Vermogensbankmeeting, 28-4 te Goes, resultaten vanaf blz 8

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » za 28 apr, 2007 23:54

Klinkt allemaal leuk, had hier heel graag ook aan mee gedaan, maar helaas, schaapje stond in de remise voor dik onderhoud bij de garage. De volgende keer ben ik er ook bij ook al heb ik nog niks getuned en rij ik met een "standaard" Aero.

Als ik die filpmjes zo zie, schiet zo'n apparaat er nooit van af, lijkt me toch wel beetje eng :shock:

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 29 apr, 2007 6:35

Niet echt tevreden over de kwaliteit, (ik moet echt nodig een nieuwe camara), Maar de foto´s zijn klaar 8)
Vanaf nr 16 is de kwaliteit beter, maar die zijn van m´n eigen saab, en genomen door m´n maatje, die wel een goed toestel had...zelfs de plaatjes van m´n mobiel zien er beter uit als die van m´n camara :?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 29 apr, 2007 9:51

Ziet goed uit allemaal. Had er graag bij willen zijn.

@Saabine: :bow:

@Taafert: ik snap nu wat je met brulpijp-edition bedoeld :wink:

Dasdaas in zijn natuurlijke habitat (=open motorkap) :wink:
Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 29 apr, 2007 10:47

Hoi allemaal!

Voor mij ook een geslaagde dag, het begon al om 8:30 in Hoogerheide, er stonden 4 prachtige classics mij op te wachten in het ochtend zonnetje. Er stond een zwarte 5 deurs tussen van ene Eric... mijn kwartje was nog niet gevallen.

Toen we naar de snelweg reden kregen we voorrang op de rotonde van andere automobilisten zodat de ketting niet verbroken zou worden, supper! Turboflix ging al snel op het gas, tjeemig wat is dat ding snel, en zo lekker rood!!

Het tempo richting Goes zat er goed in, ik zocht de zwarte 5 deurs op die zich vooraan in het treintje Saabs bevond. Erik wilde wel spelen :twisted: Ik bleek echter kansloos met een grote K. Mijn god wat een geweldenaar. Alsof ik stil stond, ik had toch de APC meter net in het rood, is ongeveer 0.8 bar! Wat is hier aan de hand?? En dat geluid, kreeg er kippenvel van...

Een maal aangekomen te Goes, konden de Saabjes allemaal naast elkaar staan en gingen de gelijk kapjes open (I'll show you mine, if you show me yours). Toen werd mij duidelijk waarom die zwarte zo snel was, het bleek Saabine te zijn, van Eric van Spelde. Een paar specs: kop van een 9-5 met DI, watergekoelde intercooler, eigenbouw inlaatspruitstuk, etc...

Een paar highlights van de dag:

Daantje die blij was dat de auto deed wat tie moest doen, en dat de NOS koeling goed bleek te werken.

Toppie, dat Powertje toch nog besloot om de BMW 325 erbij te zetten.

Dasdaas die met een smile rond liep en met >30 PK naar huis ging.

Taaffert trots als een aap met 2 lullen omdat het tuninggebeuren goede resultaat neerzet

93-SS-ARC kon zijn glimlach ook niet onderdrukt krijgen, nadat brandstof druk verhoogd werd en ontsteking iets vroeger, ging ook hij met >20 PK naar huis (hotel). Met een missie => need more fuel!

Bij TurboFlix deed alles het naar behoren, alleen de ontsteking stoorde. Een setje nieuwe bougiekabel/verdeelkap/rotor staan op zijn to-do list.

Saabine moet in 4e versnelling getest worden, omdat de 3e versnelling wielspin gaf op de testbank :shock:

Een paar downers van de dag:

Bij (R)Ed kregen we de boel niet goed afgesteld, er zit waarschijnlijk iets niet goed met de brandstof toevoer en of ontsteking. De auto was onvoorspelbaar met starten en stationair lopen.

De auto van Tenfour en Margreet wilde ook niet presteren, conclusie was dat tie niet genoeg brandstof kreeg. Ook werd een lekkende brandstofslang geconstateerd bij de inspuitrail. Een turbodrukmeter die maar voor de helf in geel gaat en veel APC geklepper vertellen ons dat hier ook iets niet pluis is. Een aantal stroomkabels zien er erg sprok (isolatie materiaal valt er vanaf als je er nog maar naar wijst) uit en nadere inspectie is nodig.

