9-3 SS start niet, geen spanning op benzinepomp

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Hylkos
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

9-3 SS start niet, geen spanning op benzinepomp

Bericht door Hylkos » ma 23 jun, 2014 11:10

Geachte leden,

Wie heeft er een idee over de aard van mijn probleem?

Ik ben van de week 's avonds zonder problemen thuis gekomen na een langere rit van ca. 200 km. Echter, de dag daarna deed de 9-3 SS helemaal niets meer.
Ik heb een 9-3 SS 1.8t uit 2004 met een Vialle LPi installatie.

Omdat ik eerst dacht dat mijn benzinepomp defect was, hebben wij deze gestest door hier direct stroom op te zetten, deze werkt dan en start de auto ook (loop niet super, maar starten doet hij).
Dus nu denk ik dat het in het LPi systeem zit, en mogelijk dat het onderbreek relais defect is. Of dit zo is, weet ik natuurlijk pas wanneer ik het relais vervang.

Maar ik ben benieuwd of iemand dit storingsbeeld herkent, en misschien wat tips heeft om naar te kijken!

Alle informatie is welkom, mijn dank is groot!

Met vriendelijke groet,

Hylke

sprankel
Geregistreerd lid

Re: 9-3 SS start niet, geen spanning op benzinepomp

Bericht door sprankel » ma 23 jun, 2014 23:59

LPG komt niet aan de benzinepomp, het onderbreekt enkel de benzine injectoren. De benzinepomp blijft dus altijd doordraaien maar aangezien er niets verbruikt word gaat het allemaal terug door de retourleiding naar de benzinetank.

Héél uitzonderlijk pas is er een schakeling gemaakt om de benzinepomp uit te zetten om deze wat te sparen. Is ook redelijk nutteloos van die te laten draaien als je op lpg rijd maar nogmaals héél uitzonderlijk en enkel op speciale vraag naar de LPG installateur. En dan moet de installateur het nog willen doen ook wat bij de meeste een njet als antwoord zal zijn.

Je kan dus vrij zeker LPG schrappen als oorzaak. Losse massa of kabelbreuk lijkt de oorzaak maar dan kan je beter in het 9-3 posten.

Hylkos
Geregistreerd lid

Bericht door Hylkos » di 24 jun, 2014 8:12

Hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord, ik ga het zoeken in de massa of inderdaad een kabelbreuk...

Met vriendelijke groet,

Hylke

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » di 24 jun, 2014 19:30

Hallo hylke

Ik zou het contactslot eens nakijken, omdat je hem ook niet hoort klikken! Zie ook
http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests ... 07-01/1372

Gr. Ton
Saab Cabrio 2.0t T5 2000
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004
Saab 9-3 2.0t 2001
Subaru Impreza GTT 2000
Nissan X-trial 2.5 LPG G3 2006

Hylkos
Geregistreerd lid

Bericht door Hylkos » di 24 jun, 2014 20:50

Het is inmiddels opgelost Ton, het was het relais van de brandstof pomp...

Met vriendelijke groet,

Hylke

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » di 24 jun, 2014 21:11

Hylkos schreef:Het is inmiddels opgelost Ton, het was het relais van de brandstof pomp...

Met vriendelijke groet,

Hylke
Okee, gelukkig weer opgelost, via dit super forum!
Saab Cabrio 2.0t T5 2000
Saab 9-5 2.3T 162KW 2004
Saab 9-3 2.0t 2001
Subaru Impreza GTT 2000
Nissan X-trial 2.5 LPG G3 2006

ahansen
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door ahansen » za 04 nov, 2017 13:14

Hallo! Mijn Saab 9-3 lijkt een redelijk vergelijkbaar problem te hebben. Alleen werken de relais wel naar behoren.
Het lijkt alsof er een blokkade zit in het systeem voorafgaand aan de relais. Ik heb geen idee welk systeem, ik ben geen monteur.

Wel heb ik met wat hulp ontdekt dat als ik een verbinding maak tussen de +pool van de accu en een zekering van het lpg systeem, de relais klikken, benzinepomp gaat lopen, lpg systeem ineens stroom krijgt; en dan start hij! Voorheen, had ik dit wel eens in het jaar en zodra hij liep trok ik de verbinding los en dan bleef hij lopen. Ik heb een nieuw relais aangeschaft n.a.v. de hierboven beschreven reacties in de hoop dat het daarmee opgelost is. Maar helaas.. Nu sinds een paar dagen zodra ik de verbinding verbreek valt de stroom van de benzine pomp en het lpg systeem af. Hier heb ik even een filmpje van op YouTube gezet: http://youtu.be/syfykI1Demw" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken en hoe ik dit oplos?

Mvg,
A. Hansen

Plaats reactie