Research Kleppensmeermiddel voor Turbo op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 24 dec, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Bubba » za 30 mei, 2009 9:40

Worden de carterventilatiegassen verbrand als de motor op turbodruk draait?
Als dat zo is dan komt de Flaslube er dus ook!
Wie weet dat? Willeme1? Peter? Injectie? ...?
Gone: Saab 9-5 Aero Sedan MY01 custom modified BSR stage 2,9 ;)
Now: Bimmer E46 330Cic Exec (custom stage :))
Now: Infiniti FX35 AWD

Gebruikersavatar
WorldRocker
Geregistreerd lid
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 14:46

Bericht door WorldRocker » za 30 mei, 2009 11:41

Bubba schreef:Worden de carterventilatiegassen verbrand als de motor op turbodruk draait?
Als dat zo is dan komt de Flaslube er dus ook!
Wie weet dat? Willeme1? Peter? Injectie? ...?
Ja, die (carterventilatiegassen ) wel want die komen VOOR de turbo, dus geen turbo druk op dat system.
1998 SAAB 9000 Anniversary, 2.0t, Vialle LPi, G3
1996 SAAB 9000 Aero, 2.3T, 5-speed (tijdelijk geschorst)
1996 SAAB 9000 CSE 2.0 LPT->FPT (210pk) LPG (LPi) 977km (R.I.P.)

maikel_tiel
Geregistreerd lid
Berichten: 1296
Lid geworden op: di 28 okt, 2008 23:42

Bericht door maikel_tiel » di 02 jun, 2009 22:34

Waarom is iedereen toch zo gek op FlashLube...
Ik kom net van een bevriende gasboer, die nu gas in mijn 900 bouwt.
Hij adviseerde het mij niet te doen, niet omdat hij geen geld wilt verdienen, maar meer omdat het voor bepaalde auto's gewoon bullshit is.

Zoals velen weten heeft het te maken met het materiaal van je kleppen.
De "zachte" kleppen hebben het wel nodig, zoals die van een V4 motor in de 96, maar de 2ltr motor in de 900 heeft het gewoon niet nodig, zonde van het geld.

En hij hoeft mij niet voor te liegen, ik ben bijna familie van hem. Hij gaf wel heel duidelijk aan dat bepaalde auto's het heel goed kunnen gebruiken, maar de 900 iig niet.

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 24 dec, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Bubba » di 02 jun, 2009 23:38

Niet de kleppen zelf, maar het materiaal van de klepzetels is bepalend. Juist vanwege de hogere verbrandingstemperatuur, het hoger octaangehalte en de weinige smering met LPG-verbranding kan het de levensduur van de kop aanzienlijk verlengen. Zeker bij "onze" high power motoren....
En nee, ik ben niet gek op Flashlube, maar de kenners adviseren niet voor niets enige vorm van extra smering (er zijn nog andere soorten buiten Flashlube). En tot nu toe werkt het, hoewel ik het tegendeel natuurlijk ook niet kan aantonen.
State of mind telt ook.... En zo duur is het nu ook weer niet (€ 10,- op 10.000 km).
Gone: Saab 9-5 Aero Sedan MY01 custom modified BSR stage 2,9 ;)
Now: Bimmer E46 330Cic Exec (custom stage :))
Now: Infiniti FX35 AWD

maikel_tiel
Geregistreerd lid
Berichten: 1296
Lid geworden op: di 28 okt, 2008 23:42

Bericht door maikel_tiel » wo 03 jun, 2009 17:28

[]Je hebt gelijk, de klepzetels gaat het om. En natuurlijk zijn de foto's in de foldertjes erg duidelijk, maar de ervarings deskundigen en niet bevooroordeelden zeggen duidelijk andere dingen.
Als je kleppen en zittingen er geschikt voor zijn heeft flashlube NUL zin, kost alleen geld. Maar in sommige gevallen, de gevallen met de "zachtere" zittingen tja daar werkt het geweldig voor.

Imausr
Geregistreerd lid
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 25 mei, 2009 12:06

Bericht door Imausr » wo 03 jun, 2009 17:34

Heeft een 9-3 hpt uit '99 eigenlijk een geschikte kop, kleppen en klepzittingen :?: :?

Gebruikersavatar
elvirisimo
Geregistreerd lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 21:51

Bericht door elvirisimo » wo 03 jun, 2009 19:45

Bubba schreef:Worden de carterventilatiegassen verbrand als de motor op turbodruk draait?
Als dat zo is dan komt de Flaslube er dus ook!
Wie weet dat? Willeme1? Peter? Injectie? ...?
Nee die worden niet verbrand - het komt doordat de druk in inlaattraject is hoger dan in de carter. Hier ziet ook een eenrichtingsventiel om geen overdruk in de carter te maken. Vanuit natuurkunde weten we dat een sterkere druk wint - dus van inlaattraject tot ventiel heb je overdruk en van ventiel naar carter niet.

