Voordelen van het rijden op LPG.
Lagere brandstofprijs
Met een literprijs van (momenteel schommelend) tussen de 45 en 60 cent
per liter ben je de bijna 2/3e minder kwijt per liter t.o.v. benzine. Ook is
lpg vaak (meer dan) de helft goedkoper dan een liter diesel. Diezelfde diesel is in de meeste gevallen niet 2x zo zuinig, en als dit wel het geval is
biedt hij niet hetzelfde prestatiepotentiëel.
Niet veel hogere wegenbelasting
Die ligt in het geval van G3 typegoedkeuring (eigenlijk hebben alle installaties/auto’s dit vanaf 1996 dit, in sommige gevallen is het bij bouwjaar ‘94/’95 ook mogelijk) tussen het niveau van benzine en lpg in. Bij een installatie zonder G3 toevoeging op het kenteken betaal je evenveel wegenbelasting als voor een diesel (dus 2 keer zoveel als op benzine bij gelijk gewicht). Vaak val je met een lpg-auto door het hogere gewicht soms net in een belastingklasse hoger dan diezelfde auto op benzine. Iets om op te letten als je een gastank mag uitzoeken bij inbouwen van lpg. Doordat de wegenbelasting op LPG meestal nog geen volle tank benzine hoger ligt per maand, kan het rijden op gas al heel snel uit. Vanaf ongeveer 10.000km per jaar wordt het al interessant als de betreffende auto al is voorzien van LPG.
Klik hier om de wegenbelasting te berekenen
Beter voor het milieu
Bij het rijden op lpg stoot je minder schadelijke stoffen uit dan wanneer je op benzine of diesel rijdt. Diesel is nogsteeds een koploper met de laagste CO2 uitstoot (door een lager verbruik), maar daar staat tegenover dat een diesel (ook mét roetfilter) nogsteeds een hoop andere schadelijke stoffen de lucht in blaast.
Minder inwendige vervuiling van de motor
Door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG zal de motor inwendig schoner blijven. LPG bevat als brandstof ook minder vervuilende stoffen. Het is dan ook niet voor niets dat het bekende black-sludge verhaal bij 9-5’s op lpg dan ook vrijwel niet voorkomt. Je uitlaat gaat bij het rijden op lpg vaak ook langer mee.
Een goed alternatief voor diesel
Als je kijkt naar het aanbod van dieselmotoren bij Saab, dan word je niet direct wild-enthousiast. In de oude 9-3 en eerste jaren nieuwe 9-3 is de 2.2TiD geleverd, in principe een goed blok maar er zitten ook wel eens slechte tussen. Een strepentrekker is het niet, zelfs getuned zul je het nog afleggen tegen een basis 2.0t benzine/lpg blok. Gaat de dieselpomp kapot dan is dat een geintje van 2000 euro, het bedrag waarvoor je ook een complete Vialle gas-installatie voor kunt laten inbouwen. Voorts is de wegenbelasting van een diesel hoger dan een lpg-g3 auto, de brandstof is 2x zo duur per liter, maar hij zal zeker niet 2x zo zuinig zijn. (1 op 15 tegenover 1 op 9). De geluidsproductie van een diesel ligt uiteraard ook een stuk hoger. Kijken we naar de 9-5 dan valt de 2.2TiD direct af, zwaar ondergemotoriseerd voor zo'n grote auto. De kwaliteit van de 3.0TiD is discutabel, er rijdt er bijna geen één meer rond met het eerste blok en de vraag is of hij met de update nu wel heel blijft. Verder kenmerken Saab diesels zich door problemen met een vervuilde EGR klep.
Met de komst van de 1.9TiD werd het gelukkig allemaal wat beter. Geen Opel-diesels meer, maar Alfa-Romeo techniek (klinkt leuker hè?). Met Hirsch chipje (van 150 naar 175pk) rijdt dit nog best leuk en ze zijn nog best zuinig ook. In de aanschaf echter, zal het al gauw duurder zijn dan een vergelijkbaar presterende benzine versie.
Kortom, een Saab op LPG is een goed(koop) alternatief voor een zelfontbrander...
Nadelen van het rijden op LPG.
Verlies van bagageruimte
Omdat je de extra brandstof ergens kwijt moet, zul je onvermijdelijk wat ruimte kwijt zijn in je auto aan de lpg-tank. In de wat oudere modellen zul je nog vaak een veel ruimte-innemende ‘cilindrische’ tank aantreffen. Deze is vaak geplaatst aan een van de zijkanten van de bagageruimte, maar ook vaak direct achter de hele breedte van de achterbank. Voordeel hiervan is dat je met deze grotere tanks vaak nog een acceptabele actieradius hebt (van 500km of meer).
Veel gezien alternatief is de ringtank. Deze komt op de plaats waar het reservewiel/thuiskomer zit en kan zodoende onder de afdekplaat van je bagageruimte weg worden gewerkt. Vaak is je tank dan niet groter dan 55 liter. In sommige gevallen kiest men voor een grotere (hogere) 67 liter ringtank, waarbij de afdekplaat van de bagageruimte iets omhoog komt (maar nog niet storend/opvallend voor het zicht).
Beperktere actieradius
Zoals hierboven al eerder genoemd, de cilindrische tanks geven veel bagageruimteverlies maar daarentegen wel weer een acceptabele actieradius. Een lpg-tank heeft als beveiliging een maximum van 80% vulling en in de praktijk rijdt je hem voor 70% leeg. Helemaal leeg rijden is niet verstandig omdat dit schade kan toebrengen aan de lpg-pomp (in het geval van een veelvoorkomende Vialle-installatie – vanaf ’96). Met een 80liter cilindrische tank kom je ongeveer 500km ver. Een 67liter ringtank 400km en een 55liter ringtank zo’n 300km.
Hoger verbruik
De meeste Saabs rijden op benzine grofweg tussen de 1 op 9 en de 1 op 12 (afhankelijk van type, automaat/handbak, wel of geen turbo). Op lpg zul je dus moeten rekenen op een verbruik van tussen de 1 op 8 en 1 op 10. Het meerverbruik t.o.v. benzine ligt zo tussen de 10 en 25% (mede afhankelijk van type gasinstallatie. Dit is met name een nadeel voor je actieradius, voor wat de brandstofkosten betreft maakt het niet veel uit omdat de literprijs van LPG maar ongeveer een 1/3e is van wat je voor benzine betaalt (of de helft van een liter diesel).
Slijtage aan de cilinderkop (bij bep. types)
Een kwaaltje van de nieuwste generatie turbobenzinemotoren van Saab. Met name de Trionic7 (alle benzine 9-5’s, turbobenzine 9-3’s van 2000-2002) en Trionic8 (turbobenzine Saab 9-3 2002-heden) hebben hier last van. Doordat de cilinderkoppen van deze motoren minder bestand zijn tegen de hogere verbrandingstemperatuur van lpg, slijten de kleppen sneller in dan ze op benzine zouden doen. Een cilinderkoprevisie (van tussen de 1500-2000 euro) komt bij deze modellen dan ook vrij vaak voor na ongeveer 100.000km op lpg te hebben gereden. (er zijn ook gevallen bekend die al bij 50.000, of pas bij 150.000km hiermee te maken kregen)
Bij een koprevisie zal vaak een ruilkop worden geplaatst waarbij hardere klepstoters/klepzittingen gemonteerd worden, die de levensduur meer dan verdubbeld.
Wanneer je van plan bent zelf lpg in te laten bouwen in een 9-5 (alle bouwjaren) of 9-3 (vanaf bouwjaar 2000), dan is het aan te raden flashlube te laten installeren. Dit kost ongeveer 100 euro en is een systeem wat olie in je motor druppelt die een smerende werking heeft om de schrale verbranding van lpg te compenseren. In sommige gevallen wil dit de levensduur van de cilinderkop wel eens verlengen.
De turbobenzine Trionic5 motor die vanaf de nieuwe 9000 (CS en latere CD) is geleverd, alsmede in de 900NG en 9-3 (van 98/’99), blijkt wel een cilinderkop te hebben die goed bestand is tegen de het rijden op lpg.
N.B.: Het is niet gezegd dat cilinderkoprevisies bij andere types niet voorkomen, zelfs bij auto's die altijd op benzine hebben gereden kan het wel eens voorkomen met 2 ton op de klok. Het niet rustig warmrijden van de motor en een extreme rijstijl kan alsnog overmatige slijtage veroorzaken.
Betrouwbaarheid
Een LPG-installatie blijft toch een niet-af-fabriek optie die ook wel eens gebreken kan vertonen. Dit geeft onvermijdelijk een verminderde betrouwbaarheid van de auto. Hierbij is het wel zo dat wanneer er een storing aan het lpg-systeem is je (bijna) altijd kunt terugschakelen naar benzine en daardoor niet stil hoeft komen te staan.
Het is belangrijk bij problemen uit te zoekn of de storing in het LPG-systeem zit of misschien toch het benzine-systeem. Sommige klachten komen duidelijker naar voren bij het rijden op LPG, maar vaak is er toch iets mis met de LPG-installatie wanneer een bep. probleem zich niet op benzine voordoet. Voor een goede diagnose kun je het beste naar een LPG-specialist wat kennis heeft van jouw merk gasinstallatie. Saabdealers/specialisten komen er in sommige gevallen door gebrek aan kennis/ervaring niet uit en beginnen dan lukraak met het vervangen van onderdelen die misschien wel goed functioneren.... Gevolg: hoge kosten en geen oplossing voor het probleem.
Veelgestelde vragen over Saab en LPG.
Is LPG dan slecht voor de motor?
Het is een fabeltje dat lpg slecht voor de motor zou zijn want door de hetere verbranding blijft de motor intern een stuk schoner. Mensen die wel eens een motorblok wat drie ton op lpg heeft gereden open hebben gemaakt kunnen dit beamen.
Wel of geen turbo?
De turboloze modellen zijn eigenlijk de meest betrouwbare Saabs op lpg. Van de Saab 99, tot de 900 classic 2.0i, van 900NG 2.0/2.3i tot 9-3 sportsedan/estate 1.8i, bij mijn weten loopt het allemaal prima op lpg. Omdat deze motoren vrij sterk zijn kunnen ze tonnen op lpg rijden zonder dat er een koprevisie nodig is. Het is echter niet gezegd dat je daarom geen Saab mét turbo op gas zou moeten laten rijden. Dit gaat namelijk ook prima en is de afgelopen 10 jaar op grote schaal gedaan. Hierbij geniet de Trionic5 de voorkeur t.o.v. de Trionic7 en 8 om de eerdergenoemde reden dat van het T5 blok de cilinderkop beter bestand is tegen het rijden op lpg wel de voorkeur. Al moet hier direct bij aangetekend worden dat dit eigenlijk alleen een argument is wanneer je ze nieuw (of nog rijdend op benzine) zou vergelijken. In de meeste gevallen is bij een T7 of T8 met meer dan een ton op de klok (vanaf 0km op lpg gereden) – vaak ex-lease – al een koprevisie achter de rug. In dit geval zijn ze net zo geschikt als een Trionic5 motor om op lpg te rijden.
LPG en vermogen
Vroeger was het zo dat LPG gelijkstond aan vermogensverlies. Dit scheelde soms wel 10% of meer ten opzichte van benzine. Tegenwoordig is dit eigenlijk niet meer zo. Met de huidige generatie lpg-installaties van de afgelopen 10 jaar is het vermogensverlies vaak beperkt tot niet meer dan enkele procentjes. Door sequentiële injectie (iedere injector wordt apart aangestuurd) wordt er een zeer nauwkeurige hoeveelheid lpg ingespoten om de motor net zo optimaal te laten presteren als hij op benzine zou doen. Vialle doet er nog een schepje bovenop met vloeibare injectie, die vaak koppel en vermogenswinst oplevert. In vloeibare vorm is de lpg compacter en kan er dus meer ingespoten worden en de brandstof meer uitzetten (en mengen met meer lucht) wat dus meer vermogen oplevert.
LPG en tuning
De meest voorkomende LPG-installaties zijn die van Prins en Vialle. Beide staan goed bekend en zijn Nederlandse fabrikanten. Prins werkt nog met een verdamper (maar wel sequentiële injectie) en Vialle met een lpg-pomp en vloeibare injectie. Beide fabrikanten geven een maximaal vermogen op van 50pk per injector. Hierdoor zou je in theorie tot 200pk probleemloos kunnen tunen op lpg. Het risico op een koprevisie wordt hierdoor niet groter dan hij al was (hangt dus gewoon af van het type motor en of er al een 'gaskop' op zit ja of nee).
In het geval van Prins zit hier wel een redelijke marge op die 200pk en telt de opbrengst van de lpg-verdamper zwaarder. Er is een forummer (bubbaman) met een Saab 9-5 Aero 230pk automaat die met een installatie van Prins met 4 injectoren prima presteert met nauwelijks vermogensverlies (uit mijn hoofd 226pk).
In het geval van Vialle kun je beter niet veel verder dan 210pk gaan met 4 injectoren, want dan loop je het risico toch een brandstoftekort te krijgen. Hier is echter wel een oplossing voor:
Een Vialle installatie met een extra 5e gas-injector. Hierbij wordt op de luchtinlaatbuis een extra gasinjector gemonteerd die een permanente flow aan lpg inspuit om zo de andere 4 injectoren te ontlasten. De totale (maximum) opbrengst zou dan minimaal 250pk moeten kunnen zijn. Bij mijn weten zijn er 2 gasinbouwers in Nederland die dit kunnen doen:
Allround LPG in Spijkenisse
Mesman in Son (vlakbij Eindhoven)
Inmiddels levert Prins injectoren voor 70pk per stuk en Vialle voor 65pk per stuk. Hierdoor is de grens voor een 4-cilinder van 200 naar 260pk/280pk verlegd! Beperkingen die je daarboven kunt krijgen is de opbrengst van de gaspomp (vialle) of verdamper (prins). Bovenstaande inbouwers kunnen je daar meer over vertellen.
Aero op LPG
Wij hebben met onze Saab 9-5 Aero Estate 250pk (handbak) ervaring bij Allround LPG een Vialle G3-installatie in laten bouwen en we zijn zeer te spreken over de combinatie 'Aero op LPG'. Bij onze 'Aero op gas' waar bij 130.000km lpg in is gebouwd was de verwachting dat hij de 2 ton niet zou halen met de eerste kop. De teller stond uiteindelijk op 260.000, toen er een nieuwe cilinderkop met versterkte kleppen op is gegaan. De auto is (door mij) af en toe stevig bereden, hard optrekken en langdurig 200+ rijden was geen uitzondering. We hebben wel flashlube bij inbouw erbij genomen, en ik vermoed dat dit wel een duit in het zakje heeft gedaan voor wat betreft de verlenging van de levensduur van de cilinderkop. Bij onze vorige (rustig bereden) 9-5 2.0t op gas (zonder flashlube) moest de koprevisie bij precies 100.000. Toen was er een scheurtje in een van de kleppen gekomen wat een slechte koude start veroorzaakte. Verder kun je buiten het reguliere onderhoud niets verwachten wat je ook op benzine zou hebben bij die kilometerstand. De prestaties van onze Aero heb ik diverse malen op film gezet en nagemeten op de PC en op lpg presteert hij precies even goed (en in de lage toeren zelfs beter) als op benzine. De hoogste topsnelheid die ik heb gehaald (257km/u op de teller) was op LPG. Hieruit kun je concluderen dat je qua prestaties sowieso niets inlevert.
Soorten en types LPG-installaties
Er zijn veel verschillende soorten LPG-installaties geleverd door de jaren heen. In Nederland kennen we de benaming 'LPG-G3', wat houdt dit precies in en wanneer komt je auto/gas-installatie voor G3 in aanmerking?
G3 certificering
Stap 1
Om voor de G3-premie in aanmerking te komen, is het niet alleen belangrijk dat er een G3-installatie in uw auto zit.
Om te beginnen moet de auto zelf voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12, die bepaalde eisen stelt aan de uitlaatgassen.
Auto´s vanaf 1 januari 1994 zijn waarschijnlijk gecertificeerd.
Om helemaal zeker van uw zaak te zijn kunt u kunt u het beste met uw dealer of importeur contact opnemen.
Als uw auto niet volgens EG 94/12 is gecertificeerd, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van € 318.00.
Stap 2
Uw auto is gecertificeerd volgens EG 94/12.
Nu gaat het erom dat de gasinstallatie een G3 is.
Kijk eerst naar het merk.
Als het één van onderstaande merken is bestaat de mogelijkheid dat het een G3 is:
AG Autogas - TeleflexGFi- Eurogas Utrecht - Koltec - Necam - Prins - GMS of Vialle.
Er zijn ook private label merken voor autogasinstallaties.
Dan staat op de apparatuur het merk van de auto. In 99% van de gevallen is de apparatuur dan wel afkomstig van één van de zeven genoemde fabrikanten.
Behoort uw gasinstallatie niet tot één van bovenstaande merken, dan komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van € 318.00.
Stap 3
Uw autogasinstallatie behoort tot één van de hierboven genoemde zeven merken.
Nu gaat het erom te verifiëren of de apparatuur G3 erkend is.
Uw inbouwstation (dat kan de autodealer zijn, hoeft niet) kan u dat vertellen.
Als uw autogasinstallatie van hetzelfde merk is als uw auto kan uw dealer u vertellen of het een G3 installatie is.
Als uw gasinstallatie geen G3-installatie is, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van € 318.00.
Stap 4
Uw auto is EG 94/12 gecertificeerd, de gasinstallatie is G3 erkend.
Nu kan een erkend LPG-inbouwstation de G3-codering voor u aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Dat gebeurt met een speciaal aanvraagformulier (welke u zelf moet aanvragen bij de Rijks Dienst voor het Wegverkeer).
De code G3 wordt dan op uw kentekenbewijs aangebracht.
Het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting verrekent dan automatisch de G3-premie van € 318.00 met de betaling van uw houderschapsbelasting. Ieder jaar opnieuw.
De G3-premie is een korting die met de normale houderschapsbelasting wordt verrekend en ieder jaar terugkomt.
Omdat de premie samenhangt met de code op het kentekenbewijs, is hij ook overdraagbaar.
Ook de volgende eigenaar van uw auto geniet dus deze korting.
Bron: www.autogas.nl
Vialle: lpg-partner van Saab
Omdat Saab bij aflevering van nieuwe auto's een Vialle LPG-installatie mee kan leveren, lijkt het me goed ook wat extra aandacht te schenken aan de gas-installaties van dit merk. De afgelopen 10 jaar zijn er namelijk flink wat Saabs voorzien van een gas-installatie van dit merk.
Het Vialle LPi systeem: voor- en nadelen
Het Vialle LPi systeem is uniek door het feit dat het lpg vloeibaar kan inspuiten. Dit heeft een aantal voordelen:
+ Vloeibaar lpg is compacter => zet meer uit en meer lucht erbij => vermogens/koppelwinst
+ Het vloeibare lpg zou een koelende werking op de kleppen moeten hebben, die hierdoor minder belast worden
Verdere voordelen van Vialle LPi
+ Saab-dealers zijn goed bekend met die type installatie
+ Binnen LPG-land een van de betrouwbaarste installaties
+ De installatie is onderhoudsvrij, geen filters vervangen zoals om de zoveel km's moet bij verdampersystemen
Maar het Vialle systeem kent ook nadelen:
- Er zijn gevallen waarbij de LPG-pomp vaak stuk is gegaan (verwachte levensduur zo'n 150.000km, maar het kan ook de helft of het dubbele zijn)
- Na 2 ton komen er wel eens lekkende injectoren voor (bij een 9-5 zijn die slecht bereikbaar en is dit duur te vervangen omdat het spruitstuk eraf moet) - wat onder andere slecht starten kan veroorzaken
- LPG-tank leegrijden is uit den boze, dat is schadelijk voor de lpg-pomp
- Dure onderdelen (injectoren zijn 100 euro per stuk ex montage, lpg-pomp revisie/vervangen is ruim 500 euro)
Overige problemen die je kunt tegenkomen:
- Haperend relais die de benzine afsluit. Hierdoor kan de motor op bepaalde cilinders op 2 brandstoffen (dus veel te rijk) gaan lopen wat een stotterende motor tot gevolg heeft.
- ijsvorming bij de injectoren wat ook lichte schokjes veroorzaakt, inmiddels zijn daar als oplossing speciale hulsjes voor.
De meeste inbouwers van Vialle erkennen de bovenstaande problemen, maar men claimt dat Vialle zijn installatie inmiddels zover heeft doorontwikkeld dat bovenstaande zaken vrijwel niet meer voor mogen komen. Verder zal een goede Vialle LPG-specialist niet al te veel moeite moeten hebben met de bovenstaande zaken te diagnostiseren. Voor ons was het in ieder geval een reden om voor een Saab op benzine te kiezen (veel meer keuze in het occasion aanbod) en daar zelf een Vialle LPG-installatie met 2 jaar garantie in te laten zetten. Zo heb je wat meer zekerheid en de modernste meest up to date techniek.
<UNDER CONSTRUCTION>
Handige links
ZEER uitgebreide handleiding van het Vialle LPi systeem:
http://www.suzukituning.com/General/Via ... oc26108896
Stichting Autogas Nederland
http://www.autogas.nl/
Vereniging van Autogas Inbouwspecialisten (AGIS)
http://www.autogasinbouw-agis.nl/
Autogas inbouwer in Duitsland die Prins inbouwt in de meeste bijzondere auto's (zie links op de site bij 'Beispiel Fahrzeuge'):
http://www.autogas-akademie.de/
Van de Renaul Megane site, een zeer informatieve pagina over de werking van een ouder type LPG-installatie en hoe je een backfire kunt voorkomen:
http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/ba ... index.html
Goedkoop adres om flashlube te bestellen:
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... leppen.htm
Fabrikanten:
Prins
http://www.prins-lpg.com/nl/prins/
Vialle
http://www.vialle.nl
Onze Zweedse concullega's:
Ja ook bij dat andere Zweedse merk hebben ze veel ervaring met LPG. Daarom hier de links naar het LPG gedeelte van de 2 grote Volvo-fora in Nederland, op het 850forum heb ik zelf de meeste kennis opgedaan:
Volvo 850 forum - LPG gedeelte
Volvo-forum 'alle vloeistoffen'-gedeelte
<UNDER CONSTRUCTION>
Voor aanvullingen op dit topic, schroom niet te reageren dan zal ik al het bruikbare erbij zetten in de beginpost. Bijv.: Mijn kennis over oudere modellen van Saab (van voor 1992) op lpg is vrij beperkt, hierover zou wat meer info over geleverde types installaties en geschikte motoren welkom zijn.