6 cilider 9.5 NG

2010-2012

6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor trollhans » do 09 maart, 2017 14:22

Ik heb een algemene vraag aan over de 9.5 NG 6 cilinder.Ben voorheen regelmatig op dit forum geweest mbt mijn 9.5 Saab van 2002 ,Maptun getuned stage 5 in Orebro.
Deze Saab is verkocht sinds kort .Overweeg nu een 9.5 NG van 2010 of later te kopen ,6 cilinder en ik begreep dat deze (waarschijnlijk Hirsch getuned)met 300 en 330 pk bestaan.Ook lees ik dat er met die 6 cilinders soms problemen met de distributie zijn.(en dus kostbare reparatie).Heeft iemand ervaring met die 6 cilinders (Positief en negatief aub).En is het juist dat dit Hirsch software betreft vwb die 300 resp 330 pk en is dit zonder aanpassingen in de hardware (grotere turbo of aangepaste intercooler bv) Klopt het dat het hier de motor van een Opel insignia 6 cilinder motor betreft of is die motor de australische Holden motor beide onder "supervisie" van het GM concern.Als laatste waar zou ik deze auto nog kunnen kopen want ik kan wel de 300 (Venza Almere bv)maar niet de 330 pk vinden in heel Europa.
Dank voor reacties
met vriendelijke groet
Hans
trollhans
Geregistreerd lid
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor lier » do 09 maart, 2017 16:21

heb een vd laatst geproduceerde Aero 2.8 9-5 en gehad. Heerlijke auto met open dak. in combinatie met de AWD lag hij als een huis in de bochten. de standaard versie 300pk voldeed voldoende. geen problemen gehad met motor of iets anders. Haldex schijnt kwetsbaar te zijn maar met goed onderhoud (lees elke zoveel km nieuwe vloeistof) zou dat moeten lukken. 2 1/2 jaar heb ik hem gehad maar we reden er te weinig mee 5000km per jaar dus toen maar verkocht via de dealer. toen kwam er een blauwe Aero 4 cilinder bij de dealer als inruiler op mijn auto. die man wilde een upgrade. Tsja, kon het toch niet laten en die aangeschaft als 2e auto. het was namelijk de bedoeling om de 900 cabrio als 2e auto te gaan gebruiken want die rijdt maar 1500km per jaar. anyway, de T6 reed inderdaad een stuk beter dan de 4 pitter zonder AWD en zonder dynamisch onderstel. overigens met hirsch en 260pk is het geen langzame auto. soms kijk ik nog wel eens uit naar een blauwe 2.8 met weinig kms op de teller maar vindt die maar eens. mijn 9-5 heeft nu nog maar 45kkm en ook dat is bijna uniek te noemen.
lier
Geregistreerd lid
 
Berichten: 194
Geregistreerd: za 02 sep, 2006 21:48

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor trollhans » do 09 maart, 2017 18:39

Dank voor reactie.Precies, vind er maar eens 1.Venza heeft nog 2 heel mooie staan maar vlgs mij komt dat uit Amerika(import)Prijs 29999€.
Begrijp ik dat de 9.5 NG (4 cilinders)met een upgrade van 220 naar 260 pk meer dan voldoende in huis heeft voor zo"n zware auto.Ik denk toch een 6 pitter te prefereren.Rijd nu zelf nog een 9.5 (dus 4 cilinders)uit 2008 met 150000km gelopen en Hirsch getuned naar 300 pk en 450 NM met hardware aanpassingen.Een werkelijk super auto maar een mens wil ook weleens wat anders en de 9.5NG is gewoon een pracht van een auto.Kent iemand nog een echte Saab tuner in Nederland want anders wijk ik uit naar Zweden ic Orebro waar het bedrijf van Maptun is gevestigd als ik een geschikte 9.5 NG kan vinden met 6 cilinders.Zeer prettige mensen om mee te werken maar natuurlijk niet naast de deur.Voorheen kwamen die mannen naar Saab Tholen in Bergen op Zoom maar die bestaat niet meer en heeft de deuren definitief gesloten.
trollhans
Geregistreerd lid
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 21:59

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor DionHPT » do 09 maart, 2017 22:40

Maptun gaat erg lastig worden want zij leveren geen producten voor de NG en ook geen tuning.

Hirsch doet dit dus nog wel en dan ga je er 30 pk en 30 nm op voorruit. Mogelijk zou je de tuning ook bij mij kunnen laten doen.
Zonder echte hardware aanpassingen is 350 pk en 500 nm goed haalbaar, verwijderen van de eerste katalysator is vaak wel een must bij deze vermogenswinsten! Dit kan je zoekveld een heel eind verbreden, overigens is dat helemaal geen gek idee om eens in het buitenland te gaan kijken voor een mooie Turbo6. Ik vindt dit persoonlijk een stuk leuker rijden dan een 220/260 pk 2.0T... Overigens wel een geinig feitje is dat tijdens de certificering door Saab de motor amper de beloofde waardes haalde, dit door veel te veel backpressure in het systeem. Daardoor wordt soms ook gezegd dat Hirsch 330 pk eigenlijk weinig winst lijkt maar met standaard uitlaat en inlaat eigenlijk niet zou moeten kunnen.

De 9-5 NG heeft als 6 cilinder al een geupgrade turbo en nog veel meer 'snellere' techniek dat het blok wat in de 9-3 zat. Buiten mij om heeft ook Duitse tuner EDS enorm veel ervaring met deze opels ;)
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.0T Aero '04 DionHPT 270 pk / 400 nm
9-3 SE 1.9TTID Aero '08 DionHPT 260 pk / 500 nm
Avatar gebruiker
DionHPT
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2009
Geregistreerd: zo 17 jun, 2012 11:15
Woonplaats: Duiven

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor rutgerreinier » vr 10 maart, 2017 10:04

Misschien zoeken naar een bedrijf die de 2.8T uit de opc insignia kan tunen. Is hetzelfde blok.
Heerlijk blok, maar lust ook wel een slokje. Lees ik hier
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006

SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991
Avatar gebruiker
rutgerreinier
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2640
Geregistreerd: za 01 dec, 2007 21:43
Woonplaats: leeuwarden

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor Style&Co » vr 10 maart, 2017 10:20

de 2.8T v6 kan voor de veelrijders ook prima op LPG (dat is bij een 2.0 Turbo 4 nagenoeg onmogelijk)
bored with jets
Avatar gebruiker
Style&Co
Moderator
 
Berichten: 11614
Geregistreerd: ma 15 sep, 2003 16:29
Woonplaats: Oskert Grunn'n

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor rdehaan » vr 10 maart, 2017 22:02

Ja dat is interresant. Is er al iemand die zijn saab 9-5 NG 2.8T v6 heeft omgebouwd naar LPG?
9-3 Cabrio 2.0T Aero Hirsch Stage 2 (252 Pk), Ice-Blue, Lpg, Automaat, 2008, (Foto's)
9-3 Sport Sedan, 1.8t Vector (150Pk), Steel Grey, Lpg, handgeschakeld, 2004 (verkocht)
Avatar gebruiker
rdehaan
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 283
Geregistreerd: di 03 jan, 2012 1:35
Woonplaats: Arnhem

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor lier » vr 10 maart, 2017 23:01

mbt 4 cilinder met 260 pk hirsch en 6 cilinder standaard 300pk. voor mijn gevoel was de T6 slechts fractioneel sneller. maar mijn huidige is niet veel langzamer dan onze Q7 met 375pk. proefondervindelijk getest. tsja. het is allemaal meer dan genoeg.
lier
Geregistreerd lid
 
Berichten: 194
Geregistreerd: za 02 sep, 2006 21:48

Re: 6 cilider 9.5 NG

Berichtdoor trollhans » zo 12 maart, 2017 10:02

Prima reacties die ik tot nu toe heb ontvangen.Dank daarvoor.Was een paar dagen geleden bij Venza in Almere die een paar prachtige 6 maar ook 4 cilinders van de 9.5NG heeft staan.Wat is begreep is dan het 2011 model wel een panorama dak standaard heeft maar het 2010 model niet.Iemand hier een oordeel over want ik ken een 2010 model met panorama dak maar wellicht als extra toen geplaatst.Vanuit meerdere hoeken kreeg ik ook de reactie dat de upgrading met het Hirsch pakket van de 6 cilinder naar 330pk weinig effect heeft als ook sommige hardware zaken (bv ander uitlaatsysteem plaatsen met minder tegendruk) niet worden aangepakt
Vooralsnog is mijn conclusie dat de 4 cilinder met 260 pk (dus met Hirsch motormanagement)als de 6 cilinder met 300pk voldoende in huis hebben en qua prestaties nauwelijks voor elkaar onderdoen.Upgrading van deze laatste naar 330 pk heeft nauwelijks zin naar mijn mening zonder andere aanpassingen.
trollhans
Geregistreerd lid
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 02 dec, 2011 21:59


Keer terug naar 9-5 NG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten