Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7685
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door Thieuke » wo 26 feb, 2014 11:38

Bij meneer Mink moet ik nog een prijs opvragen. In België zijn ze heel bang dat het niet goed komt. Mesman heeft tot nu toe de mooiste aanbieding gedaan, en geeft toe dat het allemaal niet zo spannend is als het lijkt.

Voor 650€ zij ik daar klaar zijn, inclusief inregelen. Maar dan beginnen de echte kosten pas: 3" dp, td04 etc.

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 8081
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door Wouter » wo 26 feb, 2014 11:49

We dwalen wel een beetje af. Donkerbruine lpi injectoren horen niet bepaald in een discussie over een 9000 2.0i thuis, daar zitten gewone bruine lpi injectoren in en gaan we niet verder dan 130 pk. :wink:

@ sprankel: Het klopt dat de inlaatspruitstukken door de inbouwers werden opgestuurd naar Vialle voor het laten plaatsen van de injectoren. Meest voor de hand liggende oplossing is dat ik op zoek ga naar een gebruikt 9000 injectie-inlaatspruitstuk met lpi injectoren uit een donor. Maar als ik een voorbeeld heb, dan kan ik ook zelf met een inlaatspruitstuk gaan experimenteren, of het aan een metaalbedrijfje overlaten. Volgens mij is het vooral de kunst om de houders te plaatsen zonder dat er valse lucht langs kan ontsnappen.

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7685
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door Thieuke » wo 26 feb, 2014 13:42

Ik heb nog een inlaatspruitstuk met lpi voorzieningen liggen, is wel een inlaatspruistuk uit twee delen, komt eigenlijk van een 9-5 af (dus b2x5 kop), maar omdat het uit twee delen bestaat is het wellicht een optie, als die van de 9000 ook uit twee delen bestond (dus met voorverwarming). Boutpatroon zal wel overeen komen, maar weet niet hoe het zit met de doorstroomopeningen.

Wellicht is het mogelijk, als je daarover meer informatie kan krijgen hier.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 8081
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door Wouter » wo 26 feb, 2014 17:50

Sorry Thieuke, maar die inlaatspruitstukken zijn niet uitwisselbaar.

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7685
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door Thieuke » wo 26 feb, 2014 18:05

Dan houdt dat op helaas.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door sprankel » wo 26 feb, 2014 20:43

Mijn systeem van 2001 doet volgens mij niet veel anders dan injectortijden omrekenen
Ik stel tegenwoordig zelf mijn gasinstallatie af (is wel geen Vialle) en ik kan je zeggen dat het niet gewoon even omrekenen is. Reden dat ik dit doe is dat ik het geklungel van afstelling beu was en voor dit type is er eigenlijk maar 1 lpg boer waar ik terecht kan.
Het afstellen heb ik 100 km over gedaan en zelfs dan nog ben ik niet helemaal tevreden met de afstelling in de heel lage toerentallen. Maar gezien turbo de geest heeft gegeven ben ik nu daarmee bezig.

Maar wat moet je nu juist afstellen? Druk in het gas systeem bijvoorbeeld. Je moet de lpg computeren leren wat hij kan verwachten. Immers als plots gas gegeven wordt daalt de druk in het lpg traject. Het kost tijd vooraleer de pomp een tandje hoger schakelt om de extra druk te leveren. Bijgevolg moet de computer de druk hoog genoeg houden om die terugval in druk op te vangen bij plots gas geven. En hoe meer vermogen de wagen heeft hoe meer je hier op moet letten.
Tevens zit je met het probleem dat je met vertraging zit. Immers de auto spuit benzine in en net voordat het effectief ingespoten word gaat het signaal naar de lpg computer dat nog eerst het signaal moet verwerken om dan een nieuw signaal naar de gasinjector te sturen. De lpg computer raad met momenten dus hoeveel lpg hij moet inspuiten. En als hij in het wilde weg zit de gokken krijg je problemen vandaar dat bij de afstelling de lpg computer leert wat hij zoal kan verwachten.

Dan zit je ook nog met dingen als correctie afhankelijk van temperatuur of correctie tov druk in het systeem (20ms opening bij 1 bar of 20ms bij 2 bar, zit nogal een verschil op)

Maar om terug te keren naar Vialle, in plaats van die afstelling door de lpg boer te laten doen geeft men de lpg boer standaard afstelling per wagen. Bijvoorbeeld voor een 9-5 150 pk dien je dat bestand in te laden, voor een areo dien je dat ander bestand in te laden, etc
Dat houd echter ook in als je overbouwd je in theorie de ecu moet inladen met een andere standaard afstelling. Ik wil wel benadrukken dat Vialle ecu heel goed zijn in zelflerend te zijn maar dat de afstelling die de lpg boer erop kan doen vrij beperkt zijn (maar wat nu juist wel of niet kan weet ik niet)

Plaats reactie