KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
elvirisimo
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

KdFi en LPG in een 900

Bericht door elvirisimo » za 20 jun, 2009 17:44

Ik ben er achter gekomen dan een aantal medeforum-ers met zelfde bezig zijn. Hier is het eigenlijk op SF begonnen :
viewtopic.php?t=38563&start=30

Het gaat om het volgende:

Project - Een moderne bi-fuel (LPG) systeem in T8 (kan ook T16 of elke andere motor dus ook een carburateur) inbouwen

Budget: Moet onder 1000 euro blijven - dus de prijs van een "gewone" lpg installatie

Benodigde:

LPG gedeelte:
ECU - in dit geval KdFi omdat deze uit of the box bi-fuel ondersteund
LPG injectoren - damp gas injectoren zijn goedkoper dus incl. verdamper
Tank - moet wel 67R01... certificaat hebben
leidingen, afsluiter, vulslang etc

Benzine gedeelte:
ECU - KdFi (je heb maar een nodig ivm bi-fuel )
injectoren - ik zal 9000 injectoren gebruiken
fuelrail - zelfbouw
benzine pomp - heb al in de 900 (k-jetronic)

Algemene gedeelte:
Inlaatlucht temperatuur sensor (IAT) - ik zal een uit 9000 gebruiken
Koelvloeistof sensor - deze zit al in de T8
Gasklep-positie sensor - throttle body van 2.1 gebruiken
MAP sensor - reeds in KdFi ingebouwd
Lambda-sensor, breedband - ik zal mijn LC-1 gebruiken andere optie is JAW interface
Stationairklep - uit 2.1 900 of 9000 Bosch

Ontsteking (optioneel):
krukas-positiesensor (VR + Triggerwheel) - ben nog niet uit, mogelijk Ford EDIS

CNG ipv LPG of benzine behoort ook tot mogelijkheden. Echter hiervoor heb je andere tank en leidingen voor nodig.

Dit topic zou eigenlijk voor een gedeelte in Tuning sectie horen, maar vind dat het toch meer hier in de LPG sectie thuis hoort.

Ik hoop dat we een leuke topic hier hebben en dat we allemaal van veel leren.
Laatst gewijzigd door elvirisimo op vr 10 jul, 2009 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.
'06 9-3 1.8t SE Linear Business: standaard (nog) op lpg
'70 99 : 2.0 B motor, turbo APC,SA interieur

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » za 20 jun, 2009 20:04

Gaaf, dit ga ik wel volgen 8)
9000, what else?

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 10 jul, 2009 14:03

Voorbereidingen gaan verder. Inmiddels heb ik een 2.1 TB. Deze zit nog in de auto. Ik vraag me af of ik nog de stationairklep van 2.1 beter kan gebruiken want deze is gelijk met TB over te zetten.
Volgende probleem die ik moet oplossen is luchtfilter want luchtfilterhuis van k-jetronic is niet meer te gebruiken. De keuze is tussen filterhuis van 2.1 of open filter. Zou een standaard (2.1) luchtfilter voldoende zijn voor rond 200 pk? Eventueel is deze te vervangen door een j&R inlegfilter.

Gedachten hierover? Graag :)

Verder moet ik nog afspraak (meet and greet) maken met Rhinobirds want hij zit met zelfde uitdagingen. De bedoeling is om een keertje langs te gaan bij bs-autotune. Voor de duidelijkheid KdFi is een completere versie van Megasquirt en volledig compatibel.

Als er nog meer geïnteresseerden zijn dan laat het horen. :twisted:

brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » vr 10 jul, 2009 15:09

Heb me vorige week ook eens ingelezen in het kdfi gebeuren... komt neer op een megasquirt bordje met wat extra spul eromheen, die je aan een setje lpg-injectoren knoopt. Je kunt dus aardig gaan shoppen op de megasquirt fora.

Persoonlijk zou ik vanwege de flexibiliteit voor een megasquirt systeem gaan die je zelf samenstelt. Je zou er dan bijvoorbeeld zelfs DI op kunnen bouwen - of juist de originele Bosch-module behouden... of Ford Edis. Wat jij wilt...

De grootste challenge om het draaiende te krijgen is het krukaspotitiewiel+sensor. Als je dat hebt, is het aan elkaar knopen van de draadjes, megatune draaien en proberen het ding aan de praat te krijgen.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 10 jul, 2009 16:19

KdFi is eigenlijk megasquirt die wat extra mogelijkheden heeft. De belangrijkste voor mij is bi-fuel ondersteuning out of the box.
Verder kan je alles uit megasquirt wereld gebruiken. Dus je bent ook "vrij" qua ontstekingkeuze. Makkelijkste is om originele ontsteking te gebruiken - deze is zoals we weten vrij beperkt. Dat zal ook fase 1 voor mijn setup zijn. En als dat werkt kan ik de switchen naar nwe onstekking. Niettemin ik de keuze voor de toekomstige ontsteking moet maken voordat ik de motor ga terugbouwen. Dan ligt ook alles los dus je kan alle kanten op - uitboren/aanpassen van vliegwiel bijvoorbeeld.

Andere voordeel van KdFi is de prijs. Die is toch wat lager dan vergelijkbare megasquirt setup. En mocht het ergens fout lopen dan kan je bij bs-autotune terecht.

brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » vr 10 jul, 2009 18:45

Ja, maar als je de juiste versie megasquirt kies, heb je ook 2 fuelmaps. Kun je mee doen wat je wilt - en dus ook mogelijkheid tot bi-fuel.

De prijs is idd niet gek van kdfi - have to agree on that one.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

JanWessel
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Bericht door JanWessel » do 16 jul, 2009 11:42

Ford EDIS niet doen... ik hoor heel veel verhalen (Jeroen Bosma wist me dat ook te vertellen) over coil-packs van FORD die intern gaan doorslaan. Hele vage storingen en je bent heel lang bezig uit te zoeken waar het probleem ligt. Beter is om COIP of een Bosch/GM coilpack te zoeken. Ik heb zelf zo'n set gekocht maar ga m maar niet gebruiken. Nadeel van EDIS is bovendien dat je er nog een extra computer bij krijgt. Dat is bij een 'inpandige oplossing' niet nodig.

De sensor kan ook gewoon de standaard sensor zijn die ze bij bs autotune leveren.

KDFi is nieuw voor me, eerlijk gezegd. Ik wist wel dat men bezig was met een dergelijk systeem, maar gaaf dat het er nu al is! Nadeel van KDFi lijkt me dat als je andere dingen wil (andere injectoren, een ander ontstekingssysteem, andere laaddrukklep), dat je minder makkelijk op het bord zelf dingen bij kan solderen. Iets dat bij MS altijd wel kon en kan.

Voor peak & hold-injectoren heb je weer andere hardware nodig in je ECU dan de reguliere injectoren die werken op een blokspanning.

Hoe customizable is KDFi nu precies?
Is het niet een idee om bsautotune.nl hier in te betrekken? Denk dat er voor hem ook wel wat klandizie in zit, als dit goed blijkt te werken.

Op het ecuprojectforum heeft iemand een oplossing bedacht voor het 'triggerwheel' die ik erg elegant vond. Ik had iets vergelijkbaars in mijn hoofd, maar dan dmv. het CNC'en van het vliegwiel, maar dit is natuurlijk nog veel gaver:

Afbeelding

En dat monteer je dan zo:

Afbeelding

Afbeelding

Ook weer iets waar je wel een inkoopactie voor kan verzinnen...?

Fuel rail vond ik verbazend duur toen ik er onlangs naar vroeg bij een tuner. T8 inlaatspruitstuk laten aanpassen voor injectie, met een brandstofrail en LPG-nippels gaat richting de €250 euro. Voordeel is wel dat je dan helemaal klaar bent. Als in: plug & play.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » do 16 jul, 2009 12:20

voor het CNC-en van het vliegwiel, daar heb ik deze post voor gevonden, zit een mooie PDF bij met afmetingen om zelf gaten te boren. De opstelling is bedoelt om te gebruiken icm EDIS maar dat maakt voor megasquirt of kdfi niet uit.

Nog een paar links naar T8 specifieke ombouw write ups:

Megasquirt op een T8
Een T8 met Bosch LH2.2
Ook belangrijk, inlaatspruitstuk ombouwen

Deze linkjes heb ik hier vandaan geplukt, beter goed gejat dan...

Ombouw van een T16 naar T5 is ook interessant om ideeen op te doen, zie hier. Daar komt ook die link naar de PDF vandaan. Is volgens mij van de zelfde persoon als de onderste 2 plaatjes uit de post van JanWessel. Het bovenste plaatje met CNC inzet stuk voor in je vliegwiel is dacht ik van iemand anders maar het idee is het zelfde.

@JanWessel, dat inlaatspruitstuk laten aanpassen is denk ik dan bij BS Autotune?
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)

JanWessel
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door JanWessel » do 16 jul, 2009 13:21

Nee, daar kun je voor zover ik weet alleen de fuel-rail halen. Ik heb het destijds via telefoon gevraagd aan www.vdbworks.nl in Kuinre.
Ik was via via bij 'm terecht gekomen om dat hij zo goed alu kon lassen. Hij heeft ook mijn nieuwe oliekoeler passend gemaakt in de oliekoelerhapper.

Voor wat betreft de sensor: volgens mij werkt Bosch ook met een 36-1 achtige oplossing. Die tekening ken ik, zou gaaf zijn als we daar nog es de originele CAD van op de kop zouden kunnen tikken :)

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

JanWessel
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door JanWessel » zo 26 jul, 2009 12:05

Ik wilde Jeroen es gaan bellen over dat KDFi... wellicht valt hier wel een groupbuy te regelen? Misschien eens bij bs-autotune langsgaan? Animo?

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » zo 26 jul, 2009 12:14

Langsgaan was ook de bedoeling - zie mijn 2de "posting" - samen met Rhinobirds en daar stond de uitnodiging voor andere geïnteresseerden. Geen reacties tot op heden
:cry: mogelijk dat het anders is nu "het meer leeft"

JanWessel
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door JanWessel » zo 26 jul, 2009 13:09

Whoopsie, compleet overheen gelezen. :oops:
Afijn, als we het zover kunnen krijgen dat er een compleet systeem ontwikkeld kan worden voor een K-jet, al dan niet met vervanging van de K-jet zelf, dan denk ik dat je een product hebt waar heel veel mensen blij van worden.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » ma 27 jul, 2009 12:02

Dat zou mooi zijn. Binnenkort maar een datum prikken om bij Jeroen langs te gaan? Dan gaan we in ieder geval met z'n drieeen en dan zien we vanzelf wel of er meer animo is.
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » za 01 aug, 2009 20:58

Even naar de ontsteking gekeken.
De opties zijn:
wasted spark met krukas sensor
full-sequentiele ontsteking met nokkenas-sensor

Ik voel weinig voor wasted spark omdat deze niet alleen bij compressieslag ontsteekt maar ook (wasted=verloren) bij uitlaatslag. Dit is wel noodzaak bij een krukas sensor omdat de ontsteking "niet weet" bij welke cilinder is het 2de of 4de slag (ivm 2 omwentelingen per 4 slagen)

Ik vraag me af of de standaard hal sensor in de verdeler voor full sequentiele optie te gebruiken is met eventueel wat elektronica en liefst met COP (coil on plug).

En nog - als iemand nog throttle body van 2.1 16v motor heeft dan hoor ik het graag, want mijn 2.1 donor ziet te goed uit en mijn familie wil hem hebben; ze beginnen aan hun saab verslaving.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » ma 24 aug, 2009 21:40

Leuk om te lezen http://ys3al35l.googlepages.com/saab - megasquirt install op een T16

Plaats reactie