300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
giuliettaevo
Geregistreerd lid
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 26 dec, 2008 22:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door giuliettaevo » zo 23 mar, 2014 22:57

Hoi,

Wij hebben een 9000 2.0 LPT motor liggen met een compleet Vialle LPi systeem. Nu heb ik gelezen dat dat goed is tot ongeveer 200 pk. Dat is in principe voldoende voor dagelijks gebruik. Echter hebben we nog wat leuke onderdelen liggen waarmee we op benzine over de 300 pk kunnen komen en die willen we eigenlijk ook wel gebruiken. Nu is de vraag of dit mogelijk is?

We hebben 650cc injectoren en een mitsu evo 7 turbo Td05-16G liggen die we willen gebruiken.

Ik neem aan dat de LPG installatie het inspuitsignaal van de benzine injectoren gebruikt om te bepalen hoeveel gas er geinjecteerd kan worden. Als de mapping wordt veranderd voor de grotere benzineinjectoren lijkt mij dan dat je de mapping van de lpg installatie ook aan zou moeten passen om dat te compenseren. Is dat uberhaupt mogelijk of werkt het misschien toch anders? Op gas zou ook de laaddruk lager moeten zijn als op benzine aangezien de gasinjectoren het niet bij kunnen houden, zou dat met een simpele mechanische boostcontroller in te stellen zijn?

Zou leuk zijn als het zo te maken is, enkel de 200 pk op gas is natuurlijk leuk maar als je op benzine er nog eens een hoop meer kunt hebben is dat natuurlijk nog veel leuker. :mrgreen:
Burn some rubber!

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door Thieuke » zo 23 mar, 2014 23:09

Je kan voor grotere injectoren gaan voor de gasinstallatie. Desnoods met een 5e injector. En/of je past de LPE aan dat hij bij de hogere vermogens automatisch over gaat op benzine. Bij die laatste twee heb je vrijwel zeker een nieuwe LPE nodig, tenzij de installatie van de laatste jaren is.

Bij grotere lpi injectoren (zoals vialle noemt de 65 pk injectoren), zit je al aan de 260 pk.

En ja, je LPE zal een andere factor moeten gebruiken bij het omrekenen bij de grotere benzine injectoren.

Bij Trionic5 zal het niet mogelijk zijn verschillen mappen te maken voor benzine en lpg, in principe weet de t5 ecu namelijk helemaal niet dat hij op LPG draait.

(Bij trionic7 trouwens ook niet. Wel voor e85, maar aangezien het een 9000 betreft eigenlijk niet van toepassing)

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door evo » zo 23 mar, 2014 23:16

T7 heeft wel zeer degelijk aparte maps voor lpg... Niet dat er een lpg-boer is die er gebruik van maakt....

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door 9000-95 » zo 23 mar, 2014 23:20

simpelste oplossing is op lpg de apc klep uit te schakelen, zodat je alleen basisboost draait. Maar dan draai je wel vrij weinig vermogen op lpg.

Of een drukgestuurde schakelaar gebruiken die boven een bepaalde boost de boel laat omschakelen. Ga je wel omschakelen onder flinke belasting en dan moet de lpi echt perfect staan ingeregeld wil je dat hik en schokvrij voor mekaar krijgen. Mechanische boostcontrollers zou ik niet aanraden, zet je het hele apc systeem in feite mee buiten spel en da's toch wat de boel heel moet houden als het echt gaat knocken.

Als je voor grotere lpi injectoren gaat hou er dan rekening mee dat ook de lpi pomp geen onbeperkte opbrengst heeft. Met één pomp ga je 300pk over het algemeen niet redden.
9000 Anniversary 2.3T

giuliettaevo
Geregistreerd lid
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 26 dec, 2008 22:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door giuliettaevo » zo 23 mar, 2014 23:35

Een ieder alvast bedankt voor het meedenken. :D

De LPE is de gascomputer neem ik aan?

Is het wel gewoon mogelijk deze aan te passen aan de grotere benzineinjectoren? Dat zou namelijk het grootste probleem al oplossen.

De APC klep uitschakelen op lpg is een goeie, als ik dan de basisboost omhoog zet hou ik toch nog wel iets van vermogen over neem ik aan?

Met mechanische boostcontroller bedoel ik ook een regeling naast de APC klep als het ware.
Burn some rubber!

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door Thieuke » zo 23 mar, 2014 23:45

evo schreef:T7 heeft wel zeer degelijk aparte maps voor lpg... Niet dat er een lpg-boer is die er gebruik van maakt....

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Ja maar ik bedoelde meer in de zin van zoals dat werkt met e85. Dat het systeem weet dat hij in lpg modus staat en dan andere mappen gebruikt om dus op LPG minder vermogen te draaien (zeg 200 pk) en op benzine meer (zeg 300 pk), zoals met e85..... Of is daarin ook voorzien bij t7?

@TS: ja LPE is de LPG ECU.
Grotere injectoren zijn wel in te stellen in de huidige LPE, zelfs op de grotere benzine injectoren. Sommigen zeggen dat de eerste generatie LPE dit niet kan, maar de installateurs die ik heb gesproken spreken dat allen tegen, wanneer ik dat vraag.

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door Tubbe » ma 24 mar, 2014 0:15

Thieuke schreef: @TS: ja LPE is de LPG ECU.
Grotere injectoren zijn wel in te stellen in de huidige LPE, zelfs op de grotere benzine injectoren. Sommigen zeggen dat de eerste generatie LPE dit niet kan, maar de installateurs die ik heb gesproken spreken dat allen tegen, wanneer ik dat vraag.
Probleem is vooral iemand te vinden die werkelijk de LPE kan en wik herprogrammeren toch? Die zijn wat dungezaaid.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door gertram » ma 24 mar, 2014 4:03

evo schreef:T7 heeft wel zeer degelijk aparte maps voor lpg... Niet dat er een lpg-boer is die er gebruik van maakt....
Hoe weet de ECU dat er op gas gereden wordt? En zijn er aparte mappen voor het ontstekingstijdstip?
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: 300+ pk op benzine 200 pk op lpg??

Bericht door Thieuke » ma 24 mar, 2014 7:23

Tubbe schreef: Probleem is vooral iemand te vinden die werkelijk de LPE kan en wil herprogrammeren toch? Die zijn wat dungezaaid.
Er zijn er 3 in het zuiden die het wel willen doen. Een aantal durfden het inderdaad niet aan, of doen alleen Standard werk, nieuwe installaties.

Prijzen variëren ook nogal. Een adresje voor de grootste injectoren heb ik ook Daar kwam ik uit op 120€ / stuk. Dat scheelt toch wel 80€ op vier injectoren.

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Plaats reactie