Biopower op LPG?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1001760
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2184
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36

Biopower op LPG?

Bericht door 1001760 » wo 07 mei, 2014 14:58

Wij zijn ons een beetje aan het orienteren op een nieuwere 9-5 (sedan of station).
Het mooist zou eigenlijk een DE zijn. Bij voorkeur zouden we onze huidige aero inruilen, want hoewel ik het enorm gezellig vind met andere Saabliefhebbers in contact te komen, heb ik niet zo'n zin in bandenschoppers.
Ik zit angstvallig Joep's spots in de gaten te houden, maar iets geschikts is nog niet voorbijgekomen.
Gezien ons jaarkilometrage (ca. 30.000) is LPG wel dringend gewenst.

Vraagje:
Zijn er problemen te verwachten wanneer we er eentje met een Biopower-motor zouden kopen en daar achteraf LPG inbouwen?
Saab 900i-16v Forty 05-'90 LPG (R.I.P. na 737.562 km)
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk

ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Biopower op LPG?

Bericht door sprankel » wo 07 mei, 2014 19:00

Op zich is het geen probleem maar je kan niet en gewone benzine en e85 en lpg door elkaar gebruiken. In de praktijk komt het er doorgaans op neer dat je geen e85 meer mag tanken. Immers de lpg is afgesteld op de motor maar als je plots e85 tankt dan past de ecu zijn injectie aan maar de lpg computer weet van niets. Gevolg in dit geval is dat er veel te veel lpg ingespoten word.

Je zou ook de lpg computer kunnen afstellen op e85 maar als je dan gewone benzine tankt zou hij veel te weinig lpg injecteren.

Er is vast wel een manier om dit op te lossen maar daar bestaat geen out of the box oplossing voor. Dus mocht je toch echt de 3 door elkaar willen gebruiken gaat er improvisatie nodig zijn.

Gebruikersavatar
luk
Geregistreerd lid
Berichten: 698
Lid geworden op: wo 11 apr, 2007 20:26
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Biopower op LPG?

Bericht door luk » wo 07 mei, 2014 19:13

Forummer Postma heeft een 9-3 estate biopower met lpg. Geen problemen volgens mij. Ik heb een 9-3 Aero 2008 met nieuwe biopower cilinderkop. (Een klep was al niet goed voordat ik lpg liet inbouwen, dus geen relatie tussen lpg en kleppen leggen)

In theorie zou een biopower geschikter moeten zijn voor de hete ontbranding van lpg. De kleppen/zittingen zijn van harder materiaal om voorbereid te zijn op het gebruik van ethanol.

Extra smering van de kleppen met bijv Flaslube is dan ook niet meer nodig volgens lpg inbouwers.

Ergo: biopower en lpg: doen. En inderdaad wordt afgeraden om ethanol en lpg te gebruiken. Gewoon benzine als startbrandstof gebruiken.

Succes met de zoektocht!

Oh ja: nog even een link naar lpg tips: viewtopic.php?f=51&t=135392
http://www.mijnalbum.nl/Album=M84JCCZT

OG 9-3 2.0i cabrio '98

ex
900 GL 3-d 84, 900 GLS sedan 83, 900 GL 3-d 85, 900C sedan 87, 900 LPT 3-d 92, 9-5 LPT 97, NG900 2.0i cabrio 97, 9-3 FPT Cabrio 00, 900 T16S coupe 91, 9-3 Aero Hirsch Cabrio 03, 900 cabrio '92
9-3 cabrio Aero BSR '08

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13891
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Biopower op LPG?

Bericht door ReinO » wo 07 mei, 2014 20:24

inbouwen gaat pima, wat alleen al werd aangegeven is dat rijden op biopower en lpg wat lastig is.
wanneer je onder de (was het 20% ) ethanol blijft heb je kans dat de ecu goed blijft regelen.
waarom zou je: lpg is stukken goedkoper.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
1001760
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2184
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36

Re: Biopower op LPG?

Bericht door 1001760 » wo 07 mei, 2014 22:24

ReinO schreef: waarom zou je: lpg is stukken goedkoper.
We tanken ook wel eens in Frankrijk en dan tanken we niet altijd (alleen) LPG.

Bedankt voor de tips overigens allemaal.
Nu nog een mooie vinden...
Saab 900i-16v Forty 05-'90 LPG (R.I.P. na 737.562 km)
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk

ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Biopower op LPG?

Bericht door sprankel » do 08 mei, 2014 1:13

Als je schrik heb dat je in Frankrijk geen lpg (gpl daar) gaat vinden, zelfs in de middle of nowhere moest ik destijds niet op benzine rijden met een lpg tank die maar 300 km bereik gaf.
Maar in Frankrijk hebben ze natuurlijk ook gewone benzine, wel is de gpl er duurder.

Natuurlijk stel dat je in Frankrijk perse E85 wilt tanken kan dit wel maar wel zien dat de E85 volledig opgebruikt is en dat de tank goed gevuld is met gewone benzine vooraleer je terug op lpg gaat rijden. Er mag gewoon geen E85 in de tank zitten als je op lpg rijd. Maar waarom dat je dit zou doen is mij wel een raadsel.

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7685
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Biopower op LPG?

Bericht door Thieuke » do 08 mei, 2014 6:03

Omdat in Frankrijk de lpg duurder is dan in Nederland, en de e85 vele malen goedkoper.

verstuurd met mijn Galaxy S4 met Tapatalk
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Biopower op LPG?

Bericht door sprankel » do 08 mei, 2014 10:26

Ik had al een vermoeden dat het zo iets ging zijn maar als ik volgende site even bekijk: http://www.prix-carburants.gouv.fr
Dan blijkt gpl gemiddeld nog steeds goedkoper.
Nu kan je wel zeggen dat je met lpg altijd een meerverbruik hebt maar dat is met E85 hetzelfde. Ik reken doorgaans 20% voor lpg en bij E85 blijkt dit 15% te zijn.

Al met al, als prijs de motivatie is lijkt de soep mij de kolen niet waard. (voor het geval u deze uitspraak niet kent lees: de opbrengst is zo klein dat het de moeite niet is om er tijd en energie in te stoppen)

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2542
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Biopower op LPG?

Bericht door Tubbe » do 08 mei, 2014 22:29

@sprankel. Eens. De uitdrukking luidt officieel het sop is de kool niet waard :-)
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Barboer
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2019
Berichten: 2045
Lid geworden op: do 24 dec, 2009 0:33
Regio: Outside Europe

Re: Biopower op LPG?

Bericht door Barboer » vr 09 mei, 2014 9:17

Born from jets, safety fast
--------------------------------
Saabloos :cry:
MG-F 1.8 Mpi '98 Anthraciet

900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i Hatch '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'D'n Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Dolphin"

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28841
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Biopower op LPG?

Bericht door Sapphire » vr 09 mei, 2014 11:12

Biopower koppen zijn zover ik weet het meest bestand tegen LPG, de 9-3 SS biopower is ook het meest geschikt voor LPG, neem aan dat de 9-5 DE een soortgelijke motor (kop) heeft, die ook goed tegen lpg bestand is. Ik zou gewoon alleen benzine en LPG gebruiken, dan kun je geen problemen verwachten. En als je bio-ethanol tankt gewoon niet op LPG rijden tot je weer benzine hebt getankt zodat de ECU kan anticiperen.

Plaats reactie