KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 29094
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door Sapphire » di 14 dec, 2010 16:18

En hoe zit dat eigenlijk bij DI+APC en DI/APC in de oudere 9000's? Hebben die ook een Trionic achtige DI-cassette? Of bougiekabels. Misschien is dat anders een optie, aangezien de voorloper van Trionic (DI+APC - DI/APC) dacht ik nog geen ion-sensing heeft en dus geen volsequentiële ontsteking, lijkt me.

Als het niet blijkt te kunnen kun je het altijd nog combineren met de full-sequentiële versie van KDFI (dat maakt helaas wel het kostenplaatje wat hoger).
9000, what else?

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door JanWessel » di 14 dec, 2010 16:26

Die cassette is hetzelfde afaik.
Bel Jeroen Bosma anders even. Hij heeft van mij nog een DI-cassette liggen voor research.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19630
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door brinky » di 14 dec, 2010 16:28

Bosma wil geen tijd steken in de DI-cassette omdat hij die niet terug ziet op zijn bankrekening.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 29094
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door Sapphire » di 14 dec, 2010 16:44

Gemiste kans dus, want als het goed werkt denk ik dat er wel wat Saabliefhebbers bij 'm op de stoep staan die het niet zelf kunnen.
Afijn, dan zelf maar uitzoeken..
9000, what else?

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door richardh » di 14 dec, 2010 18:30

Waarom zou een Di casette kapot gaan van WS? De vonk slaat over, de bobine kan zn energie dus kwijt. Wellicht verwar je het feit dat een DI casette en elk andere moderne bobine er niet tegen kan zonder bougie te werken. De opgewekte energie moet ergens heen, desnoods door interne overslag. (dan is ie dus stuk).
Dus bij dit soort systemen nooit bougiekabels lostrekken om te kijken welke cilinder wel of niet meedoet.

Hoe is het schema van een DI casette?

KDFI werkt goed met WS, er is geen enkele reden dit niet te gebruiken. Of je moet toerentallen boven de 10.000 willen draaien, maar dan komen je kleppen wel door de motorkap naar buiten!

grt, Richard
900t8 '84 K100 '84

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19630
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door brinky » di 14 dec, 2010 20:34

Het schema is heel simpel... Een plus en min, 4 trigger draden - voor elke coil eentje, een knocksignal en 2 signaallijnen om misfires te kunnen detecteren.

Sja, waarom DI niet tegen WS kan, geen idee - ik zou er zelf geen reden voor kunnen verzinnen. Maar op de diverse fora doen een aantal spookverhalen de rondte.

Afijn, ik ga het eens proberen. DI-cassette ligt klaar en ga zo eens een KDFI-ecu bestellen. De verdamper en injectierail met gasinjectoren is al onderweg naar Vjenne.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
windekind
Donateur
Donateur
Berichten: 1549
Lid geworden op: di 14 nov, 2006 18:39
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door windekind » di 14 dec, 2010 22:05

Ik heb uitgebreid met BS-autotune gesproken over de DI-cassettes van Saab in combinatie met KdFi e.a.
Het is prima toepasbaar. Het grote nadeel van de Saab cassettes zal zeker gaan opspelen, ze worden te heet en gaan dan stuk. Saab zelf lostte dit op door naar warme landen klanten een reserve-cassette mee te geven. Eigenlijk een waardeloos ontwerp. Alles is nl ingegoten in een blok epoxy, werkt voortreffelijk als isolatie :cry:
Zelf heb ik dit opgelost door een DI-cassette te voorzien van 4 bobines met ignitors, zoals op de nieuwe 6 cilinders zit van Saab. De cassette heb ik gebruikt om de bobines te monteren, heb je gelijk de goede hartafstand enz.
Om de bobines te monteren heb ik zo'n cassette (een defecte van Wouter) gesloopt en wat blijkt, 1 spoel doorgepiept :shock: , naar de asbak!
Wat foto's van mijn contraptie:
Afbeelding
Afbeelding
Deze bobines heb ik van Krukas overgenomen. Zitten o.a. ook op Slopel en Bwauick. Extra koeling van de bobines zelf gebeurt nu via de spleet aan voor en achterzijde. Alles is nu nl open! Het ignitor-deel zit in de open lucht.
Ben bijna zover dat ik de boel kan programmeren en hopelijk wil de motor dan lopen.

Gebruikersavatar
windekind
Donateur
Donateur
Berichten: 1549
Lid geworden op: di 14 nov, 2006 18:39
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door windekind » di 14 dec, 2010 22:20

Oh ja, vergeten te melden dat ik geen KdFi toepas maar een Adaptronic E420c. BS voert dit niet meer in zijn programma.
Mijn goeroe zweert erbij en gaat me helpen bij het afstellen.
Uiteindelijk wil ik volledig sequentieel draaien. Dus met zowel een krukas-sensor als een nokkenas-sensor. En dan over op LPG met starten op benzine voor het opwarmen.
Met onderbouw-lpg tank :wink:

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19630
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door brinky » di 14 dec, 2010 22:39

Maar de DI-cassettes worden toch niet heet van dat extra wasted vonkje? Ze worden heet van de verbranding in de cilinders en warmte van het motorblok. Lijkt me.

Ik heb vandaag gemaild met Jeroen en hij zei:
De DI, daar is heel wat over te doen. Ik heb me er niet aan gewaagd. Om de simpele
reden dat ik er dan heel veel uren in moet steken en die gaat niemand me terug
betalen.
en verder laat-ie niets los... behalve dan een groot verhaal dat Brinky mee moet doen aan zijn cursus en dat hij een inbedrijfname sessie in kan plannen en dat het zonder hem een failure gaat worden. Blablabla. ;)
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
windekind
Donateur
Donateur
Berichten: 1549
Lid geworden op: di 14 nov, 2006 18:39
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door windekind » di 14 dec, 2010 23:02

De warmtehuishouding van de DI's is beroerd. Zeker door de warmte van de kop.
De optie om dan gelijk voor 4 aparte igniters te gaan sprak mij meer aan dan er een stel ws Efi-bobines op te zetten. Vooral omdat je een mooier systeem krijgt als je vol sequentieel wil gaan. Maar goed, ik wilde alleen aangeven dat er meer mogelijkheden zijn met de kast van een DI. Die bosch igniters zijn samen goedkoper (nieuw) dan een nieuwe DI-cassette.
En JW, die cursus is vrij algemeen hoor. Alle informatie die je nodig hebt is op internet te vinden. Helaas in het engels en de afkortingen zijn dan wat lastig.

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door richardh » vr 17 dec, 2010 20:07

Waarom niet gewoon dit:
Afbeelding
Werkt subliem.
Kan je eventueel ook tweedehands van de sloop gebruiken.
900t8 '84 K100 '84

Gebruikersavatar
windekind
Donateur
Donateur
Berichten: 1549
Lid geworden op: di 14 nov, 2006 18:39
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door windekind » vr 17 dec, 2010 21:21

Als het niet anders kan is dit een leuk alternatief.
De coil-on-plug's halen een hogere spanning en verliesvrij. Bovendien was het prijsverschil minimaal. En als ik een 6-cilinder had moest ik wel zo'n EFI-igniter gebruiken. Nu had ik poorten genoeg voor 4 cop's.

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door richardh » vr 17 dec, 2010 23:03

COP's ken ik van mn vulva 960, die had ze overigens ook in WS geschakeld. Nadeel vond ik dat het bougiewisselen meer werk was dan "standaard", verder werkte het natuurlijk probleemloos. Qua hogere spanning, hoe ver wil je gaan? De vonk die de DIS produceert is al vele malen "beter" dan die geproduceerd door een enkele bobine, verdelerkap+rotor en meters bougiekabel (en dat werkte ook).
Keuze zal voornamelijk bepaald worden door wat je tegen een redelijke prijs kan verwerven.

grt, Richard
900t8 '84 K100 '84

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19630
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door brinky » di 21 dec, 2010 16:42

Lees op diverse fora dat K-data/Bosma geen afdracht betalen aan het megasquirt ontwikkelteam, terwijl dit wel volgens de megasquirt overeenkomst zou moeten. :roll:

Richard, wat vind jij hier van?

Ik denk dat ik eens contact op ga nemen met het ontwikkelteam van Megasquirt... de kosten zijn 10 euro. Voor dat geld wil ik graag mijn versie legaliseren.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 29094
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door Sapphire » di 21 dec, 2010 16:48

Inderdaad wat apart... als ik aan de KDFI ga wil ik die 10 euro er wel bij leggen... dat is kleingeld op het bedrag wat je voor een ombouw kwijt bent.
9000, what else?

Plaats reactie