Welkom in het LPG-gedeelte

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Welkom in het LPG-gedeelte

Bericht door davidjoost » za 03 nov, 2007 13:27

Beste Saabrijders en liefhebbers van dit forum,

Bij deze wil ik jullie van harte welkom heten op het nieuwe forum-gedeelte van het Saabforum wat als onderwerp 'LPG' heeft. In dit nieuwe subforum kunnen jullie al je vragen kwijt met betrekking tot LPG, in welke types Saab het mogelijk is, welke merken installaties aan te raden zijn en evt. problemen voorleggen.
Ik zal er voor zorgen zelf voldoende aanwezig te zijn om vragen te beantwoorden en ik zal een informatieve sticky maken met veel informatie die ik al heb over Saab & LPG. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!

Veel forumplezier in dit nieuwe gedeelte!

Groeten,

David Joost
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door nelfrikandel » za 03 nov, 2007 13:32

Super initiatief!
Had dat ook al eens geopperd, maar ben blij dat het er is...
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: za 24 dec, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Bubba » za 03 nov, 2007 13:58

Goed plan, DJ!
Ben het met Jos eens dat het er al veel ewerder op had moeten staan, maar nu het er is:
Mochten er specifieke dingen zijn inzake de 9-5 (Aero) i.c.m. Prins VSi, dan wil ik mijn (ondertussen uit de praktijk opgedane) kennis en ervaring graag inbrengen.
Gone: Saab 9-5 Aero Sedan MY01 custom modified BSR stage 2,9 ;)
Now: Bimmer E46 330Cic Exec (custom stage :))
Now: Infiniti FX35 AWD

Gebruikersavatar
itsjohan
Geregistreerd lid
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 12 sep, 2005 13:53

Bericht door itsjohan » za 03 nov, 2007 14:45

Goeie actie DavidJoost!
9-3 1.8t Sport Estate Biopower BSR stage 1 (Ice Blue Metallic)
9-3 2.0T SE black (gone)

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12910
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » za 03 nov, 2007 15:10

Diesel is nogsteeds een koploper met de laagste CO2 uitstoot (door een lager verbruik), maar daar staat tegenover dat een diesel (ook mét roetfilter) nogsteeds een hoop andere schadelijke stoffen de lucht in blaast.
Daarnaast is zowel de CO2-uitstoot als de C uitstoot na plaatsing van een roetfilter in z'n geheel gezien alsnog niet bijster laag, daar men in Zuid-Afrika elektriciteit gebruikt die door kolencentrale's is opgewekt, om de benodigde platina te delven, gebruikt zijnde in de partikelfilters.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY67) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » za 03 nov, 2007 15:26

De productie van LPG is ook minder belastend voor het milieu dan die van benzine en diesel omdat het eigenlijk een restproduct van de 2 is. Vroeger werd dat gewoon afgefakkeld! :shock:
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12910
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » za 03 nov, 2007 15:52

[]

Totdat men extra ruwe olie gaan destilleren om LPG te produceren zou je dat evt. zo kunnen stellen.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY67) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Azul
Geregistreerd lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 6:49
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Azul » za 03 nov, 2007 21:15

Dag David-Joost,

Ook ik ben aan het nadenken om in mijn Saab 900 uit 1983 een gasinstallatie te bouwen. Misschien een tip om wat info over oudere Saabs en gas te plaatsen. Ook een lijstje van inbouwstations en ervaringen lijkt me niet verkeerd.
Succes met het onderwerp!

Azul
Saab 900 S 1993 Cabriolet
Saab 900 T16S Silver Aero 1986 (restauratie)
Saab 9000 Turbo 1985 (LPG)
----------------------------------------------------
Op LPG kun je koken en super rijden!

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » za 03 nov, 2007 21:31

Hey Azul,

Ik zelf ben niet erg thuis in de oudere type installaties, maar een hoop andere forumleden wellicht wel. Ik raad je aan je bovenstaande vraag even in een nieuw topic te zetten in het LPG-gedeelte. Zo kan jouw vraag de volledige aandacht krijgen van de bezoekers van dit gedeelte...

Groeten,

David Joost
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
SpeekTuning
Geregistreerd lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: ma 25 aug, 2003 21:21
Contacteer:

Bericht door SpeekTuning » zo 04 nov, 2007 12:24

[]

Ik heb de laatste paar weken nogal wat informatie, schema's, tips, handleidingen weten te bemachtigen over het VIALLE AMS systeem. Bij gelegenheid zal ik dit inscannen.

Omdat ik een probleem had met dit systeem moest ik noodgedwongen de auto wegbrengen of er zelf in duiken. Tja en een auto wegbrengen.... :roll:

Ik heb hierbij zelfs de 'Signalite' testkast van Vialle thuis gehad om daar e.e.a. mee te meten/testen. Ook heb ik veel hulp gehad van de firma AGIT te Rijssen.
SpeekTuning.. Tuning and Spare parts

http://www.SpeekTuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Dynamictuning.de" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Saab-Portal.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Saab 9-5 Estate 2,3 Aero MY'08 / Saab NG900 'Viggen' MY'96 / Saab 9-3 2.0t My'02 / Saab 900 Classic T16 MY'80

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » zo 04 nov, 2007 12:26

@ Speektuning: dat klinkt goed!! :D Misschien kun je er wanneer je er aan toe komt een nieuw topic over openen!
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Hiddo
Geregistreerd lid
Berichten: 174
Lid geworden op: do 14 sep, 2006 22:46

tuning van v6 met lpi

Bericht door Hiddo » zo 04 nov, 2007 22:27

Gaat het tunen van een v6 op lpi goed of kan ik dan problemen verwachten?

Gebruikersavatar
sirdancelot
Geregistreerd lid
Berichten: 775
Lid geworden op: vr 30 mar, 2007 23:47

Bericht door sirdancelot » zo 04 nov, 2007 22:56

Mooi nieuw forum....
deze ga ik zeker in de gaten houden; bedankt DJ
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: tuning van v6 met lpi

Bericht door davidjoost » zo 04 nov, 2007 23:05

Hiddo schreef:Gaat het tunen van een v6 op lpi goed of kan ik dan problemen verwachten?
Ik denk dat je rustig kunt tunen, voor de lpg-installatie moet het in ieder geval geen probleem zijn voldoende brandstof te leveren. Voor een 6-cilinder kan hij wel 300pk aan. Verder staat de V6 ook wel bekend als goed bestand tegen lpg...
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
Eddy237
Geregistreerd lid
Berichten: 230
Lid geworden op: za 17 nov, 2007 17:50

Bericht door Eddy237 » wo 28 nov, 2007 18:05

Dit is, met name, een berichtje voor Davidjoost( als gasgoeroe zijnde), maar ook andere input is welkom, hoor.

Ik ben sinds 2 weken lid en heb al veel hulp gehad van mede-SF'ers, nogmaals dank hiervoot!

Ik heb een 9.3 cabrio aangeschaft van december 1998 met de 154pk sterke motor.

Ik woon in Belgie en wil in mijn auto een gasinstallatie laten leggen.

Van meedere SF-leden heb ik het advies gekregen om een Bigas installatie te laten plaatsen.

Nu hoor ik ook vaak Vialle rondgaan en ik weet ook dat dit de offciele leverancier is van Saab.

Bij Van Meenen in Eeklo wordt het principe van de Bigas-installatie uitgelegd; willen de technici van dit forum hier eens naar kijken en vertellen of dit voor- of nadelen heeft t.o.v. Vaille, of wat men uberhaupt denkt van dit systeem. Dit systeem heeft ook een prijs gewonnen wat genoemd wordt op deze site, serieuze prijs?

Wil de gasinstallatie er in januari in laten leggen, heb dus nog tijd voor deskundig advies.

En ik weet ook dat er altijd mensen zijn met persoonlijke voorkeuren, de keuze zal ik toch zelf moeten maken.
Zoals het er nu naar uit ziet wordt het Bigas, via A&P in Houthalen.


Groeten, Eddy237

Plaats reactie