LPG in 9-5 Aero tuning

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1431
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door veenaalt » vr 24 aug, 2018 23:04

Bedankt voor je reactie. O
Waar ga jij voor?

Prins? Moet je daar ookniet af en toe een bepaalde filter vervangen?
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Aero_9000
Geregistreerd lid
Berichten: 810
Lid geworden op: di 13 sep, 2005 16:50
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Aero_9000 » za 25 aug, 2018 19:07

Hannes schreef:
vr 24 aug, 2018 21:58
... Heel lomp gerekend (het scheelt zo 1 euro tussen premium benzine en LPG) moet ik dus zo'n 2000 liter tanken om de installatie terug te verdienen. Das zo'n 20.000 km. Nog even los van de 120 euro extra wegenbelasting, das nog eens 400 km per maand.
Ik denk dat je iets te optimistisch rekent... Daarnaast mis ik het extra (preventieve) onderhoud, achterschokbrekers en -veren, etc.

Het is natuurlijk het proberen waard. Ik ben benieuwd naar je bevindingen over een jaar. :)
- Saab 9000 Aero aut (1997)

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5560
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Hannes » ma 27 aug, 2018 12:42

Oh, maar nieuwe veren met load adjusters zitten er al onder.. ;) (net laten doen voor de vakantie). Maar weet ik, het is wat positief gerekend.

Kreeg trouwens net nog twee offertes binnen:

BRC installatie voor: 1550,- euro. (3 jaar garantie)

Eurogas installatie: 1395,- euro (2 jaar garantie)

Kennen jullie BRC en/of eurogas? Das wel een heel stuk voordeliger. Maar ook weer bijna te goedkoop voor een toch wel complexe auto als een 9-5 aero.
En snabb och lyxig Saab gör inte en Lexus överflödig

9-5 Aero estate (2005) Blauw (SOLD for a GS450h)
9-3 2.0T Aero cabrio (2003) Blauw!
Steun het SAABFORUM, doe een donatie!

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door DionHPT » ma 27 aug, 2018 15:41

BRC kan ik je ten harte aanbevelen als je keuze hierop uitkomt.

Ik krijg best veel Saabs met BRC langs de deur en goed afgesteld is dit echt wel een fijne installatie die de installateur legio mogelijkheden biedt! Veel vrijer dan Vialle bijvoorbeeld.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5560
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Hannes » wo 29 aug, 2018 22:14

Om alle aanbiedingen compleet te hebben... Kreeg ik vandaag van Boertien (bij Zwolle) het advies om Vialle in te bouwen (2150,-).

Ik weet het effe niet.... Te veel keus zullen we maar zeggen. ;)
En snabb och lyxig Saab gör inte en Lexus överflödig

9-5 Aero estate (2005) Blauw (SOLD for a GS450h)
9-3 2.0T Aero cabrio (2003) Blauw!
Steun het SAABFORUM, doe een donatie!

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28666
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Sapphire » wo 29 aug, 2018 22:23

En je hebt ook nog Vogels VGI... om het lijstje nog langer te maken. En vast nog wel meer systemen.

Ik denk dat zo'n aanbieding van €1400 al snel aantrekkelijk lijkt, maar mijn bedenking is dan gelijk (vs €2150 of nog meer bij andere bedrijven/installaties): hoe netjes is het ingebouwd (maakt sommigen niet uit, maar ik kan echt niet tegen super slordig ingebouwde installaties), hoe verhoudt het verbruik zich tot andere systemen (en hoe verfijnd is het systeem in het algemeen, uitgaande van een auto met turbo en 250 pk, of wat er van over is), hoe onderhoudsgevoelig is het systeem en hoe vaak moet je terug voor het goed is? (En voor het complete plaatje: hoe dicht is het inbouwstation of een plek waar ze dit type installatie kunnen servicen) bij huis, voor het geval er toch iets mis mee is later).

En idd de kosten voor extra preventief onderhoud zoals: nieuwe benzinepomp, achter schokdempers + veren en/of hulpveren (toevallig al gedaan maar vast niet gratis), nieuwe DI-cassette voor de zekerheid, etc. Dan hebben we het nog niet over de extra mrb, het extra potje voor (on)voorzien onderhoud (zoals koprevisie) en ga zo maar door. Ik denk niet dat je het in een jaar hebt terugverdiend...
9000, what else?

Gebruikersavatar
Mariacci
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Mariacci » do 30 aug, 2018 9:18

Hannes schreef:
wo 29 aug, 2018 22:14
Om alle aanbiedingen compleet te hebben... Kreeg ik vandaag van Boertien (bij Zwolle) het advies om Vialle in te bouwen (2150,-).

Ik weet het effe niet.... Te veel keus zullen we maar zeggen. ;)
Hoeveel km rijd je per jaar?

Ik heb in mijn vorige auto (9-5 aero, niet getuned) dezelfde keuze destijds gemaakt. Obv adviezen gekozen voor Vialle en goed bekend staande inbouwer.
Ja, het was goedkoper, ik heb 'm zeker terugverdiend.
Nee, het was zeker niet probleemloos. Het grootste geneuzel vind ik de zoektocht als er iets is. Ligt het nu aan de lpg-installatie of aan de auto zelf?
tig keren teruggeweest. Heen-en-weer gewijs tussen garage en inbouwer. Di cassette een keer vervangen terwijl de gascomputer stuk bleek. Vaak hikjes (inspuitmondjes). Laatste jaar wel probleemloos geweest.

Dus conclusie: ja het is zeker goed terug te verdienen. Heel Nederland aan de zonnepanelen maar LPG verdient zich sneller terug ;-)

Belangrijkste advies, hier al gelezen: Zorg echt dat je inbouwer dichtbij huis zit. Ik zou dat belangrijker vinden dan het merk van de installatie en de inbouwprijs. En dan is het vanaf 25.000km per jaar financieel zeker aantrekkelijk.

Korte rekensom voor 4 jr / 100.000km:

meerkosten
mrb: 2800
installatie: 2100
onderhoud: 1200
totaal: 6100

besparing:
benzine (1 op 10): 16500
lpg (1 op 8,5): 7700
totaal: 8800

Het is aan jou de afweging of die besparing opweegt tegen het potentiële gedoe. Ga je meer rijden per jaar of houd je de auto langer dan wordt het voordeel groter (al komt er na verloop van tijd weer een koprevisie aan). Zelf begin ik er niet meer aan. Maar bij 40.000 per jaar zou ik er wel weer blind voor kiezen.
Saab 9-3 Estate V6 Aero Hirsch 2008 / Saab 900i 2.0-16v 5-deurs 1993 / Saab 900 2.0-16v Lpt Cabrio 1992
Verkocht: Saab 900i 2.1-16v Cabrio 1991 / Saab 9-5 Estate Aero 2004

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28666
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Sapphire » ma 03 sep, 2018 0:28

Dat is dus 2700 bespaard in 4 jaar tijd (maar wel al het ongemak van LPG rijden, plus extra reparaties/gezeik). Vind dat zelf niet bepaald indrukwekkend. Ik heb vaak van die sommetjes gemaakt (nog iets pessimistischer qua kosten) maar ik kom tenzij je echt 50k per jaar rijdt nooit boven de 1000 euro besparing per jaar, en dan vind ik het zelf niet echt de moeite/ellende waard... Maar inderdaad moet ieder dat zelf weten. Echter als het puur om die kosten gaat kun je beter helemaal geen Saab rijden denk ik :oops: Zo'n auto kies je niet met het hoofd maar met het hart 8) :O: (waarmee ik niet wil zeggen dat het kostenplaatje dan meteen helemaal niet meer relevant is)
9000, what else?

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5560
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Hannes » za 08 sep, 2018 10:50

Achter elkaar de spijker op de kop.. Maakt naast de keuze tussen de installatie, de hele beslissing niet gemakkelijker.
En snabb och lyxig Saab gör inte en Lexus överflödig

9-5 Aero estate (2005) Blauw (SOLD for a GS450h)
9-3 2.0T Aero cabrio (2003) Blauw!
Steun het SAABFORUM, doe een donatie!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2423
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Tubbe » vr 28 sep, 2018 18:36

ik heb inmiddels 350k met mijn vialle installatie gereden. Heb daar eigenlijk niet heel veel problemen mee gehad. Inmiddels is wel de kop een keer vervangen, de klepstelen ingekort, de pomp gereviseerd en heb ik ook een keer de injectoren laten vervangen door goede gebruikte. Nooit check engine of ander leed. Wel wat gevoeliger op DI problemen en versleten bougies. Ik vind het heel prettig om voor een prikkie te tanken, anderzijds is het totaalplaatje van de kosten niet geheel overtuigend. Het gaat om relatief weinig geld op het totaal. (al denk ik dat ik op een ton geen 1200 euro onderhoudskosten heb gehad voor alleen lpg zaken....)
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door davidjoost » vr 16 nov, 2018 15:37

Ik kan Vialle van harte aanbevelen i.c.m. de maatwerk tuning van Dion. :O:

Mijn 9-3 Cabrio 2.8 V6 rijdt al 50.000 km probleemloos met meer dan 300 pk op LPG. Gemiddeld verbruik is 1 op 8, niet gek voor een getunede zescilinder op gas. :O:
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

stil0o
Geregistreerd lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 12:28
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door stil0o » do 22 nov, 2018 9:38

davidjoost schreef:
vr 16 nov, 2018 15:37
Ik kan Vialle van harte aanbevelen i.c.m. de maatwerk tuning van Dion. :O:

Mijn 9-3 Cabrio 2.8 V6 rijdt al 50.000 km probleemloos met meer dan 300 pk op LPG. Gemiddeld verbruik is 1 op 8, niet gek voor een getunede zescilinder op gas. :O:
Is de keuze al gemaakt?

Ook ik rij met Vialle installatie en Dion Software.
Daarbij is Henk Boertien echt een geweldige vent met veel kennis.
Rekent niet alleen in zijn eigen voordeel en adviseert met onderbouwing.

Advies is wel eerst de auto optimaal te laten tunen door Dion voor je er gas in laat bouwen.
Zowel Henk als Dion beamen dit.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3869
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door op » do 22 nov, 2018 11:37

mijn 9-5 2.3 draait al 220.000 probleemloos op Prins Vsi
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12383
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Style&Co » do 22 nov, 2018 12:36

op schreef:
do 22 nov, 2018 11:37
mijn 9-5 2.3 draait al 220.000 probleemloos op Prins Vsi
hetzelfde hier... zeer tevreden. En mijn 2.3T is gekieteld maar dat kan het systeem prima aan. Laten doen bij Brouwer in Hoogeveen
live your dreams

Gebruikersavatar
Kermit III
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 21:48

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Kermit III » wo 28 nov, 2018 23:46

Vorige 9.3 op Vialle welke ik kort gehad heb. Werd gek van om de 300km te moeten tanken. Ging slechts 45 ltr in.
De 9.3 met 200+ pk daarna op Vogels gas wat mij in de 100kkm die ik er mee gereden heb vanaf 260kkm uitstekend bevallen is en zeker geen 1200 euro aan gas zaken gekost heeft. Inderdaad: elke 35000 km een filtertje van een paar tientjes. In deze tank ging 65 ltr (80% vulling onklaar gemaakt?) en kon ik 500km rijden. Dat was prima te doen.
Heb nu een 9.5 estate op Vialle gas. Weer met max. 45 ltr. Grrr. Bij Vialle ben je een deel van de tankinhoud kwijt aan de Vialle pomp. Toch een punt wat ik mee zou nemen in de overweging.

Plaats reactie