130 liter voor €150

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 130 liter voor €110

Bericht door Foll » do 11 apr, 2019 18:04

Tja, hangt van een boel dingen af, voor de één is het fantastisch en voor de ander niet.

Ook mijn dagelijkse Saabje rijdt op lpg. Hij start ook op lpg, benzinepomp heb ik eruit gehaald. Rij er elke dag in, 19 van de 20 keer in Nederland en met lpg systeem gekocht. Kan hier dik uit dus! Iets vaker kleppen stellen en wat vaker tanken, dat dan weer wel :P .
‘92 Saab 900 T16 5-deurs
‘84 Saab 99 GL 4-deurs
‘84 Saab 900 GL 4-deurs

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 130 liter voor €110

Bericht door web » do 11 apr, 2019 20:45

theun schreef:
do 11 apr, 2019 15:16
En geld... tsjah, Saab rijden kost geld. Dan moet je maar een Cuore kopen..
Meer overhouden om goed voor je Saab te zorgen is nooit weg toch?

In elk geval ben ik altijd blij als ik weer gas tank, na een kort uitstapje. Die vieze kleverige kliederpistolen van natte brandstoffen ben ik echt niet gek op.

Daarbij, je brandstof contactloos betalen zonder PIN heeft ook wel wat :mrgreen:
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1947
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 130 liter voor €110

Bericht door theun » do 11 apr, 2019 20:52

web schreef:
do 11 apr, 2019 20:45
theun schreef:
do 11 apr, 2019 15:16
En geld... tsjah, Saab rijden kost geld. Dan moet je maar een Cuore kopen..
Daarbij, je brandstof contactloos betalen zonder PIN heeft ook wel wat :mrgreen:
Dan heb je wel een heel klein tankje :-P+
Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900S 5-deurs 1992
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9-3 Sport Sedan 2008

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 130 liter voor €110

Bericht door web » do 11 apr, 2019 21:23

Goedkope pompen in de buurt vooral :wink:

Maar ook een kleine tank ja, 54L bruto. De 68L tank ligt al klaar... moet even een moment hebben dat ik zowel tijd als een lege tank heb ;-)
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1431
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56

Re: 130 liter voor €110

Bericht door veenaalt » do 11 apr, 2019 21:26

http://www.heinengas.de

Tjee wat prijzig allemaal die lpg. :shock:
Hier niet echt. Tank van 76l kan ik mooi 560 km mee knappen. Rond de €35 per tank.

Dion meegehad om eea goed af te stellen nadat er lpg ingezet is. Nog bedankt he Dion!!
9-5 gaat als de brandweer.

Voor mij niets anders.
Jong geleerd .........

collega
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 130 liter voor €110

Bericht door collega » zo 14 apr, 2019 15:23

Mooie reacties allemaal.

Ik kijk nog even terug: ben -na mijn Dyane 4 op benzine- in een Opel Commodore (GS, 2.5 V6) op LPG gaan rijden. Veel startproblemen, 1:5 rijden, halve kofferbak weg. Daarna 2 diesels (Peugeaot 504 en Mitsubishi Galant), vervolgens weer LPG, een Hyundai Stellar, altijd problemen met alles, maar ook met de LPG, en nog steeds de halve kofferbak weg. Toen een Saab 900T16S op benzine, een Citroën XM op LPG (weer de 1/3 van de kofferbak weg (hele grote kofferbak)).
Vervolgens mijn 900 Cabrio, en daarna alles op G3 onderbouw muv een 900 T16S op benzine.
Een 9000i, een 9000 lpt, een 9-5 3.0V6, een 9000 Aero en daarna 2 9-5 Aero.
Eigenlijk is het pas echt soepel gegaan vanaf de G3 onderbouw (okee, niet die 9000 Aero). Met moderne motoren, gasinbouwbedrijven die dat professioneel en goed doen, geharde klepzittingen en al dat soort moderne zaken (zeg auto's vanaf 1995).
Dan is het met veel kilometers (boven de 20.000 als je zelf moet inbouwen, boven de 10.000 als ie er al inzit) een hele verstandige keus: schoon, goedkoop, weinig of geen verlies aan kofferruimte, nauwelijks verlies aan vermogen (behalve bij heel extreme vermogensvraag) en nauwelijks extra onderhoud (meestal dan).

In mijn geval, met 50-60.000 kilometer per jaar heb ik de inbouw van de tank in minder dan een half jaar terugverdiend, ben per jaar € 5.000 minder kwijt dan met een benzineauto (en € 2.500 minder dan met zo'n stinkende ratelende diesel). Alleen heb ik het geld helaas gewoon uitgegeven en niet gespaard...
Dan had ik van het verschil nu een Tesla kunnen kopen!
Nu: 9-5 Aero Maptun Stage 1 violet amethyst 2001/2016: 160K

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k en Aero 170K (sold)

totaal 1.361.000 km Saab

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3869
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: 130 liter voor €110

Bericht door op » zo 14 apr, 2019 16:48

collega schreef:
wo 10 apr, 2019 23:51
Vandaag 65 liter LPG getankt voor € 40 (rij ik 550 km mee, 7.3 ct per km) en 65 liter benzine voor € 110 (rij ik 650 kilometer mee, 17 ct per km).
Heb die benzine nou eenmaal nodig als reserve en om te starten, maar begrijp steeds minder waarom niet iedereen overstapt...

En het is nog schoner ook
Ik snap de som niet. Het is dan toch 130 liter voor € 150,-?

Als je € 110,- mag aftikken voor 65 liter doet dat pijn in de portemonnee. Daar neem ik nooit een volle tank benzine. Alleen op vakantie doe ik dat wel, een volle tank euro 98 voor €1,34 per liter mag er altijd in 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3869
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: 130 liter voor €110

Bericht door op » zo 14 apr, 2019 16:49

voor de benzine dummies: voor hun geldt 130 liter voor €220 :mrgreen:
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

collega
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door collega » zo 14 apr, 2019 17:40

op schreef:
zo 14 apr, 2019 16:48

Ik snap de som niet. Het is dan toch 130 liter voor € 150,-?

Als je € 110,- mag aftikken voor 65 liter doet dat pijn in de portemonnee. Daar neem ik nooit een volle tank benzine. Alleen op vakantie doe ik dat wel, een volle tank euro 98 voor €1,34 per liter mag er altijd in 8)

Beetje dom van me geweest. :oops: :oops: :oops: Zal wel gedacht hebben dat LPG bijna gratis is :D
Nu: 9-5 Aero Maptun Stage 1 violet amethyst 2001/2016: 160K

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k en Aero 170K (sold)

totaal 1.361.000 km Saab

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3869
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: 130 liter voor €150

Bericht door op » zo 14 apr, 2019 17:50

ja zo voelt het wel ja :O:
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28666
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 130 liter voor €150

Bericht door Sapphire » zo 14 apr, 2019 21:59

Ik blijf lekker op BP ultimate rijden zo ieder z'n visie er op. Blijft een eindeloze discussie maar voor mij teveel nadelen. Het grootste nadeel vind ik dat ik veel 's avonds rijd en dan kan je lastig(er) LPG krijgen, dus tanken wordt dan onderdeel van de planning terwijl ik flexibiliteit wil. Voor benzine kan je altijd en overal terecht, ook in het buitenland. Daarnaast zijn auto's met LPG vaak relatief duur in aanschaf vanwege die LPG en de besparingen die je daarmee doet betaal je deels vooraf mee in de prijs. Zet je het er zelf in heb je een relatief lange terugverdientijd (waardoor je de auto lang moet houden, ook weer een 'verplichting'), koop je een bestaande heb je vaak veel onvoorzien onderhoud/reparatie wegens gezeik met de LPG installatie, waar ik geen zin in heb (kijk maar hoeveel probleemtopics over LPG auto's met navenante kosten). Daarbij het ruimteverlies en het nooit perfect afstellen van beide brandstoffen omdat ze nu eenmaal verschillende eigenschappen hebben maakt voor mij de keuze makkelijk. En dan heb ik het nog niet over de manier van inbouwen die vaak verre van netjes is (naar mijn standaarden dan, voordat iedereen weer roept dat het bij hem/haar perfect gedaan is) en je bent ook nog 'afhankelijk' van LPG boeren. Ik ben liever baas in eigen auto. Het kost wat meer maar het scheelt mij een hoop ergernis en ongemak. Ik ben overigens niet principieel tegen LPG, snap best dat mensen het graag willen hebben, maar voor mij is het een no go zone. (Ter info ik rijd 40.000 per jaar)
9000, what else?

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3869
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: 130 liter voor €150

Bericht door op » zo 14 apr, 2019 23:02

Als je een auto op LPG wil laten bouwen, moet de techniek heel, heel erg goed zijn. Het kan bij hoge kilometerstanden, maar dan moet er dus veel geïnvesteerd worden om de auto 'gaswaardig' te krijgen.
Een nieuwe LPG installatie op een slechte basis gaat veel gedonder geven. En dan gaan de merkgarage en de LPG inbouwer naar elkaar wijzen voor de schuld van het probleem en naar jou voor de rekeningen....

Een Lpg installatie die er vanaf het begin inzit in een oude niet of slecht onderhouden auto is natuurlijk ook geen aanrader. Dan kan je en stuwmeer aan achterstallig onderhoud wegwerken en daarbij is de LPG complicerende factor soms.

Een goed onderhouden blok met goede installatie is probleemloos en een tiptop onderhouden auto kan je zó op LpG ombouwen. Zo simpel is het!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 130 liter voor €110

Bericht door K0ENIE » ma 15 apr, 2019 8:33

collega schreef:
zo 14 apr, 2019 15:23


... in een Opel Commodore (GS, 2.5 V6) op LPG gaan rijden.
Had de commodore niet een 6 cilinder lijnmotor?
Zelf rij ik al 30 jaar LPG, ik zou niet anders meer willen. Oude systeem met mengstuk en verdamper bij 3000 toeren goed afstellen is wel een pre, te arm geeft problemen met de kleppen en zelfs backfires! Ook de rijwind kan een te arm mengsel veroorzaken. Daar kwam ik achter toen ik een lambdasonde monteerde en die aansloot op een VU-meter uit een oud cassettedeck...
De moderne systemen regelen zichzelf vanaf G3.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door web » ma 15 apr, 2019 14:16

op schreef:
zo 14 apr, 2019 23:02
Als je een auto op LPG wil laten bouwen, moet de techniek heel, heel erg goed zijn. Het kan bij hoge kilometerstanden, maar dan moet er dus veel geïnvesteerd worden om de auto 'gaswaardig' te krijgen.
Lijkt me logisch dat je geen gas gaat inbouwen als de boel vol storingen en foutcodes zit, maar als je dat als extra investering ziet is er wel iets mis met je onderhoudsmoraal! Gewoon de boel op orde hebben, dan is er niks aan de hand.

Helaas zie je wel eens dat gasrijders té zuinig zijn. Je hebt bv. "kliekjesrijders" die nooit meer dan 5 liter benzine tanken. Resultaat na een aantal jaren met het lampje aan rijden, is meer vocht dan benzine in de tank... en dan gek opkijken als de benzinepomp het begeeft.
op schreef:
zo 14 apr, 2019 23:02
Een nieuwe LPG installatie op een slechte basis gaat veel gedonder geven.
Laat ik die inkorten: "Een slechte basis gaat veel gedonder geven." Gas of geen gas. Gas maakt de kans op problemen door slecht onderhoud wel iets groter, maar slecht onderhoud is dan nog steeds de oorzaak... en repareren van je slechte basis is geen extra investering maar gewoon normaal onderhoud.
op schreef:
zo 14 apr, 2019 23:02
En dan gaan de merkgarage en de LPG inbouwer naar elkaar wijzen voor de schuld van het probleem en naar jou voor de rekeningen....
Dat was vroeger vaak zo, maar de panklare Vialle LPi's in onze Saabs kan weinig aan mis, en zijn een stuk makkelijker te diagnosticeren dan de LPG installaties van vroeger.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5269
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31

Re: 130 liter voor €150

Bericht door sb153b » ma 15 apr, 2019 14:42

Hoewel t niet veel gescheeld heeft of mn eerste auto was een fiat 850, een 127, een peug 304, een appelgroene a ascona 1.2s, een toyota starlet, een mazda 323 of een 2cv 4 of 6, uiteindelijk werd het een mazda 818s en t bestaan van een Dyane 4 wist ik niet af, ze zijn ook niet zo lang geleverd. Zo n stellar had net als de pony vanwege emissienormen icm productiekosten geen toen al gebruikelijk wordende injectie in die tijd een enorm ingewikkeld mits carb met veel vacuumslangetjes en bediening en vele problemen, zelfs op benzine alleen.
Vanaf half jaren 70, mn vader reed toen zn derde kever altijd onder de indruk geweest van lpg. In die tijd moest je zeker in t buitenland nog achteraf, achter een betonnen muur tanken, werden koperen buisjes schuin in de carb geboord voor aansluiting op t gas wat de efficiëntie en betrouwbaarheid natuurlijk niet ten goede kwam en 1 op 5 was idd een aardige slok maar het afvalproduct kostte nagenoeg niets, velen hadden nog een binnenvulling omdat dat toen nog mocht en zwart op gas rijden afdekte, er was nog weinig geregeld.
Vele jaren later begin jaren 90 was mn derde mazda een opgevoerde mazda 818 coupe mn eerste wagen op gas, zelf afgesteld op de bank en sunkast op de innovam opleiding was dat ding opeens nog veel sneller en bovendien veel zuiniger. 100% vulling en een dunne hoge 45 liter tank achter de achterbank en voor een habbekrats kon je rijden door binnen en buitenland, zelfs naar de wintersport, bij de weinige pompen in duitsland moest je achter een betonnen muur tanken met een verloopnippel van het tankstation omdat je je eigen niet mocht gebruiken. In nl betaalde je toen een dikke drie ouderwetse dubbeltjes per liter en in de regionale gasoorlog maandenlang een duppie per liter. Zelfs bij normale prijzen kon je met een joet in de achterzak het hele land ronden. Geregeld kleppen stellen en verder probleemloos. Ook mn vader had tussen alle Mazda s door zo n snelle mits galant 2,3 td maar ging daarna ook graag gas rijden, dubbele actieradius, nooit meer zonder staan. Hij trof een slechte serie 16 kleppers dus de kop moest bij km stand 100000 voor garantie gelicht worden om voorzien te worden van nwe klepzetels, daarna geheel probleemloos.
Inmiddels bij saab aangeland, mn vrouw een 90, reed perfect op gas en gem 1 op 10. Verkrijgbaarheid in duitsland steeds beter en in zweden mondjesmaat, dure benzine lusstttte ie ondanks getegeld vervangen naaldzitting als water. Toen ik verder weg ging werken een classic 900 op gas gekocht en heel veel km s mee gemaakt, kleppen stellen was een routineklusje en tikje in motor bleek achteraf van ingeslagen oliepomptandwiel dus kop met paar km achteraf zonder reden gereviseerd. Deze auto staat samen met routel camperopbouw te koop evenals mn 99 met triumph stanpart naar saab b blok conversie van 1970 op gas. Toen ivm veel km s en ivm gezinsuitbreiding een mooie 9000 op gas gekocht, inmiddels rijdt ik door omstandigheden veel minder km s maar gas blijft erin omdat de extra km s nauwelijks wat kosten. Vorige eigenaar had door een lekkende origineel kachelraster (typische 9000 kwaal) waterschade op de onderliggende gasmodulepterin print, had ie netjes laten herstellen bij necam en keurig verteld bij verkoop, nooit meer last van gehad. Alle documentatie bij auto.Tussen gasinbouw bij 2 ton en gebruik tot 5 ton was de kop nog niet op maar zou binnen een ton toch gelicht moeten worden, 600 piek achterop is over al die km s peanuts. 2x tussendoor wat onderhoud aan de installatie, de eerste keer bij een inbouwstation verkeerde diagnose en sindsdien gelukkig bij de uiterst kundige saabspecialist mink. Blok van binnen als nw, veel minder vervuiling olie en dus minder verversingen nodig en nauwelijks slijtage in al die km s. Vonkenmakers gaan net zo lang mee als op benzine. 50 a 60000 km met 1x tussendoor na laten stellen op 0,85 ipv ca 1,1mm. Binnenkort eens kijken wat deze ruim 5 ton verse motor presteert op beide brandstoffen;) Ik heb een ringtank waarbij enkel de kofferbak vloer een paar cm hoger ligt. Dat t de originaliteit en waarde afbreekt deel ik zeker niet, integendeel, maar mag ieder natuurlijk voor zichzelf vinden/beslissen.
Er zijn veel vooroordelen bij het lpg, idd heb je uiteindelijk iets meer of onderhoud ander onderhoud en is een kundige reperateur als backup meegenomen al is de betrouwbaarheid van een goed verzorgd lpg exemplaar vergelijkbaar aan die van sec benzine. Helaas zijn huidige systemen bij moderne fabrikanten nauwelijks meer in support, coulance, garantie en dus steeds minder toegepast.
De een zweert bij gas, de ander verguist t of heeft goede redenen om t te gebruiken of er juist vanaf te zien, moet kunnen.
Ikzelf zou t jammer vinden als t zonder gebruik en besparing afgefakkeld werd. :)
[i][size=75]volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het [url=http://nl.fotoalbum.eu/sb153b]fotoalbum[/url] - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER![/size][/i]

Plaats reactie