Ik ga zelf flashlube gebruiken in plaats van (gewone) loodvervanger voor een oude type B motor waar je nog bij elke tank-beurt een beetje loodvervanger moet indoen.
'06 9-3 1.8t SE Linear Business: standaard (nog) op lpg
'70 99 : 2.0 B motor, turbo APC,SA interieur

maikel_tiel
Geregistreerd lid
Berichten: 1296
Lid geworden op: di 28 okt, 2008 23:42

Bericht door maikel_tiel » wo 03 jun, 2009 19:49

al sla je me dood....

Ik heb het alleen voor mijn 900 gevraagd en toen kreeg ik in de uitleg nog de info over de v4 motor te horen...
Ik weet wel dat de mercedes 190e, de nieuwste zeg maar die heeft het ook niet nodig, de oudere wel.

HansX

Bericht door HansX » ma 08 jun, 2009 22:13

LPG Vialle in ingebouwd, vandaag mijn eerste rit op LKPG , prima

Besloten om de electronic flashlube valve saver kit in te laten bouwen; met opvoerpomp en doseerregelaar waardoor exact het aantal druppels wordt bepaald (afh. van aantal cilinders) wat naar de cilinders moet; er is een aanvoerslang, door de gelijkmatige verdeling, door de electrische pomp geen last van vacuum.

kosten 300 euro inclusief inbouw, behoorlijk aan de prijs, nu maar hopen dat het helpt,

plaats binnenkort wel een paar foto's. :wink:

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06

Bericht door jwaterink » ma 08 jun, 2009 22:28

Imausr schreef:Heeft een 9-3 hpt uit '99 eigenlijk een geschikte kop, kleppen en klepzittingen
Een 9-3 uit 99 dus met rode di is lpg proof.

B235R
Lid van verdienste
Berichten: 3396
Lid geworden op: zo 06 jul, 2003 19:22
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door B235R » di 09 jun, 2009 12:54

ook een T5 kop zal het op een gegeven moment af gaan leggen.....

Gebruikersavatar
elvirisimo
Geregistreerd lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 21:51

Bericht door elvirisimo » di 09 jun, 2009 13:05

B235R schreef:ook een T5 kop zal het op een gegeven moment af gaan leggen.....
Ik verwacht dat dat pas na 1 000 000 km gaat gebeuren - of het prijstechnisch interessant is om flash-lube te gebruiken betwijfel ik ...
'06 9-3 1.8t SE Linear Business: standaard (nog) op lpg
'70 99 : 2.0 B motor, turbo APC,SA interieur

HansX

Bericht door HansX » wo 11 nov, 2009 20:19

DRAMA electronic flashlube systeeem duurt voort.....

Na eerst een lekkage te hebben gehad in het slangetje (halve oprit verziekt door de olie) is saab nu al 2 x keer teruggeweest naar inbouwer om het systeem te vernieuwen/repareren.
Verbruik is nl. 0 ml. per liter gas. Dat schiet dus niet op. Om voor 300 euro een electronic flaslube te laten inbouwen, wat totaal niet werkt, is onacceptabel.
Ligt het nu aan het systeem of weet de inbouwer niet waar hij mee bezig is?
Ik geef de inbouwer nog een laatste kans en anders sloopt hij de boel er maar uit en geeft de 300 euro maar terug.

Maar wat dan.....
valve-care hoor ik goede dingen over, maar kan volgens mij alleen met prins.
flashlube standaard met een terugslagklepje (bubba)
tunap

of helemaal maar niets meer, rustig rijden (< 3000 toeren) en hopen dat het goed gaat?

Wie heeft er nu ervaring met een kleppensmeermiddel dat goed werkt en goed te doseren is?

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 24 dec, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Bubba » do 12 nov, 2009 0:44

HansX schreef:flashlube standaard met een terugslagklepje (bubba)
Je zegt het al... Werkt perfect. 1ml per liter brandstof... Inclusief startbenzine.
Gone: Saab 9-5 Aero Sedan MY01 custom modified BSR stage 2,9 ;)
Now: Bimmer E46 330Cic Exec (custom stage :))
Now: Infiniti FX35 AWD

HansX

Bericht door HansX » za 27 feb, 2010 13:47

Na 8 maanden tobben met electronische flashlube wordt volgende week de flashlube uit mijn 9-3T gesloopt.

Het verbruik bleef gewoon veel te laag; alle aanpassingen geprobeerd, verbruiksschakelaar hoogste stand, maar het verbruik kwam niet hoger dan 100 ml op 3000 km.
De importeur GMS heeft advies gegeven, de hele set is een keer vernieuwd, maar het wil niet lukken.

Krijg mijn geld terug en ga voorlopig over op tunap.

:? Hans

Plaats reactie