Update van de lijst:
1. Vyv, 133 pk / 223 nm (= 156,5 pk / 262,4 nm)
2. Red Arrow, xxx pk / xxx nm (= xxx pk / xxx nm)
3. Taaffert, 164.4 pk / 256.3 Nm (= 193.4 pk / 301.5 Nm)
4. Dasdaas, 156.4 pk / 253.7 Nm (= 184 pk / 298.4 Nm)
5. Kris, 148 pk / 220 nm (= 174 pk / 259 nm)
6. Tenfour, xxx pk / xxx nm (= xxx pk / xxx nm)
7. Sander, 125,4 pk/200,5 Nm (=147,5 pk / 235,9 Nm)
8. 93-SS-ARC, 149,6 pk / xxx nm (= 176 pk / xxx nm) geen Nm,s, door storing signaal
9. Turboflix, 203,4pk / xxx nm (= 239,2 pk / ca 340 nm)
10. Maarten, xxx pk / xxx nm (= xxx pk / xxx nm)
11. Daantje, 222,4 pk / 317 nm (= 260,21 pk / 370,89 nm)
12. Powertje, xxx pk / xxx Nm (= xxx pk / xxx Nm)
13. 900T-R, 252.4 pk / 363.9 Nm (=296.9 pk / 428.1 Nm)

Afbeelding

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 29 apr, 2007 11:01

Vyv schreef: Er stond een zwarte 5 deurs tussen van ene Eric... mijn kwartje was nog niet gevallen.
je was niet de enige hoor, ik kwam er zelfs weer thuis pas achter :oops:

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » zo 29 apr, 2007 12:04

125 pk staat er op de uitdraai. Meer kon er niet gemeten worden.

Ik heb echt goed de pest in, temeer omdat het startprobleem toch ook niet verholpen blijkt. Ging de hele dag goed, maar op weg naar huis na het boodschappen doen toch mooi niet meer aan willen slaan. ANWB gebeld, na even wachten uiteindelijk toch zelf aan de praat gekregen om vervolgens op de snelweg op de linkerbaan kortstondig al het vermogen kwijt te zijn. Dat is weer nieuw.... Ik heb er weinig vertrouwen meer in en durf er eigenlijk niet zo goed meer mee te rijden, what's next???

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 29 apr, 2007 12:51

Zoals hoogstwaarschijnlijk bekend heb ik beslist GEEN turbo-uitvoering, maar de storingen die ik hier lees zijn volgens mij problemen die door een elektronische storing veroorzaakt kunnen worden.
Ik heb zelf bij mijn vorige SAAB, een 900 GLs Sedan uit 1981 ook diverse elektronische problemen gekend en dan met name de verlichting aan de achterkant. :evil:
Eerst het bekende massa-probleem opgelost>GEEN resultaat, toen de 'porseleinen' zekeringen vervangen>GEEN resultaat, toen maar rondom alle lampen vervangen>GEEN resultaat, van ellende de diverse schakelaars (stads-/dim-/grootlicht-, remlicht-, achteruitrijlicht- en alarmlicht-schakelaar) vervangen>GEEN resultaat, uiteindelijk het komplete dashboard uit gaan bouwen. toen ik het knieschot ging uitbouwen zag ik, voor het eerst, de drie stekkers naar de zekeringskast, door de linker deurstijl, onder de voorruit.
Hiervan had het de middelste exemplaar 'brandschade' door overgangsweerstanden.
Ik heb toen drie andere stekkers en contrastekkers gekocht, de oude 'pennen', een voor een, van de draden afgeknipt en vervangen door nieuwe 'pennen'>Nooit en te nimmer meer storingen gehad met de verlichting en de rest van het elektrische systeem. :idea:
Morral van dit verhaal?
Kontroleer of deze stekkers goed zijn en dat de 'pennen' niet door oxydatie aangetast zijn en of deze stekkers goed gemonteerd zitten, want een juiste werking van een elektrisch systeem, dus ook in een SAAB, is er bij gebaat dat er zo min mogelijk en liver helemal geen overgangsweerstand daarin aanwezig is.
Om zeker te zijn dat deze stekkers goed aan gedrukt zijn, doe ik dat op de volgende manier:
01. Haal de accupoolklem van de minpool los.
02. Deksel van zekeringskast op het linker binnen spatbord verwijderen.
03. De 'plaat' waar de zekeringen en relais op gemonteerd/ingestoken zijn uitbouwen. Schroeven hebben een kruis-/torx-kop, afh. van bouwjaar.
__. Leg de 'plaat' ondersteboven op de 'rail' van de motorkap.
04. Knieschot en eventueel aanwezige middenconsole, tussen de asbak en de versnellingspook uitbouwen.
05. Druk met je ene hand de stekker goed aan en houd met je andere hand (tussen de rand van de geopende deur en de voorrruit door) de contrastekker tegen en druk
__. deze goed tegen elkaar.
06. De 'plaat, eventueel nog niet vastgeschroefd, op de 'box' van de zekeringskast leggen en met (tijdelijk) opnieuw aangesloten accu testen.
07. Als alles gelukt is, de rest dichtbouwen en weer heel erg veel :O: en genieten van je SAAB, want daar is ZE uiteindelijk en eigenlijk voor gemaakt. :wink:

Veel succes hiermee. :wink:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 29 apr, 2007 13:00

je brengt het weer lekker uitvoerig as usual :roll: maar ik ga voor een heel groot stuk wel met je mee.
Deze stekkers kunnen idd voor veel ellende zorgen als ze bv slecht contact maken. Je krijgt dan spanningsval en daar zijn veel relais ed erg gevoelig voor. Daarom zet ik het controleren van deze stekkers met stip op nummer 1 van de things to do. Zonodig sloop ik alles er uit en vervang ze allemaal :twisted:

ps. vat de eerste opmerking niet verkeerd op: waardeer je inzet erg, en heb je tot nu toe ook nog nooit kunnen betrappen op het vertellen van onzin.... Je gebruikt alleen zo-veel woorden :wink:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 29 apr, 2007 13:06

dasdaas schreef:....waardeer je inzet erg, en heb je tot nu toe ook nog nooit kunnen betrappen op het vertellen van onzin....
:bow: Hiervoor!!
dasdaas schreef:....Je gebruikt alleen zo-veel woorden :wink:
Dat is inderdaad één van mijn zwakkere kanten, is mij al jaren bekend. :wink:
En ik heb tijdens 'het tikken' van het bericht hierboven al het één en ander verwijderd. :P

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 29 apr, 2007 13:14

ik miste idd al wat emoticons :green_many:

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » zo 29 apr, 2007 13:17

Bedankt voor het meedenken! Maar ondanks de prachtige aktiefoto ;) gaat dat natuurlijk echt niet goed komen... Stap 1 en 2 ok, maar daarna ben ik het al kwijt hoor... :roll:
Ik pomp de banden van m'n fiets nog wel een keer op.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » zo 29 apr, 2007 13:19

Margreet schreef:125 pk staat er op de uitdraai. Meer kon er niet gemeten worden.

Ik heb echt goed de pest in, temeer omdat het startprobleem toch ook niet verholpen blijkt. Ging de hele dag goed, maar op weg naar huis na het boodschappen doen toch mooi niet meer aan willen slaan. ANWB gebeld, na even wachten uiteindelijk toch zelf aan de praat gekregen om vervolgens op de snelweg op de linkerbaan kortstondig al het vermogen kwijt te zijn. Dat is weer nieuw.... Ik heb er weinig vertrouwen meer in en durf er eigenlijk niet zo goed meer mee te rijden, what's next???
:shock: Erg naar allemaal Margreet maar dat wist je al.
Ik zou zeggen weg d,r mee :? :shock: Of een heeeeeele grote beurt er tegen aan gooien. Want zolang die wagen kwakkelt en jij er geen vertrouwen in hebt zal de wagen nooit aan jouw wensen van primair vervoer voldoen. Dat is meer iets voor de doorgewinterde klussers in ons midden die met -40 een stukje visdraad en mc guiver tape een compelete versnellings bak repareren in 10min :wink: :lol:
Aan de hand van de volledig velpulverde mantel van de Apc-valve +draad bedacht ik me nog dat het wel erg vettig(olie) was onder de kap, dit kan ook een flink destruktief effect hebben op het slecht olie bestendige plastic zoals electr. kabels onder de kap een goede zet zou dus zijn en alle kabels, rubber laten vernieuwen :evil:

Ik wens je(ullie) veel sterkte met de afweging wat te doen en hoop van harte dat jullie je vertouwen kunnen herwinnen en de volgende meeting er een heel ander resultaat geproduceerd gaat worden :P

Eneuh 900gassie .... als je volgende keer ook gewoon ff langskomt .... dan weet je waar het over gaat en wie er bij een wagen hoort. En dan dus ook dat de betrefde classic eigenaar echt niet zelf een complete Zekering kast gaat renoveren :wink: Al begrijp ik dat je dit met de beste bedoelingen doet 8)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 29 apr, 2007 13:21

dasdaas schreef:ik miste idd al wat emoticons

Is wel een manier om het aantal woorden te beperken! :lol: :wink:

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » zo 29 apr, 2007 13:51

EDIT

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 29 apr, 2007 13:59

Roger/Margreet : , veel succes met de 1985 SAAB 900 T16S Aero "Steilschnautzer", en dat we binnenkort weer een positief verhaal horen over de 900.

Plaats reactie