Research Kleppensmeermiddel voor Turbo op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
HansX

Research Kleppensmeermiddel voor Turbo op LPG

Bericht door HansX » ma 25 mei, 2009 19:02

Aankomende vrijdag kan ik mijn 9-3 1.8T estate (2008) ophalen bij de dealer; gelijk gas laten inbouwen en rijden.

Ik heb wat research gedaan naar de mogelijkheden van installaties en kleppensmeermiddelen en...... ik word er niet vrolijk van.

Okee installatie Prins of Vialle
Prins - 77 liter tank en valvecare (kleppensmeermddel, ontwikkeld door Prins kosten ong. 200 euro, navullingen 10 euro voor 5000 km)
Vialle - 67 liter tank, prijzen varieren van 1750 tot 1900 euro.

Gekozen voor Vialle, heb ik nu ook in mijn auto, perfect, geen onderhoud, en het vloeibaar inspuiten van lpg staat me wel aan. (koelend effect)

kleppensmeermiddelen:

flashlube via druppelaar : hier waar alle gasinbouwers unaniem in, werkt niet goed bij een turbomotor; bij veel overdruk wordt de flashlube de fles terug in gespoten en bereikt niet de cilinders en juist bij hoge belasting zou flashlube nodig zijn; geen van de gasinbouwers wilden dit graag inbouwen.

gasinbouwer 1 adviseerde tunap:

Tunap is een gas-additief dat direct in de tank wordt gemengd met LPG om zo de levensduur van vooral de kleppen aanzienlijk te verbeteren, maar het doet nog veel meer! Het beschermt om te beginnen uw hele gassysteem tegen corrosie, het voorkomt veroudering en oxidatie van het LPG, het verhindert de vorming van verbrandingsresten, voorkomt schuimvorming in verwarmde verdampers en als laatste bindt het condensatiewater. Het is een revolutionair systeem in het opzicht dat het direct met het gas wordt gemengd en daardoor altijd werkzaam is (zelfs bij hoge toeren) iets wat oudere conventionele producten niet doen.

kosten 60 euro per 10.000 km (voor een flacon in de gastank en een flacon in de benzinetank), behoorlijk prijzig en je moet langs de gasinbouwer, want het spul moet onder druk in de gastank worden gebracht. Ben niet enthousiast, want na de eerste tanking is tunap verdwenen en zou dus een laag gevormd moeten hebben rond de kleppen; hmmmm........ andere gasinbouwers waren niet erg enthousiast over tunap.

gasinbouwer 2 adviseerde electronic flashlube valve saver kit; met opvoerpomp en doseerregelaar waardoor je exact het aantal druppels kan bepalen wat naar de cilinders moet; er komt een aanvoerslang naar elk van de cilinders, voor een gelijkmatige verdeling, door de electrische pomp geen last van vacuum.
wel kostbaar; schat zo'n 300 euro,

gasinbouwer 3: adviseerde V-lubetronic valvesaver kit ( van Vogels); ook per cilinder geinjecteerd met flashlube navulling kosten 200 euro,

tot zover 1e inventarisatie

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 24 dec, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Bubba » ma 25 mei, 2009 19:58

Prachtig verhaal, goed researchwerk. Petje af!

Ondanks dat heb ik er naar alle tevredenheid een standaard Flashlube druppelaar in zitten. Werkt echt prima, ook met turbodruk.

Waarom denk ik het beter te weten dan alle specialisten? Ik ben met Flashlube Nederland in conclaaf gegaan. Zij adviseerden mij een checkvalve (bij de meesten onder ons wel bekend als EVAP- of terugslag-[one-way]-klep) in de toevoerleiding te plaatsen, zodat er in geval van overdruk geen terugstroom richting bottle kan gaan.

Ik heb bij de plaatselijke onderdelenboer een terugslagklep gehaald; deze middels het originele T-stuk op een lijn geprikt die bijna altijd wel vacuum heeft en precies midden in het inlaatspruitstuk uitkomt: jawel, de vacuumslang van de carterontluchting, om precies te zijn de dunne slang die vanaf het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk loopt.

Hier zit standaard al een checkvalve in, dus het T-stuk ACHTER deze klep geplaatst (richting spruitstuk dus), met de nieuwe klep omgekeerd gemonteerd zodat de stroming alleen maar richting spruitstuk kan, wat ook de bedoeling is.

De druppelaar werkt onder nagenoeg alle omstandigheden, want ook de carterontluchting doet dat; waar geen vacuum is vanwege de overdruk neemt diezelfde druk de olie mee naar het spruitstuk.
My 2 cents; de installatie werkt na 5x ombouwen nu echt perfect!

Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat uitvinden; ik sta voor alles open!

[EDIT] NIEUWE PICA's: Hierop is alles goed te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bubba op di 26 mei, 2009 7:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gone: Saab 9-5 Aero Sedan MY01 custom modified BSR stage 2,9 ;)
Now: Bimmer E46 330Cic Exec (custom stage :))
Now: Infiniti FX35 AWD

Gebruikersavatar
Ernsth
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 267
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 20:12

Bericht door Ernsth » ma 25 mei, 2009 22:43

Petje af Bubba,
:applause:
ik wou dat ik zo handig was ( in het maken dan > niet in het slopen.. :wink: )
Saab 9-5 Aero Blacktop tuning stage 5 (ofzoiets)

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » di 26 mei, 2009 0:28

Allround LPG en Mesman zijn twee adressen met veel ervaring van bijzondere turbo-modellen op lpg. Zij kunnen zo'n flashlube systeem zo inbouwen (ook op een turbo), dat er gelijkmatig gedruppeld wordt. Werkt op onze Aero al meer dan 100.000km goed. Onzin dat het niet zou werken op een turbo.
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Sadelrûker » di 26 mei, 2009 0:45

Ik heb een flashlube druppelaar bij Mesman in laten bouwen. Bij Mesman kreeg ik te horen dat de compressie op peil blijft als er flaslube gedruppelt wordt.

Maar het valt me wel op dat er rond het flashlube reservoir wel wat viezigheid is. Kan me goed voorstellen dat dit vloeistof is die teruggeblazen wordt. Nou is het geen grote kliederboel, dus er zal ook wel veel vloeistof in de clinders komen. Maar of het werkt? 100.000 km vind ik nog niet indrukwekkend. Zonder flashlube mag de kop het ook wel 100.000 uithouden.

Mij lijkt dat richting 150.000 meer zegt.

Zal eens een fotootje maken van mijn reservoir.
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 24 dec, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Bubba » di 26 mei, 2009 7:23

Ik heb ook wel een beetje vettigheid aan de buitenkant van de fles, maar zoals je kunt lezen kan dit bij mij niet door "terugblazen" komen.
Het is gewoon een beetje zweten op de plaats waar het koperen buisje uit de dop komt; de motorwarmte, trilling en beweging doet de rest.
Iedere maand even een lapje erover, klaar.....

@DJ: Vergeet Agit niet... ;)
Gone: Saab 9-5 Aero Sedan MY01 custom modified BSR stage 2,9 ;)
Now: Bimmer E46 330Cic Exec (custom stage :))
Now: Infiniti FX35 AWD

HansX

Bericht door HansX » di 26 mei, 2009 8:00

In dit geval was gasinbouwer 2 Mesman; electronic flashlube is vrij nieuw en volgens zijn zeggen hebben ze wat geexperimenteerd de laatste maanden en besloten om de werking van de standaard electronic flashlube aan te passen. In plaats van 1 slangetje worden nu vanuit 1 flacon alle 4 de cilinders gevoed met flashlube via vesrchillende aanvoerslangen.
Dit kost weliswaar meer werk bij installatie, maar zou een beter effect geven. (kosten voor Vialle+ electr.flashlube 2150, dus electr. flashlube zeker 250 euro)

De standaard flashlube met druppelaar wordt ook op dit moment niet meer door mesman aanbevolen.

bijgaand de link naar de electronic flashlube:

http://www.flashlube-europe.com/nl/prod ... r-kit.html

Wat me nu het meest irriteert is dat, behalve het onzeker blijft of al deze smeersels nu echt helpen, ik van iedere gasinbouwer in een verschillend advies krijg.
Aangezien ik vlak bij gasinbouwer 1 woon, kies ik voor de meest praktische oplossing, en laat tunap inspuiten.
Over 10000 km kan ik alsnog besluiten om voor een ander middeltje kiezen , omdat ik op dit moment tunap vrij duur vindt (60 euro/10000km)
en de werking ervan door meerdere gasinbouwers in twijfel wordt getrokken.

Misschien is over een aantal maanden een perfecte en betaalbare oplossing beschikbaar voor turbomotoren, of zal deze discussie eeuwig voortduren??

NB: Ik heb nog wel de "Bubba" oplossing aan hem doorgemaild, maar of hier door omgaat betwijfel ik.

HansX

Bericht door HansX » di 26 mei, 2009 13:01

Nog even een nabrander over product TUNAP 163 +164;

Na wat googelen op de duitse autogasforums kom ik TUNAP daar regelmatig tegen; over TUNAP gaan een aantal "geruchten" dat het heeft geleidt to verklevingen bij de ventielen van een Prins installatie.

Ik heb begrepen dat TUNAP zwaarder is als LPG en bovenop de LPG drijft in de LPG tank; de TUNAP komt geleidelijk met het LPG de motor binnen

onder de voorwaarde dat je minimaal 25% van het LPG in je tank laat zitten en dan opnieuw tankt !!
Doe je dat niet en rij je de tank leeg, dan komt in 1 keer de complete hoeveelheid tunap in de motor terecht en is de werking voor de resterende 9000 km verdwenen.

