Vialle LPI wordt moeilijk wakker

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Vialle LPI wordt moeilijk wakker

Bericht door Wouter » wo 23 okt, 2019 15:53

De laatste weken kampt de Vialle LPI installatie van mijn 9-3 2.0i uit 1999 met een vreemde kuur bij koude start. Wie kan meedenken?

Het gaat om een auto die ik in augustus nog met warme temperaturen en droog weer heb gekocht. De LPI installatie werkte toen probleemloos, ook bij een koude start. Met het huidige koudere en nattere weer heeft het systeem echter een vreemd probleem dat zich na enkele dagen stilstand bij een koude start voordoet.

Wanneer de auto gestart is, branden wel de indicatorlampjes van de inhoud van de lpg tank. Het rode en groen (knipperende) lampje doen het echter nog niet. Ook wanneer je op de tiptoets drukt, is er niets waarneembaar. Als na een minuut of 5 a 10 rijden de auto goed op bedrijfstemperatuur is, begint het groene lampje eerst zwak, onregelmatig te knipperen. Vervolgens begint met het onregelmatig knipperen van het groene lampje ook de afsluiter van de tank onregelmatig te klikken. Er lijkt dus sprake van een contact dat eerst geen contact had en vervolgens contact begint te maken. Na één of enkele minuten van deze kerstverlichting, knippert het groene lampje regelmatig en schakelt het systeem uiteindelijk probleemloos over van benzine op gas.

Vraag is nu waar ik het beste kan beginnen? Herkend iemand dit probleem? Is dit een probleem met de massa? Haperend relais? Vocht in de Vialle ECU?

Gebruikersavatar
Harrie1971
Geregistreerd lid
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 01 apr, 2015 22:13
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Vialle LPI wordt moeilijk wakker

Bericht door Harrie1971 » wo 23 okt, 2019 16:15

Ik neem aan dat je een inbouwtank hebt. Ook die willen door condensvorming wel eens problemen opleveren. Je kan er makkelijk bij, dus 'laaghangend fruit'. De connectors eens allemaal los en weer vastmaken. Ook de massa (schroefje)! Als het dan niet over is voorin gaan kijken. Het grote (grijze) lpi relaiskast er eens af en opzetten. Contacten goed checken op corrosie sporen.
9-3 S automaat midnight blue 72l lpg 2001 met HPT Stage 1 tuning
9-3 SE anniversery coupe zwart lpg 2001 - verkocht
Daf 55 1969 - sinds 1993 in bezit
GMC Vandura 1982
Porsche 944 S2 cabrio 1989
Porsche 944 targa 1984
Honda CB1000 Superfour 1995 (aka 'Big One')

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vialle LPI wordt moeilijk wakker

Bericht door Tubbe » do 24 okt, 2019 22:51

En mocht het dan nog niet lukken: bel even met Romio van Diana LPG. Hij is erg ervaren met Vialle en SAAB en kan je op verschillende zaken wijzen die je zelf kunt controleren of hij komt er voor langsrijden om het te fixen.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Plaats reactie