Vermogensbankmeeting III Goes 12-04-08, resultaten vanaf p14

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Plaats reactie
Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » za 12 apr, 2008 19:25

Tenfour schreef: Voor mij was vandaag de eerste lange rit met de ex-Franse 900 T16S.
En voor mij de eerste lange rit sinds de "koppakking-vervangen-de-luxe" operatie. Auto heeft zich uitstekend gehouden!

Ik heb nauwelijks foto's gemaakt vandaag, maar wel deze:
Afbeelding

mangox
Geregistreerd lid

Bericht door mangox » za 12 apr, 2008 19:33

mooie foto's was weer een leuk saab dagje neem ik aan :) volgende keer wil ik ook eens naar de vermogen bank gaan ( kijken of erop zetten )

SimonA50

Bericht door SimonA50 » za 12 apr, 2008 19:34

In zweden wonen heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Ik zou ook graag eens op een meeting langs komen, lijkt me erg leuk.

Sorry dat ik het zeg hoor maar deze velgen..... verschrikkelijk zeg!
Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 12 apr, 2008 19:34

Zijn de vermogens die je noemt niet veel te hoog Roger? Bram zei zelf 273 pk op de wielen te hebben, en RobbertS 223pk? Dat is bijna net zoveel als Taaffert! ???

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 12 apr, 2008 19:38

Sapphire schreef:Zijn de vermogens die je noemt niet veel te hoog Roger? Bram zei zelf 273 pk op de wielen te hebben, en RobbertS 223pk? Dat is bijna net zoveel als Taaffert! ???
Sttt laat ze toch, het streelt het ego zo lekker :wink:

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » za 12 apr, 2008 19:38

Sapphire schreef:Zijn de vermogens die je noemt niet veel te hoog Roger? Bram zei zelf 273 pk op de wielen te hebben, en RobbertS 223pk? Dat is bijna net zoveel als Taaffert! ???
Er zit een omrekeningsfactor in. Hoeveel % je verliest in je aandrijving etc.
Desmond en ik zitten beide op 273 PK op de wielen, dat is omgerekend met 20% aandrijfverlies:

273/ 0,82 = 332,93 PK op de krukas.

Zo werd het mij verteld

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » za 12 apr, 2008 19:39

181,1/0,85= 213 voor mijn auto. (is mij verteld)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 12 apr, 2008 19:56

Nee het is maal 1,15 dacht ik (bij de classic dus, 9000 is anders wss, en keer 1,15 dat is iets anders dan delen door 0,85!). Maar ik dacht dat Roger het vermogen aan de wielen gaf. Het vermogen op de krukas vind ik zelf nooit zo interessant, dat merk je toch nooit :)

Dus Margreet zou dan volgens die berekening nog steeds 208 pk op de krukas hebben. Maargoed, ik weet dus niet of die berekening klopt, maar vorige keer werd die volgens mij gehanteerd bij Tovami (o.a. door Taaffert voorgedaan op 't SF)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » za 12 apr, 2008 20:02

Het gaat een beetje door elkaar hier, laat ik het even ophelderen.

Delen door 0,85 staat gelijk aan een verlies van 17% --> 900 Classic
Delen door 0,82 staat gelijk aan een verlies van 22% --> 9000 automaat

Inderdaad niet helder dat de verschillende krukas- en wielpk's door elkaar heen gebruikt worden.
Wat wel klopt is dat Robbert nét onder die van mij zit 8)
Dus Robbert, je hebt nog wat te doen :lol:

Filmpjes ben ik aan het uploaden nu (nog 1Gb te gaan...)

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » za 12 apr, 2008 20:13

Sorry Sapphire, maar ik kan ook rekenen en ik ga toch echt uit van wat Rien van Tovami mij verteld heeft. Kom de volgende keer ook langs en laat het je uitleggen zou ik zeggen!

Hij heeft ook mooie voorbeelden met caravans :lol:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 12 apr, 2008 20:21

Toen ik het vermogen van de S80 moest berekenen was het rekensommetje als volgt:

217,8 pk's aan de wielen. Ik moest uitgaan van -minstens- 20% aandrijfverlies. Die 217,8pk is dus 80% van het daadwerkelijke krukasvermogen, zoals op wordt gegeven door de fabrikant.

217,8pk : 0,8 = 272pk

Dus met 15% aandrijfverlies deel je het vermogen aan de wielen door 0,85... Lijk mij...

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 12 apr, 2008 20:22

taaffert schreef:Was een erg leuke dag!
Veel, heel veel hoge vermogens gehoord, gevoeld en gezien vandaag.
De dag was beter gevuld dan de vorige keer qua tijd.

Bram en Jelmer, nog bedankt voor het aanduwen trouwens 's morgens op de verzamelplek :P

Ik heb hier 1,5 Gb aan foto's en filmpjes.
Ik heb morgen en komende week weinig tijd, dus ga proberen het vanavond nog allemaal op YouTube te knallen. Mocht een liefhebber high res. filmpje van zijn/haar auto willen, kan ook geregeld worden uiteraard!
Ik zie ze wel op Youtube. Welke naam ga je ze meegeven? (Ik zal eens serieus nadenken over een andere uitlaat)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 12 apr, 2008 20:31

jonatas 900s schreef:
Sttt laat ze toch, het streelt het ego zo lekker :wink:
Ik noemde 193.6 aan de wielen. Gedeeld door 0,85 levert dat op 227,8pk. Dat is maar ietsjepietsje minder dan Taaffert: een k&N filter moet voldoende zijn.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 12 apr, 2008 21:11

Was een leuke dag in Goes (bedankt Roger!) en het ritje (ca 200 km) was ook niet te versmaden.

Het resultaat was uiteindelijk conform de specs van een stage 1 Maptun LPi.

Aangezien het een automaat is, was het toch was lastiger. De eerst run ging dan ook mis (automaat schakelde terug) De tweede ging beter.
Uiteindelijk ca 191 pk aan de wielen en een koppel van ca 340 nm.
Rekening houdend met het aandrijfverlies kom ik uit op 230 pk en rond de 400 nm.

Je kan mij defintief opnemen in de LPG lijst > 200 pk 8).

Afbeelding

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 12 apr, 2008 21:35

@ Turbobakk: heb je een run op gas en benzine gedaan voor een vergelijk? en wat kwam er nou precies uit? Hoe moet ik die grafiek aflezen?

Plaats reactie