Nou, ben je lekker mee, in een 66 ltr tank gaat 47 ltr lpg, die je maar 3/4 mag leegrijden (35 liter) = een actieradius van 310 km.

Ik wil toch het liefst voor flashlube gaan; baat het niet, dan schaadt het niet.
Ik wil, naast BUBBA, graag meer ervaringen zien van LPG Turborijders die Flashlube hebben. Komt de flashlube in de motor terecht? Hoe staat het met het verbuik; is het te doseren? Wie heeft er suggesties?
thx :?

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » di 26 mei, 2009 13:08

Sadelrûker schreef:Maar of het werkt? 100.000 km vind ik nog niet indrukwekkend. Zonder flashlube mag de kop het ook wel 100.000 uithouden.

Mij lijkt dat richting 150.000 meer zegt.

Zal eens een fotootje maken van mijn reservoir.
Ik had het over de werking van het flashlube systeem, niet over de levensduur van de kop. Die is na 130.000km op lpg uiteindelijk gereviseerd. Voor een Aero geen slechte score, onze vorige 2.0t (zonder flashlube) moest al na 100.000km en werd een stuk rustiger bereden.
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Sadelrûker » di 26 mei, 2009 22:40

Voor mij staat of valt de werking van Flashlube met de verlenging van de levensduur van de kop. Dit is voor mij ook de enige reden om Flashlube te gebruiken.

Fotootje:

Afbeelding

Heb al eens aan het stelschroefje gedraaid en zit al weer een half jaar op 100ml per 1000 lter LPG, bij een verbruik van pakweg 1:8.

@HansX: goeie research man! Ik dacht helemaal bij te zijn met mijn druppelsysteem. Blijk ik alweer hopeloos achter te lopen :shock:

**EDIT** Bubba let wel goed op: het moet 100ml op 100l LPG zijn
Laatst gewijzigd door Sadelrûker op wo 27 mei, 2009 0:11, 1 keer totaal gewijzigd.
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » di 26 mei, 2009 22:47

Sadelrûker schreef:Voor mij staat of valt de werking van Flashlube met de verlenging van de levensduur van de kop. Dit is voor mij ook de enige reden om Flashlube te gebruiken.
Met de werking bedoelde ik het functioneren, omdat er blijkbaar gas-inbouwers zijn die het niet eens 'werkend' krijgen op een turbo. Jij hebt het over de effectiviteit van de Flashlube olie op de levensduur van de cilinderkop. Dat is afwachten... Ik was wel tevreden met die 130.000 die wij met de Aero hebben gehaald.
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 24 dec, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Bubba » di 26 mei, 2009 22:57

Hmmmmm....Ander soort flesje? Waar is het kijkglaasje?
En 100ml per 1000 liter.... Beetje weinig! Nulletje teveel??? :shock:
Normaal is 1ml per liter (stationair plm. 8 druppels/min)
Gone: Saab 9-5 Aero Sedan MY01 custom modified BSR stage 2,9 ;)
Now: Bimmer E46 330Cic Exec (custom stage :))
Now: Infiniti FX35 AWD

Gebruikersavatar
Sadelrûker
Geregistreerd lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 10 mar, 2008 11:10
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Sadelrûker » wo 27 mei, 2009 0:09

Kijkglaasje is hier (is wel een beetje vies)

Afbeelding

Inderdaad nulletje teveel, was een beetje in de bonen. 100 ml op 100 l LPG.
Ik heb afgesteld op 6 druppels/min.
If you make it idiot proof, they simply invent better idiots

95V4 MY75 --> De race auto
9-5 Estate Aero MY2001

HansX

Bericht door HansX » wo 27 mei, 2009 8:06

Volgens mij blijft wel de vraag open staan:

Meest belangrijk is met de "klassieke" flashlube, dat op het moment dat je flink gas geeft, en de turbo zijn werk doet, er op dat moment wel druppels flashlube in de motor terechtkomen

Het systeem van de terugslagklep bedrijp ik, maar of er op dat moment nog flashlube in de motor terechtkomt is voor mij nog wel de vraag,

Hans

Gebruikersavatar
WorldRocker
Geregistreerd lid
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 feb, 2006 14:46

Bericht door WorldRocker » za 30 mei, 2009 1:44

Ik denk dat je de antwoord al vermoed... flashlube komt niet in de motor terecht terwijl de motor onder turbo druk loopt.
1998 SAAB 9000 Anniversary, 2.0t, Vialle LPi, G3
1996 SAAB 9000 Aero, 2.3T, 5-speed (tijdelijk geschorst)
1996 SAAB 9000 CSE 2.0 LPT->FPT (210pk) LPG (LPi) 977km (R.I.P.)

Plaats reactie