachtig,grijsachtig ,blauwachtig of combinatie van dat alles lijken.Wat ik mis is van dat hirsch pakket is de hirsch uitlaat.Schijnt een heel mooie sound te hebben en ook bij de uitlaatuiteinden 2 linker en 2 rechter gedeelten te hebben .Iemand bekend of dat nog ergens is te krijgen.En ook of zo'n prachtig open dak achteraf nog ergens is in te bouwen op zeer betrouwbare en deskundige wijze?Dan is die 9.5 NG voor mij de meest perfecte auto ooit gebouwd.En het rijdt subliem.Althans voor mij
Dank alvast voor reacties
trollhans
Geregistreerd lid
 
Berichten: 62
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor Dabutcha76 » ma 25 sep, 2017 14:29

Fotooooooooos! :lol:
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i
Avatar gebruiker
Dabutcha76
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 368
Geregistreerd: do 26 dec, 2013 11:18
Woonplaats: Twente

Volgende

Keer terug naar 9-5 NG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ronnes en 6 gasten