Pagina 1 van 1

300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: zo 23 mar, 2014 22:57
door giuliettaevo
Hoi,

Wij hebben een 9000 2.0 LPT motor liggen met een compleet Vialle LPi systeem. Nu heb ik gelezen dat dat goed is tot ongeveer 200 pk. Dat is in principe voldoende voor dagelijks gebruik. Echter hebben we nog wat leuke onderdelen liggen waarmee we op benzine over de 300 pk kunnen komen en die willen we eigenlijk ook wel gebruiken. Nu is de vraag of dit mogelijk is?

We hebben 650cc injectoren en een mitsu evo 7 turbo Td05-16G liggen die we willen gebruiken.

Ik neem aan dat de LPG installatie het inspuitsignaal van de benzine injectoren gebruikt om te bepalen hoeveel gas er geinjecteerd kan worden. Als de mapping wordt veranderd voor de grotere benzineinjectoren lijkt mij dan dat je de mapping van de lpg installatie ook aan zou moeten passen om dat te compenseren. Is dat uberhaupt mogelijk of werkt het misschien toch anders? Op gas zou ook de laaddruk lager moeten zijn als op benzine aangezien de gasinjectoren het niet bij kunnen houden, zou dat met een simpele mechanische boostcontroller in te stellen zijn?

Zou leuk zijn als het zo te maken is, enkel de 200 pk op gas is natuurlijk leuk maar als je op benzine er nog eens een hoop meer kunt hebben is dat natuurlijk nog veel leuker. :mrgreen:

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: zo 23 mar, 2014 23:09
door Thieuke
Je kan voor grotere injectoren gaan voor de gasinstallatie. Desnoods met een 5e injector. En/of je past de LPE aan dat hij bij de hogere vermogens automatisch over gaat op benzine. Bij die laatste twee heb je vrijwel zeker een nieuwe LPE nodig, tenzij de installatie van de laatste jaren is.

Bij grotere lpi injectoren (zoals vialle noemt de 65 pk injectoren), zit je al aan de 260 pk.

En ja, je LPE zal een andere factor moeten gebruiken bij het omrekenen bij de grotere benzine injectoren.

Bij Trionic5 zal het niet mogelijk zijn verschillen mappen te maken voor benzine en lpg, in principe weet de t5 ecu namelijk helemaal niet dat hij op LPG draait.

(Bij trionic7 trouwens ook niet. Wel voor e85, maar aangezien het een 9000 betreft eigenlijk niet van toepassing)

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: zo 23 mar, 2014 23:16
door evo
T7 heeft wel zeer degelijk aparte maps voor lpg... Niet dat er een lpg-boer is die er gebruik van maakt....

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: zo 23 mar, 2014 23:20
door 9000-95
simpelste oplossing is op lpg de apc klep uit te schakelen, zodat je alleen basisboost draait. Maar dan draai je wel vrij weinig vermogen op lpg.

Of een drukgestuurde schakelaar gebruiken die boven een bepaalde boost de boel laat omschakelen. Ga je wel omschakelen onder flinke belasting en dan moet de lpi echt perfect staan ingeregeld wil je dat hik en schokvrij voor mekaar krijgen. Mechanische boostcontrollers zou ik niet aanraden, zet je het hele apc systeem in feite mee buiten spel en da's toch wat de boel heel moet houden als het echt gaat knocken.

Als je voor grotere lpi injectoren gaat hou er dan rekening mee dat ook de lpi pomp geen onbeperkte opbrengst heeft. Met één pomp ga je 300pk over het algemeen niet redden.

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: zo 23 mar, 2014 23:35
door giuliettaevo
Een ieder alvast bedankt voor het meedenken. :D

De LPE is de gascomputer neem ik aan?

Is het wel gewoon mogelijk deze aan te passen aan de grotere benzineinjectoren? Dat zou namelijk het grootste probleem al oplossen.

De APC klep uitschakelen op lpg is een goeie, als ik dan de basisboost omhoog zet hou ik toch nog wel iets van vermogen over neem ik aan?

Met mechanische boostcontroller bedoel ik ook een regeling naast de APC klep als het ware.

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: zo 23 mar, 2014 23:45
door Thieuke
evo schreef:T7 heeft wel zeer degelijk aparte maps voor lpg... Niet dat er een lpg-boer is die er gebruik van maakt....

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Ja maar ik bedoelde meer in de zin van zoals dat werkt met e85. Dat het systeem weet dat hij in lpg modus staat en dan andere mappen gebruikt om dus op LPG minder vermogen te draaien (zeg 200 pk) en op benzine meer (zeg 300 pk), zoals met e85..... Of is daarin ook voorzien bij t7?

@TS: ja LPE is de LPG ECU.
Grotere injectoren zijn wel in te stellen in de huidige LPE, zelfs op de grotere benzine injectoren. Sommigen zeggen dat de eerste generatie LPE dit niet kan, maar de installateurs die ik heb gesproken spreken dat allen tegen, wanneer ik dat vraag.

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: ma 24 mar, 2014 0:15
door Tubbe
Thieuke schreef: @TS: ja LPE is de LPG ECU.
Grotere injectoren zijn wel in te stellen in de huidige LPE, zelfs op de grotere benzine injectoren. Sommigen zeggen dat de eerste generatie LPE dit niet kan, maar de installateurs die ik heb gesproken spreken dat allen tegen, wanneer ik dat vraag.
Probleem is vooral iemand te vinden die werkelijk de LPE kan en wik herprogrammeren toch? Die zijn wat dungezaaid.

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: ma 24 mar, 2014 4:03
door gertram
evo schreef:T7 heeft wel zeer degelijk aparte maps voor lpg... Niet dat er een lpg-boer is die er gebruik van maakt....
Hoe weet de ECU dat er op gas gereden wordt? En zijn er aparte mappen voor het ontstekingstijdstip?

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Geplaatst: ma 24 mar, 2014 7:23
door Thieuke
Tubbe schreef: Probleem is vooral iemand te vinden die werkelijk de LPE kan en wil herprogrammeren toch? Die zijn wat dungezaaid.
Er zijn er 3 in het zuiden die het wel willen doen. Een aantal durfden het inderdaad niet aan, of doen alleen Standard werk, nieuwe installaties.

Prijzen variëren ook nogal. Een adresje voor de grootste injectoren heb ik ook Daar kwam ik uit op 120€ / stuk. Dat scheelt toch wel 80€ op vier injectoren.

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk