Radeloos (random misfires, stotteren)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » za 08 jul, 2017 8:49

ReinO schreef:het lijkt er op dat ie fouten genereert en zoveel stapelt dat ie fout gaat bijregelen.
Die afsluiter kun je horen klikken links voor (motorkap open), mocht ie niet klikken dan rij je veel te rijk: heb je ook onevenredig veel benzineverbruik?
Bekabeling achter bij de lpg tank allemaal goed? Geen roestige massa?
Het verbruik is al jaren hetzelfde. De bekabeling heeft de specialist laatst bekeken bij het vervangen van de pomp.
tanisha schreef:De lpi ECU regelt niks dat is een dom statisch ding dat de vertaalslag maakt van benzine naar lpg.
De lambda sonde wordt enkel en alleen gebruikt om het overschakelen naar lpg te bepalen (zodra er 3 pendellingen zijn geweest is het zo ver of na 5 minuten als er geen pendellingen komen)

Wat mij te binnen schiet bij het lezen van dit verhaal is een lpi ECU die om de 3000 toeren de verkeerde vertaling naar lpg maakt door wegregelen (adaptie) van de benzine ecu.
Maar als hij niets doet, hoe komt het dan dat de auto schokvrij rijdt als ik de EEPROM reset heb gedaan van de LPI ECU? Terwijl dit daarvoor schokte? ECU is ook al vervangen voor een nieuwe.

[update]
Tweede (koude) start na reset stottert hij weer en ook het starten gaat moeizaam(20 seconde onregelmatig lopen). Ik zal een video hiervan maken, wellicht dat jullie daar wat aan kunnen zien/horen.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door ReinO » za 08 jul, 2017 12:01

dan werkt de afsluiter dus wel naar behoren.
pff
waren er foutcodes bekend? en je 4-gasmeting wel goed?
ik probeer mee te denken want als ik het antwoord had dan kreeg je hem.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » zo 09 jul, 2017 11:00

Ohh wacht even, ik heb niet goed gelezen. Benzineverbruik.. Ik heb mij wel eens verrast hoe vaak ik moest tanken terwijl ik op LPG rij. Ik heb dit bijgehouden maar de bonnetjes ben ik kwijt :roll:
Ik dacht dat je de LPG afsluiter bedoelde(scheef gelezen..), maar na het lezen van de vialle handleiding neem ik aan dat je de injector ontbreek unit bedoelt?

De foutcodes zijn P0138(O2 sensor na kat) en P0300(random/multiple misfires).
APK is hij net doorheen gekomen, de 4-gas waardes heb ik niet gekregen. Wel stinkt het uit de uitlaat net bij het starten.

Zou het kunnen dat een van de relais voor uitschakelen van de benzine injectoren defect is waardoor hij benzine injecteert en dus te rijk loopt? Dat kastje kan ik wel even loshalen en de spoelen en contacten van de relais doormeten. Garage had de LPE omgewisseld, maar weet niet of ze deze ook hebben omgewisseld.

Hoe zou ik na het overschakelen op gas kunnen testen of de benzine injectoren meedraaien?

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door postma » zo 09 jul, 2017 15:45

Ik heb dit topic eens doorgelezen en kom tot de conclusie dat de problemen wel heel erg lijken op wat ik heb gehad.
Neem eens contact op met Peter Mink in Breda, die heeft het bij mij uitstekend opgelost.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » zo 09 jul, 2017 16:34

Heeft hij aangegeven wat het probleem en de oplossing was?

Ik heb nu twee specialisten gehad(Hengelo en Rijssen) en de saab specialist in Ommen, het laten doen loopt nogal in de papieren(enkele duizenden euro's onderhand..) dus doe het liefst wat ik zelf kan zelf.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door ReinO » zo 09 jul, 2017 17:22

ik bedoelde dat zwarte kastje die er voor zorgt dat de benzine wordt afgesloten - op tijd- .
wanneer die het niet doet: motorkap open en na het starten hoor je geen duidelijke klik dan kan dat de oorzaak zijn.

het is nogal eens een gedoe om te vinden wat het is.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » zo 09 jul, 2017 22:31

ReinO schreef:ik bedoelde dat zwarte kastje die er voor zorgt dat de benzine wordt afgesloten - op tijd- .
wanneer die het niet doet: motorkap open en na het starten hoor je geen duidelijke klik dan kan dat de oorzaak zijn.

het is nogal eens een gedoe om te vinden wat het is.
Net getest: zeer duidelijk de klik te horen. Kastje bleek overigens ook vervangen te zijn door de LPG specialist en hadden hem zelf ook al getest(bleek ander kastje dan op een eerdere foto en ze hadden er een sticker "getest" op geplakt).

Overigens wel raar, gisteren na 24 uur staan startte hij rot. Zojuist na 24 uur starten en het ging redelijk OK. Wel verschil dat het vandaag warm was. Nog even wat kastjes op geklopt en hier en daar draden heen en weer bewogen maar motor bleef normaal draaien :?

Ik blijf het proberen met draaiende camera hopende dat ik een keer het euvel op beeld en geluid vast kan leggen.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door ReinO » ma 10 jul, 2017 6:27

ik ben door mijn tips heen onderhand.
Wat ik nog kan bedenken: check zo veel mogelijk van de bekabeling richting kabelboom. Tape er af voor een visuele check op beschadigde mantels. Of slechte contacten.
En laat ergens je SID open zetten zodat je meer info kan halen. Sowieso vreselijk handing bij probleemoplossen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » ma 10 jul, 2017 9:43

Verrassend genoeg sloeg hij vandaag nog weer mooier aan dan gisteren en draait hij net zo soepel als vroeger. :lol:

Vervangen van de uitstroommondjes heeft trouwens wel echt verbetering gebracht, normaal had ik op LPG een stationair toerental van ~900 wat ietswat ruw klonk en als ik dan overschakelde op benzine dropte dit naar ~700. Nu heb ik op beide brandstoffen hetzelfde stationair toerental en draait de motor rustiger.

Het is nu heel erg hard hopen dat de ECU zichzelf na de reparatie nog moest inregelen en dat er wellicht nog wat schoonmaakmiddelen(remreiniger, thinner) in het spruitstuk zaten.

Ontzettend bedankt voor de hulp! Hopelijk hebben anderen er nog iets aan als ze de uitstroommondjes verdenken. Het is geen moeilijke klus.

Mocht de motor weer raar gaan doen, dan zal ik inderdaad de kabelboom en contactjes moeten verdenken en deze loshalen/nalopen.

lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » di 11 jul, 2017 19:30

Hij loopt weer zeer slecht en dus wordt het verder zoeken:

1. ECU gereset, eerste rit
Deze rit gaat goed

2. Tweede rit
Motor heeft tijd nodig om van koud soepel stationair te kunnen draaien

3. Na 30 minuten warmlopen(snelweg rit)
Stationair pendelt de eerste O2 sensor, tweede O2 sensor geeft 1Volt output(met bijpassende foutmelding)
Short Term Fuel Trim pendelt tussen 0 en -3%. De motor draait open loop stationair(is dat niet heel vreemd?!)

4. Stationair overschakelen op benzine
Horten en stoten van de motor, Short Term Fuel Trim schiet naar 25%
De eerste O2 sensor pendelt niet meer maar hangt op 600mV en beweegt niet, de tweede O2 sensor gaat naar 500mV en blijft daar hangen
Onverbrande brandstoflucht uit de uitlaat.

5. Overschakelen naar LPG
Motor begint weer normaal te draaien na een tijdje, O2 sensor doet nog steeds niet mee, ook tijdens en na een ritje van 10 minuten blijft hij hangen op 600mV


Het is ontzettend jammer dat ik de Long Term Fuel Trim niet kan zien met mijn opcom kastje en dus niet kan zien wat daar de waarde van is.

Kan iemand hier iets mee? Draait de benzineinjector stiekem toch mee waardoor hij hem op gas helemaal wegtrimt en hij veel te arm staat als hij op benzine moet draaien? Waarom stopt de O2 sensor er spontaan mee na overschakelen op benzine?

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door tanisha » di 11 jul, 2017 19:42

Is je wagen getund?

En neem van mij nu maar aan dat de lpi statisch is en niks regelt dat doet je Saab ECU en het lijkt als of er te veel verschil tussen beiden zit waardoor je Saab ECU te veel moet bij regelen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » di 11 jul, 2017 19:47

Nee deze is niet getuned. 1.8t stock.

Ik geloof je helemaal hoor! Alleen waarom zit er dan zo'n verschil tussen en belangrijker, waar komt dit vandaan en waarom gaat het sommige ritten gewoon goed en andere ritten helemaal fout.
LPG injector lek? Benzine injector lek? Valse lucht(alle slangen zijn vervangen door siliconen alsmede de inlaat pakkingen) lijkt mij niet?


Hoe kan ik het meedraaien van de benzine injectoren uitsluiten? Benzinepomp uitschakelen?

Kleine redenatie:
Als de short term fuel trim rond de 0 zit tijdens LPG ritten en bij het overschakelen naar benzine stijgt naar +25%, is de long term fuel trim -25% en komt er dus teveel brandstof tijdens het LPG rijden in en regelt hij hem armer af op LPG.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door ReinO » wo 12 jul, 2017 6:22

maar dit is toch gewoon een defecte lambdasonde - met foutcode neem ik aan-
Want hij fluctueert niet / verandert niet mee met gas geven - gas los.
Dat zou een hoop verklaren.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

parma
Geregistreerd lid
Berichten: 400
Lid geworden op: ma 13 sep, 2010 20:49
Regio: - kies een regio

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door parma » wo 12 jul, 2017 6:24

Wat ik niet snap. je geeft echt veel geld uit aan je auto, maar vervang die lambda die defect is eens eerst.
Laatst gewijzigd door parma op wo 12 jul, 2017 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

lemf
Geregistreerd lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 21 aug, 2012 8:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Bericht door lemf » wo 12 jul, 2017 9:25

ReinO schreef:maar dit is toch gewoon een defecte lambdasonde - met foutcode neem ik aan-
Want hij fluctueert niet / verandert niet mee met gas geven - gas los.
Dat zou een hoop verklaren.
De lambsasonde voor de kat genereert geen foutcode, ook niet als hij een kwartier stilhangt.
De tweede sonde na de kat doet het niet(of geeft in ieder geval altijd 1Volt output), maar regelt het systeem ook niet bij.
parma schreef:Wat ik niet snap. je geeft echt veel geld uit aan je auto, maar vervang die lambda die defect eens eerst.
Omdat het geen sluitend verhaal is.

Gisteren een half uur op LPG gereden, direct de lambda bekeken, pendelt mooi tussen 200mV en 800mV en bij 2000rpm komt het systeem in closed loop(Stationair niet overigens).
Pas na het overschakelen naar benzine, schiet short term fuel trim naar +25%, komt er een benzinelucht uit de uitlaat en blijft de output hangen op 600mV.

Vannochtend deed de auto het weer perfect vanaf een koude start op zowel benzine als LPG.


[edit]
Stel dat het toch de lambdasensor is.. Welke moet je dan hebben?
http://www.jendvandenbosch.nl/lambdason ... 53148.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rendcarparts.com/saab/parts/ ... d12788129a" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/ ... 71774.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alle drie hebben ze dezelfde nummers 12788129 & 55353148, alleen de prijs is behoorlijk verschillend. Voor die 50 euro van de NGK wil ik het wel proberen.

Plaats reactie