Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19582
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door brinky » ma 23 jul, 2012 10:42

Bij mijn weten is in Goes de Nm waardes niet aan de wielen, maar aan de krukas. Tenminste zo was het wel voor 2 en 3 jaar terug.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28744
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door Sapphire » ma 23 jul, 2012 12:30

Daarom vind ik dat redelijk nutteloos want de krukaspk's kun je niet meten op een rollenbank (anders door een bepaald verlies aan te nemen), de wielpk's wel. Krukaspk's meet je op een motoren testbank, zonder de aandrijflijn e.d. er aan. En wat maken mij krukaspk's uit als ik onderweg een hoop verlies? Wielpk's is het enige interessante (behalve voor getalletjes boys omdat de krukaspk's altijd hoger zijn).
9000, what else?

Gebruikersavatar
bram
Geregistreerd lid
Berichten: 1615
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 9:34

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door bram » ma 23 jul, 2012 13:46

Sapphire schreef:Daarom vind ik dat redelijk nutteloos want de krukaspk's kun je niet meten op een rollenbank (anders door een bepaald verlies aan te nemen), de wielpk's wel. Krukaspk's meet je op een motoren testbank, zonder de aandrijflijn e.d. er aan. En wat maken mij krukaspk's uit als ik onderweg een hoop verlies? Wielpk's is het enige interessante (behalve voor getalletjes boys omdat de krukaspk's altijd hoger zijn).

Waar zit hier die "vind ik leuk knop"
Je hebt helemaal gelijk Sapphire
Saab 9000 Aero
Saab 9000 2.3 HPT 1998
Saab 99 GL
Verschillende volvo's

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11899
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door Krizzie » ma 23 jul, 2012 17:29

brinky schreef:Bij mijn weten is in Goes de Nm waardes niet aan de wielen, maar aan de krukas. Tenminste zo was het wel voor 2 en 3 jaar terug.
Hoe kan dat dan?
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Contacteer:

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door BartW » ma 23 jul, 2012 19:19

Na mijn te arme run's op de testbank, toch maar een fuelchip besteld bij speektuning...

Wat is het verschil eigenlijk van zo een fuelchip... ik zit nu met men A/F tegen de 14...
Zou dat met de fuelchip onder de 13 komen?

En wat met de injectoren en de FPR... de oranje van lucas en een 3.0 bar FPR... dit is toch normaal voldoende, niet?

Bedankt voor de organisatie!

(en bedankt aan Bram om me even te verwittigen over het kookpunt van mijn vriendin :mrgreen: )

grts
BartW
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11899
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door Krizzie » ma 23 jul, 2012 20:15

Volgens mij ging het juist om de groene injectoren (ik heb zelf oranje)

De fuelchip voegt wel wat toe (ik zat een AF puntje lager dan jij, maar nog steeds te arm) maar denk niet dat het voldoende zal zijn, bij Turbobakk liep hij ook vrij arm en ook hij heeft een fuelchip.

Ik ga zelf als eerst de brandstofpomp vervangen en daarna misschien nog de fpr, maar dat schijnt met een dop en een hamer ook opgelost te kunnen worden. :P
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

robertw

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door robertw » ma 23 jul, 2012 20:41

gaaf hoor, al die informatie. hoe wordt die AF rate eigenlijk gemeten?

/rw

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7135
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door Vyv » ma 23 jul, 2012 21:19

Via uitlaatgas. Er hangt een probe in de uitlaat.
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door ralph_m » ma 23 jul, 2012 21:53

beat this: 72 pk's en 137nm !

Afbeelding

zou 100pk volgens boekje (krukas), dus er zijn een paar paarden zoek !

waar is mijn lasso....? :wow:

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15370
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door taaffert » ma 23 jul, 2012 21:56

Hoe ouder de auto, aan des te meer randvoorwaarden gaat het liggen.
Niet alleen je fuelchip, maar ook brandstof pomp OK, injectoren OK (check sproeibeeld, al dan niet laten reinigen), drukregelaar OK, benzinefilter OK, Lambdasensor OK, ECU OK... etc...

