NGK LPG Bougies

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
docdré
Geregistreerd lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 30 mar, 2009 11:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door docdré » di 19 jul, 2011 13:28

@Sjak: Ziet er goed uit dat rockauto.com!!! dank
Hebben helaas geen Denso's meer op voorraad.
Saab 9-5 3.0t Vector 2003
Jaguar XJ6 4.2 Se1 1970
BMW R-NineT

Gebruikersavatar
Jermo
Geregistreerd lid
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 14:21
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door Jermo » ma 08 aug, 2011 14:25

Ik heb de NGK BKR8EIX (Iridium) besteld voor mijn T7 LPI 2.0t 'stage 1' (210pk/350Nm).
Zitten nu nog BCPR6ES-11. Hopelijk verhelpt dit het slechte lopen bij koude start op benzine.
2003 9-5 Estate Arc
2002 9-3 SE coupé T7
2000 9-3 coupé T5
2002 9-3 coupé T7

Hiddo
Geregistreerd lid
Berichten: 184
Lid geworden op: do 14 sep, 2006 22:46
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door Hiddo » wo 31 aug, 2011 22:23

Volgens NGK.DE moeten er BKR8 EIX in mijn Griffin op LPI.
De mijne loopt er niet goed op :( , moet waarscijnlijk toch de BKR 7EIX hebben (aanbevolen voor benzine op NGK.de)

Dus toch maar weer de BKR 7ES11 gemonteerd,dit blijft goed gaan!

PS De BKR8 EIX zijn overcompleet(1 uur oud) voor de liefhebber,ik zal ze op het andere topic aanbieden.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Elektrische test (LPG) bougies

Bericht door Theun49 » ma 12 sep, 2011 19:03

Om beter te kunnen beoordelen welke bougie ik in mijn LPI i-tje moet plaatsen ga ik een elektrische test buiten de motor uitvoeren.

Getest zullen worden: overslagspanning en ionisatie in lucht onder normale atmosferische druk.

Wanneer is nog niet duidelijk. Moet even de mogelijkheid hebben of het moet noodzakelijk zijn. Neem dan ook de LPG bougies mee in de test.

Plaats t.z.t. wel een bericht met de resultaten.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
benno
Geregistreerd lid
Berichten: 483
Lid geworden op: vr 13 apr, 2007 19:58
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Elektrische test (LPG) bougies

Bericht door benno » ma 12 sep, 2011 19:11

ben benieuwd wat er uit de test komt!!
Don't drive faster than your guardian angel can fly
Saab Cabrio Vector 2.0 LPG-G3 2003

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Toelichting test LPG Bougies

Bericht door Theun49 » ma 12 sep, 2011 19:46

Heb nog een grote collectie bougies liggen van "in motor" test i.v.m. misfires. Misfires inmiddels opgelost.

"In motor" waren er verschillen in hoeveelheid misfires. Niet bijzonder grote verschillen, maar toch.

Zodoende.

Toevoeging: eerst nog even documentatie nagelopen. BCP 6 EVX voorlopig beste op LPG op basis van constructie, materialen e.d. 0,7 mm (B204I motor)

Punt electrode met V vorm massa electrode heeft lage doorslagspanning. Bij 0,6 mm punt ligt het optimum. Een 0,4 mm punt heeft een nog IETS lagere doorslagspanning, maar bijvoorbeeld weer veel sterkere slijtage. Voordeel weegt normaal niet op tegen nadelen. Platte, brede (standaard) elektroden zijn funest voor de doorslagspanning. Volgens geraadpleegde documentatie.

Iridium is dus geen onzin. Noodzakelijk als slijtvast materiaal voor dunne elektrodes (0,4 mm) bij hoge eisen aan de ontsteking.

Elektrode afstand heeft invloed op doorslagspanning en geleverde vonkenergie. Kleinere afstand = lagere doorslagspanning, maar ook minder vonkenergie (gaat meer verloren in overige delen HV circuit). Alleen verlagen om misfires tegen te gaan. Anders standaard benzine afstand. Volgens geraadpleegde documentatie.
Een en ander komt overeen met wat ik weet van hoogspanning, elektronen en het elektrisch veld.

Invloed op ionisatiestroom niet direct relevant voor een i-tje. Mogelijk wel voor DI cassettes (detectie misfires, pingelen e.d.)

Loopt nu beter dan op BCP6 ES met 0,65 mm.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Pe1mtf
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 05 okt, 2011 20:51
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re:

Bericht door Pe1mtf » ma 21 nov, 2011 19:47

kawaman schreef: gewoon 7 erin stoppen en klaar. ;-)

eventueel bij upgraden naar FPT wat de lpg meestal wel ondersteund effe kijken voor een numertje 8 ;-)

9 is ruim voldoende bij mij te verkrijgen. heb er wat teveel besteld gehad :roll: numertje mistypt... 9 ipv 8 :lol:
Beste Kawaman,

Mede naar aanleiding van jouw advies (en dat van anderen hier op het forum) heb ik vorige week in mijn 9-3 LPT met LPi (2001 - 321dKM) de BCPR6ES vervangen door BCPR7ES bougies.

De ervaring tot nu toe is dat de motor niet beter lijkt te lopen, maar wel dat de koude start een stuk slechter is geworden. Bij de eerste start poging staat hij de pruttelen en te stampen alsof de hele ontsteking compleet verkeerd staat afgesteld en pas bij de tweede poging slaat hij behoorlijk aan en blijft dan normaal lopen.
Nu kan ik natuurlijk gewoon de "6"-jes er weer in terug stoppen, maar daarmee ontken ik dan alle, volgens mij toch goede, adviezen die hier worden gegeven. Dat doe ik voorlopig dus maar niet.

Komt dit ergens bekend voor, of heb ik iets aparts te pakken?

Alvast dank voor advies en hulp,

Groeten,
Frank.
9-3 Sport Estate Vector 1.8t Hirsch, Zilvergrijs 2006
9-3 Coupe, 2.0t 150PK, Cosmic Blue 2001 (Sold)

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

NGK LPG Bougies

Bericht door Tubbe » ma 21 nov, 2011 21:16

Hoi frank, de smt die mijn auto onderhoud zet de standaard zesjes bij lpi van 1,1 naar 0,9~0,95mm. Wellicht dat jouw elektrode stand helemaal niet goed zit nu?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door millerman » ma 21 nov, 2011 21:33

Je moet inderdaad de BCPR7es-11 hebben. Die -11 erachter geeft aan dat de afstand 1,1mm is. Als je de gewone hebt besteld, even de juiste afstand instellen.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Pe1mtf
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 05 okt, 2011 20:51
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door Pe1mtf » ma 21 nov, 2011 22:14

Die "-11" klopt. Die heb er ook ingezet (alleen niet vermeld in mijn post).

Dus om het verhaal nu compleet te maken:
Ik heb de BCPR6ES-11 vervangen door de BCPR7ES-11 en daarna kreeg ik problemen bij de koude start.
En als hij eenmaal loopt (en warm is), loopt hij als een tierelier. Mooi rond bij stationair, goed koppel vanaf ca. 1800 rpm en voldoende vermogen bij hoge toeren.
Rara hoe kan dat.

Overigens lees ik dat één zegt dat 1,1 mm de juiste afstand is en de ander geeft aan dat die afstand wat te ruim is.
Wat is nu waarhied?

Groeten,
Frank.
9-3 Sport Estate Vector 1.8t Hirsch, Zilvergrijs 2006
9-3 Coupe, 2.0t 150PK, Cosmic Blue 2001 (Sold)

Gebruikersavatar
sjak
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 14 mar, 2011 17:16
Regio: - kies een regio

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door sjak » ma 21 nov, 2011 23:42

Electrodeastand kan je ook mee experimenteren tot je het voor jou beste resultaat hebt bereikt. Eea hang ook af van de auto, ontsteking, etc. Heb ooit een Chrysler 7.2 liter-blok gehad met MSD-6AL ontsteking + Blaster SS coil, electrodes op 1.6mm (leken bijna steeksleutels :D ) werkte het beste, ging als een kanon op LPG. Alleen vrat dat wel bougies en verdelerkappen (en achterbanden :twisted: ) maar ach, lol mag geld kosten toch :lol:

Als je perfect afgestelde bougies wilt loont het, om een afsteltang te kopen, dan krijg je consistent afgesteld bougies, zonder dat de electrode scheef staat, en in een paar tellen heb je een setje van 8 afgesteld. Typisch zon tooltje dat je meer gaat waarderen naarmate je meer auto's en/of cilinders hebt.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

NGK LPG Bougies

Bericht door Tubbe » ma 21 nov, 2011 23:43

SAAB gebruikt -11, die zijn dus al door NGK juist ingesteld en in een SAAB doosje gedouwd..
Voor de standaard bougies is mij niet bekend wat de afstand is. Maar deze zal ook rond de 1 mm liggen. Een iets kleinere afstand met voelermaat in te stellen geeft de sterkere vonk die je ws nodig hebt stationair.
Het proberen waard!
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5279
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door sb153b » wo 04 jan, 2012 23:42

Ik ben al jaren een zeer enthousiaste gebruiker van NGK bopugies in zo'n beetje al onze hobbyvoertuigen.
Die NGK zgn gasbougies zijn klinklare onzin. Als de standaard bougies al niet 100% super zouden voldoen over extreem lang mogelijke gebruiksperioden, dan nog, het standaard assortiment is veel gespecialiseerde dan het zeer grote overlap kennende echt smalle gasbougieassortiment.
Ik heb de vraag geruime tijd terug voorgelegd aan de NGK klantservice evenals enige relevante vragen mbt m'n Saabs 92.
Eerst werd ik keurig doorverwezen en vervolgens kreeg ik een standaard geneuzel-ik-weet-niet-wat-ik-in-huis-heb en zelfs-niet wat-er-op-de-site-staat en -die kan-ik mooi-met-een-kluitje-in-het-riet-sturen-aantwoord. Nog nog wat verduidelijking en technisch onderlegde kritischheid vroeg de heer Ron Eekels van de NGK klantenservice of ik misschien eens terug wilde bellen. Omdat mijn vragen eigenlijk heel kort en makkelijk te beantwoorden zouden moeten zijn kreeg ik kreeg sterk de indruk dat men zeker niets op schrift wilde stellen of dat de kennis of zelfs technische verdedigbaarheid intern mogelijk tekort zou schieten.
Vanaf dat moment was de heer Eekels, noch een vervanger, bij de NGK klantenservice op wat voor manier nog bereikbaar. Geen antwoord op mail en meerdere out of office autoreplies gedurende een langere periode.
Ik vind dat persoonlijk erg slecht voor een dergelijk markt toonaangevend bedrijf.
Eigenlijk bestaan er voor mij maar 2 merken die door de jaren heen hun superieure betrouwbaarheid en levensduur hebben bewezen en dat zijn NGK en Nippon Denso.
Vanwege de slechte service van NGK zal ik eens kijken of ik een switch kan maken naar dat andere merk.
Overigens heb ik in mijn Saab 9000 2,0i op LPG met bijna 400000 km op de klok momenteel teruggestelde NGK's BCPR 6ES-11 de bij gebruik op de basisbrandstof benzine natuurlijk optimaal ingesteld staat op 1,1mm (de NGK BCPR 6 ES die er inmiddels met 1 keer tussendoor nastellen 70000 km inzaten, 60000km is standaard met DI, was ff niet voorhanden bij m'n huisleverancier) Saab geeft in een officieel Saab doe het zelf boek overigens een tolerantie aan met een uiterste ondergrens van 0,9 mm die ik dan ook aanhoudt voor nwe plaatsing in mijn LPG 9000.
Overigens is het ten zeerste af te raden om een kleinere electrodenafstand aan te houden omdat het vonktraject dan mogelijk te klein wordt om zeker onder benzine maar zelfs onder gasomstandigheden tijdig een mooi vlamfront te vormen, daarnaast en da's zeker niet de minste reden, dat DI cassette's zeer gevoelig zijn voor de juiste weerstandswaarde en electrodenafstand binnen marges omdat deze anders defect kunnen raken.

Cornell

Gebruikersavatar
Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 2309
Lid geworden op: do 24 dec, 2009 0:33
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door Barboer » za 22 mar, 2014 11:04

Ik raak wat in de war over alle (soms tegengestelde) adviezen hier en op het net over bougies.

Welke zijn nou (standaard) voorgeschreven voor mijn handgeschakelde 2002 9-5 Aero Estate op LPG?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Barboer op za 22 mar, 2014 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Born from jets / Safety Fast
----------------------------
900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"

9-5 2.0t Estate '05 "Toto"
MG-TF 135,'03

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: NGK LPG Bougies

Bericht door evo » za 22 mar, 2014 11:44

Je Aero is niet af-fabriek met LPG geleverd. Is dus ook geen voorschrift voor, lijkt me. Mogeljjk, behalve dan van de LPG leverancier. Maar hoeveel specifieke kennis deze van SAAB heeft kun je je afvragen.

Ik zou zelf voor de standaard voorgeschreven bougies gaan, mogelijk 1 graad kouder.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie