Lpg verbruik?! Amazing
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Lpg verbruik?! Amazing
LPG is vloeibaar opgeslagen in de tanks bij een pompstation. Vanuit de pomp komt het in gasvorm weer in de autotank. Dus vloeibaar is makkelijk te meten aan de pomp.
CNG is opgeslagen in gasvorm, al of niet in buffers en wordt door een compressor onder ongeveer 220 bar gecomprimeerd de auto tanks in gedrukt. Deze vorm laat zich aan de tank weer makkelijker meten in kilo's.
CNG is opgeslagen in gasvorm, al of niet in buffers en wordt door een compressor onder ongeveer 220 bar gecomprimeerd de auto tanks in gedrukt. Deze vorm laat zich aan de tank weer makkelijker meten in kilo's.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- 93Rookie
- Donateur (3x)
- Berichten: 749
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Een heel goede morgen allemaal
Zomaar wat info:
https://www.pitpoint.be/verschil-tussen-lpg-en-cng/
Interessant, Ik ga als Rookie nog eens wat leren van onze Belgische broeders
Zomaar wat info:
https://www.pitpoint.be/verschil-tussen-lpg-en-cng/
Interessant, Ik ga als Rookie nog eens wat leren van onze Belgische broeders
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Lpg tank je gewoon vloeibaar hoor, pas in de verdamper wordt het omgezet van vloeibaar naar gasvormig.
Bij Vialle LPi gebeurt de faseverandering van vloeibaar naar gasvormig pas in het inlaatspruitstuk omdat de LPG bij dit systeem vloeibaar wordt ingespoten.
Eigenlijk zou het veel eerlijker zijn om altijd in massa te meten, aangezien ook bij vloeistoffen het volume iets afhankelijk is van de temperatuur, maar uiteraard veel minder dan bij gassen. Bij verbranding in de motor gaat het om de hoeveelheid van de brandstof- en luchtmoleculen, en da's niets anders dan de massa.
Bij Vialle LPi gebeurt de faseverandering van vloeibaar naar gasvormig pas in het inlaatspruitstuk omdat de LPG bij dit systeem vloeibaar wordt ingespoten.
Eigenlijk zou het veel eerlijker zijn om altijd in massa te meten, aangezien ook bij vloeistoffen het volume iets afhankelijk is van de temperatuur, maar uiteraard veel minder dan bij gassen. Bij verbranding in de motor gaat het om de hoeveelheid van de brandstof- en luchtmoleculen, en da's niets anders dan de massa.
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Je hebt helemaal gelijk, schrijffout deze kant.
Maar daarom wordt er dus gemeten in liters of kilo's.
Gewoon makkelijker aan de pomp.
Maar daarom wordt er dus gemeten in liters of kilo's.
Gewoon makkelijker aan de pomp.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: za 28 jun, 2014 19:13
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Gebruikelijk is rond de 1:8,5
Dochter van 13: "Iedereen is blij met een Saab, vind ik!"
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Tuurlijk is massa eerlijker, maar volgens mij is de samenstelling van lpg niet altijd hetzelfde, dus lijkt mij de energie waarde per hoeveelheid massa ook verschillend .
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Ik rijd ook zwaar beladen op vakantie hoor, maar rijd echt geen 1 op 7 of 8,RoccoH schreef: ↑zo 03 mar, 2019 23:10marces schreef: ↑zo 03 mar, 2019 15:38Zit op forum te kijken omdat mijn Saab 9-3 cabrio net terug uit Italie op lpg telkens rond 1: 7,3 verbruik had. Zwaar beladen en met koffer op trekhaak en snelheden rond de 140 tot 160. Is daar nog wat aan te doen, anders dan langzamer rijden....of is dat gewoon wat je mag verwachten van deze uitvoering?Ik wel, het betreft hier een 9-3 Sport Cabrio en die zijn normaal gesproken wel een stuk zuiniger op LPG, vooral met Vialle LPi. Heeft de cabrio de B207 of B284 en met wat voor gasinstallatie?
Wij doen rond de 1:9,5 op LPG met onze 2006 Sport Estate (B207R met Vialle LPi) en da's volgens mij een redelijk normaal verbruik.
Koffer op de trekhaak kan trouwens wel voor een behoorlijke extra luchtweerstand zorgen, gewicht is niet zo relevant bij een constante snelheid. Wat is het verbruik normaal gesproken?
Mss door je aanhanger enz.
Als je auto zo is afgesteld dat hij ook veel trekkracht heeft betekend ook gewoon meer verbruik.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Of net iets te hard. Of gewoon te lomp veel gas.
120- 130 op gps met een 99 gaat best wel 1 op 10, maar ga je lopen “duwen” en telkens 130 140 willen halen gaat het zo naar 1 op 8
Hetzelfde met een paardentrailer erachter, boven de 80, dan hoor je de lpg er als het ware doorheen lopen,
Je geeft veel gas maar gebeurt niet veel meer.
Je moet eigenlijk rijden alsof je met de wind mee rijdt
120- 130 op gps met een 99 gaat best wel 1 op 10, maar ga je lopen “duwen” en telkens 130 140 willen halen gaat het zo naar 1 op 8
Hetzelfde met een paardentrailer erachter, boven de 80, dan hoor je de lpg er als het ware doorheen lopen,
Je geeft veel gas maar gebeurt niet veel meer.
Je moet eigenlijk rijden alsof je met de wind mee rijdt
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Ik blijf nu wel echt constant hangen op
1 op 9,5 veel korte stukken
1 op 10 stevig door rijden
Heb een keer of 4 geprobeerd rustig te rijden en zo min mogelijk remmen. Dus veel uitrollen op lange afstand en haha, maar dat maakt echt bijna geen bil uit.
Win ik op een hele tank 15km mee of zo?!
Wat echt zou werken is een elektromotor die je op cruise speed kan aanzetten. Constante snel heid kost weinig energie. De accu laad zich dan zelf op met een zonnepaneel op je dak en kofferbak en motor kap.
Of gewoon nog een extra overdrive 1500rpm met 120km/h en een beetje mist;)
Mist geeft echt voor koppel in de lage rpm. Met name voor non turbo voertuigen is dit echt een goede uitvinding. En nee het is geen injectie. Maar een mist maker uit de vijver.
Water zet 1500x meer uit dan lucht! En je hebt maar heel weinig nodig.
1 op 9,5 veel korte stukken
1 op 10 stevig door rijden
Heb een keer of 4 geprobeerd rustig te rijden en zo min mogelijk remmen. Dus veel uitrollen op lange afstand en haha, maar dat maakt echt bijna geen bil uit.
Win ik op een hele tank 15km mee of zo?!
Wat echt zou werken is een elektromotor die je op cruise speed kan aanzetten. Constante snel heid kost weinig energie. De accu laad zich dan zelf op met een zonnepaneel op je dak en kofferbak en motor kap.
Of gewoon nog een extra overdrive 1500rpm met 120km/h en een beetje mist;)
Mist geeft echt voor koppel in de lage rpm. Met name voor non turbo voertuigen is dit echt een goede uitvinding. En nee het is geen injectie. Maar een mist maker uit de vijver.
Water zet 1500x meer uit dan lucht! En je hebt maar heel weinig nodig.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
- Christiaan94
- Donateur
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
- Regio: Sverige - Zweden
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Heel netjes! Ik meet altijd het verbruik in liters op 100km en de afwijking ten opzichte van de boordcomputer. Momenteel een leenauto, 9000 2.0i met een Vialle LPi installatie. Haalt makkelijk 1/0 en afgelopenw eek zelf 8.5/100. Afwijking t.o.v. de boordcomputer altijd stabiel rond de 25%.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Net ff YouTube filmpje bekeken van een mistmaker,
Welke heb je erin?
En hoe snel start zo.n ding.?
En hoe schakel jij hem bij?
Die dingen zijn goed betaalbaar, leuk voor een experiment
Welke heb je erin?
En hoe snel start zo.n ding.?
En hoe schakel jij hem bij?
Die dingen zijn goed betaalbaar, leuk voor een experiment
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
- Regio: - kies een regio
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Economisch rijden is gaspedaal diep induwen tot je op de gewenste snelheid zit. Om te versnellen naar 100km/uur heb je sowieso een bepaalde hoeveelheid energie nodig, of je dat nu snel of traag doet. Hoe meer tijd je nodig hebt om die energie op te wekken, hoe meer verlies je krijgt. Snel optrekken is dus economisch zolang je maar uit de hoge toeren blijft.Dikketrip schreef: ↑wo 27 mar, 2019 20:08Ik blijf nu wel echt constant hangen op
1 op 9,5 veel korte stukken
1 op 10 stevig door rijden
Heb een keer of 4 geprobeerd rustig te rijden en zo min mogelijk remmen. Dus veel uitrollen op lange afstand en haha, maar dat maakt echt bijna geen bil uit.
Win ik op een hele tank 15km mee of zo?!
Wat echt zou werken is een elektromotor die je op cruise speed kan aanzetten. Constante snel heid kost weinig energie. De accu laad zich dan zelf op met een zonnepaneel op je dak en kofferbak en motor kap.
Of gewoon nog een extra overdrive 1500rpm met 120km/h en een beetje mist;)
Mist geeft echt voor koppel in de lage rpm. Met name voor non turbo voertuigen is dit echt een goede uitvinding. En nee het is geen injectie. Maar een mist maker uit de vijver.
Water zet 1500x meer uit dan lucht! En je hebt maar heel weinig nodig.
Zelfde reden dat het verhogen van het vermogen, tuning dus, een lager verbruik oplevert, komt omdat de wagen sneller optrekt en dus minder lang zware arbeid moet verrichten. Bij een constante snelheid in een bepaalde versnelling/overbrenging is het verbruik identiek welke tuning je ook hebt.
Voor de rest snelheid continu houden, anticiperen zodat je zo weinig mogelijk moet optrekken en van de remmen blijven.
Je idee met een elektromotor en zonnepanelen op het dak gaat niet werken, opbrengst is véél te laag, anders hadden alle elektrische wagens dat al lang om hun bereik te verhogen.
Overdrive met mist, ik heb geen ervaringen met mist, maar dat gaat niets doen op cruisesnelheid. Het idee van mist is dat je koeling voorziet voor de cilinderwanden.
Bij hevig optrekken worden de cilinderwanden van de motor te warm, om te verhinderen dat dit een probleem word spuit je extra benzine in en word het ontstekingstijdstip aangepast, dat kost je vermogen. Als je de cilinderwand kan koelen met water of mist zal de ECU minder agressief zijn in zijn pogingen de cilinderwanden onder controle te houden en krijg je dus meer vermogen en minder verbruik.
Echter dit probleem stelt zich enkel bij hevig optrekken, bij cruisecontrol gaat de ECU sowiezo voor de ideale brandstof/lucht verhouding met het best mogelijk ontstekingstijdstip.
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Lpg verbruik?! Amazing
IK heb zo een kleine ronde er in. 24v gebruik een dc dc booster 12-24 volt.turbopilot schreef: ↑vr 03 mei, 2019 21:56Net ff YouTube filmpje bekeken van een mistmaker,
Welke heb je erin?
En hoe snel start zo.n ding.?
En hoe schakel jij hem bij?
Die dingen zijn goed betaalbaar, leuk voor een experiment
Maar wil hem nu verplaatsen. Warm water geeft veel mist. Heb m geplaatst boven de turbo. Maar bij 80 graden gaat de mist maker kapot.
Ik gebruik een spanning punt uit mijn zekeringkast onder de hood.
Als ik de sleutel omdraai wordt hij direct bekrachtigd.
De mist maak ik in een bak. Daar loopt een slang naar mijn luchtfilter. Zo dik als een halve tuinslang. Hij moet niet te veel mist zuigen. Je hebt maar weinig nodig.
Ik heb zelfs een knelpunt gemaakt in de slang zo dat er maar weinig wordt aan gezogen.
Ik kan de auto bijna stationair van het grindpad af laten rollen. Puur op uitzetten van het water dus.
Kijk maar naar een stoom locomotief. Wat een brutekrachten. Gewoon water wat uitzet.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Lpg verbruik?! Amazing
Zonnecel is alleen bij laden. Je laat accu’s op je benzine motor.sprankel schreef: ↑za 11 mei, 2019 23:50Economisch rijden is gaspedaal diep induwen tot je op de gewenste snelheid zit. Om te versnellen naar 100km/uur heb je sowieso een bepaalde hoeveelheid energie nodig, of je dat nu snel of traag doet. Hoe meer tijd je nodig hebt om die energie op te wekken, hoe meer verlies je krijgt. Snel optrekken is dus economisch zolang je maar uit de hoge toeren blijft.Dikketrip schreef: ↑wo 27 mar, 2019 20:08Ik blijf nu wel echt constant hangen op
1 op 9,5 veel korte stukken
1 op 10 stevig door rijden
Heb een keer of 4 geprobeerd rustig te rijden en zo min mogelijk remmen. Dus veel uitrollen op lange afstand en haha, maar dat maakt echt bijna geen bil uit.
Win ik op een hele tank 15km mee of zo?!
Wat echt zou werken is een elektromotor die je op cruise speed kan aanzetten. Constante snel heid kost weinig energie. De accu laad zich dan zelf op met een zonnepaneel op je dak en kofferbak en motor kap.
Of gewoon nog een extra overdrive 1500rpm met 120km/h en een beetje mist;)
Mist geeft echt voor koppel in de lage rpm. Met name voor non turbo voertuigen is dit echt een goede uitvinding. En nee het is geen injectie. Maar een mist maker uit de vijver.
Water zet 1500x meer uit dan lucht! En je hebt maar heel weinig nodig.
Zelfde reden dat het verhogen van het vermogen, tuning dus, een lager verbruik oplevert, komt omdat de wagen sneller optrekt en dus minder lang zware arbeid moet verrichten. Bij een constante snelheid in een bepaalde versnelling/overbrenging is het verbruik identiek welke tuning je ook hebt.
Voor de rest snelheid continu houden, anticiperen zodat je zo weinig mogelijk moet optrekken en van de remmen blijven.
Je idee met een elektromotor en zonnepanelen op het dak gaat niet werken, opbrengst is véél te laag, anders hadden alle elektrische wagens dat al lang om hun bereik te verhogen.
Overdrive met mist, ik heb geen ervaringen met mist, maar dat gaat niets doen op cruisesnelheid. Het idee van mist is dat je koeling voorziet voor de cilinderwanden.
Bij hevig optrekken worden de cilinderwanden van de motor te warm, om te verhinderen dat dit een probleem word spuit je extra benzine in en word het ontstekingstijdstip aangepast, dat kost je vermogen. Als je de cilinderwand kan koelen met water of mist zal de ECU minder agressief zijn in zijn pogingen de cilinderwanden onder controle te houden en krijg je dus meer vermogen en minder verbruik.
Echter dit probleem stelt zich enkel bij hevig optrekken, bij cruisecontrol gaat de ECU sowiezo voor de ideale brandstof/lucht verhouding met het best mogelijk ontstekingstijdstip.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Lpg verbruik?! Amazing
De uitspraak dat als iets echt werkt dat dan alle auto's Het wel hadden is nooit van kracht.
Er zijn meer dan 1000 patenten voor auto motoren
Combinatie overheated stoom, waterstof, mist.
Die patenten worden allemaal vast gehouden zodat niemand het mag maken.
Time to wake up;)
Er zijn meer dan 1000 patenten voor auto motoren
Combinatie overheated stoom, waterstof, mist.
Die patenten worden allemaal vast gehouden zodat niemand het mag maken.
Time to wake up;)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk