130 liter voor €150

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3869
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: 130 liter voor €150

Bericht door op » ma 15 apr, 2019 15:25

Lijkt me logisch dat je geen gas gaat inbouwen als de boel vol storingen en foutcodes zit, maar als je dat als extra investering ziet is er wel iets mis met je onderhoudsmoraal! Gewoon de boel op orde hebben, dan is er niks aan de hand.
Dit is iets te kort door de bocht wat mij betreft. Je moet de boel perfect op orde hebben namelijk.
Gas is 'kritischer' dan benzine. bijvoorbeeld bougies waar Lpg niet meer helemaal lekker op draait, zijn nog prima voor benzine. Lucht en vacuüm lekjes zijn ook berucht. Vaak zie je dat het niet lekker lopen over gaat als je dan naar benzine overschakelt.
De moderne motormanagement systemen kunnen een hoop opvangen en G3 systemen ook, maar achterstallig onderhoud of voortgeschreden slijtage kan je niet wegpoetsen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je met een niet optimale auto best nog lang op benzine kan doorrijden, maar dat het met diezelfde auto mis gaat als je er lukraak LPG inbouwt. En dat gebeurde en gebeurt nog steeds. Daar komen de horror verhalen van.

Het helpt ook als je een beetje verstand van en gevoel voor techniek hebt.....
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door web » ma 15 apr, 2019 15:54

op schreef:
ma 15 apr, 2019 15:25
Je moet de boel perfect op orde hebben namelijk.
Gas is 'kritischer' dan benzine. bijvoorbeeld bougies waar Lpg niet meer helemaal lekker op draait, zijn nog prima voor benzine. Lucht en vacuüm lekjes zijn ook berucht. Vaak zie je dat het niet lekker lopen over gaat als je dan naar benzine overschakelt.
Bougies over datum merk je iets eerder op gas inderdaad, maar zo veel scheelt dat nou ook weer niet. En ga er aub niet aan voorbij dat ze op benzine dan eigenlijk ook al over datum waren, ookal merkte je het misschien nog niet heel erg. Hetzelfde geldt voor vacuumlekken en andere storingen. LPG maakt sommige problemen misschien iets meer zichtbaar, maar echt veel scheelt het niet eens. Andersom: als je op gas een probleem hebt blijft het meestal bestaan als je hem op benzine zet (en daarmee de hele gasinstallatie buitenspel zet).

Het wordt vaak erg overdreven, alsof LPG super kritisch is. Dat is niet zo; het verschil is maar klein en sommige mensen onderhouden hun auto gewoon super slecht! Want het blijft niks meer dan gewoon onderhoud. Maar voor veel monteurs is LPG relatief onbekend en dus eng, en dan is het makkelijk met de vinger wijzen.
op schreef:
ma 15 apr, 2019 15:25
Het helpt ook als je een beetje verstand van en gevoel voor techniek hebt.....
Zeker!
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3869
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: 130 liter voor €110

Bericht door op » ma 15 apr, 2019 15:59

op schreef:
zo 14 apr, 2019 16:49
voor de benzine dummies: voor hun geldt 130 liter voor €220 :mrgreen:
De benzine rijders houden zich stil. Zouden ze hebben uitgerekend dat LPG rijders voor 130 liter niet meer dan € 80 euro betalen? :wow:
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28666
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 130 liter voor €150

Bericht door Sapphire » ma 15 apr, 2019 20:51

Net weer heerlijk 98 getankt, altijd een fijn gevoel zo’n volle tank, kan ik weer 800 km vooruit :D

Afbeelding
9000, what else?

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5269
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31

Re: 130 liter voor €150

Bericht door sb153b » ma 15 apr, 2019 21:21

Zo zeg, die was goed leeg!
Zaterdag bijna 44 liter lpg getankt bij de bp onderweg, ik was 28 euro rond (lpg valt buiten de precisietanken actie bij bp maar wel gewoon freebeez:) achterop voor 400 km rijgenot. Da s nagenoeg op de kop af de helft vd brandstofkosten tov t benzinebonnetje over dezelfde afstand, meerverbruik meegerekend. Lpg heeft een veel hoger oktaangetal/klopvastheid dan verkrijgbare handelsbenzine en is ondanks de lagere energiedichtheid per kg efficiënter, de co2 uitstoot per km is ca 10% lager dan op benzine.
Mn vaste pomp is nog 5 ct per liter goedkoper, daar betaal ik net geen 60 cent per liter. Benzine shell v-power of bp ultimate koop ik 2 x per jaar een halve tank voor de koude start op benzine. Pas toch vlak in de buurt eens juist over de grens een tijger in mn tank gestopt, na 1 april dus zomerbrandstof 98 oktaan voor 1,46 is een stuk liever dan de volle nl mep, en t was niet eens happy hour.
Van benzine tanken werd ik afgezien voor motor, kart of minibike nooit blij, de oliemaatschappijen neem ik de toegevoegde waarde niet kwalijk maar voor veel liters accijns over accijns afdragen aan de staat is een bummer. Ook lpg is door de heer kok niet meer accijnsvrij maar gelukkig in absolute zin beter in verhouding tot de literprijs. Zelfs met de weinige km s is het omslagpunt bij G3 snel bereikt.
Maar t blijft gelukkig dat er ook nog genoeg benzineliefhebbers zijn anders was lpg al snel niet interessant meer qua prijs door vraag en aanbod, er komt van 1000 kg ruwe olie bij raffineren maar 11 kg lpg vrij nl.
[i][size=75]volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het [url=http://nl.fotoalbum.eu/sb153b]fotoalbum[/url] - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER![/size][/i]

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5269
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31

Re: 130 liter voor €150

Bericht door sb153b » di 16 apr, 2019 5:14

Een mi heel interessante en complete link over de opbouw van brandstofprijzen nu en in voorgaande jaren:
https://www.unitedconsumers.com/tanken/ ... rijzen.asp


Alvast een kleine "apatizer":

Afbeelding

Afbeelding
[i][size=75]volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het [url=http://nl.fotoalbum.eu/sb153b]fotoalbum[/url] - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER![/size][/i]

collega
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door collega » di 16 apr, 2019 6:44

Dus de marge op een litet lpg aan de snelweg is ca 31%.
Dat is € 0,26 per liter!
Vandaar die prijzen rond € 0.60.
Nu: 9-5 Aero Maptun Stage 1 violet amethyst 2001/2016: 160K

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k en Aero 170K (sold)

totaal 1.361.000 km Saab

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28666
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 130 liter voor €150

Bericht door Sapphire » di 16 apr, 2019 11:51

sb153b schreef:
ma 15 apr, 2019 21:21
Zo zeg, die was goed leeg!
Ik moest de brandstofpomp wisselen, dus bewust zo leeg mogelijk gereden aangezien je dan niet in een halfvolle tank zit te roeren. :)
op schreef:
zo 14 apr, 2019 23:02
Als je een auto op LPG wil laten bouwen, moet de techniek heel, heel erg goed zijn. Het kan bij hoge kilometerstanden, maar dan moet er dus veel geïnvesteerd worden om de auto 'gaswaardig' te krijgen.
Ja, en dat is dus al de eerste sloot besparing door 'goedkoop tanken' teniet gedaan. Pak de gemiddelde 9-5 van 15 jaar oud en je kan met gemak 5 tot 8 k er in kwijt voor de boel tip top is. Natuurlijk is dat op benzine ook wel zo, maar de vraag is natuurlijk wat er dan nog 'goedkoop' aan de exercitie is.
op schreef:
zo 14 apr, 2019 23:02
Een goed onderhouden blok met goede installatie is probleemloos en een tiptop onderhouden auto kan je zó op LpG ombouwen. Zo simpel is het!
Het gaat in mijn geval niet om kúnnen maar om willen :) Voor mij is het niet zo door te besparen op onderhoud wegkom met benzine maar niet met LPG. (Vraag me af of dit überhaupt een doel is van iemand).
9000, what else?

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5269
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31

Re: 130 liter voor €150

Bericht door sb153b » di 16 apr, 2019 13:28

Voor veel mensen is het om allerlei redenen onder de streep ook niet interessant om op Lpg over te schakelen.
Als de voorinvestering de motivatie is, dat is natuurlijk waar maar hoeft geen probleem te zijn.
Als je jezelf de tijd gunt om een tijdje ernaar uit te kijken zonder dat haast aan de orde is. Saabs zijn niet meer nieuw te koop en veelal degelijk, veilig en comfortabel genoeg om tussen de hedendaagse auto s mee te komen. Ook zijn er in het verleden veel Saabs op gas gezet en niet opgereden maar goed onderhouden.
Je kan t best uitkijken naar een auto waar de vorige eigenaar de investering voor de installatie al heeft gedaan en grotendeels geheel of iig gedeeltelijk voor je heeft afgeschreven. Zo heb ik mn zwarte ook gekocht, ruim 10 jaar terug met al een aardige boodschap aan km s met t gas nog maar een ton aan km s erin en voor een vergelijkbare prijs van een benzinebroeder. Voor km s hoef je bij degelijke goed onderhouden techniek niet bang te zijn, zie t als een sport om er zoveel mogelijk km s bij te rijden. Op die manier kan een youngtimer auto op gas een heleboel op je budget besparen.
En sommigen doen het gas gewoon fonkelnw in een saab op leeftijd, ik ken een geval van een aantal jaar terug bekende die een nette vroege 9-5 overnam en daar subiet een fikse gasbel van 85l in liet bouwen en door de vele vele km s die hij dagelijks reed had ie al binnen het halve jaar zn investering eruit waarna ie comfortabel als een dolle ging terugverdienen, onderwijl spaarde ie qua km s zn verzamelwaardige andere Saabs.
Natuurlijk wordt t aanbod van dergelijke auto s met t verstrijken van de jaren af maar ze zijn er nog, hangt gewoon van de wensen, omstandigheden, mogelijkheden en instelling af of iemand handig "aan t gas gaat :wink: " of niet. Het opwaarderen van een auto die je net aanschaft kan idd best kostenintensief al is een goede inschatting vaak goed te maken, voor t volledig updaten ging ik meestal uit van de aanschafprijs aan zga alle verslijtonderdelen, filters en vloeistoffen erbij en de nodige uren bij een redelijk goede basis en dan heb je nauwelijks afschrijving en de eerste ca 5 jaar geen buitensporig onderhoud. Natuurlijk heb je daar wel faciliteiten, mogelijkheden en zin voor nodig.
Maar dat is bij benzine dan weer nauwelijks anders dan bij gas.

BP heeft bij zga alle landelijke pompen dus ook langs snelweg een redelijke literprijs voor lpg.
Lokale kleinere pompen en bp gebruiken de kortingen tot ca 25ct per liter gas en dus ongeveer kostprijs en lage marges vaak als bijvangst/lokker voor behoudt van draagvlak en bijv de shop bijv net zoals supermarktlokkertjes als goedkope eigenmerk leverworst of cake, de bewuste consument profiteert.
[i][size=75]volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het [url=http://nl.fotoalbum.eu/sb153b]fotoalbum[/url] - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER![/size][/i]

collega
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door collega » do 18 apr, 2019 19:55

Volgende week:
naar de Mont Ventoux
Gastank vol, in Luxemburg de benzinetank vol en niet meer stoppen (behalve om van plaats te wisselen) tot we er zijn!

1250 kilometer achter elkaar!

(en voor veel minder dan € 150 :-))
Nu: 9-5 Aero Maptun Stage 1 violet amethyst 2001/2016: 160K

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k en Aero 170K (sold)

totaal 1.361.000 km Saab

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13016
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 130 liter voor €150

Bericht door turbopilot » vr 19 apr, 2019 9:33

Sapp, natuurlijk is benzine leuk, maar voor de niet spannende km woon werk beetje file in de randstad Kun je net zo goed op lpg rijden

Rij nog steeds met de oude Saabjes 900 99 carburateur versies op lpg zonder problemen, er zat er overigens eentje bij met 150k zonder kleppen stellen.
Bougies, valt best mee, en wat kosten een paar bougies , betaal volgens mij iets van €2,20 per stuk in de bulk gekocht
Olie blijft veel schoner

Ik heb net ff lopen rekenen, in die 50 jaar dat ik Saab rij heb ik ongeveer €175000 aan brandstof kosten bespaard ,
Niet helemaal natuurlijk er zitten ook guldens bij
Maar uiteindelijk
Daar Kun je dus een leuke Saab hobby van onderhouden :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

collega
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door collega » vr 19 apr, 2019 10:55

875.000 km op lpg is € 80.000 bespaard (9 ct gemiddeld)
5 keer inbouw: € 12.500
14 jaar wegenbelasting € 4.200
Netto besparing ruim € 60.000
Nu: 9-5 Aero Maptun Stage 1 violet amethyst 2001/2016: 160K

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k en Aero 170K (sold)

totaal 1.361.000 km Saab

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28666
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 130 liter voor €150

Bericht door Sapphire » za 20 apr, 2019 3:42

turbopilot schreef:
vr 19 apr, 2019 9:33
Sapp, natuurlijk is benzine leuk, maar voor de niet spannende km woon werk beetje file in de randstad Kun je net zo goed op lpg rijden
Ja ik kan ook gaan fietsen (80 km per dag, wel gezond), of het OV nemen, of een VW Lupo 3L diesel kopen, of dichterbij werk verhuizen en lopend gaan :shock: Maar zo ieder z'n ding.

Andere overdenking: ik heb al ruim 30 jaar niet gerookt (en nauwelijks gedronken), dat is uitgaande van ca 2/3 pakje per dag (bij de meeste rokers is dat een behoudende schatting) 30 maal 250 pakjes maal 4,50 euro gemiddeld (intussen 7 geloof ik) = €33750 bespaard en zo kan je natuurlijk allerlei sommetjes maken: jaartje niet op vakantie geweest = €3000 besparing, kleding bij de Zeeman ipv Hilfiger gekocht = €1500 bespaard per jaar, etc. Boodschappen bij de Aldi ipv AH: €500 per jaar bespaard :shock: Of nog rigoureuzer: geen relatie gehad voor x jaar = ontelbaar veel € bespaard :lol:
Natuurlijk hou je op die manier lekker veel euro's in de tas. Ook een stuk minder lol gehad, maar toch, maar toch. :lol:

Lijkt mij mooi als iedereen zijn leven/uitgaven op zijn eigen manier indeelt. Het lijkt intussen bijna politiek die brandstoffendiscussie, kan je ook niet meer normaal over praten of de verwijten en verwensingen vliegen al over tafel :roll:
9000, what else?

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13927
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: 130 liter voor €150

Bericht door verde900 » za 20 apr, 2019 7:27

Ik doe 1100km op 55ltr diesel, dat kost me 72€.
Voor 150€ heb ik dus >2200km gereden
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13016
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 130 liter voor €150

Bericht door turbopilot » za 20 apr, 2019 9:34

Sapp Zo bedoel ik dat niet, je moet helemaal weten waar je zelf op rijdt, doe ik ook.

Wat ik bedoel, ik rij gewoon de meeste km op lpg, en dat zijn meestal de saaie.
De leuke km met de caab of GT of 96 of sonett of jeep of turbo III gaan gewoon op benzine en dan ook op BP 98 ultimate (omdat ik bij de houdbaarheid van die benzine het beste gevoel heb).

Maar benzine is zoooo aan de prijs, ik krijg al pijn in mijn buik als ik 20 liter ophaal voor het grasmachine trekkertje.
( echt waar, ik heb hem al eens bijna omgebouwd om op lpg te kunnen rijden) :D

Overigens ik rook ook niet, komt nog van vroeger, of met de Saab naar school en niet roken, of roken en met de bus en er 2 uur langer over doen :

Sta nog steeds in dubio om de turbo X te halen, er zijn 4 dingen die me nog tegen houden ,
Moet nog van 680m2 asbest af, een distributie ketting reparatie, kapotte Haldex, en hoeveel km ga ik er mee rijden 1op6, dus een klaar staande lpg bak wordt dan eerder meegenomen. :-S+
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Plaats reactie