Mijn 9-5 van 2004 heeft een prins gas instalatie met gele injectoren
Motor is een 2.3 lpt automaat
Nu zet ik de aero ecu met de td04 erin
Wat moet ik ombouwen aan de lpg ?
Of kan hij blijven lopen en bij vermogensvraag omschakelen naar benzine ?
Wie weet er meer van ?
Prins omboouwen
- pzenden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: do 17 feb, 2005 16:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Prins omboouwen
Saab 9-5 estate 2005
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Prins omboouwen
Aero ecu met een LPT is niet echt handig. Remmen zijn anders dus mogelijk een foutmelding op de ESP/TCS.
Daarnaast is de afstelling voor de turbo anders waardoor de GT17 turbo nooit ideaal zal lopen op de mapping van de TD04. Ook heeft een Aero een topvermogen van 250pk in dat bouwjaar wat te veel is voor je bestaande turbo. 235 pk is daar als stage 1 de max.
In principe zijn de gele injectoren de voorloper van de 65 pk injectoren, maar het is vaak per auto verschillenf hoe deze zijn in geregeld. Evenals overschakelen naar benzine bij een bepaalde druk.
Als je de auto naar de huidige set up laat tunen naar een stage 1 bijvoorbeeld, haal je er op een verantwoordelijke manier en veilig de max uit je set up. En dit eventueel ook nog eens speciaal aangepast voor LPG.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Daarnaast is de afstelling voor de turbo anders waardoor de GT17 turbo nooit ideaal zal lopen op de mapping van de TD04. Ook heeft een Aero een topvermogen van 250pk in dat bouwjaar wat te veel is voor je bestaande turbo. 235 pk is daar als stage 1 de max.
In principe zijn de gele injectoren de voorloper van de 65 pk injectoren, maar het is vaak per auto verschillenf hoe deze zijn in geregeld. Evenals overschakelen naar benzine bij een bepaalde druk.
Als je de auto naar de huidige set up laat tunen naar een stage 1 bijvoorbeeld, haal je er op een verantwoordelijke manier en veilig de max uit je set up. En dit eventueel ook nog eens speciaal aangepast voor LPG.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- pzenden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: do 17 feb, 2005 16:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Prins omboouwen
Remmen heb ik al aangepast naar 308 voor en 300 achter
Td04 heb ik liggen kan ik zo monteren
Aero van mijn bouwjaar heeft standaard 250 pk
Denk jij dát de stage one 235 goed loopt met de huidige lpg instalatie ?
Td04 heb ik liggen kan ik zo monteren
Aero van mijn bouwjaar heeft standaard 250 pk
Denk jij dát de stage one 235 goed loopt met de huidige lpg instalatie ?
Saab 9-5 estate 2005
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Prins omboouwen
Met 2 bar lpg druk kan je zeker 250+ pk draaien met een Prins met 4 gele keihins. Let er dan wel op dat je Prins is uitgerust met een verdamper met map aansluiting, een 8mm leiding vanaf de tank en de (optionele) map sensor.
Om te weten wat de gasdruk is kan je de lpg ecu uitlezen, daarin staat de druk geprogrammeerd. De druk kan je aanpassen met het inbusje voorop op de verdamper. Je moet dan uiteraard wel de ecu programmering overeenkomstig aanpassen (nieuwe lpg druk erin zetten en de lpg correctiefactor opnieuw bepalen).
Vaak staat de gasdruk standaard aan de lage kant ingesteld (1.5-1.7 bar), wat ze doen om te voorkomen dat de installatie te vroeg terugschakelt naar benzine bij lage tankdruk. Bij vrijwel lege tank en heel koud weer is de tankdruk vaak nog maar 2 bar, min een bar turbodruk is er dan nog maar 1 bar beschikbaar. Ga je dan goed op het gas dan krijg je het tank leeg effect en schakelt hij om naar benzine. Maar in de praktijk is dat eigenlijk amper een probleem, je kan ook iets eerder tanken en de installatie schakelt altijd naar benzine als de druk te laag wordt dus er gaat niks stuk.
Wel altijd testen of de injectoren het bijhouden, met driekwart lege tank volgas tot in de toerenbegrenzer met de laptop eraan en controleren of de AFR goed blijft.
Om te weten wat de gasdruk is kan je de lpg ecu uitlezen, daarin staat de druk geprogrammeerd. De druk kan je aanpassen met het inbusje voorop op de verdamper. Je moet dan uiteraard wel de ecu programmering overeenkomstig aanpassen (nieuwe lpg druk erin zetten en de lpg correctiefactor opnieuw bepalen).
Vaak staat de gasdruk standaard aan de lage kant ingesteld (1.5-1.7 bar), wat ze doen om te voorkomen dat de installatie te vroeg terugschakelt naar benzine bij lage tankdruk. Bij vrijwel lege tank en heel koud weer is de tankdruk vaak nog maar 2 bar, min een bar turbodruk is er dan nog maar 1 bar beschikbaar. Ga je dan goed op het gas dan krijg je het tank leeg effect en schakelt hij om naar benzine. Maar in de praktijk is dat eigenlijk amper een probleem, je kan ook iets eerder tanken en de installatie schakelt altijd naar benzine als de druk te laag wordt dus er gaat niks stuk.
Wel altijd testen of de injectoren het bijhouden, met driekwart lege tank volgas tot in de toerenbegrenzer met de laptop eraan en controleren of de AFR goed blijft.
9000 Anniversary 2.3T
- pzenden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: do 17 feb, 2005 16:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Prins omboouwen
9000-95 heb jij daar een computer voor om dit uit te lezen enof programmeren
Saab 9-5 estate 2005
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Prins omboouwen
Zo ingewikkeld is dat niet. Vooropgesteld dat het een oudere prins is (met het zwarte vierkante knopje in de auto) is de software overal te vinden op het www. Verder heb je een uitlees kabeltje nodig. Er zijn kant-en-klare interfaces te koop via ebay oid, direct naar usb zo je wilt.
9000 Anniversary 2.3T
- pzenden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: do 17 feb, 2005 16:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Prins omboouwen
Heb net een partij kabels gekocht om uit te lezen nu nog de software
Saab 9-5 estate 2005
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
Saab 900 cd 1980
Saab 900 ng cabrio 1995
Opel senator 3.0 24 v 1982
Opel manta b3.0 24 v 1979
Yamaha xv-1600 wildstar 1999
Yamaha xv-1600 wildstar 2001
Yamaha xv-1900 Raider 2009
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Prins omboouwen
Ik denk dat je in ieder geval een lekkere auto er door krijgt. Je benzine software aanpassen naar het gebruik op gas is natuurlijk altijd een plus.. ook buiten het gebruiken van de TD04 ompzenden schreef:Remmen heb ik al aangepast naar 308 voor en 300 achter
Td04 heb ik liggen kan ik zo monteren
Aero van mijn bouwjaar heeft standaard 250 pk
Denk jij dát de stage one 235 goed loopt met de huidige lpg instalatie ?
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18