Pas als je zeker weet dat dat allemaal lekker functioneert zou ik weer es een run overwegen. Vandaar ook niet de cabrio van mij mee afgelopen zaterdag, is écht snel en voor gewoon gebruik prima, maar loopt niet lekker genoeg (slechte draad klopsensor). Maar daar zit inmiddels ook andere ECU, fuelchip, drukregelaar, gereinigde injectoren en andere APC in, dus het mag ook wel es een keertje dat ik er bijna ben :)
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door ralph_m » ma 23 jul, 2012 22:06

He Eelco, wat deed het rijdende KCP reclamebord eigenlijk?
Kwam je tegen op de weg naar huis, viel best wel op .. :wink:

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15370
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door taaffert » ma 23 jul, 2012 22:09

Moet het ff opzoeken, maar meen een pk, of paar pk, meer dan de mijne.

Is helemaal standaard (=incl. KAT, originele uitlaat, originele intercooler), dus mooie beginwaarde. Vooral de lijn van het koppel en hoe het vermogen opgebouwd wordt is heel netjes evenals de AFR, dus laat nog veel ruimte om mee te spelen :naughty:
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door Turbobakk » ma 23 jul, 2012 22:54

bennie schreef:
Krizzie schreef:Krizzie: 153.8PK / 274.3NM / AF tussen de 13.5 en 13 (Die moet omlaag dus! :P )

Ik ben wel benieuwd naar de filmpjes eigenlijk.. :mrgreen:
Tijd voor een nieuwe (grotere) brandstofpomp! :P


Turbobakk: je zit al ver over de limit heen van Lucas, dus enigste optie is vermogen terug draaien of ombouwen. Als je het vermogen terug gaat draaien zou ik wel een keer investeren in een breedbandje.
Hij pingelt zelf al een keertje terug bij 3700 toeren (teveel warmte in de verbrandingskamer door te arm mengsel) maar zelf dat is niet genoeg om onder de 13 arf te komen. Een grotere pomp zou kunnen helpen een vlakkere arf lijn te krijgen maar ben bang dat hij dan nog steedt te arm loopt...

Heb je de pomp al een keetje vervangen?
Ik heb zondag gelijk de P pot en stukkie geminderd. Pomp is, voor zover ik weet, niet vervangen. Dat hele APC gedoe blijft ook een beetje "houtje-touwtje-tuning". Tot 200 pk gaat het allemaal wel, maar wil je meer dan is er maar één veilige optie en dat is ombouwen naar T5. Ga hem netjes op 1 bar zetten en dan geloof ik het wel. Heb geen zin op de boel in de soep te draaien.
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

Gebruikersavatar
bennie
Geregistreerd lid
Berichten: 2188
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 19:42

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door bennie » ma 23 jul, 2012 23:15

Krizzie schreef:, maar dat schijnt met een dop en een hamer ook opgelost te kunnen worden. :P
Dat is geen oplossing! Kun je er net zo goed een 3.3 bar achter hangen, weet je zeker dat je 0.3 bar meer druk hebt en het ding niet kaduk is na het indraaien. En dan moet je opbrengst van de pomp wel goed zijn anders vlieg de arf lijn nog alle kanten op door de toeren. Het extra verbruik (koude start, verzuipen) moet je dan maar voor lief nemen.

Injector vervangen is ook een goede overweging idd.
Lamda waarde wordt niet gebruikt onder vollast!
ECU kan niet veel mis mee zijn. Enkel slechte massa of uitgang kaduk maar dan loopt hij zowieso slecht.
Saab 900s classic aero T5Suited (stage 7), terug naar stage 5.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CZ4G4Y6T" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vermogensbank III meeting Tovami, GOES. 21 juli

Bericht door ralph_m » ma 23 jul, 2012 23:17

Meer film.
Achtergrondmuziek v/d 900's wordt verzorgd door DJ Simons :wink:

turbobakk:
http://youtu.be/u2QeN7R9fNk" onclick="window.open(this.href);return false;

ralph_m:
http://youtu.be/tkuLlzUJxb8" onclick="window.open(this.href);return false;

Krizzie 01: Eerste run
http://youtu.be/N6a2zSovLAk" onclick="window.open(this.href);return false;

Krizzie 02: 2e run, turbodrukmeter in beeld
http://youtu.be/KyZaJF76gms" onclick="window.open(this.href);return false;

BartW: Met knalvuurwerk :twisted:
http://youtu.be/uXE1gKwaeb0" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie